Gebrom Ferrita uitlaat elimineren

Gestart door MrCain, 01-04-2014 19:16:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

MrCain

De trilling of resonantie meten is voor mij geen probleem => heb een spectrum analyser met een acceleratie opnemer ;)

De gas temp is inderdaad een factor waar je rekening mee moet houden! Wil daarom ook een thermokoppel in de uitlaat plaatsen op de plaats waar ik de resonator wil gaan plaatsen en loggen met mn innovate logger. En inderdaad: de berekening zal een benadering zijn van wat er in de praktijk zal gebeuren en er zal nog een fine tuning in de praktijk moeten gebeuren.... zal niet simpel worden... Maar dat maakt t wel weer leuk! ;D
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

V70 classic

T zou er mij niet om gaan om het helemaal weg te krijgen.
als t iets beinvloed zou worden.
Verminderd of verschoven naar een ander toeental zo t al goed zijn.
Maar geod ik leer hier momenteel het een en ander.

grts
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

Lostimmos

Ok, vanavond even onder de auto gekropen (goed vies, maar weer even wassen  :eusa_whistle: )

Hier kan je zien dat de Demper Overdwars op de uitlaat staat:



Van achteren zit er niks meer tussen (behalve het andere eindstuk wat Jelmar er opgezet heeft) Je ziet hier die demper overdwars ook nog zitten:



Van binnen klinkt dat zo in z'n vrij, vrij beschaafd al zeg ik t zelf: (achteraf beter de gordel kunnen laten zitten, sorry voor het geklik  :eusa_wall:)
View My Video


Van achteren klinkt dat dan zo stationair:
View My Video


en voor de mensen die willen weten hoe dat onder last is:
View My Video


Op 1500 toeren als je cruised heb ik een lichte brom, dit zou ik nog geen resonantie durven noemen. alles daarboven heb je nergens meer last van  :)

UserID6342

Knap allemaal hoor  :eusa_clap: :eusa_clap:, maar wil je het snel opgelost hebben, of een tentharing met wat kippengaas erin lassen (Ja, werkt echt !) of een metalen oliefilter op maat geknipt erin lassen.  Als je de filter dan tegen de uitgang van de demper last en pas daarna het sierstuk erover heen doet, kan er ook altijd nog de 4 gas meting plaatsvinden op de normale manier...  Seen it, done it, en de rest van het verhaal ;D

Lostimmos

#34
Citeer
Wat is dat voor type demper Lostimmos? Sowieso geen free-flow zo te zien, maar ben wel benieuwd wat daar in zit kwa dempingsmateriaal / resonantiekamers.

Eerlijk gezegd, geen idee, het zat erop toen in de auto kocht.
Mark van ET denkt dat IN die demper meteen weer een bocht zit naar de uitgang, maar dat die wel geperforeerd is. Ik ben er in ieder geval ERG blij mee.. geen resonanties, bij rustig rijden erg beheersd en een goede roffel als je hem op zn staart trapt

UserID6342

#35
Citeer

@Dirk342, ongetwijfeld dat dat werkt, maar zo'n filter erin lassen is ook weer een restrictie in je flow, waar McCain (en ik) omheen willen werken.

Nu zal ik je eens iets gaan zeggen, wat een hele hoop mensen niet (willen) snappen of begrijpen maar wat wel zo is.  Ik zal ook met deze uitspraak het hele forum wel over me heen krijgen weer.... Om ten beginne, wat is het doel van een uitlaat ?  Juist, uitlaatgassen afvoeren en afkoelen (!!), door dat de uitlaatgassen afkoelen in de gehele pijp (moet je maar het temperatuursverschil meten direct aan het sierstuk en net na de turbo) word het volume in principe kleiner.

Ook al is je uitlaat 3" van voor naar achter, dan nog zou je helemaal als allerlaatste stukje (sierstukje bijvoorbeeld) een pijpje van rond 20 mm kunnen hangen (even visueel proberen te doen, een uitlaatje als eindstuk van een Fiat Panda of Seicento), dan nog vind er geen enkele restrictie plaats in het uitlaatsysteem.....  Dus zo'n oliefiltertje doet helemaal niets qua restrictie, 0 komma nada !  De grootste restricties in een uitlaat zijn of de kat of de gebruikte dempers.  Bij een free-flow systeem ligt de demping / restrictie voornamelijk in de kat alleen.

Ga eens een gesprek hierover aan met een goede uitlaatbouwer of bijvoorbeeld met Marco, hij kan het je ook rekenkundig onderbouwen.

Piet

Zal wel een berg vermogen schelen zo'n stukkie kippegaas in je eindstuk.

mitchelli

Het verschil tussen een normaal eindstuk en een klein eindstuk in flow is ook duidelijk te horen. Als zou je bv een Fiat panda eindstuk gebruiken, krijg je echt zo'n persend geluid wat in mijn beleving toch wel een restrictie is..
Een gelukkig huwelijk noemt men in de psygilogie het Stockholm syndroom....

