Italiaanse 855 T5R, verkocht en gaat zijn rondjes maken in Friesland

Gestart door RoelNL, 23-02-2014 15:38:03

Vorige topic - Volgende topic

KIM

Als je stroom gaat meten op de massakabel om deze te testen op weerstand zul je niets kunnen uitsluiten; de stroom is in een kring overal gelijk.
Wat je wel kunt doen is een spanningsmeting tussen de minpool van de accu en de aansluiting van de massaklem. Als je hier een spanning over meet dan heb je weerstand in de kabel. Hoe hoger de spanning, des te meer weerstand.
Werkt overigens beter dan een weerstandmeting want zo'n dikke kabel heeft sowieso een lage weerstand en die verandert slechts weinig als deze slecht is. Helaas is dat beetje extra weerstand bij hoge stroom wel een probleem.

Maarten-t5

Hmm ik ben benieuwd wat het aanpakken van het elektrische systeem en gare massa voor je luchtmassa meting gaat doen.

Piet

je kan ook nog eens de spanning bij draaiende motor direct op de alternator pool meten.
Als die ook te laag is is die aan revisie toe. Is die goed heb je (overgangs)weerstand in je kabels/klemmen.
Die heb je sowieso gezien het warm worden van je klemmen.

leons850

Citaat van: Maarten-t5 op 11-01-2017 13:58:05
Hmm ik ben benieuwd wat het aanpakken van het elektrische systeem en gare massa voor je luchtmassa meting gaat doen.

Mijn ervaring is dat dat bar weinig doet.
2 jaar geleden allemaal ook gedaan en bij mij was de massa aan de ene kant bijna door en de andere kant helemaal.
Geen meet verschillen gezien toen.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

KIM

Zou ook niet moeten want de LMM werkt niet voor niets op 5V, afkomstig van de ECU. Dat is een gestabiliseerde spanning.
Onder 10V gaat de ECU zelf al heel gekke dingen doen.

Maarten-t5

Tis meer dat evt. ground loops rare dingen zouden kunnen doen met sensor meetwaarden, niet zozeer een gebrek aan (of instabiele) spanning.

V70geRwin

Citaat van: KIM op 11-01-2017 13:24:05
Als je stroom gaat meten op de massakabel om deze te testen op weerstand zul je niets kunnen uitsluiten; de stroom is in een kring overal gelijk.
Wat je wel kunt doen is een spanningsmeting tussen de minpool van de accu en de aansluiting van de massaklem. Als je hier een spanning over meet dan heb je weerstand in de kabel. Hoe hoger de spanning, des te meer weerstand.
Werkt overigens beter dan een weerstandmeting want zo'n dikke kabel heeft sowieso een lage weerstand en die verandert slechts weinig als deze slecht is. Helaas is dat beetje extra weerstand bij hoge stroom wel een probleem.

Elke weerstandswaarde die je ziet op je meter voor de massakabel boven nul is toch foute boel.
Bij mij gaf hij een waarde, weliswaar klein, maar dan weet je het al.

Spanningsval over de massakabel is ook een goede indicatie, datzelfde geldt voor de spanningsval op de + kabel tussen dynamo en accupool.

Zelf had ik uiteindelijk een stroomtang nodig om te bepalen dat de dynamo wel aan zijn spanning kwam maar nog maar 3 ampere leverde  :o

KIM

Ik vind 0,1 Ohm niet een echt hoge weerstand en toch is dat niet gunstig voor kabels die veel stroom moeten transporteren.
Wat te denken van 0,05 Ohm? Dat kan al de meetfout van een Praxis metertje zijn...

Daarom doe ik een spanningsverliesmeting; die is stroomgerelateerd.

Spanningsval over een kabel zegt niets over de stroom die door een kabel loopt trouwens; alleen iets over de weerstand. Als je wilt weten hoeveel stroom er loopt moet je ook een stroommeting uitvoeren.

RoelNL

Nou zojuist even het 1 en ander gemeten in de zekeringen kast.

Ik ben maar bij de meest voor de hand liggende begonnen omdat ik daar de zekeringen kapot ging.

Zekering 7 radio/amp gaven een amperage van 0.714 ampere.
Zekering 15 binnen verlichting (courtesy lights) gaf een amperage van 0.756 ampere.
zekering 32 gaf 0.0 ampere aan.
Verder heb ik steepproefs gewijs even een paar zekering eruit getrokken en daar had ik allemaal 0.0 ampere.

Verder had ik toch nog 1x de accu gemeten onder dezelfde omstandigheden als vanochten (toen 11.76V) en nu gaf die 11.70V.

Ik heb op zekering 7 mijn radio al losgekoppeld, dan blijft toch de versterker over als stroom verbruiker snap alleen niet precies hoe het kan? Toch maar is een keer de versterker eruit halen en kijken wat er voor een stroomverbruik kan zorgen? Misschien iets in de kabelboom of gare versterker?

