Italiaanse 855 T5R, verkocht en gaat zijn rondjes maken in Friesland

Gestart door RoelNL, 23-02-2014 15:38:03

Vorige topic - Volgende topic

Ludo

Citaat van: cornelis-b op 25-06-2016 11:16:07
Welke tune / tuner je kiest is voor iedereen een vrije keuze maar stop eens met dat geneuzel dat de een beter is dan de ander.

Je mag het gerust geneuzel vinden, maar een (door)verkoper die met een naamkaartje zwaait waar "Tuner" op staat, verdient toch écht niet hetzelfde respect als diegene die er uren-dagen - werk/tijd in steken.

Verder kan ik het niet met minder dan 100% eens zijn met Piet en Maarten.
Degene die beweert/beschuldigd moet met bewijzen komen.

Óf vertrekken naar het libelle forum.  :P  ;D

peteRRR

En toch kan het wel,..hier komt het 500 Nm koppel op 3100 toeren volledig in,...het moet gewoon goed afgesteld staan en dan
is het goed te doen,...blok afhankelijk met de toleranties en de smering.

Groet
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

NinaPaul

Citaat van: gero op 25-06-2016 10:18:10
Citaat van: RoelNL op 25-06-2016 08:31:58
Over het algemeen ben ik een vrij rustige rijder en ik ga echt niet binnen kwartier en dat is toch meestal zo'n 15 a 20 km trappen met de auto.

Je zegt het zelf , je bent een rustige rijder, waarom wil je de auto dan optunen naar meer vermogen,
Ik bedoel , je  koopt toch ook geen Yamaha R1 om te gaan toeren.

Waarom niet? Dat het snel kan betekent niet dat het altijd snel moet.
Mijn R1 doet veel meer rustige km's dan wat anders.

Ik zie nergens in alle verhalen een noodzakelijk verband tussen tune en schade. (Of die tune nu standaard is of aangepast!)
Een motorblok is onderhevig aan slijtage, hoe zwaarder de belasting hoe groter deze slijtage zal zijn. Deze belasting is niet enkel "op zijn staart trappen" maar ook zaken als:
-Koude starts
-Niet op tijd olie verversen
-Lange tijden stationair
-Lage toeren zware aanhanger verplaatsen
-etc. etc.

"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Jelmar

Een drijfstang die de motor uit komt zetten via de zijkant is slijtage? ;D ;D ;D
850R

razorx

Er is een verschil tussen zijn en veroorzaakt door. ;)
Net als een deur die uit het slot valt. Die uit het slot vallende deur is geen slijtage. Dat hij uit het slot valt wordt veroorzaakt door slijtage.
Vervolgens ontstaat de vraag slijtage waarvan?

Maarten-t5

Overmatige slijtage toch? :D

Dat het bij Yits bij extreem rustig rijden na het vervangen van de drijfstang lagers gebeurde laat zien hoe snel het gebeurd kan zijn als de smering onvoldoende is.

gero

Citaat van: Piet op 25-06-2016 12:03:50
Het gaat dan met name om de drijfstanglagers, de hoofdlagers hebben daar minder last van.
Uiteraard moet je het vermogen wel met enig beleid in laten komen en niet gelijk bij lage toeren ongelimiteerd er op los gaan.
Bedreigender voor de lagers is knock, die dus juist bij te hoge druk en bij te lage toeren makkelijk optreedt.
Tijdens knock wordt de drijfstang letterlijk tegen de krukastap gehamerd, daarmee kun je dus de oliefilm verbreken.
Hoe dan ook .... je moet het vermogen inderdaad met beleid laten inkomen en niet alleen voor de lagerschalen.

