Italiaanse 855 T5R, verkocht en gaat zijn rondjes maken in Friesland

Gestart door RoelNL, 23-02-2014 15:38:03

Vorige topic - Volgende topic

RoelNL

kijk aan dat schiet op!

Moergestel is wel een stuk dichterbij, heb je toevallig nog hun account naam van het forum?
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

Ries van de Zilverschuit

M A R C moet je dan hebben, als ik me niet vergis.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

RoelNL

hoi hoi,

Afgelopen weekend was ik bezig aan wat optische verbeteringen. De achterklep moest er toch echt aan gaan geloven want deze vond ik niet echt mooi meer vanwege de roest puntjes boven op het dak. Gelukkig had ik nog een mooie van een V70 op de kop kunnen tikken.

Bijna alles is uitwisselbaar behalve de slotcilinder en de greep-houder waar het slot inzit hiervoor moest ik toch die van de 850 blijven gebruiken en die is ook niet de allermooiste.

Wel ben ik benieuwd hoe ik de spoiler weer netjes terug kan monteren. De V70 achterklep had namelijk geen spoiler. Er zijn bij mij 2 plaatjes tussenuit gevallen alleen heb ik geen idee waar die precies horen, het zijn een soort schuifplaatjes met boven en onder 2 inkepingen.
Ook zit het 3e remlicht in de spoiler gemonteerd en die wil ik toch wel graag blijven gebruiken.

Toen ik zaterdag de klep weer gemonteerd had heb ik gelijk de auto weer in de verzekering en wegenbelasting gedaan en kon er ik er mooi even mee naar Sliedrecht rijden en dit ging gelukkig zonder problemen.

Vandaag was ik nog even aan de gang gegaan met de 850 o.a. nieuwe distributie motorsteun want die was echt op. wat me ook opviel was dat het thermostaathuis lekte en dit liep precies over de dynamo heen via het draadje van de temperatuursensor, hierdoor is waarschijnlijk de vorige dynamo overleden. Dit ook maar gelijk aangepakt alleen ging het niet helemaal soepel... 1 boutje kwam goed los de andere was geen beweging in te krijgen. uiteindelijk een kleine griptang erop gezet en toen kwam het boutje gelukkig los tezamen met het deksel :eusa_wall: :eusa_wall: :eusa_wall:.

Gelijk maar een nieuwe besteld. In eerste instantie had ik er bij de sloop 1 kunnen vinden alleen mailde de sloop me netjes terug dat ze ook het deksel kapot maakte tijdens het demonteren.

Vervolgens wel het boutje eruit kunnen draaien toen daarna de thermostaat eruit gehaald toen was het wel duidelijk waarom het een beetje lekte want de pakking ring was helemaal overleden.

RoelNL

Hoi hoi,

Na een heel lange tijd stil te zijn geweest komt hier weer een update.

Na lang dubben heb ik toch besloten besloten de auto de toch echt goed aan te pakken. Chris die ook op het forum zit met onder schuilnaam "scania164" Heeft me hiermee geholpen. Door de verstopte carterventilatie heeft de 850 aan bak- en distributiezijde de krukaskeerringen eruit geblazen.

Na overleg met Chris heb ik besloten om de te beginnen dit in ieder geval op te lossen. Chris heeft de bak eraf gehaald en gelijk er een nieuwe R-koppeling ingezet daarna heeft hij de oliepomp er ook uitgehaald en goed schoongemaakt en ook voorzien van nieuwe pakkingen.

even wat plaatjes

vervolgens heeft Chris ook de bakolie ververst en alles weer vast gezet met nieuwe pakkingen.

Vervolgens zat ik ook nog in dubbio om de klepseals te doen. want dat kan Chris ook uiteindelijk besloten om dit ook te doen om het gelijk maar goed te doen.

hier heb ik ook nog wat plaatjes van.

Toen dit allemaal gedaan was heb ik nog via het forum een mooie motorkap op de kop kunnen tikken samen met 2 voorschermen en deze zit nu op de auto want de oude motorkap was echt heel lelijk.

de oude

de nieuwe

Dat scheelt best een hoop zo´n oude of nieuwe kap want het maakt de auto gelijk een stuk mooier. Nu moet alleen nog 1 voorscherm vervangen want daar zit een deukje in.

Nu kan ik de auto weer gaan schorsen omdat het toch allemaal wat lang duurt dan altijd denkt haha. Gelukkig kan ik de auto weer bij mijn zus in de garage kwijt en staat deze nu in de winter niet buiten.

Ik kan nu wel zeggen dat Chris goed werk heeft geleverd en alles netjes heeft afgewerkt want de auto deed eerst nog even tikken na een koude start maar dat hoor ik nu ook niet meer omdat de hydraulische klepstoters weer goed gevuld zijn.

Als je je klepseals of bak wilt laten doen kun je bij Chris (scania164) terecht. Hij houd je goed op de hoogte en werkt netjes.

tot zover weer.

