Kennis gevraagd voor Yamaha Buitenboord motor.

Gestart door BBS, 08-03-2014 18:56:34

Vorige topic - Volgende topic

BBS

Goedendag heren roffelaars,

Omdat hier op het forum toch een diversiteit zit aan kennis wil ik eigenlijk eens kijken of ik middels dit forum iets verder kan komen.

Ik bezit een bootje met een 60PK (60FETO) Yamaha buitenboordmotor die opgewaardeerd is naar 70PK. Er zitten 3 andere carburateurs op van een 70PK op en een grotere uitlaat met minder restricties. Het ding heeft altijd eigenlijk goed gelopen maar sinds het ding onder water heeft gelegen heeft hij een eigenaardig probleem. Ik kom er eigenlijk niet veel verder mee vandaar dat ik het hier probeer. ;)

Wat is het probleem:

Na een periode van geen gebruik is het starten en lopen met het ding. Zolang je rustig aan vaart blijft de motor het probleemloos doen.
De motor uit zetten en weer starten geeft geen enkel probleem en dat kun je ook dagen volhouden.
Máár, ga je gedurende 10 minuten met een band/banaan/surfplank echt vermogen vragen van de motor 80-90% max vermogen dan komen de problemen.
Zolang je het vermogen blijft vragen gaat het redelijk, maar ga je 1x van het gas af, dan gaat de motor op 1 of 2 cilinders lopen en slaat bijna af. Het is dan ook erg lastig varen en de motor reageert ook bijna niet op signalen van de gashendel.
Het meest vreemde van alles is dat wanneer je enkele dagen laten de motor weer wilt gaan gebruiken, dat er niks meer aan de hand is. ???

Wie weet wat er aan de hand kan zijn met het ding?

Toen we hem uit het water gevist hebben is de motor gelijk naar een dealer gegaan en daar hebben ze hem gelijk uit elkaar getrokken. De carburateurs zijn ultrasoon gereinigd en het brandstof systeem is schoongemaakt.

Wie kan mij hier mee verder helpen?

BJ en J.
Volvoloos....

nixvin

Hallo,

ik hobby veel met bbm, nu denk ik dat de comp geoxideerd is,
je kunt is de stekkers uit en in elkaar schuiven en met contact spray inspuiten.
electronische delen oxideren pas na verloop van tijd.
is het een twee tact of een viertact??
ik denk ook dat het mogelijk is dat de afstelling verlopen is.
het mengsel lucht benzine kan bij laag toerental geen probleem geven,maar bij vermogen wel.
ook de ontluchtings dop van je benzine tank kan verstopt zitten.
kortom teveel om op te noemen wat er mee kan zijn,zou m eigenlijk moeten zien/horen.
ik hoor wel als het lukt of niet.

Gr Vincent
al is de waarheid nog zo snel..... een 850 r achterhaald m wel

BBS

Nixvin dank voor je antwoord ;)

Het is een 60PK 2 takt kortstaart. De stekker verbindingen zijn allemaal door mij behandeld en schoongemaakt. ;)
De afstelling is in augustus afgelopen vaarjaar helemaal gecontroleerd. De tankontluchting staat dag en nacht open.
Bougies zijn door mij vervangen door exemplaren met de juiste warmtegraad en niet 1 warmte graad hoger/lager.
Membraan van het brandstofpompje is ook al vervangen.

Persoonlijk verdenk ik de CDI van wat mankementen of de 3 ontsteekspoelen... Maar aangezien mijn kennis op buitenboordmotor gebied nu wel ophoud....
Volvoloos....

nixvin

ja dan denk ik idd dat je ontsteking niet goed is en met name je vervroeger.
als je gas geeft draaid je ontstekings plaat mee. en dat komt heel nauw.
ik heb een suzuki gehad met hetzelfde probleem.
was ook de vervroeger. afgesteld en loopt weer als een tiet.

BBS

Zit die vervroeger onder het wielwiel en bij de stator in de buurt?
Volvoloos....

nixvin

ja als je gas geeft en je ziet onder de ontsteking een plaat draaien dat is m

BBS

Volvoloos....

nixvin

zit als het goed is een stelschroef op kruiskop met een moertje.
die loopt tegen een nokje aan.
kijk maar eens als je gas geeft.

jelled

schoonmaken, zorgen dat hij makkelijk draait, zodat hij ook weer eenvoudig terug kan draaien, veertje vervangen. Doordat deze vuil is/niet goed uit zichzelf terugdraait zou dit ook kunnen verklaren waarom hij het een paar dagen later wel weer goed doet aangezien dan de vervroeger plaat weer in de juiste positie staat.
People who live within their means, suffer from a lack of imagination

nixvin

Citaat van: jelled op 09-03-2014 10:49:11
schoonmaken, zorgen dat hij makkelijk draait, zodat hij ook weer eenvoudig terug kan draaien, veertje vervangen. Doordat deze vuil is/niet goed uit zichzelf terugdraait zou dit ook kunnen verklaren waarom hij het een paar dagen later wel weer goed doet aangezien dan de vervroeger plaat weer in de juiste positie staat.

goed bezig

BBS

Kijk dat is de reden waarom ik dergelijke vragen eigenlijk ook hier wil stellen....
Nog 1 vraagje, hoe kom ik bij de vervroeger plaat? Deksel van het vliegwiel eraf halen?
Volvoloos....

nixvin

zal ff reageren,  ja vliegwiel eraf onder de ontsteking zit ie

Hans Duiven

Ga maar even naar bandenservice kok te wanneperveen

BBS

Citaat van: Hans Duiven op 09-03-2014 19:54:21
??? Ik heb geen banden onder de boot hoor ;D

Met uitzondering van de boottrailer dan  8)

Maar hoezo bij dit adres dan Hans? Dit is namelijk wel het laatste adres waar ik zou kijken....
Volvoloos....

Hans Duiven

Citaat van: BBS op 09-03-2014 20:48:48
Citaat van: Hans Duiven op 09-03-2014 19:54:21
??? Ik heb geen banden onder de boot hoor ;D

Met uitzondering van de boottrailer dan  8)

Maar hoezo bij dit adres dan Hans? Dit is namelijk wel het laatste adres waar ik zou kijken....

Omdat ik je dat advies geef. Je kan het ook negeren.
Gewoon ff advies vragen aan Seine Kok. Zeg maar dat je via mij aan zijn adres bent gekomen.