Loslatende paneeldelen X70

Gestart door cornelis-b, 19-05-2014 21:25:45

Vorige topic - Volgende topic

cornelis-b

Loszittend skai delen, veel X70 eigenaren kennen het fenomeen en na het loszittende deel eens wat beter te hebben bekeken durf ik te zeggen dat het een fout is van Volvo zelf / de producent van deze deurpanelen.

Omdat ik met mijn deurpanelen bezig was en een R paneel in mijn deurpaneel moest plaatsen heb ik het skai deel losgemaakt van de rest van het paneel en dit eens nader bekeken. Het beeld hieronder is bij veel X70 rijders niet echt vreemd, maar wat is de oorzaak hiervan?

Op zoek wat er nou eigenlijk achter het skai gebeurd was eenvoudig te vinden, het skai zit verlijmd op een laag schuimfoam op zich prima maar trek je dat los, het paneel was toch voor de kliko bestemd dan kom je achter de fout.

Op  de plaatsen waar het skai "los laat" dit doet het eigenlijk helemaal niet zit het gewoon niet verlijmd. Had Volvo / de producent het skai over het gehele oppervlak voorzien van een lijmlaag dan had dit "los laten" naar mijn idee nooit voor gekomen.

Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

glenfiddich1983

Had van het weekend ook de panelen er uit, maar de vollederen delen zaten keurig vast. Wellicht speelt het probleem met loslaten danwel slechte verlijming alleen bij skai?

Wel had ik dat hier en daar de hard kunststof delen waarin de pluggen zitten loslieten. Heb daar waar het los liet secondenlijm gebruikt en bovendien rondom alle bevestigingspunten een 'lijntje' pattex lijmkit gespoten ter versteviging.
Hoofdauto: Volvo V70 2.4D (2010, Diesel, 207.000 km)
2e auto: Volvo 940 Turbo (1991, Benzine, 300.000 km)

cornelis-b

Helemaal juist ook de bevestigings punten die met de groene lijm zijn geplakt laten na verloop van tijd los waardoor de deurpanelen aan de onderkant van de deur los lijken te zitten. Even het paneel verwijderen en met bv Bison Rapide 2 componenten de kunststof delen weer vast zetten dan is dat probleem ook weer opgelost.

De lederen R delen zitten wel goed verlijmd op de onderliggende foam laag.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

henry classic v70

Voordat ik de R-panelen heb geplaatst zijn deze eerst overal verlijmd met Sikaflex (heb de armsteun losgehaald en opnieuw gelijmd) ook de steuntjes zijn toen gedaan..
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

The Volvoboy

R panelen gaan ook loslaten, alleen valt het niet op vanwege de stiknaad. ;)
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 702.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 418.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 392.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

NinaPaul

Oorzaak => gevolg? Wat was er eerder, "kip of het ei" verhaal.

Ik denk dat het over de gehele oppervlakte is gelijmd, maar door invloeden (zon, hitte, kou, etc.) los laat.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

glenfiddich1983

Citaat van: NinaPaul op 20-05-2014 15:08:13
Oorzaak => gevolg? Wat was er eerder, "kip of het ei" verhaal.

Ik denk dat het over de gehele oppervlakte is gelijmd, maar door invloeden (zon, hitte, kou, etc.) los laat.

En door het lostrekken zelf natuurlijk. Mijn panelen zaten op zich goed stevig tegen de deur aan maar door het lostrekken gingen de hard-kunststof delen hier en daar los.
Hoofdauto: Volvo V70 2.4D (2010, Diesel, 207.000 km)
2e auto: Volvo 940 Turbo (1991, Benzine, 300.000 km)

cornelis-b

Zoals op onderstaande foto te zien heeft er op het "schone" deel nooit iets van lijm gezeten, slecht verlijmd wat vandaag ook bij de dealer werd bevestigd. Ook duidelijk te zien aan de foam, waar lijm zat zitten de foam resten ook verlijmd aan de skai maar waar geen lijm zat is de foam volledig onbeschadigd, het zat daar gewoon los.