Bert 02.02.159

Citaat van: Sbv op 01-04-2014 20:44:57
voor mij de reden geweest om weer origineel te monteren. Ben denk ik vroeg oud  ;D

Zou ik ook graag willen maar helaas: Volvo levert het origineel (dubbel AWD uitlaat) niet meer!
Volvo for life noemen ze dat......

Sbv

Citaat van: Bert 02.02.159 op 30-11-2017 22:02:53
Citaat van: Sbv op 01-04-2014 20:44:57
voor mij de reden geweest om weer origineel te monteren. Ben denk ik vroeg oud  ;D

Zou ik ook graag willen maar helaas: Volvo levert het origineel (dubbel AWD uitlaat) niet meer!
Volvo for life noemen ze dat......
Op mijn LBP V70R AWD zat een dubbele Ferrita en dat was prima te doen.(auto inmiddels verkocht :()

Bert 02.02.159

Is ferrita minder brom dan TME? Ik vind t geluid niet te harden. Blijft niets over van de mooie v70 roffel.

elianmars

#41
Citaat van: Bert 02.02.159 op 30-11-2017 22:24:20
Is ferrita minder brom dan TME? Ik vind t geluid niet te harden. Blijft niets over van de mooie v70 roffel.

Serieus? Mijn TME klinkt geweldig in combinatie met Ferrita dp.
Roffelt prachtig en geluid is niet te hard. Hoorbaar in de auto (gelukkig), maar zeker niet irritant. Ook van passagiers nooit klachten gekregen.

Ligt onder de V70N, trouwens. Niet onder de C70, al zou dat ook wel mogen ;D

Emiel

R AWD en TME is echt hard en luid. Alex had er vroeger 1 onder zijn laserblue. Dat was de enige auto die je bij Utrecht hoorde rijden als je in Nijkerk in de tuin zat. Ferrita is iets normaler, maar nog steeds wel hard vind ik.

We hebben er onlangs 1tje voor een R AWD op maat laten maken in Dirkshoorn, dik tevreden en je mocht zelf de mate van geluid en de soort sierstukken aangeven. Super mooi resultaat geworden.

Maarten

Citaat van: MrCain op 01-04-2014 19:16:53
Omdat ik het gebrom van de uitlaat zo tussen de 2000 en 3000 rpm en beetje beu ben (en er een kleine op komst is) ben ik op zoek gegaan naar een oplossing. Heb al verschijnende dingen hier gelezen zoals een extra geperforeerde pijp in het eind stuk tot kippengaas tuning ;D

Met een collega er over gehad en we kwamen tot de conclusie dat het gebrom veroorzaakt word door staande golven die de uitlaat verlaten. Dit effect is te elimineren door een restrictie aan het eind van de uitlaat te monteren =>  geperforeerde pijp in het eind stuk en kippengaas tuning geven dit resultaat dus ook! De tegendruk elimineert dus de golven.

Wou het toch wat anders/netter doen dus een stuk geperforeerd RVS gevonden wat in een oliefilter zit, deze rond afgeknipt en geslepen, een beetje bol geslagen en in het Ferrita eindstuk gelast (heb dit in het demontabel eindstuk gezet omdat je deze voor bv 4 gasmeting tbv de APK er af kan halen want de gaatjes zijn te klein voor de anale probe...misschien nog eens een gat boren te grote van de probe)

dit is het resultaat:




En toen het moment van de waarheid....van het werk naar huis gereden en geen gebrom of lawaai in de Volvo :eusa_dance: zelf zonder radio naar huis gereden! Van vermogens verlies (collega's verklaarde me al voor gek omdat dit vermogen zou kosten...) volgens mij geen sprake: heb dit niet opgemerkt (ga dit toch wel eens testen op de bank, zomaar uit nieuwsgierigheid) .

Michiel helemaal blij!!

BTW: als er meerdere met dit soort ideeën zijn => zou je ze hier willen posten zodat het nageslacht het wat makkelijker kan vinden ivm de geweldige zoekfunctie.... :eusa_whistle:

Precies deze Tuning gedaan, en met hetzelfde resultaat !! blij mee!
Helemaal standaard !!, op een : Rica-Chippie, 3" FDF downpipe , Ferrita exhaust , na dan !!!

)()()sT

Dat heb ik ook eens geprobeerd in het sierstuk van de V70R. Scheelt inderdaad iets, maar toen ik de caravan erachter had hoorde je het door dat "gaas" wel heel erg "frrrrrrt"
Toen het toch weer los kwam heb ik het er maar uit gelaten; bij de apk krijg je de meter er ook niet in gestoken daardoor.