Wat is wijsheid - ombouw 850R naar B5244T5

Gestart door de Boeing, 25-05-2014 17:28:26

Vorige topic - Volgende topic

de Boeing

Citaat van: rappendaf op 17-11-2015 18:46:33
Wat gebeurd er als de keering te diep zit en je gaat rijden .lekkage of erger ?

lekkage, meeste keerringen moeten er niet helemaal ingeslagen worden (weet ik helaas uit ervaring) anders kunnen ze gaan lekken...

razorx

Ik denk dat dat scheef er in zitten ook een aardige risico factor was. In mijn ogen de ergste.
Verstandig dat je het toch opnieuw en goed gedaan hebt. En inderdaad juweeltjes van foto's!

scania164

Ik moet eerlijk bekennen dat ik al meerdere gedaan heb altijd met drijver... Dan ff kruislings met schuifmaat opmeten..
Nog nooit problemen gehad..
Echt vaak gedaan..

de Boeing

en we hobbelen (veel te traag!!!) wat verder met het project ...

had de laatste tijd nog wel wat professionele uitdagingen, oa. iets met redelijk grote turbo's en vooral een combinatie daarvan :)

de R in beter tijden:

19000T; blaast met gemak 13000m3/h ... weliswaar niet aan 1.3 bar  8)

En dan klapt in zowat de drukste week van het jaar ook nog eens je computer eruit, lekker dan... Ben nog altijd aan't recoveren/software updaten/passwoorden terugzoeken/ 1000Gb+ aan foto's terughalen in lightroom/...
(en dan ben ik ook nog eens zo een neuroot die niet gewoon een winkel binnenstapt om er een van het schap te trekken, maar helemaal uitzoeken welke componenten het best zijn voor mijn doeleinde... Enfin we zijn er weer ff mee bezig geweest ... zucht...)

terug naar de orde van de dag:

het CVVT gebeuren

Er circuleren een aantal verschillende meningen omtrent de CVVT nokkenassen en hoe deze te behandelen als je een RN motor in een pre ME7 auto legt (die dus geen aansturing heeft om de verstelbare nokkenassen aan te sturen). De 2 verschillende kampen zijn:
-CVVT koppen verwijderen of vastlassen want ze gaan alle kanten op zonder dat je dat wil
-CVVT koppen gewoon loskoppelen en niet aansturen (wel zorgen dat ze oliedruk krijgen!) en dan gaat het gewoon goed, de nulstand zou ook de performance stand zijn

Ik dacht eigenlijk de 2de optie te kiezen (is toegegeven ook de makkelijkste  ;D ) met het idee dat ze later eventueel wel nog aan te sturen zijn (er lopen hier op het forum een aantal mensen rond die heel handig zijn met bron code en m4.4 ...  :P .. maar goed dat is verre verre toekomstmuziek)

Ik heb samen met een vriend die heel veel van elektronica weet geprobeerd om het stuursignaal van de CVVT solenoides uit te meten (toen mijn eiland-N het nog deed)

de werkplek:

scoopje erbij:

en het (blok)signaal:

rond de 250Hz en 2.077V

(mss zinvol om ooit het stuursignaal proberen te maken... later...)

Ik heb ook een tijdje gereden met de CVVT stekkers los en dat gaat gewoon goed

in Vida met CVVT aan:

je ziet dat de effectieve stand van de nokkenassen (blauw en rood) mooi de gevraagde stand (paars en zwart) volgen

en met CVVT stekkers los:

doen de effectieve stand van de nokkenassen weinig...

en dan terug naar de CVVT koppen zelf, deze werken dus met oliedruk en kunnen een daardoor een verdraaiing realiseren, maar tijdens deze verstelling bewegen ze ook van binnen naar buiten (evenwijdig met nokkenassen, waarbij dus effectief de positie van de distributieriem op de nokkenaswielen verplaatst) Tot zover geen probleem en zoals het hoort, al staat de uitlaat kant erom bekend dat ie na een tijd te veel axiale speling krijgt waardoor deze olie gaat lekken (vele bleven een lek houden na het vervangen van nokkenaskeerring achter deze cvvt koppen, het hele relaas is hier http://volvoforums.com/forum/volvo-xc90-9/large-oil-leak-after-replacing-exhaust-camshaft-cvvt-seal-help-needed-81251/ te lezen)

En omdat ik eindelijk eens met een volledig! droog blok wil gaan rijden:

(dealer weer ff blij gemaakt  :( al kreeg ik wel flinke korting om de pijn wat te verzachten)

oud versus nieuw:

bij de oude links zie je ook dat het centrale deel veel verder naar buiten kan komen (circa 1.5mm meer dan de nieuw in de uiterste stand) Dit is dan ook gelijk de rede dat ze gaan lekken (bij de nieuwe zie je de groene afdekring nog mooi zitten, als de axiale speling te groot wordt schuift deze dus net van de nokkenas zelf af waardoor er olie kan weglekken)

Wel raar dat alleen de uitlaat kant (die notabene de kleinste hoekverdraaiing kan realiseren) dit heeft, de inlaatkant van de oude zat nog mooi binnen de norm (minder dan 2 mm radiaal). Wijst er mss op dat de uitlaatkant veel vaker wordt geactiveerd?!

razorx

Ik volg dit alles weer geboeid! Leuke scope overigens.

de Boeing

Citaat van: razorx op 20-12-2015 15:04:05
Leuke scope overigens.

van mijn elektro buddy (die ik helaas nog niet in een volvo heb gekregen). Toen ik een tijdje terug in jou blog las over het goede Chinese soldeerstation dacht ik nog; yes ik heb een tip ... bleek ie hem al te hebben  ;)

de Boeing

Iemand bekend met het afstellen van dit type (ina f-563068) distributie riemspanner:

Want ik vind in vida (2010) en online dat er 2 verschillende types in omloop zijn, maar laat ik nu net weer eens een andere hebben...

voor de 2 gangbare types zie:
http://forums.swedespeed.com/showthread.php?153116-Timing-belt-tensioner

PimR

Het lijkt mij dat je het zelfde principe kan aanhouden.

Welk serienummer heeft het blok? en bouwjaar? misschien is het wel een verkeerde aftermarket spanner ondanks het een ina is

Johann

PimR

Interessant, er is dus helemaal geen span procedure meer nodig met deze spanner zo lijkt.

Ze gaan een beetje terug naar het principe van het oude blok dus :eusa_think:

de Boeing

Citaat van: remeeus op 23-12-2015 00:41:07
Het lijkt mij dat je het zelfde principe kan aanhouden.

Welk serienummer heeft het blok? en bouwjaar? misschien is het wel een verkeerde aftermarket spanner ondanks het een ina is

bouwjaar van deze B5244T5 zal 2004? zijn
serienr: 3551666

de Boeing

Citaat van: Johann op 23-12-2015 00:44:42
Kan alleen dit vinden,

PDF

Johann, bedankt!! je zet me al een stuk op de goed weg, morgen mss toch nog even bij dealer navragen
maar het lijkt er inderdaad op dat deze niet ingesteld hoeft te worden

rappendaf

zit de blok erin nu of verzuip je nog steeds in u werk .had u nog eens verwacht maar helaas tos snel Raf grts raf
850 2.3 t5 1993 133000KM ORIGINEEL
.  850 2.5 20v 1992 at 247000km
   C70 t5 23 T

de Boeing

Waar waren we ook alweer gebleven (toch handig zo een blog  ;D)  owja, die distributie riem...

De vorige zat er nog niet zo heel lang op, riem wordt uiteraard vervangen maar de meelooprol (skf 26602, voelt tijdens draaien echt nog als nieuw) heeft toch een heel klein beetje speling in axiale richting, ook zitten er 4 kleine groeve in de looprol:

donker rand links die niet doorloopt maar over de 4 kwartalen verdeelt zit (wellicht een gevolg van het axiaal heen en weer bewegen van de bovenliggende cvvt kop, waardoor dus ook de riem effectief van plaats verandert en deze meelooprol dat moet opvangen).

Na een tip in het blog van Yits (en die had het weer van Dirk...) voor een originele gasklepsensor van Bosch zag ik dat ze ook deze SKF omdraairol voor 23€ hadden, goed daar gaan we dus niet moeilijk over doen en gelijk mee besteld met de gasklepsensor... (helaas vandaag niet meer geleverd dus zal volgende week worden)

Verder kwam ik er nog achter dat de distributie riem spanner (het type dat je niet moet afstellen) raakt aan de onderkant tegen de disributiekap, lijkt me niet wenselijk dus daar maar even wat weggedremeld van het zwarte plastic (helaas geen foto van).

Maar toch nog paar vraagjes voor ik alles weer monteer:

- vida spreekt van 24nm voor de 2 schroeven van deze meelooprol zonder thread sealant (lijkt me wat weinig)
- de poelie en trillingsdemper moet met 180nm worden vastgezet op de krukas, mag dat ook nog nadat je de riem erop hebt liggen (want ik kan hem op het motorbokje niet echt goed tegenhouden (en de tool om de krukas te  blokeren werkt enkel de andere kant op (dus als je deze moer moet loshalen...)

En bijkomend aan de andere zijde moet het vliegwiel er ook weer terug op:

(foto van voor demontage...)

Vida spreekt hier van 3 geleidende schroeven (volvo 9995678) om het vliegwiel juist te centreren?
en dat je daarna 10 nieuwe 12-kant bouten (kruiselings 45nm + 50 graden) moet monteren, is dit strikt noodzakelijk?? (hergebruik + thread sealant geen optie?)

Died850

Mooi werk allemaal als ik het zo terug lees! Wanneer verwacht (of hoop) je het af te hebben?