Zeg maar Henk tegen mij

NinaPaul

Als de aangebrachte lijm loslaat aan één kant, is er natuurlijk geen spoor van te vinden op het materiaal waar het los heeft gelaten.
En natuurlijk zijn beide oppervlakken dan onbeschadigd. (Cirkel redenering)

Het is ook niet zo dat je altijd lijmresten kan zien, zeker niet bij spuitlijmen.

De dealer (schijnargument) heeft natuurlijk niets te maken met de fabricage en/of kwaliteit controle, daarbij is "de dealer" erg vaag.

Een Adhesive Engineer in de buurt die uitsluitsel kan geven na onderzoek?

"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

cornelis-b

Citaat van: NinaPaul op 21-05-2014 16:32:53
Als de aangebrachte lijm loslaat aan één kant, is er natuurlijk geen spoor van te vinden op het materiaal waar het los heeft gelaten.
En natuurlijk zijn beide oppervlakken dan onbeschadigd. (Cirkel redenering)

Het is ook niet zo dat je altijd lijmresten kan zien, zeker niet bij spuitlijmen.

De dealer (schijnargument) heeft natuurlijk niets te maken met de fabricage en/of kwaliteit controle, daarbij is "de dealer" erg vaag.

Een Adhesive Engineer in de buurt die uitsluitsel kan geven na onderzoek?

Nog een keer omdat het voor NinaPaul moeilijk is om te lezen: Er heeft daar nooit lijm gezeten. Ik heb het nog even iets uitvergroot en indien je het nog steeds betwijfeld dan stuur ik het paneel graag naar je op zodat je het door een Adhesive Engineer bij jou in de buurt kan laten onderzoeken. Kosten van verzenden uiteraard voor jou rekening.

Klik de foto voor Hi-Res

Zeg maar Henk tegen mij

NinaPaul

:eusa_wall:

Tja, ik denk dat jij beter (begrijpend) moet lezen.

Nogmaals, wat toont aan de de gebruikte lijm zichtbaar moet zijn (voor het blote oog)?

Ach, het zal allemaal wel  :eusa_whistle:
-Gottfried Leibniz

cornelis-b

Citaat van: NinaPaul op 21-05-2014 18:04:09
:eusa_wall:

Tja, ik denk dat jij beter (begrijpend) moet lezen.

Nogmaals, wat toont aan de de gebruikte lijm zichtbaar moet zijn (voor het blote oog)?

Ach, het zal allemaal wel  :eusa_whistle:

NP ik denk dat je eens een goede bril moet kopen. Het skai is geplakt op foam / schuimrubber en als je goed kijkt dan zie je ook dat op de plaats waar de boel los zat totaal geen lijm heeft gezeten. Ok het foam / schuimrubber en op het skai zijn geen lijmresten te vinden, als er ooit lijm had gezeten dan was dat zichtbaar geweest.

Door temperatuur wisseling in de auto ontstaat er in de loop der jaren krimp in het skai en trekt het strak waardoor het lijkt of het los komt. Het heeft daar nooit vast gezeten.

Is het nu duidelijk Nina?

Zeg maar Henk tegen mij

tackle

topic closed, me dunkt....

volvobug

Nee, dunkt me niet. Meng me niet snel in welles - nietes situaties maar obv het fotomateriaal en argumenten kunnen zowel cornelis-b als NinaPaul gelijk hebben.  Waarbij ik zelfs denk dat het wel degelijk verlijmd heeft gezeten maar door de langzame krimp gedurende jaren de skai is gescheiden van de lijm laag. Vind het vanuit fabricage oogpunt ook niet logisch om juist díe plek uit te sluiten van lijm.

Handtekening? 85011806 en Saffronie.

peteRRR

Het is denk ik een bewuste keuze om in het midden gedeelte geen lijm te gebruiken ( kans op plooi trekkend ) ( spannen ) en vlotter in de massa productie.
Idd als er lijm zat dan zouden er ook foam resten moeten achterblijven want de foam vergaat door de jaren en de lijm blijft.

Ze gaan op dat middengedeelte echt geen transparante lijm gebruiken die niet plakt.

Groet.
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla