omschakeltijd benzine/gas vialle LPI systeem?

Gestart door gvz, 06-04-2014 01:28:20

Vorige topic - Volgende topic

gvz

Hallo beste mensen,

Ik had deze vraag ook al gesteld op andere "volvoforum", en kreeg daar al
min of meer verhelderende reacties.
iemand verwees me echter naar dit forum, omdat er hier meer know how
zou zijn, ik hoop het.

mijn probleem: betreft Volvo v70 bifuel p80 144 pk 1999 [10 v], met
vialle LPI-G3 installatie.
het omschakelen van benzine naar gas duurt ALTIJD 4-5 minuten, dus ook met
warme en net uitgezette motor loopt het syteem de volledige 4-5 minuten door.

Dat is dus veel benzinegebruik bij korte ritten.
Nou heb ik al van meerdere kanten verschillende reacties gehoord, enerzijds
zou het met temp sensors te maken hebben in koelsyteem, of lambdasonde etc.dus hardware.
anderzijds zou het software kunnen zijn.

Mijn motormanagment-lampje brandt nu niet, maar vóór het vervangen van mijn accu wel, ik had gehoopt dat de slechte accu de schuldige was, maar het 4-5 minuten probleem is er nog steeds.

Maar het schijnt dat het systeem  toch echt met warme motor veel sneller moet
omschakelen.

heeft iemand hier nog een goede suggestie/oplossing.

bedankt alvast voor de reactie 

Patrick Fluyt

Na het vervangen van mijn thermostaat schakeld het systeem een stuk sneller over.

Ludo

Het koelsysteem staat volledig los van een LPi installatie, daar word dus helemaal niets gemeten.
De overschakeling gebeurt aan de hand van een NTC weerstandje in de LPE die de omgevingstemperatuur meet, én het lambdasignaal.
Daarnaast is er een voorgeprogrammeerde tijd, is er van zowel het weerstandje en/of lambda geen signaal, dan word deze tijd aangehouden voor overschakelen.

Meet de tijd tot overschakelen eens exact over meerdere keren, dan weet je of het weerstandje stuk is.
Lambdasonde kan ook best wel als die nog nooit vervangen is, maar dan is de tijd niet telkens exact hetzelfde.

mehn

Heb je een V70 bi-fuel of een V70 met Vialle LPi?

V70 Bi-fuel is nooit geleverd met een LPi installatie zover ik weet.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

MrCain

Citaat van: mehn op 06-04-2014 11:56:08
Heb je een V70 bi-fuel of een V70 met Vialle LPi?

V70 Bi-fuel is nooit geleverd met een LPi installatie zover ik weet.

Dacht dat daar een AMS systeem in zit ipv een LPi ;)
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

gvz

Hoi beste mensen,

bedankt voor jullie reacties, op de vraag of ik en v70 met LPI heb of een bi-fuel,
kan ik hetvolgende over zeggen:
Ik heb een handleidings-boekje van Vialle LPI bij de auto, het is dus Vialle LPI,
maar als ik soms onderdelen zoek op mijn kenteken, krijg ik soms v70 2.5- 10 v p80
144pk bi-fuel in het scherm, maar soms ook niet, of de vermelding H-5.

het verhaal over het weerstandje spreekt mij erg aan , ik heb dat eerder gehoord.
waar zit dat weerstandje, in dat LPE geheel, zal ik het eens doormeten.

de omschakletijd is altijd ruim 4 minuten, koud en warm, zomer en winter,,ook al is de motor b.v. per ongeluk afgeslagen, dan weer +4 minuten.

bedankt hoor, groeten

gvz

Beste mensen,

ik ga dus eens kijken hoe het zit met dat ntc  weerstandje in de lpe,
maar waar zit dat onderdeeltje eigenlijk?

gvz

Ludo

Als het exact dezelfde tijd is, mag je er van uitgaan dat het weerstandje het euvel is.

Geen idee welk weerstandje het is.
Weet niet wat ze kosten, maar is alle weerstandjes in de LPE vervangen door dezelfde een optie?.
Vialle doet het niet, je mag meteen 600 euro aftikken voor een nieuwe LPE...  :eusa_doh:

Bij mij hebben ze wel de maximale tijd verkort.

volvobug

Je kunt Remy40 eens contacten, die is een V70 met Vialle LPi aan het slopen.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

gvz

Dank jullie wel voor de uitleg, ik ga eens kijken wat ik verder eraan kan doen,
eens laten uitlezen misschien als 1e.
groetjes

Erik48

"Het koelsysteem staat volledig los van een LPi installatie, daar word dus helemaal niets gemeten."
???
Mi wordt dmv de temperatuursensor op thermostaathuis gemeten welke temperatuur de koelvloeistof heeft en wordt hiermee bepaald hoe snel er omgeschakeld wordt.
Bij mijn V70 1997 10 V LPI bleef de motor ook lang op benzine lopen echter na vervangen van deze tempsensor schakeld hij zeer snel over bij warme motor zelfs bijna direkt.
Overigens is de stand van de wijzer op de klokken winkel geen indicatie of de tempsensor goed werkt, stond bij mij altijd op 3 uur( bij warme motor).
Vervangen door een nieuwe originele sensor zou probleem moeten verhelpen.
Suc6
Erik

michel500

Citaat van: gvz op 07-04-2014 22:06:29

Hoi beste mensen,

bedankt voor jullie reacties, op de vraag of ik en v70 met LPI heb of een bi-fuel,
kan ik hetvolgende over zeggen:
Ik heb een handleidings-boekje van Vialle LPI bij de auto, het is dus Vialle LPI,

Ik  weet het niet zeker, maar gezien je motortype kan het ook een vialle AMS systeem zijn.
eenvoudigste te zien is of je LPI injectoren in je inlaatspruitstuk ziet.

V70 N T5 2001 automaat
hiervoor
850 20v 1996 LPG->V70RAWD 1997->V70 2.0T5 1997 LPI

Ludo

Citaat van: Erik48 op 09-04-2014 16:11:52
???
Mi wordt dmv de temperatuursensor op thermostaathuis gemeten welke temperatuur de koelvloeistof heeft en wordt hiermee bepaald hoe snel er omgeschakeld wordt.

Bij een conventioneel systeem staat het koelsysteem in verbinding met de verdamper.
Bij een LPi systeem is dat niet van toepassing, die heeft geen verdamper.
Dus nogmaals, de temperatuur van het koelsysteem heeft geen enkele verbintenis met een LPi systeem.

Trouwens, een originele af fabriek bi-fuel heeft een necam systeem.

gvz

Hallo allen.

er zijn toch wel flinke meningsverschillen mbt die temp sensor, ik vraag me af hoe dat nou komt.

trouwens, ik zit bij mister auto weer eens wat onderdelen te bekijken, en op mijn kenteken krijg ik weer de melding v70 1 p80 144 pk stationwagon bifuel
ik heb dus een door Volvo ingebouwde installatie, maar wel vialle, het boekje is een volvoboekje, met uitleg hoe lpi werkt etc.
Ik meldt dit toch maar even voor de goede orde.
zo'n sensortje is niet duur, ik zou het kunnen proberen, het verhaal van erik 48
lijkt heel aannemelijk...en ...zou het niet kunnen dat koelwatertempsensor die data doorgeeft aan lpe NTC sensor weerstand?

dat zou het geheel sluiten maken
immers de luchttemp die die ntc meet, is mede afhankelijk van motor, c.q. koelvloeistof temp.
wat denk je Ludo

leons850

Je zou ook een foto van je blok kunnen plaatsen, de meeste hier kunnen zo zien wat je dan hebt.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein