Koppeling niet soepel bij koude motor, wel bij warme

Gestart door 855GLTvincent, 13-02-2014 19:29:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

855GLTvincent

De koppeling van mijn 850 grijpt wat snel aan bij koude motor, schakelt daardoor wat 'hakerig', maar wanneer alles mooi opgewarmd is (5mn) gaat het allemaal mooi soepel.
Ook hoor ik dan vaak bij het wegrijden een schurend/knarsend geluidje zodra de koppeling loskomt (niet de bekende ABS-controle).
De koppeling is zeker niet versleten gezien de kilometerstand, de auto is sinds 1995 bovendien gebruikt als 'snelwegauto'.

Heb het al eens laten nakijken door een specialist, kon echter niets abnormaals vinden. Eenmaal opgewarmd gaat alles immers boterzacht.
Op aanraden van een mede-forumlid heb ik al eens de koppeling een beetje laten slippen, leverde helaas niets op.
Heb hier al meer dan eens naar gezocht hier, maar kon geen zelfde klacht vinden.

Wat kan dit zijn, en/of hoort dit soms bij de 850? Alvast bedankt voor het meedenken!
Volvo 850 GLT 2.5 20V Estate 08/95
US Uitvoering, Handgeschakeld, LPG G3
132.000 mls / 212.000 km

Volvo 850 2.5 10V Estate 03/96
Automaat, LPG G3, 371.000 km

glenfiddich1983

Heeft het echt alleen met temperatuur te maken? Probleem ook als je koud eerst de koppeling 30 keer intrapt en dan wegrijdt?
Hoofdauto: Volvo V70 2.4D (2010, Diesel, 207.000 km)
2e auto: Volvo 940 Turbo (1991, Benzine, 300.000 km)

855GLTvincent

heb ik nog niet geprobeerd  ;) Goeie tip, ik heb eigenlijk geen idee. Zou idd ook met stroefheid van de koppeling te maken kunnen hebben. Als ik een aantal keer geschakeld heb komt hij immers ook los. Ongeacht te temperatuur.
Volvo 850 GLT 2.5 20V Estate 08/95
US Uitvoering, Handgeschakeld, LPG G3
132.000 mls / 212.000 km

Volvo 850 2.5 10V Estate 03/96
Automaat, LPG G3, 371.000 km

Miel850

Dat schurende en knarsende geluidje heb ik ook. Mijn koppeling is versleten...  :eusa_whistle:
Of ik getrouwd ben? Nee, mijn schoonouders konden geen kinderen krijgen.

855GLTvincent

Heb je dat geluidje ook wanneer je al een stuk gereden hebt of alleen als je 's ochtends wegrijdt?
Volvo 850 GLT 2.5 20V Estate 08/95
US Uitvoering, Handgeschakeld, LPG G3
132.000 mls / 212.000 km

Volvo 850 2.5 10V Estate 03/96
Automaat, LPG G3, 371.000 km

Volvo850Luxury

Raar geluid bij koppeling los is druklager, wacht niet te lang met vervangen anders kan die door je versnellingsbak knallen.

855GLTvincent

Oeps. Maar als het idd het druklager zou zijn, waarom doet hij dat geluidje dan maar 2-3x na het wegrijden en dan de hele dag niet meer?
Ik heb eens een versleten druklager in een 240 gehad, die maakte elke keer bij het koppelen lawaai.
Volvo 850 GLT 2.5 20V Estate 08/95
US Uitvoering, Handgeschakeld, LPG G3
132.000 mls / 212.000 km

Volvo 850 2.5 10V Estate 03/96
Automaat, LPG G3, 371.000 km

Volvo850Luxury

Citaat van: 855GLTvincent op 14-02-2014 11:56:57
Oeps. Maar als het idd het druklager zou zijn, waarom doet hij dat geluidje dan maar 2-3x na het wegrijden en dan de hele dag niet meer?
Ik heb eens een versleten druklager in een 240 gehad, die maakte elke keer bij het koppelen lawaai.
Ik had het eerst ook, af en toe kraken, maar hoe langer je door blijft rijden hoe erger het word.
Ik heb zo lang doorgereden met m'n druklager dat die door de helft was gebroken en helemaal verbrand, wel bleef de roffel vrolijk doorrijden ( wel met rare geluiden ) na vervanging van de koppeling werkte alles weer perfect :)

855GLTvincent

Bedankt voor je reactie :).
Ik blijf het alleen vreemd vinden dat ik het druklager (als dit versleten zou zijn) helemaal niet hoor bij ingetrapte koppeling. Volgens mij is moet dat dán juist te horen zijn. Het is alleen een kort kraakje bij het wegrijden (zeg maar bij het half laten opkomen van de koppeling). Het klinkt eerder als een plaat die 'plakt'.
Ik hou het iig in de gaten, als het erger wordt dan onderneem ik actie!

Zou een slecht druklager ook het 'hakerige' koppelingsgedrag van de eerste km's (daarna niet meer) kunnen verklaren?
Volvo 850 GLT 2.5 20V Estate 08/95
US Uitvoering, Handgeschakeld, LPG G3
132.000 mls / 212.000 km

Volvo 850 2.5 10V Estate 03/96
Automaat, LPG G3, 371.000 km

855GLTvincent

#9
Zojuist even de suggestie van @glenfiddich1983 getest, voor het rijden dus 30 keer pedaal ingetrapt, en hij reed vanaf het begin af soepel! Ook het knarsende geluidje wat ik beschreef doet zich niet voor. Dat lijkt dus te helpen.  :)
Kan dit nog steeds wijzen op een versleten druklager, of heeft het met iets anders te maken, wat ik eerder denk op basis van dit testje (hydraulisch systeem vd koppeling?). Het pedaal hoor je ook lichtjes piepen bij intrappen.
Volvo 850 GLT 2.5 20V Estate 08/95
US Uitvoering, Handgeschakeld, LPG G3
132.000 mls / 212.000 km

Volvo 850 2.5 10V Estate 03/96
Automaat, LPG G3, 371.000 km

The Demon

Wanneer is de remvloeistof voor het laatst ververst?

Draaipunten van het pedaal kan je eventueel van een likje vet voorzien.

Groet,
The Demon.

855GLTvincent

#11
Zojuist even nagekeken, remvloeistof is een jaar en 12.000km geleden vernieuwd.
Heb vanmiddag even het niveau gecheckt, is goed.
Wist niet dat dat bij de 850 hetzelfde vaatje was als de remvloeistof, nu achter gekomen. Zo leer je steeds meer  ;)
Piepje door droogte aan pedaal is inderdaad makkelijk te verhelpen. Maar aangezien daar bij het schutbord ook de koppelingscilinder zit dacht ik dat het daar misschien vandaan kan komen.
Volvo 850 GLT 2.5 20V Estate 08/95
US Uitvoering, Handgeschakeld, LPG G3
132.000 mls / 212.000 km

Volvo 850 2.5 10V Estate 03/96
Automaat, LPG G3, 371.000 km

Bart R

Zo, een reactie op een oud topic;).
Hoe is dit verhaal nog afgelopen? de dingen die jij omschrijft komen namelijk erg dicht in de buurt van de geluidjes die mijn koppeling maakt.
Heb je hier nog wat aan kunnen doen en zo ja, wat heb je er aan gedaan?

jkV70

#13
Dit verschijnsel heeft mijn V70 ook, maar het wordt geleidelijk minder merkbaar.
Ik wijt het aan vuil/vet op de spiebanen waarover de koppelingsplaat schuift, en mogelijk ook aan vuil/vet binnen de drukgroep.
Op bedrijfstemperatuur verloopt alles soepeler.

Mijn auto heeft een aantal maanden stilgestaan voor ik hem kocht, en ik weet niet of de vorige eigenaar er net zoveel mee reed als ik nu (dagelijks een aantal grotere en kleinere afstanden, auto staat geen dag stil).

Het heeft ca. 10.000 km geduurd, maar ook de (hand)versnellingsbak gaat merkbaar beter schakelen nadat (waarschijnlijk voor het eerst in 300.000 km) de versnellingsbakolie is ververst - mogelijk heeft ook dat deels te maken met de hierboven beschreven betere werking van de koppeling.

Edit 2015.01.23: Inmiddels grijpt de koppeling zowel bij koude als warme motor weer zo soepel dn goed doseerbaar aan als het behoort, niet meer happerig, en ik neem aan dat de spiebanen van de prise-as inmiddels door het veelvuldig gebruik weer vrij zijn van vuil, slijpsel, oppervlakteroest etc.
Land Rover Discovery 300 Tdi (1997) 340.000 km, Skoda Octavia Combi 1.6 Tdi 110pk DSG7 (2017)

Vroeger: 245 GLE AT (1978) , 245 GLi AT lpg (1984), 244 2.3 AT (1987), 945 TD AT (1990)
en ook: Mini 850 & 1000, VW Golf 1.3 Mk.I, VW Passat 1.6D Estate Mk.II, Land Rover Discovery 200 Tdi, Range Rover Classic TD->300 Tdi, Citroën Xsara Coupe HDi 90pk, Citroën C3 HDi 60pk, Citroën AX 1.1i, Citroën C5 HDi 110pk Break ph.1, BMW 520i E34, Peugeot 205 Cabrio 1.1i, Citroën Xantia 1.9TD Break, Citroën Xantia HDi 90pk Break, Land Rover Discovery 300 Tdi Commercial

Bart R

Dat zou m wel eens heel goed kunnen zijn, de mijne heeft ook bijna een jaar in een showroom gestaan..
Het verversen van de versnellingsbakolie was ik al van plan maar als het echt een probleem is wilde ik dat tegelijk met het vervangen van de koppeling doen.
Nu toch maar eerst de olie dan.