RoelNL

Hallo ik moest hem even afstoffen.

Ik wil de komende tijd hier ook weer iets aan gaan doen omdat het weer een beetje mooi weer begint te worden aan.

Nu zit ik met het volgende, Ik heb namelijk 2 mooie voorschermen liggen waar nog een klein beetje roest opzit op de plekken waar de spatborden zaten. Deze roest wil ik weg gaan halen en dan deze gaan plaatsen op de 850.

Wat is de beste manier om de roest weg te halen en te zorgen dat deze niet meer terug komt? En wat is juiste volgorde om dit te doen, zelf zat ik te denken om het hele scherm op te schuren vervolgens de roest weg halen met een dremel o.i.d. en daarna te gronden weer netjes te op te schuren en dan een aantal lagen verse lak erop en afwerken met blanke lak.

Ook wil ik proberen om de motorkap aan de onderkant op de rand proberen op te knappen ook omdat hier een beetje roest

Ik hoor het graag want ik wil toch gaan proberen deze auto dit jaar af te krijgen.

Ik hoor het graag.

Groeten Roel

V70R^2

Deze wagen had je het gister dus over, laatste update was alweer even geleden ;D

Ben benieuwd naar de progressie :)

cornelis-b

Gister Roel op bezoek gehad die de bumper van de DOP kwam brengen voor een reparatie. Roel wilde in eerste instantie een gerepareerde bumper van mij over nemen en die dan laten spuiten, maar dan gebied mij de eerlijkheid te zeggen: Waarom een gerepareerde R bumper kopen als je al een R bumper hebt, je bestaande bumper repareren is goedkoper.

Vandaag ben ik begonnen aan de bumper en ik kan zeggen dat de schade erg mee valt, hij heeft wel een goede tik gehad en er zaten wel barsten in de spijlen maar hij was niet helemaal door gescheurd. Wat gister wel gelijk opviel was dat er al een keer aan de bumper was gerepareerd, er zaten echt klodders ondefinieerbare kit aan de binnenkant, die heb ik met de dremel weggeslepen, het bleek dat de bumper daar echt een scheur had gehad en ook op een hoekpunt was er een scheurtje gerepareerd en dat was alweer gebarsten.

Het eerste laagje koolstof ligt er nu in en morgen weer even de zaak opruwen en dan de tweede laag er in en dan is de bumper weer klaar om naar Roel terug te gaan. Het is en blijft leuk werk om deze bumpers te repareren.

Morgen weer verder ;D

De beide spijlen aan de buitenkant

Binnenkant opgeruwd

Ondefinieerbare kit

Schoon, je ziet dat er ook twee gaten zijn dicht gesmeerd

Gescheurde hoek

Eerste laag koolstof aangebracht

Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

RoelNL

Zo dat gaat er goed uitzien.
Dat word een hele gedaante verwisseling als dalijk heel de voorkant gespoten wordt met goede voorschermen, bumpers en de motorkap.

Denk dat als de auto klaar er weer een goede  t5r  extra is in Nederland. Zelf moet ik ook weer het 1 en ander updaten aan dit blog alleen gaat dat even wat lastig vanaf de telefoon.

RoelNL

Na een lange tijd toch kan ik eindelijk weer is wat melden van betekenis in dit blog. De winter is wat dat betreft niet echt de beste tijd om aan een een auto te klussen met het slechte weer en temperatuur.

Maar goed het mooie weer is weer begonnen en de temperaturen gaan ook weer omhoog dus het klussen kan beginnen.

Afgelopen weekend heb ik een hoop kunnen doen. Ik was begonnen met de bumper los te halen aan de voorkant en dit ging gelukkig best soepel ik had het nog nooit gedaan maar met beetje info van het forum en Vida kun je best een heel eind komen  :eusa_dance:.

Zoals te zien op de foto is bumper niet in al te beste staat maar dat gaat helemaal goed komen want Henk wilde deze bumper graag gaan maken en de eerste stappen zijn al gezet  :D.
Ik was begonnen met de popnagels uit te boren, 3 stuks aan beide zeiden daarna werd het wat lastiger want je moet met zo min mogelijk geweld de bovenlip moet loshalen van de daadwerkelijke bumper na een hoop voorzichtig trekken kwam gelukkig de onderste bumper los en ik kan nu wel zeggen dat dit niet echt makkelijk gaat met materiaal dat al 20 jaar oud is.
Daarna had ik aan de bovenkant het 1 en ander losgeschroefd en los gehaald.
De koplampwissers waren als eerste aan de beurt om eraf gehaald  te worden want anders krijg je de kapjes onder de koplampen er niet af, toen deze eraf waren kon ik verder aan de onderkant van de bumper om een aantal torx schroeven los te halen van de bovenste lip.
Het nadeel was/is dat 1 van de vorige eigenaren besloten had dat de bovenlip een andere kleur te geven want dit die was grijzig ipv zwart :eusa_sick:. Hier gaat een nieuwe voor komen want deze was ook een beetje gesloopt door vorige schade hersteller.

hier wat foto´s

De achterbumper.