Op zekering 15 weet ik niet precies wat er voor verbruik kan zorgen? Alle lampjes zijn uit als ik de deur dicht doe, dat heb ik dubbel gechecked?

Kan iemand iets zinnigs zeggen over deze amperages op zekeringen 7 en 15, ik denk namelijk dat het gewoon 0.0 zou moeten zijn?
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

razorx

Goedkope multimetertjes zijn niet geschikt om stroom te meten. Ze beïnvloeden de meetwaarde veel te veel.
Wat ze wel goed kunnen is de spanningsval over een kabel meten.

Veel liever gebruik ik en gevoelige DC amperetang. Lui om de minpool van de accu. Alle zekeringen er één voor één uit totdat je de juiste groep te pakken hebt. Werkt heel snel op die manier. ;)

Llinsen heeft ook een goede sticky over lekstroom.

razorx

Je was me voor. 0,7A in rust is veel te veel. zowel op 7 als op 15.
Binnenvrlichting is toch uit? Ook ht handschoennkastje?

V70geRwin

Citaat van: KIM op 11-01-2017 16:07:55
Ik vind 0,1 Ohm niet een echt hoge weerstand en toch is dat niet gunstig voor kabels die veel stroom moeten transporteren.
Wat te denken van 0,05 Ohm? Dat kan al de meetfout van een Praxis metertje zijn...

Daarom doe ik een spanningsverliesmeting; die is stroomgerelateerd.

Spanningsval over een kabel zegt niets over de stroom die door een kabel loopt trouwens; alleen iets over de weerstand. Als je wilt weten hoeveel stroom er loopt moet je ook een stroommeting uitvoeren.

Er stond ook "voor de grap" en zoals gezegd is elke ohmse waarde hoger dan nul verdacht op zo'n korte dikke kabel.

Je hebt nu een paar stroomgebruikers gevonden maar ik zou toch nog even de meter tussen de massakabel en accu minpool doen en dan de totale lekstroom even meten als alle zekeringen er in zitten. Waar de gebruikers dan zitten kan je zien door de zekeringen 1 voor 1 eruit te halen en de stroom te monitoren.

RoelNL

Ok, ja dat moet ik ook maar even doen inderdaad. Morgen of overmorgen maar is kijken als het een beetje weer is.

RoelNL

Nou gister middag de accu aan de lader gehangen en vandaag deze er weer afgehaald, starten ging veel makkelijker... duh

De laadspanning ook weer gecontroleerd en die was 13.2 a 13.3V wat dus te weinig is naar mijn weten. Verder wel weer even gevoeld aan de draden en die voelden nu niet warm aan na een goed half uur rijden, dit was de vorige keer wel anders. Dan heeft dit toch te maken met de laadstroom denk ik?

Veel stroom (ampere) betekent warme draden als de accu snel opgeladen moet worden door de dynamo, goede accu is dus weinig laadstroom maar een hoger voltage wat dus weer beter is voor de dynamo?

Neemt denk ik niet weg dat de draden toch op zijn eind zijn. Ik moet ze nog een keer goed bekijken maar denk dat ze nooit vervangen zijn.
De dynamo kan ook op zijn einde zitten natuurlijk omdat de laadstroom te weinig was voor volle accu maar dat weet je pas als je daar gaat meten daar is het nu net ff te donker voor.

BBS

Citaat van: RoelNL op 13-01-2017 23:49:19
Nou gister middag de accu aan de lader gehangen en vandaag deze er weer afgehaald, starten ging veel makkelijker... duh

De laadspanning ook weer gecontroleerd en die was 13.2 a 13.3V wat dus te weinig is naar mijn weten. Verder wel weer even gevoeld aan de draden en die voelden nu niet warm aan na een goed half uur rijden, dit was de vorige keer wel anders. Dan heeft dit toch te maken met de laadstroom denk ik?

Veel stroom (ampere) betekent warme draden als de accu snel opgeladen moet worden door de dynamo, goede accu is dus weinig laadstroom maar een hoger voltage wat dus weer beter is voor de dynamo?

Neemt denk ik niet weg dat de draden toch op zijn eind zijn. Ik moet ze nog een keer goed bekijken maar denk dat ze nooit vervangen zijn.
De dynamo kan ook op zijn einde zitten natuurlijk omdat de laadstroom te weinig was voor volle accu maar dat weet je pas als je daar gaat meten daar is het nu net ff te donker voor.

13,3V is naar mijn weten prima voor elkaar. Op mijn ALM meter die om de 10 minuten de accuspanning laat zien geeft ook steeds 13,3/13,4V aan.
Ik moet echter wel om de zoveel tijd ff de accu laden, ik gebruik de wagen (te) weinig en de GPS trekt de accu ook zachtjes aan leeg...
Volvoloos....