Pakkie's D5 belevenissen: hij is verkocht

Gestart door Pakkie, 13-03-2014 14:32:27

Vorige topic - Volgende topic

Pakkie

Zoals jullie hier hebben kunnen lezen, hebben we er sinds 1,5 week een V70N D5 bij. Het leek me wel aardig om daar eens een blogje over bij te gaan houden. Over de startperikelen  hebben jullie in het hiervoor gelinkte topic al kunnen lezen  :-[. Vermakelijk, maar wel ietwat beschamend voor ondergetekende  :eusa_wall:. Onderstaande foto's verschillen wat qua kleur en scherpte omdat ze deels genomen zijn met mijn Acer-telefoon en deels met de Olympus systeemcamera. Daar zit wel "wat" kwaliteitsverschil in :)

Bij aankoop zat er een vast gemonteerd aftermarket-navi, een leeslamp en een telefoonhouder in:

Aangezien ik allergisch ben voor vast gemonteerde aftermarket rommel op mijn dashboard heeft e.e.a. het veld moeten ruimen. Paneel rondom de pook losklikken, twee torx onderin het airco/radiopaneel losdraaien en je kunt de boel naar voren klikken mits je de pook in D hebt gezet. Beugeltje weggehaald en kabel voor de time being maar even achtergelaten achterin het dashboard. Verwijderen komt nog wel een keer.  Dit staat toch een stuk opgeruimder:

De vorige eigenaar was achteruit tegen een kliko aangereden met een kapot linker achterlicht tot gevolg:

Bij Rima in Druten een vervangende onderste unit gehaald en vervolgens aan het monteren geslagen. Aan de binnenzijde van de kofferbak de nodige plastic delen verwijderd en zodoende kon zowel het onderste als het bovenste deel er eenvoudig uit. In omgekeerde volgorde e.e.a. weer gemonteerd waarna het er toch wel een stuk netter uit ziet:

Even als formaliteit de lampen testen en ja hoor:

Bij de oude unit deed de mistlamp het wel dus lampje gewisseld. Helaas: no result. Na wat nadenken en surfen was ik erachter wat het zou kunnen zijn. Rima heeft me gewoon een UK-achterlicht gegeven en daar zit dus geen mistachterlicht in. Gisteravond even met een spiegeltje en lampje om het hoekje gekeken in de lamp en ja hoor: ook hier is de onderbreking aanwezig zoals die op onderstaande linker foto te zien is (linksonder de stekker). Links is dus een Engelse unit, rechts een LHD. Dat wordt dus even een koperen kabeltje solderen om die verbinding weer in orde te maken. Nog andere suggesties ipv een koperen kabeltje??

Vanochtend voor de eerste keer het apparaat volgetankt. Ik ben met mijn vorige auto's wel wat bc-afwijkingen gewend, maar deze spant toch wel de kroon:
Boordcomputer: 5,6l/100 km = 1:17,8
Werkelijkheid: 7,0l/100 km = 1:14,2
Da's dus een verschil van 20%  8)

Nu baart me dat op zich geen zorgen, maar waar ik wel over verbaasd was: BC gaf aan dat ik nog 180 km kon rijden en lampje van het metertje was niet aan. Ga ik tanken om er vervolgens 67,68 liter in te kunnen gooien (direct stoppen na afslaan pomp). Op zich ook prima, maar ik meende toch echt dat er een 70 liter tank in zit. Als je dat strikt zou nemen, zou er dus nog 2,3 liter in zitten en da's toch vrij weinig. In ieder geval te weinig om nog 180 km af te kunnen leggen :)

Ben dus wel benieuwd naar de ervaringen van andere V70 D5-rijders met betrekking tot het tankvolume.

Oh ja, verder bevalt hij prima alhoewel ik er zelf pas 100 km mee gereden heb. Vriendinlief zet er dagelijks 250 km bij.

Sbv

Ik heb meerdere malen >74l kunnen tanken dus maak je geen zorgen

Spin!

Dit is de 185 pk versie? Ik heb de 163 versie met dezelfde automaat.

Verbruik bij mij zit zo op 1:15,5 gemiddeld. Merk wel dat hij zuipt binnen de bebouwde kom. Anders haal ik de 1:17 wel gemiddeld.

Mijn BC geeft aan nog 100km tot tank leeg, en dan gooi ik er zo'n 68 liter diesel in.

www.vm-parts.nl

Sbv

is 163 pk versie maar wel automaat dus stuk dorstiger. Het is ook nog euro 3 auto, geen regeneratie met roetcat etc

Spin!

Citaat van: Sbv op 13-03-2014 14:54:54
is 163 pk versie maar wel automaat dus stuk dorstiger. Het is ook nog euro 3 auto, geen regeneratie met roetcat etc

Dat klopt zeker, stukken meer verbruik dan handbak. Ik heb trouwens toch andere bak. Winterstand launch knopje zit bij mij rechtsvoor.

Ga binnenkort de EGR af laten doppen en uitschrijven. Dat schijnt ook wel te schelen.

www.vm-parts.nl

Pakkie

Dit is inderdaad de 163 pk-versie met de 5-versnellingen-geartronic-bak. Verbruik kan wel wat aan de hoge kant zijn..... dagelijks de nodige kilometers file is niet echt gunstig voor het verbruik :)
Ik verbaasde me meer over de hoeveelheid diesel die ik erin kon kiepen (67,7 L) in relatie tot de theoretische tankinhoud (70 L), maar ik lees al dat ik me daar geen zorgen over hoef te maken als er al mensen zijn die ruim over de 70 liter gaan.

Ben op zich wel blij dat ik er geen roetfilter in heb zitten met alle regeneratie-ellende en naar verluidt hoger verbruik tot gevolg. Dat ik straks sommige steden in Dld wat lastiger in kan komen neem ik dan maar voor lief.

Ewout Schalkwijk

Volgens mij rijdt 'mijn' XC70 ongeveer 1 op 12,5, maar da's een Euro4 met regeneratie en AWD. Niet echt vergelijkbaar dus.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

StefanCJ

Mijn d5 2004 aut gt gechipt naar 205-210pk gebruikt 1 op 12,5 à 13. Ik verbaas me erover dat andere mensen altijd zuiniger dan mij rijden en dat terwijl ik mijn rijstijl vrij rustig vind.

Wel een erg dikke bak deze V70, erg mooi!

Snellebaksteen

Er gaat aardig veel in de tank hoor:

Ik heb een 163pk met handbak en chipje.
Mijn BC verbruik staat regelmatig op minder dan 5L/100km. Werkelijk verbruik ligt meestal tussen 1:17 en 1:18.
Als ik heel erg lange stukken rij haal ik soms een verbruik dat richting 1:20 gaat.
Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

Ewout Schalkwijk

Citaat van: StefanCJ op 13-03-2014 16:33:55
Mijn d5 2004 aut gt gechipt naar 205-210pk gebruikt 1 op 12,5 à 13. Ik verbaas me erover dat andere mensen altijd zuiniger dan mij rijden en dat terwijl ik mijn rijstijl vrij rustig vind.

Wel een erg dikke bak deze V70, erg mooi!

Mocht je de opmerking van mij bedoelen, houd dan wel rekening dat 'wij' hier meestal niet harder rijden dan 80 à 90 km/h. Daar zit natuurlijk al een stukje winst in.

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

grijzev70tdi

Tank ook hier regelmatig over de 70 liter. Laatste tripje 2 weken terug naar Zweden op en neer (3500 km) gem. 1 op 16 gereden (uitgerekend, een BC hebben we niet). Is de 163 pk versie met gewone automaat.
Normaal gesproken zitten we rond de 1 op 15. Hangt er wel vanaf of ik hem mee heb gehad of niet, mijn rechtervoet is wat zwaarder   :eusa_whistle:

De handbak is idd veel zuiniger, gevoelsmatig ook sneller
Grolsch, het klinkt al lekkerder

Boogie

Tegenwoordig rijd ik ook een v70 D5 163 pk met gewone automaat.
Verbruik ligt bij mij rond de 1:11/12 met een rustige rijstijl.
Ik rijd 80% stadsverkeer. Woon-werk dagelijks van Helmond naar Eindhoven.
Langere stukken scheelt aanzienlijk.

Pakkie

Voor aanschaf was me inderdaad bekend dat de handbak een stuk zuiniger is, maar dagelijks Helmond - Bodegraven gaat nogal gepaard met de nodige filevorming en dan is er niks fijner dan een automaat in mijn ogen. Dat hogere verbruik neem ik dan wel voor lief. Ik heb hiervoor o.a. een 2004 X5 3.0d gehad en dan is alles al snel zuinig :)

Aangezien hier nogal wat handige mensen rondhangen ben ik wel benieuwd naar opties om de verticale verbinding op de linkerfoto (links onder de stekker) te realiseren. Gewoon kabeltje ertussen solderen?

Pakkie

Vaste prik bij mij is het nalopen van de auto direct na aanschaf en hem voorzien van verse filters en vloeistoffen. Aldus geschiedde gisteren:
- oliefilter en olie
- interieurfilter
- luchtfilter
- brandstoffilter
- distributieriem
- multiriem
- spanrollen
- waterpomp
- koelvloeistof
- remvloeistof
- remblokken achter
- bovenste motorsteun

Vooral het laatste maakt een enorm verschil. Voorheen begon de motor stevig te trillen als je bijna stilstond. Een beetje het gevoel wat je met een handbak hebt als hij bijna afslaat. Met de nieuwe motorsteun is dat helemaal weg  :eusa_clap:

Voorlopig kan ik dus hopelijk even vooruit :)

StefanCJ

Heb je voor de bovenste motorsteun een pers nodig of is het zonder ingewikkeld gedoe te vervangen, mijne is ook wat trillerig bij stationair.