Geen lekkage, geen rook, toch olieverbruik

Gestart door Robert855, 18-03-2014 23:02:34

Vorige topic - Volgende topic

RoelNL

Compressie test doen!

als er verder geen rare uitslagen vanuit de test komen ben ik er vrij zeker van dat het de klepsteelrubbers zijn.

Andere olie verbruiker kan ook de turbo zijn. Maar die moet je gewoon bekijken door de aanzuigbuis eraf te halen die richting het luchtfilter gaat, de turbo hoeft geen lekkage te geven.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

Bostel

Dit ga ik toch ook even mee volgen want ik heb zowat dezelfde symptomen.
Een 850 met T-5 motor, geen zichtbare olielekkages, blok is gewoon droog en toch verbruikt hij behoorlijk olie.
Blauwe rook ofzo heb ik nog niet gezien. In het donker zie ik wel eens wat in de spiegel; als ik een tijdje rustig gereden heb en dan ineens volgas dan kan ik in de lichten van een achterligger wel zien dat er effe een wolk uitkomt.
Ik rijd voornamelijk korte afstanden.
Het lijkt erop dat het olieverbruik mee gaat met hoe zwaar men voet is. :)  Want als ik naar de nurburgring ga moet ik behoorlijk bijvullen als ik terug thuis kom...
Wie zijn kind benzine voert, mag niet roken als het boert!

Robert855

Citaat van: TonV70R op 08-04-2014 14:51:15
Heb je al vaker dit verbruik gehad of is dit de eerste keer?
Rij je vaak korte stukjes en nu een keer een lange rit gehad?
Hoe is verder de staat van het onderhoud?

Ik zie allerlei topics verschijnen, misschien slim om eerst eens wat meer te vertellen of door iemand met een hoop Volvo 850 ervaring er naar te laten kijken?
Ik heb deze auto sinds november, dus heb nog geen langdurige relatie. Ik heb wel contact gehad met de vorige eigenaar, die melde dat hij ergens in een review van autokampioen had gelezen dat een verbruik van 1 op 1000 niet ongebruikelijk was. Hij is er dus vanuit gegaan dat dit normaal is en heeft er nooit iets aan gedaan. Ik zal hem eens vragen vanaf welk moment hij dit verbruik heeft geconstateerd.

Sbv

door dealers wordt dit wel eens al nog niet schokkend gezien. Ik zou me zelf wel zorgen maken bij 1l op 1000 km, in ieder geval de oorzaak zou ik dan willen weten.

Versleten turbo kan het wel lekker wegslobberen

UserID6342

Is het, in principe, ook niet.  Geen enkel autobedrijf / dealer / whatever gaat een motor losmaken bij een olieverbruik van 1:1000-1250.  Of het wenselijk is, is een tweede maar ik zou me bij deze getallen ook nog geen echte zorgen maken...

NinaPaul

Kan je dan niet beter mengsmering gaan rijden  :eusa_whistle:

Ik zal wel vreemd zijn, maar ik vind een olie verbruik van 1l op 1000km ver buiten proportie.

"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

TonV70R

Citaat van: Bostel op 08-04-2014 23:05:16
Een 850 met T-5 motor, geen zichtbare olielekkages, blok is gewoon droog en toch verbruikt hij behoorlijk olie.
Blauwe rook ofzo heb ik nog niet gezien. In het donker zie ik wel eens wat in de spiegel; als ik een tijdje rustig gereden heb en dan ineens volgas dan kan ik in de lichten van een achterligger wel zien dat er effe een wolk uitkomt.
Het lijkt erop dat het olieverbruik mee gaat met hoe zwaar men voet is. :)  Want als ik naar de nurburgring ga moet ik behoorlijk bijvullen als ik terug thuis kom...

Veel korte afstanden (motor dus niet warm) kan condens betekenen welke bij je olie komt.
Als je daarna dus even naar Duitsland gaat wordt de motor goed warm en kan je condens dus " uit de olie" gaan en dan lijkt het opeens olie verbruik.
Rij hem eens goed warm, daarna olie vervangen en kijken wat deze dan verbruikt.
Honda Supermagna 1987
Ducati 749 2006
MG TF 2002
Focus wagon 2012
Focus Wagon ST line 2022

MVeldhuis

Citaat van: NinaPaul op 09-04-2014 12:13:46
Kan je dan niet beter mengsmering gaan rijden  :eusa_whistle:

Ik zal wel vreemd zijn, maar ik vind een olie verbruik van 1l op 1000km ver buiten proportie.

Deze discussie is vaker gevoerd maar ik ben het met je eens, ik vind onder 1:5000 een serieuze indicatie van een probleem.

grijzev70tdi

Citaat van: TonV70R op 09-04-2014 12:24:56
Citaat van: Bostel op 08-04-2014 23:05:16

Veel korte afstanden (motor dus niet warm) kan condens betekenen welke bij je olie komt.
Als je daarna dus even naar Duitsland gaat wordt de motor goed warm en kan je condens dus " uit de olie" gaan en dan lijkt het opeens olie verbruik.
Rij hem eens goed warm, daarna olie vervangen en kijken wat deze dan verbruikt.

Zoiets heb hier met de Lancia. Is afgelopen paar jaar kleine stukjes mee gereden en altijd rustig. Gevolg behoorlijk olieverbruik. En walmen op de snelweg.

Ik heb er nu kleine 2000 km mee gereden (in 2,5 week) en geef hem behoorlijk op zn sodemieter. Walmen is zo goed als weg, idee dat verbruik van olie ook minder aan het worden is.
Grolsch, het klinkt al lekkerder

Robert855

Ik ga vrijdag even kijken of ik het kundige brein van de werkplaatschef van Broekhuis Hoogeveen kan aanspreken, hij rijd voor zover ik weet altijd nog een 850. wellicht dat hij op voorhand kan aangeven waar het olieverbruik bij mij vandaan komt.

Robert855

Oke, op aanraden van de dealer eerst motor flushen, ze leveren zelf spul van wepp, maar bij navraag geeft men direct aan dat ze zelf eigenlijk de voorkeur hebben bij Forté, want dat gebruikten ze zelf eerder ook. Ik heb twee flesjes Forté besteld bij estateservice, en deze zijn reeds geleverd.

Ik houd jullie op de hoogte van de vorderingen.

Robert855

Motor is geflushed, met Forté en heeft een uur geduurd. Nieuwe olie er in gedaan, 10 w 40. Maar bij het starten nog steeds een klein pluimpje. Ik zal geregeld olie pijlen en mijn bevindingen hier posten. Voorheen was het verbruik 1 op 1000 en ik zou wensen dat het 1 op 5000 werd, dus dat is het streven. Mocht ik dit niet halen dan wordt het een kwestie van een revisie of een ander goed blok ophalen.

Maarten-t5

Zou ik toch even kijken of n turborivisie en nieuwe klepsteelrubbers niet afdoende zouden zijn, alvorens t complete blok eruit te trekken Oo.

Robert855

Ja klepsteelrubbers zou wellicht voldoende zijn, maar hoe zit het met de schraapveren dan? Daar zit ik ook aan te denken namelijk..

Robert855

Na de flush is het olie verbruik niet echt gedaald echter loopt de motor aanzienlijk beter dan voorheen. Dus heb ik ook nog sealconditioner van Forte toegevoegd. Hopelijk geeft dat meer resultaat. Ik blijf schrijven. Volgende stap is over twee maanden olie verversen en nogmaals sealconditioner toevoegen.