Oliedruklampje op stationair

Gestart door Piere, 19-04-2014 17:09:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Piere

Ok, snel even het verhaal.
Motor uitgehaald, krukas gewisseld, motor weer dichtgebouwd en gemonteerd, start draait en rydt perfect.
Tot hy warm heeft. Op het moment dat je op stationair toerental terugvalt floept het oliedruklampje aan. Geef je dan even gas dan gaat het meteen weer uit.

Carter is er ondertussen al 2 keer weer af geweest. De O-ring tussen pomp en filter was de eerste keer niet vernieuwd want ik had'm niet binnen, de 2e keer door een universeel exemplaar vervangen wat niet 100% paste en nu zit er een Volvo-ring in die besteld is op chassisnummer en dus past. Maar het lampje blyft aan gaan.

Het enige dat ik me kan inbeelden is dat een van de 2 O-ringen niet perfect goed zit want ik heb het carter een heel klein beetje moeten verschuiven terwyl ik het al tegen het onderblok geduwd hield tydens het monteren. Possible?

Of heeft er iemand anders een idee voor ik het carter er voor de 3e keer weer vanonder haal? :(

Sensor heb ik al gewisseld en het gaat om myn '95 B5252FS met 513 000km op gas.
Some people get all the Breaks, Volvo's got just what it takes.

http://plsvolvoprojects.blogspot.com/

NinaPaul

Speling van de lagers gecontroleerd?
Oliedruk gecontroleerd/gemeten?
Aanzuigbuis vrij?
Filter niet verstopt?
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Piere

Speling van de lagers gecontroleerd? Ja die zitten mooi strak, de dryfstangen toch. Het is een 2de hande krukas met goede byhorende lagers die uit een draaiende motor komt. Heb ik nog gedaan zonder problemen.
Oliedruk gecontroleerd/gemeten? Nee.
Aanzuigbuis vrij? Er vloeit toch probleemloos brake cleaner door, dus ja :)
Filter niet verstopt? Is nieuw, dus lykt me sterk..

Waarom eigenlyk oliedruk meten? Als het lampje aangaat wil dat toch al zeggen dat er iets niet klopt?


Dank voor het meedenken


Ik heb er nu de oliepomp uit. Ik hoopte even van daar een pakking te vinden die niet goed zit, maar alles is in orde..
Some people get all the Breaks, Volvo's got just what it takes.

http://plsvolvoprojects.blogspot.com/

NinaPaul

#3
Oliedruk verlies is of een opbrengst probleem (pomp) of een lekkage (speling) probleem.

Als de lagers een grotere speling hebben kan er meer olie langs lopen en daalt de druk, zeker bij lage opbrengst van de pomp (stationair/rolantie). Vandaar het meten.

Het lampje zegt idd dat er iets niet klopt, druk op dat punt lager dan de sensor waarde en/of een slecht contact, een defecte sensor, etc. ook deze laten het lampje branden.

Daarom: meten is weten.

Logica (geen diagnose)
Ik denk dat de krukas/lager tolerantie (icm alle andere olie toevoer) net buiten het bereik van de oliepomp zit.




"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Piere

Slecht contact betwyfel ik want dan zou er niet zo'n regelmaat inzitten. Maar inderdaad, meten is weten.

Iets te ver versleten lagers tsja, het kan altyd natuurlyk.. In de oliepomp heb ik wel vertrouwen want daar zitten een nieuwe veer en plunjer enzo in van vorig jaar januari.

Zucht.. Als dat ding nu es kon zeggen waar het pijn had hè :P
Some people get all the Breaks, Volvo's got just what it takes.

http://plsvolvoprojects.blogspot.com/

NinaPaul

Slecht contact kan ook een overgangsweerstand zijn, niet enkel aan/uit.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Piere

Citaat van: NinaPaul op 20-04-2014 15:23:29
Slecht contact kan ook een overgangsweerstand zijn, niet enkel aan/uit.

Yea het is inderdaad een mogelykheid die best uitgesloten wordt. Het komt echt pas als de olie warm heeft, net nog es getest. 50 toeren sneller en het lampje gaat uit.

Zo'n meetapparatuur kan ik by de dealer wel even lenen zeker?
Some people get all the Breaks, Volvo's got just what it takes.

http://plsvolvoprojects.blogspot.com/

NinaPaul

Ook warmte kan een invloed uitoefenen op elektrische verbindingen en de weerstand.

Ik zeg niet dat het zo is, maar zomaar uitsluiten is gokwerk ;)
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

KIM

Kun je zo een krukas overzetten uit een ander blok?
Moet je niet de lagers afstemmen op blok en krukas?

Piere

Citaat van: KIM op 20-04-2014 16:03:48
Kun je zo een krukas overzetten uit een ander blok?
Moet je niet de lagers afstemmen op blok en krukas?

Als je nieuwe lagers steekt zyn die ook niet aangepast aan het blok, ze zetten zich voornamelyk naar het draaiend gedeelte maar het blok blyft hetzelfde..

Al moet ik wel toegeven dat ik myn mening wellicht ga herzien als dat nu werkelyk het probleem blykt te zyn :eusa_shifty:
Some people get all the Breaks, Volvo's got just what it takes.

http://plsvolvoprojects.blogspot.com/

KIM

Ik weet van andere merken dat je verschillende typen lagers voor de verschillende krukas-blok combinaties hebt. Ik zal eens kijken in Vida of dat voor onze blokken ook geldt.

KIM

Ik kan geen duidelijke montage instructie vinden, maar er zijn voor de hoofdlagers sets te koop met de kleurcode rood, blauw en geel leverbaar.
Voor de drijfstanglagers is dit 1 type en twee overmaten.

Piere

Citaat van: KIM op 20-04-2014 21:09:59
Ik kan geen duidelijke montage instructie vinden, maar er zijn voor de hoofdlagers sets te koop met de kleurcode rood, blauw en geel leverbaar.
Voor de drijfstanglagers is dit 1 type en twee overmaten.

En hoe weet je dan welke set je voor welke motor nodig hebt? :eusa_think:
De donormotor is er ook eentje van '95 trouwens, maar het kan altijd natuurlijk...
Some people get all the Breaks, Volvo's got just what it takes.

http://plsvolvoprojects.blogspot.com/

KIM

Meestal staan er nummers op het blok en op de krukas.
Ik heb gezocht naar een beschrijving hiervan maar kon het niet vinden. Wellicht weet iemand anders de oplossing?

UserID6342

Die letters staan idd op het blok (onderste gedeelte dus niet de carterpan) en staan gemerkt als voorbeeld als BCCDB.  Kleurcodes en bijbehorende nummers weet Marco wel.