schoonmaken remklauwen

Gestart door micha, 24-02-2003 12:58:17

Vorige topic - Volgende topic

micha

Zaterdag heb ik een tweedehands APracing remmenset aangeschaft. Op de klauwen zit wat aangekoekte zooi. Kan ik gewoon een harde borstel nemen om het eraf te borstelen? Of moet ik voorzichtiger te werk gaan ??? Ik ben met name een beetje bang om de zuigers schoon te maken, ik heb namelijk wel eens een standaard klauw moeten laten vervangen omdat het rubber dat om de zuiger zit los was gegaan. Bij deze klauwen zie ik echter geen rubber zitten. Maar toch bang dat ik het stuk maak :-/. Wie kan me helpen?

Walter

Ik ben vorige week ook met de remmen beziggeweest, maakte beetje herrie.

Ik heb de klauwen schoongemaakt met een dunne staalborstel en wat schuurpapier. Busje remmenreiniger erbij. Maar natuurlijk wel uitkijken voor de rubbers. Met een beetje zorgzaamheid komt t wel goed!

Facta non verba
ex-850club lid/ex-V3C lid
Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Mellow_yellow

Let op dat je bij reinigin van remklauwen niet alle kopervet weghaald. Na verloop van tijd gaat het dan écht vastzitten! Velgenreiniger en hogedruk zijn uit den boze.

Johann

Gewoon met een VOCHTIGE (dus niet zeik nat) doek met een beetje koud ontvetter af poetsen.
Dikke stukken vet kun je met een stomp schroevendraaiertje wel voorzichtig weg steken mits je het maar met beleid doet.
Voor de buitenkant van de klauw zou je een fijn schuursponsje kunnen gekruiken maar dan moet je wel gelijk zoveel mogelijk in een richting gaan poetsen anders zie je allemaal kleine krasjes in alle richtingen.
Gewoon rustig poetsen en niet ontvetter in de rubbers laten lopen.

Ramon

Micha,

Aan je vraag maak ik op dat je weinig tot geen ervaring hebt met het reinigen en (de)-monteren van remmen.

Ik haal normaliter een klauw uit elkaar en maak alles inclusief de zuigers weer goed gangbaar.
Hierbij is remmenreiniger (of andere ontvetter) en kopervet (liever nog een wat "moderner" smeermiddel) zeer handig.

Pas echter op met waar je wel en waar je niet vet op gaat smeren, denk aan de aanhaalmomenten / gebruik van borgmiddel, de wijze van montage en ontluchten .....

Ik zou haast willen zeggen....: laat het door iemand doen die er verstand van heeft.

Succes,

Ramon [smiley=cwm1.gif]
Ramon zegt : HUBRAUM statt spoiler !

micha

Jij haalt de klauw uit elkaar? Hoe krijg je rubbers dan weer op de juiste plek? Bij een standaard klauw zie je ze gewoon zitten, maar bij een Ap klauw niet.

Aad

Heren heren heren,
Niet zo van dat zielige gedoe aub.
Als een remklauw werkelijk zo'n gevoelig apparaat was dan zat deze niet op de meest smerige plaats van de auto maar ergens warm en droog binnen.
Er zijn 2 rubbers bij een normale remklauw.
1) is het stopkapje die je ziet als je het mechanisme onder de voiature (<--is waarschijnlijk voud geschreven) vandaan sloopt. Wees hier een beetje zuinig op want het voorkomt dat stof, vuil, modder, regenwater maar ook pekel, stront, bloed (aangereden vogel of zo) en wat er zoal nog meer voor ellende op de weg licht in het daadwerkelijke gevoelige deel van de remklauw terecht kan komen. Is een beetje lastig om te vervangen maar met een beetje geduld zeer goed te doen, ik doe het tenminste ieder jaar en heb er geen tot weinig problemen mee.
2)Het rubber binnen in de remklauw wat voor "A" de afdichting zorgt en "B" voor het terug trekken van de zuiger als wij onze lieve voet van het pendaal afhalen als we niet meer willen remmen :). Met dit rubber komen er wel eens wat problemen voor de dag omdat er zich onder het rubber nogal eens wat roestvorming kan vormen waardoor het voor het rubber bijna onmogelijk is om de zuiger terug te trekken ( zit dan te strak) en daardoor zullen de remmen licht blijven aanslepen (vaak een veelvorkomend euvel bij de op leeftijd zijnde mobielen).
Gewoon uit elkaar persen die bende en goed schoonmaken zou ik zeggen. Zeker daarna alles in vers copaslip zetten en klaar is kees (of Micha in dit geval). En niet van dat benauwde want jullie zijn er wel heel erg zuinig op en doen het met de fluwele handschoen maar daarna hang je hem letterlijk en figuurlijk in de ellende en troep (zie hierboven), dan moet je hem opgepoetst in je huiskamer hangen anders gewoon schoonmaken.

Groeten
Aad

Aad

Ooo ja vergat ik nog even,
als een APracing remmenset zo gevoelig is dat je dit er nietmee kunt uithalen dan moet je die rommel niet onder je auto hangen maar ernaar kijken. ;)

Groeten
Aad

ed

Weet iemand overigens of de remleidingen leeglopen als je de zuiger eruit haalt, of blijft de olie "hangen" in het systeem?
Vaak wordt er een klem op de remleidingen gezet, maar volgens mij is dat niet al te best voor de leidingen.

Ik wil dus de achterklauwen "reviseren" (loopt aan en trilt), maar wil voorkomen dat mijn remsysteem leeg loopt. Zijn daar truukjes voor? Je kan ook vaak de zuiger een beetje naar buiten pompen, schoonmaken, inveten, en weer terugduwen. Lukt dat bij een achterklauw van de 850? Zo voorkom je dat de zuiger eruit moet, systeem ontluchten enz.

850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Mellow_yellow

CiteerWeet iemand overigens of de remleidingen leeglopen als je de zuiger eruit haalt, of blijft de olie "hangen" in het systeem?
Vaak wordt er een klem op de remleidingen gezet, maar volgens mij is dat niet al te best voor de leidingen.

Ik wil dus de achterklauwen "reviseren" (loopt aan en trilt), maar wil voorkomen dat mijn remsysteem leeg loopt. Zijn daar truukjes voor? Je kan ook vaak de zuiger een beetje naar buiten pompen, schoonmaken, inveten, en weer terugduwen. Lukt dat bij een achterklauw van de 850? Zo voorkom je dat de zuiger eruit moet, systeem ontluchten enz.

Loopt dus wél leeg. En ontluchten van een 850 moet je echt goed doen! Het ABS-systeem is zeer gevoelig voor luchtbelletjes in de remolie. Het is dus zaak om ook niet lekker met de bussen remolie te schudden, net als goede wijn gewoon een paar uur vantevoren wegzetten (wél gesloten!) en laten staan totdat alle luchtbelletjes naar de oppervlakte zijn gekomen. Het beste gebruik je professionele apparatuur om de olie in het systeem te 'drukken'. Als je geen ervaring hebt met remmen en ontluchten zou ik er lekker afblijven.

Ramon

Micha,

Ik ken de AP remmen niet maar de opbouw zal grotendeels gelijk zijn aan een normale klauw. Ik weet niet hoe ze het buitenste manchet bij een AP klauw bedacht hebben, maar die zuiger kan je met een beetje perslucht op de aansluiting van de remslang er echt wel uitkrijgen. Voor de rest heeft Aad het al uitgelegd.

Groetjes,

Ramon [smiley=cwm1.gif]
Ramon zegt : HUBRAUM statt spoiler !

Johann

Ramon,

AP klauw heeft 4 zuigers per stuk, 2 per blok..

martijn.

Ed,

Zorg dat het rempedaal ingedrukt blijft,dan loopt niet alle olie  weg.

Mvrg

ed

Wat bedoel je met rempedaal ingedrukt houden?
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Dreamer

Citeer2)Het rubber binnen in de remklauw wat voor "A" de afdichting zorgt en "B" voor het terug trekken van de zuiger als wij onze lieve voet van het pendaal afhalen als we niet meer willen remmen . Met dit rubber komen er wel eens wat problemen voor de dag omdat er zich onder het rubber nogal eens wat roestvorming kan vormen waardoor het voor het rubber bijna onmogelijk is om de zuiger terug te trekken ( zit dan te strak) en daardoor zullen de remmen licht blijven aanslepen (vaak een veelvorkomend euvel bij de op leeftijd zijnde mobielen).

Daar heb ik dus last van, denk ik. Ik ben niet zo'n stevige remmer en heb de laatste tijd soms het gevoel dat de auto tijdens het rijden geremd wordt. Als ik dan een paar x flink rem (Meestal rij ik dan even naar een parkeerplaats of benzinepomp) dan voel ik gewoon dat de auto daarna minder weerstand heeft tijdens het rijden.

Maar nu...?? Wielen eraf halen en ....

Het zal de eerste keer zijn sinds ik 16 jaar geleden mijn rijbewijs haalde dat ik een wiel van een auto haal. Laat staan dat ik weet wat zich daarachter bevind.
Alle hierboven gedane uitspraken zijn op persoonlijke titel.Gelijkenis met werkelijke personen dood of levend berust op toeval.Eventueel kwetsende uitspraken zijn niet als zodanig bedoeld.