En maakt het dan ook uit wat voor olie je gebruikt ?  Een A-merk of   B-merk

leons850

Ik noem ook geen namen, ik vergelijk alleen even mijn auto met de auto van Dirk om aan te geven wat de motorbelasting wel niet was zonder lager schade.
Verder heb ik het over de zelfde schade als Bas, een 3e na bdp door de olie film heen gedrukt. Hoe en door wie dit komt weet ik niet, maar dit is wel bij getunede auto's gebeurt. Lagerschade algemeen even terzijde.
Bas gaf echter aan dat hij vast een setje lagers kon bestellen nadat er verschillende namen zijn genoemd oa is door mij Schutten genoemd. Alleen jullie reageren heel fel, ik zie Schutten niet reageren, marc van ET ook niet etc. Alleen zijn jullie vol in de verdediging. Just my 2 cents.

Citaat van: Maarten-t5 op 25-06-2016 12:56:55
Overmatige slijtage toch? :D

Dat het bij Yits bij extreem rustig rijden na het vervangen van de drijfstang lagers gebeurde laat zien hoe snel het gebeurd kan zijn als de smering onvoldoende is.

Ongezien gok ik dat bij Yits het pistonpen lager al kapot was.
Das dus pech en jammer van de nieuwe delen.

Bij oliedruk problemen is je kop als eerste aan de beurt.
Daar zal de schade al.dusdanig zijn voor je krukas aan puin loopt, die hangt praktisch is de olie....
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

Maarten-t5

Citaat van: RoelNL op 24-06-2016 14:41:18
OK duidelijk dan gaat het geen solderen worden.

Ik ga Maarten maar is contacten.

Post direct eronder:

Citaat van: Lunadust op 24-06-2016 15:11:43
Even goed inlezen voor je dat doet.
En anders alvast een setje drijfstanglagers bestellen.
Eventueel een kannetje 10w60 erbij doen

Het ging over mij, dus het lijkt me niet raar dat ik daar wat vragen over ga stellen.

Verder:

Citaat van: leons850 op 25-06-2016 09:49:08
Ik ga geen namen noemen maar deze vinden alle lager schades (en andere schades) vreemd.

opgevolgd door

Citaat van: leons850 op 25-06-2016 13:24:55

Ik noem ook geen namen, ik vergelijk alleen even mijn auto met de auto van Dirk om aan te geven wat de motorbelasting wel niet was zonder lager schade.
Verder heb ik het over de zelfde schade als Bas, een 3e na bdp door de olie film heen gedrukt. Hoe en door wie dit komt weet ik niet, maar dit is wel bij getunede auto's gebeurt.

Wat is er met "al die lagerschades" en "andere schades gebeurd"?
Ik zie nog steeds geen voorbeelden.

Verder geeft Dirk een paar pagina's terug toch duidelijk aan dat er door heel het blok van Yits schade te zien was door oliegebrek.

Citaat van: Dirk342 op 25-06-2016 07:04:10
En ook / zeker bij dit blok was het een oliedrukprobleem en staat de tune er volledig buiten !  En ja, bij dit blok was de schade zichtbaar in de cilinderkop / kleppendeksel / nokkenassen.  Maar dit hoeft dus niet standaard bij ieder blok zo te zijn....

Waar ben je nu eigenlijk op uit? Ik snap dat je het blijkbaar, om wat voor reden dan ook, niet met onze manier van aanpakken eens bent, maar vanwaar al die ongefundeerde uitlatingen?

Piet

Tja gek he dat alleen wij zo fel reageren als wij duidelijk persoonlijk (overigens nu weer voor de zoveelste keer) worden aangevallen en niet de andere tuners, hoe zou dat nou komen......

Die  steeds weer aangehaalde schade een derde na bovenste dode punt dat blijft nog steeds een mysterie zolang jullie niet vertellen bij wie en hoe dat is geconstateerd en hoe die schade eruit ziet en hoe dat uberhaupt met ons gelinkt zou moeten worden.
Naar mijn weten is geen enkele motor van de door ons getunede auto's uit elkaar geweest.

Ja, inderdaad waar ben jij nu eigenlijk precies op uit ?
Wat is nou eigenlijk jou motivatie ons zo proberen onderuit te halen?
Het enige wat we van jou zien is allerlei aantijgingen zonder enige onderbouwing dan wel bewijs.

