Bobine en witte aanslag

Gestart door CorB, 26-03-2014 13:58:44

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

CorB

Hallo,

Ik probeer uit te vinden waarom mijn 854R een onrustige stationairloop heeft. Motor loopt niet mooi rond, is dreunerig, en toerental fluctueert soms.
Ik ga sowieso de stationairregelaar schoonmaken, maar in sommige forumberichten lees ik over bobine's met een witte aanslag.
Ik heb een foto gemaakt van mijn bobine, is dit de witte aanslag die duidt op het einde van de levensduur van de bobine?

Cor



leons850

Wat je kan proberen is met zo'n plantenspuit (watervernevelaar) voorzichtig wat op de bobine spuiten.
Wanneer de auto reageert of nog erger er kleine vonkjes vanaf komen dan is hij aan zijn einde.
Zo heb ik er al een paar gecontroleerd.
Je zou ook bij de dealer een gasklephuis pakking kunnen halen (4euro ofzo) en het gasklephuis schoon maken, maakte bij mijn T5 een wereld van verschil met stationair loop.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

bArtch

Ik heb de laatste tijd toevallig heel goed gelet op de staat van bobines in een aantal 850's, en bijna allemaal hebben ze die witte aanslag..
Maar ik zou ook even testen met die plantenspuit als ik jou was.
Mijn toerental gaat om het jaar ook elke keer vreemd doen, en wat bij mij elke keer weer helpt is om de stappenmotor te reinigen met remmenreiniger (nachtje laten staan). Daarna klein beetje wd40 erin en hij kan weer ruim een jaar verder.
Groeten
Bart
Volvo 850 - 2.5 - 10V - 1995

NinaPaul

Bijna alle 850's zijn dan ook in oude staat, meeste mensen zijn bij een auto van 1.200 euro niet zo precies met het onderhoud.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Piere

Citaat van: leons850 op 26-03-2014 14:27:05
Wanneer de auto reageert of nog erger er kleine vonkjes vanaf komen dan is hij aan zijn einde.

Aan zijn einde precies. Het is niet omdat er enkele vonkjes overspringen dat het ding klaar is voor de vuilbak of, belangrijker, oorzaak van slecht stationair draaien.
Als hij begint over te slaan en voor backfires zorgt, dan is hij aan z'n einde.
Some people get all the Breaks, Volvo's got just what it takes.

http://plsvolvoprojects.blogspot.com/

cornelis-b

Citaat van: NinaPaul op 30-06-2014 17:23:24
Bijna alle 850's zijn dan ook in oude staat, meeste mensen zijn bij een auto van 1.200 euro niet zo precies met het onderhoud.

Alle 850's zijn oude auto's, ongeacht de staat en of mensen bij een aanschaf prijs van 1200 euro of meer nou wel of niet precies zijn wat het onderhoud heeft niets te maken met topic van de starter hiervan.

Het gaat er niet om of iemand precies is het gaat over de bobine.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

CorB

Ik zie dat ik hier zelf helemaal niet meer op gereageerd heb destijds. Niet netjes.

Plantenspuit test is gedaan, gaf geen problemen. Bobine leek dus goed, maar heb hem toch vervangen voor een nieuwe en de auto liep identiek, dus vervangen van de bobine heeft in dit geval niks opgelost.

Gasklephuis heb ik nog niks mee gedaan.
Op dit moment lijkt een kapot LPG onderbreekrelais de oorzaak van het slechte lopen te zijn.

Cor


bArtch

Loopt hij alleen slecht op lpg?
Volvo 850 - 2.5 - 10V - 1995

CorB

Nee LPG en Benzine, koud en warm, maakte allemaal geen verschil.
Maar ik heb goede hoop dat het nu opgelost is met het nieuwe onderbreekrelais.

Cor

bArtch

Heb je je je gasklephuis al schoongemaakt? Beetje remmenreiniger. Daar zit ook een klein gaatje dat wel eens verstopt kan raken, even doorprikken met een naald.
En zoals ik al eerder zei, bij mij is het meestal de stappenmotor als hij dit soort kuren vertoont. Vooral bij stationair slaat het toerental op hol.
Volvo 850 - 2.5 - 10V - 1995