Wat is wijsheid - ombouw 850R naar B5244T5

Gestart door de Boeing, 25-05-2014 17:28:26

Vorige topic - Volgende topic

de Boeing

Was dat glyco sputtered? want een niet-sputtered setje krijg je in een turbo ook kapot (iets met: got the t-shirt :eusa_wall:)

Laatste oliewissel was met circa 300ml ATF en 30 minuutjes idle voordat ik de olie afliet, gaan we nog paar keer doen in de hoop dit blok intern wat schoner te krijgen, dan nieuwe drijfstanglagers ...

(en dan, god forbid, stage ZERO afsluiten en EINDELIJK eens aan de slag met die M4.4 spielerij)

Made to be volg ik ja :)

arjenT5R

Glyco std is niet glyco sputtered dat is glyco std...

Als je een goede smeerfilm hebt en geen mongolen software dan zijn de std lagers meer dan goed... originele gaan zo 5 ton mee...

Sputtered lagers zijn harder... daarom ook sputtered dus ook duurdered... ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

de Boeing

Omdat ik blijvend een druppel olie (of 2) onderaan mijn inzuigbuis blijf houden (K24 turbo is wel gewoon droog in tegenstelling tot de mitsubishi's) en ik even wat oude poreuze vacuumslangen wou vervangen (wegens terugkerend 232 lambda fout) mijn lucht aanzuigbuis even verwijderd:

Beetje?! mayo in de buis voor de carterventilatie. Volgens rappendaf condensvorming (vind ik hier ook terug bij verhalen over peilstok). Maar is het hier ook te verwachten? of een indicatie dat mijn carterventilatie niet goed werkt. Ik rij eigenlijk alleen maar lange stukken met de volvo (1u+) en er zit geen olie in de koelvloeistof.

Raar ook dat die aanzuigbuis zo vettig is met olie aan de buitenzijde, waar komt dat vandaan, slecht aansluiting van PTC nipple??

arjenT5R

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,70606.msg1755954.html#msg1755954

Hadden we hier niet al eens een discussie over je carter ventilatie?

Ik denk dat de nieuwere type motoren een minder succesvolle carterventilatie hebben waardoor ze gevoeliger zijn voor white sludge wat zich later dan weer omzet in black sludge en zo lopen die dingen allemaal stuk ;D

;D

elianmars

Citaat van: arjenT5R op 17-02-2018 20:24:46

Ik denk dat de nieuwere type motoren een minder succesvolle carterventilatie hebben waardoor ze gevoeliger zijn voor white sludge wat zich later dan weer omzet in black sludge en zo lopen die dingen allemaal stuk ;D

;D

Nah.... Bij mijn V70 bleek bij vervanging van de cv dat er weinig vervuiling was. Km.stand was toen ca. 200K.

Edit: foto's er even bij gezocht.

arjenT5R

Ik denk mars dat jij 'm wel gebruikt waar ie voor gemaakt is... om af en toe ff de pot open te hebben...

En dat bij raf een combi is van LPG en een licht voetje...

Jou N is trouwens alweer van 2006? wellicht zit daar weer een ander systeem op... of toch een beter systeem om carterdampen af te zuigen...

elianmars

Citaat van: arjenT5R op 17-02-2018 21:58:38
Ik denk mars dat jij 'm wel gebruikt waar ie voor gemaakt is... om af en toe ff de pot open te hebben...

Eh, ja  ;D  Vandaag ook nog even het pedaal op de bodem getrapt om de nieuwe aandrijfas te testen  :eusa_angel:

Mijne is van 2005.

rappendaf

T5 moet getrapt worden anders 2.0 10 v tje kopen  ;D  ;D  :eusa_whistle:  :evil:

850 2.3 t5 1993 133000KM ORIGINEEL
.  850 2.5 20v 1992 at 247000km
   C70 t5 23 T

arjenT5R

Jaaa maar dat scheelt echt wel hoor... af en toe dat pretpedaal onderin is zeker niet slecht voor een motor...

Altans niet voor onze motoren dan he... franse merken kunnen vaak t originele vermogen al niet handelen ;D

de Boeing

mijne is ook 2005...

Maar bompa style  rijden kan wel kloppen ja, met het metaal in olie verhaal in mijn achterhoofd ga ik hem nu niet te zwaar belasten (dus hij heeft al een tijdje geen 4000+ rpm meer gezien) voordat ik de drijfstanglagers heb vervangen.  Dacht nog 2 keer te flushen met nieuwe olie en ATF erop, voor ik die fijne klus aanvang...

Ben het er ook wel mee eens dat af en toe to-the-max wel goed is voor je motor, mijn filosofie was altijd minimaal 1 keer toerenbegrenzer aantikken bij lange rit  ;D 8) :evil:

Zit nog wat te lezen over die PTC nipple, leuke write-up:

https://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?p=360439

Dit is trouwens een 850 nipple, de ME7 motoren hebben de vacuüm slang aansluiting niet meer op nipple zelf maar op luchtaanzuigbuis (wat dus wel degelijk een verschil is tussen beide carterdamp systemen).

arjenT5R

Tsja.... een Rica 15G tune is ook niet echt hetgeen wat je een K24 aan wil doen...

de Boeing

psies, daarom dat er ook vervolg stappen worden genomen voor de software :)

(helaas ben ik vrij slecht in: 27 problemen tegelijk tackelen...)

mijn autistisch lineair denkpatroon is: drijfstanglagers > ombouwen naar M4.4 met logging > BOOST  :evil:

en tot die tijd maken we er nog wat mayo mee  ;D :eusa_wall:

razorx

Op zich is die mayonaise niet vreemd.
Er worden daar vettige carterdampen via de nippel toegevoegd. Voeg daar vochtige lucht aan toe en je hebt het recept voor sludge.

In de winter sleutel ik niet graag, maar het zou me niets verbazen als ik dat nu ook had.

arjenT5R

Vast te vinden in oma's recepten boek :P Oud Hollandsch recept voor witte sludge ;D

Maarten-t5

Beetje late reactie, maar zie iets over sputtered lagers. De std bigend lagers van volvo zijn ook sputtered. Ik zou dus eerder voor de volvo std lagers gaan dan de glyco std. Niet logisch om in n motor waar vermogen van gevraagd gaat worden een zwakkere lager set te monteren.