Ik ben ook aan de beurt denk ik ... (k*pp**ing)

Gestart door CharlieFox, 07-03-2014 15:00:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

CharlieFox

En het onderwerp heeft natuurlijk betrekking op het feit dat ik mijn koppelingsgroep verdenk (plaat, druklager, drukgroep en als extra, de befaamde krukaskeerring). Vergeet ik nog wat? Ik hoor maar ook voel de laatste weken namelijk wat geluiden van de koppeling komen.

Bij stilstand en draaiende motor met voet lichtjes op de koppeling "voel" ik het mechaniek draaien. Ook wat trillerig op de voet. Soms hoor ik ook wat schuren (nee, ik bedoel niet dat 850 kwaaltje bij optrekken). Koppelen lijkt ook wat zwaarder te gaan. Tijdens rijden geen probleem (immers de plaat is dan strak op het vliegwiel) maar telkens met koppelen lichte bijgeluiden. Ik ben er vrijwel zeker van dat het de koppeling wel moet zijn. Wat waardes:

Ik heb de auto sinds 2007 en sindsdien zo'n 140.000 km gereden. Wanneer daarvoor de koppeling vernieuwd is weet ik niet. Hoelang gaat zo'n groep mee? Uitgaand van een rustige rijstijl met 120 km op de snelweg en weinig tot geen stadsverkeer? Ik heb wel een caravan maar dat is een sta.

2 jaar geleden heb ik met deze bak een koprevisie gedaan (op straat en op de eettafel) die nu nog in m'n lijf lijkt te zitten. Zie er best dus wel tegenop om de koppeling zelf te gaan doen. De bewuste topics erover zien er erg spannend uit. Motor kantelen en zo en voorframe laten zakken. Met een Volvo koppeling heb ik sowieso geen ervaring. Ooit 20-30 jaar terug wel eens een BMW'tje en Opeltje gedaan. Wordt dus vast weer heel veel uren (uitzoek-) werk.

Heeft iemand een tip? Zijn er koppelingsspecialisten hier? Dank alvast voor de reacties.

# CF
Om een pas aangekochte auto te doorgronden moet je er eerst flink aan sleutelen ...

Martijn_B

Ik vind het aan de vroege kant voor je koppeling, zeker met een 10v zonder turbo.

En ja, er zijn koppeling specialisten hier op het forum, ik heb de mijne door Mitchelli laten vervangen een week geleden:
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,51078.msg1486739.html#msg1486739

Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

jeroen74


The Volvoboy

Aan de vroege kant? Lijkt me dat een koppeling toch wel versleten mag zijn na 467.000km? :eusa_think: (of 607.000 als 467.000 de stand bij aanschaf was)
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 687.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 398.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 382.000km
'96 - Volvo 850 2.3 T-5 Aut. - Dark Olive Pearl - 16" Columba - 395.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

Martijn_B

Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

CharlieFox

Profiel aangepast. Het is ca 485.000 km heden. Verder nogmaals, weet ik niet niet wat er in de km's voor de aanschaf met de auto is gebeurd qua onderhoud ...
Om een pas aangekochte auto te doorgronden moet je er eerst flink aan sleutelen ...

Ronald21

das een mooie km-stand voor misschien wel eerste koppeling  :eusa_clap:

CharlieFox

Even laten weten hoe lang / kort het kan duren voordat de koppeling het begeeft na aandienen van de eerste geluiden. Gister auto noodgedwongen aan de kant moeten zetten. Waarschijnlijk druklager door de drukgroep heen, waardoor nu het pedaal plat op de bodem blijft staan. Dikke maand na de eerste geluiden en circa 1500 km gereden.

Auto gaat aankomende week met pechhulp-transport naar de werkplaats van Dennis.

Om een pas aangekochte auto te doorgronden moet je er eerst flink aan sleutelen ...