Soort heksenjacht dit... jij bent een heks... nee, ik ben geen heks... zie je wel je bent een heks, want je ontkent!! ... op de brandstapel jij !

Piet

Citaat van: gero op 25-06-2016 13:14:24
Het gaat dan met name om de drijfstanglagers, de hoofdlagers hebben daar minder last van.
Uiteraard moet je het vermogen wel met enig beleid in laten komen en niet gelijk bij lage toeren ongelimiteerd er op los gaan.
Bedreigender voor de lagers is knock, die dus juist bij te hoge druk en bij te lage toeren makkelijk optreedt.
Tijdens knock wordt de drijfstang letterlijk tegen de krukastap gehamerd, daarmee kun je dus de oliefilm verbreken.
Hoe dan ook .... je moet het vermogen inderdaad met beleid laten inkomen en niet alleen voor de lagerschalen.

Daar zijn ook hevige discussies over op dit forum. Bij mij komt er in ieder geval alleen een A merk in.
Voorheen castrol edge 5W40 tegenwoordig Motul 5 W40

Piet

Citaat van: peteRRR op 25-06-2016 12:21:10
En toch kan het wel,..hier komt het 500 Nm koppel op 3100 toeren volledig in,...het moet gewoon goed afgesteld staan en dan

Groet

Zeker kan het, bij mijn eigen 850 , met nog 60K geleden gereviseerd blok, H-beam drijfstangen en glyco sputters lagerschalen durf ik dat ook wel.
Maar ik hou hem dan wel scherp in de gaten dat ie knockvrij blijft in dat gebied.

Bij een motor die er al vele km op heeft zitten is het beter wat meer marge aan te houden en hem niet tot het uiterste te tunen, zeker niet onderin de toeren.

peteRRR

Citaat van: Piet op 25-06-2016 14:52:01

Groet

Zeker kan het, bij mijn eigen 850 , met nog 60K geleden gereviseerd blok, H-beam drijfstangen en glyco sputters lagerschalen durf ik dat ook wel.
Maar ik hou hem dan wel scherp in de gaten dat ie knockvrij blijft in dat gebied.

Bij een motor die er al vele km op heeft zitten is het beter wat meer marge aan te houden en hem niet tot het uiterste te tunen, zeker niet onderin de toeren.

Piet blijf gewoon je eigen ding doen en daar ben/zijn jij/jullie goed in ;)
Even voor de info,..de auto rijdt al heel wat jaren met originele drijfstangen en dat gaat ook goed.

Groet
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

gero

Citaat van: Piet op 25-06-2016 14:42:49
Citaat van: gero op 25-06-2016 13:14:24

Daar zijn ook hevige discussies over op dit forum. Bij mij komt er in ieder geval alleen een A merk in.
Voorheen castrol edge 5W40 tegenwoordig Motul 5 W40

En vooral wat ze zeggen over die HTHS  waarde , bij de Motul 300V serie is dit zelf  4.3 , en dat is hoog .

Piet

Citaat van: peteRRR op 25-06-2016 15:55:25
Citaat van: Piet op 25-06-2016 14:52:01

Groet

Piet blijf gewoon je eigen ding doen en daar ben/zijn jij/jullie goed in ;)
Even voor de info,..de auto rijdt al heel wat jaren met originele drijfstangen en dat gaat ook goed.

Groet

Er zit gewoon een goede tune in bij jou.

Als de olietoevoer goed is zijn kromme drijfstangen, kapotte lagers etc meestal terug te voeren op knock c.q. pre-ignition en niet op een te late onsteking, eerder dus juist op een te vroege ontsteking.
Het lager/drijfstang krijgt dan een enorme opdonder te verwerken terwijl de kruktap vrijwel recht onder de drijfstang staat.
Een te late onsteking leidt juist weer tot heel andere problemen als te heet worden met o.a. verbrande kleppen als gevolg.

Een hoge vuldruk bij lage toeren leidt nou eenmaal heel makkelijk en snel tot knock als de zaak niet goed afgesteld staat.