Versleten voorbanden na 20.000 km

Gestart door ericcarlsson, 15-12-2004 21:24:27

Vorige topic - Volgende topic

ericcarlsson

Vorig jaar rond deze tijd heb ik twee nieuwe Michelin voorbanden laten monteren. nu blijkt bij de APK dat ze bijna versleten zijn. ik rijd in een gewone 850 10v met 140 pk. rijd vanuit stilstand nooit weg om een nieuw record te vestigen en in mijn vorige volvo (geen 850) haalde ik gewoon 60.000 km. ik heb nog niet gekeken naar het slijtagepatroon  

wat kan dan de reden zijn van deze bovenmatige slijtage?

eric

Entuscan

1) het niet roteren van de banden
2) te lage bandendruk
3) slechte uitlijning
4) vlot door de bochten ;)
...
Kan vanalles zijn.
Who needs RyanAir when you can fly Volvo R ....
--------------------------------------------------------------

paul-r

Ik had bijna de zelfde ervaring met michelin banden. Vooral aan de zijkanten vloog het rubber er af. Te lage bandenspanning is waarschijnlijk bij mij de oorzaak geweest. Idioot door de bochten scheuren doe ik niet. Maar dat dit bandenmerk snel(ler) slijt heb ik ook al vaker gehoord. Staat tegenover dat ze erg comfortabel zijn.

Paul

Keesjan

Hoi Eric,

Ik had bij mijn leaseauto ook ongeveer hetzelfde. Bleek de sporing de boosdoener te zijn. Bij kwikfit hadden ze de boel goed zitten verprutsen. Stuur stond ook uit het midden. Ik heb niet zo gek veel affiniteit met de leaseauto zeg maar...dus ik had er eigenlijk beter op moeten letten. De dealer heeft het inmiddels keurig verholpen en nieuwe banden moeten monteren.
Bij mijn S70 is de sporing na montage van een nieuwe draagarm handmatig, dus "op gevoel" gesteld en geen enkel probleem. Sommige monteurs kijken enkel naar de cijfertjes en kijken niet verder naar de stand van het stuur enzo. Zo van...als de cijfertjes kloppen, moet het goed zijn.

Maarre... ik zou als ik jou was, je bandenspanning en het slijtagepatroon, voortaan beter in de gaten houden. Dan kun je nog op tijd ingrijpen. Konden de banden niet gewisseld worden? Voor naar achter en vice versa.

ed

Met de hand en op het oog uitlijnen?? Erg knap. Wees er niet verbaasd over als je ook over 20.000 km weer een rekening krijg voor nieuwe voorbandjes.

Waarschijnlijk is het probleem dat de auto niet goed is uitgelijnd. Laat dat eens doen, en je zult merken dat deze niet klopt. Het kan ook zijn dat er een stuurstang of draagarm speling vertoond, dan moet dit eerste verholpen worden. Daarna uitlijnen, en je doet echt weer 60.000 km met je banden.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Keesjan

Hoi Ed,

Bedankt voor je bezorgdheid, maar ik zal het slijtagepatroon e.d. wel goed in de gaten houden zodat ik voor m'n eigen auto niet te snel nieuwe bandjes nodig heb.
Overigens is de auto niet op de hand en op het oog uitgelijnd, maar de sporing gesteld. En ja, dat is inderdaad heel knap. Daar ben ik het mee eens. Maar, geen klachten hoor, rijdt strak als een snaar, niet trekken of trillen. Dus kennelijk beheerst die monteur zijn vak heel goed.

ed

Met uitlijnen stel je juist (o.a.) de sporing in, dus ik snap het niet meer.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Keesjan

Je hebt ook wel gelijk ed, maar ik bedoel eigenlijk met uitlijnen de hele santekraam van wielvlucht, askanteling en vierpunts-uitlijning, dus voor en achterkant tegelijk.
Bij mijn volvo is alleen de tweepunts uitlijning gedaan. Dus afstand tussen de twee voorwielen tov de achterwielen. De rest stond nog prima.

Reitse

Michelins die snel slijten?? Welk type was dat Paul? Ik heb met mijn eerste set voorbanden iets van 46dkm gedaan, inclusief twee keer elandrun en slipcursus...

denkweb

Ik heb nu Bridgestone Potenza RE720 op de voorwielen, zijn ook na 20.000km al kaal aan de randjes. Had ik met Michelin nooit last van. Zelfs met Pirelli niet!! Vorige banden waren Exalto's (met de slechte naam die ze hadden) maar wel 44.000km mee gereden. Ik weet het wel weer wat er in Mei onder komt.

ed

canecorso

Ik heb er Bridgestone Turanza onder laten zetten, v70 tdi, 195/60 . na 20.000 de zijkanten bijna glad. Rijstijl relaxed maar wel lekker door rijden. Vooral buiten kant slijt nogal snel ; banden boer zegt( na overleg met bridgestone) dat ik mij geen zorgen hoef te maken. Had een hoge pet van hem op maar gaat nu in vrijeval naar beneden. Ga Bridgestone bellen dat hun band volkomen.....(3 letters) is. Oja is goed uitgelijnd en rijdt prima.
Ciao Eric
Ciao Eric

Hen3

Die van mij waren er al eens na 15000 km door  :-\ Wel helemaal scheef versleten en de uitlijning bleek de oorzaak te zijn. Was wel grappig, ik reed al piepend en bandenknarsend 8) naar de brug toe (zo'n mooie gladde vloer) en kwam er zonder een enkel geluid weer vanaf... zo veel verschil maakte dat dus.....

Daarbij reed de auto ook nog ineens bijna 10% zuiniger..... beetje veel extra weerstand dus....

canecorso

nav de slijtage van mijn bridgestones voor (zie eerder bericht) heb ik bridgestone een mailtje gestuurd dat ik niet te spreken ben over de slijtage. werd vlot op gereagerd en komen as maandag langs om de banden te bekjken en de klacht te bespreken. ben benieuwd wat hier uit gaat komen.

Ciao Eric
Ciao Eric

Peertje

Hé? Geen banner meer?