Deze zou in theorie een stuk makkelijker los te halen moeten zijn omdat deze geen onder- en bovenlip heeft.
Je begint hetzelfde als de voorbumper met het losboren van de popnagels, daarna zit de zit bumper vast met 2 plaatjes en moeren links en rechts.
De bestuurderszijde is goed bereikbaar via een gaatje vanuit de kofferbak LA als je de panelen weggehaald hebt. De rechterzijde is wat makkelijker te bereiken via de onderkant. Helaas was de bumper aan de rechter achterkant al een een keer beschadigd want op het moment dat de 3e popnagel uitgeboord was viel deze gelijk op de grond omdat het schuifpaneeltje al gescheurd was :eusa_wall:. Gelukkig was dit links niet het geval.

:eusa_wall: :eusa_wall: :eusa_wall:

Daarna was het de beurt aan de geliefde bumperbalkbouten en ja deze braken ;D  waardoor ik verder moest met een koevoet :evil:
Het resultaat was onoverkomelijk hetzelfde als wanneer het allemaal goed gangbaar is met het verschil dat het nu ipv 10min toch al snel 3 kwartier duurde voordat je heel de achterbumper los hebt en dan ben je ook blij bent als er 2 mensen kunnen meehelpen om de bumper even vast te houden zodat deze niet gelijk boven op je de valt als deze losgaat  :eusa_sick:.

Het grote voordeel is dat de bumperbalken gelijk vervangen kunnen worden want als alles normaal los zou gaan heb niet het voordeel dat je 2 nieuwe bumperbalken nodig hebt ;) want die hadden de beste tijd gehad na het loshalen van de bumper ;D ;D.
In theorie zou je de bumperbalk kunnen laten zitten omdat de bumper met 8 torx bouten vast zit.
Hier kun je eigenlijk niet fatsoenlijk bij vanaf de achterkant omdat er nog een strip in de weg zit waar je eigenlijk niet langskomt met je torxschroevendraaier, laat staan dat je torxbouten kan zien want dat lukt helemaal niet.

En ja door deze bout duurde het een stuk langer omdat deze op een verkeerd plek afbrak.

Hij kan beter hier afbreken dat gaat een stuk makkelijker.

Toen de bumper eraf was werd het even tijd om wat te eten, gelukkig stond de BBQ aan ;D

Daar had ik nog eventjes de Spiegelkappen eraf gehaald want deze kunnen ook wel een spuitbeurt gebruiken.

De volgende dag ben ik verder gegaan met wat interne dingen van de de 850 waaronder de spiegelverstelknoppen in de middenconsole want de oude knoppen waren zo gaar dat de spiegels eigenlijk alleen nog naar beneden en naar links wilden.
Gelukkig had ik nog een een knoppenwinkel kunnen overnemen van KW-speed en toen deze erin was kon ik tenminste weer normaal de spiegels afstellen.
Vervolgens heb ik de achterklep slothouder er afgehaald omdat deze echt heel lelijk was vanwege afbladerende lak.

Nu moet ik nog opzoek naar een een goede spuiter die het 1 ander wil spuiten en bijwerken.
Ook wil ik de airco laten nakijken want deze doet het helaas niet meer maar goed dat is van latere zorg het belangrijkste is nu de optische kant en dat gaat zachtjes aan de goede kant op.

Tot zover de update.

cornelis-b

Vanmiddag weer even verder gegaan met Roel zijn bumper, eerst alles weer opgeruwd voor een goede hechting van de tweede laag koolstofband en als het morgen is uitgehard nog even de opstaande vezelpuntjes weg slijpen en dan even de spuitbus matzwart er over en je ziet er geen barst meer van.

Opgeruwd

En alles weer voorzien van een tweede laag koolstof

Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

EricL

Hey Henk, heb je die foto's uit m'n blog gekopieerd?  ;D

Mooi dat er weer een R-bumper wordt opgeknapt. Die van mij is nog steeds in perfecte staat. :)

RoelNL

Ziet er goed uit! Ik ben weer blij als ik hem terug heb want dan kan die gespoten gaan worden, nu alleen nog opzoek naar een goede spuiter die het voor een leuk bedrag wil doen.

Vandaag bij Volvo ook wat kleine onderdeeltjes besteld zodat ik de bumper weer terug kan monteren, Hierbij zaten o.a. de bumpersteunen en nieuwe bouten en moeren.

Als iemand nog een goede spuiter weet in de buurt van Tilburg of Sliedrecht dan hoor ik het graag.

TommyTrucker

Mooi project man! Ik ben nog een beetje aan t rond kijken waar ik moet beginnen! Haha

RoelNL

TommyTrucker

Hey roel,

blog helemaal doorgelezen, zeer onder de indruk, beetje huiverig aangezien ik niet zo veel sleutelervaring heb, maar ik leer elke dag weer dingen bij=)

ik blijf zeker even volgen  :eusa_clap: