Roffelen op plantaardige olie ???

Gestart door BobaFett, 04-01-2005 07:59:01

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

BobaFett

Ik heb me laten vertellen dat het mogelijk is om (eventueel met aanpassingen) een diesel op plantaardige olie, hier vindt je meer informatie...

Wat denken jullie hier van? Zal dit een toekomst hebben? Kan dit in Nederland (APK ??). In eerste instantie klinkt het best positief (goedkopere "brandstofprijs" en beter voor het milieu)...

Ik ben benieuwd naar jullie ideeën  ;)



flap

collega van mij test daar ook wat mee.
buurt denkt dat er een frietkraam langs rijdt, als hij met zijn auto langs komt. (amerikaanse v8 diesel)

Reitse

Ergens in Drenthe (omgeving Meppel meen ik) zit een inbouwbedrijf. Beste man rijdt er al een hele tijd mee rond. Ik neem dan ook maar aan dat het geen APK-problemen geeft. Of het de toekomst heeft weet ik niet, zal helemaal afhangen van olie-kartels...

thuur

Bij jou kan het Boba, je hebt inmiddels een diesel van een 'oudere' generatie (no offense!). Deze zijn prima geschikt te maken voor rijden op plantaardige olie. Wat je vooral moet aanpassen zijn de brandstofleidingen. De normale leidingen zijn niet geschikt voor de zuurgraad van de plantaardige olie. Verder is het diesel van de generatie die best veel slikt.. Goed opletten op tegenwoordige techologieen, een dieselmotor van nu spuit al snel de diesel onder een druk van 1800 :o bar in je motor. De brandstof moet zich dan uiteraard wel zo fijn laten verdelen/vernevelen. Ook zou een evt. inspuitcomputer uit kunnen gaan van eigenschappen waaraan de olie niet voldoet. Maar daarvoor heb je al specialisten lees ik ;)

De toekomst? Tja, het schijnt echt enorm te stinken naar een frietkot :-X ;) dus het ligt er maar aan wat jij verstaat onder mileuvriendelijk/toekomst. Er zijn mensen die ergeren zich mateloos aan openbare achtergrondmuziek en ik persoonlijk hoef niet tegen een windmolen aan te kijken (los van de herrie en dode vogels op de grond eromheen).. Ik denk dat er dus eerst een beleid gevormd moet worden wat een groot draagvlak krijgt in NL voordat je over de toekomst van zoiets kunt spreken.

Daarbij is er nog de olie-lobby in Den Haag die er wel voor zorgt dat deze goedkope alternatieven niet snel gemeengoed worden. :-/


Gr 8)

denkweb

aanpassing naar Koolzaadolie kost ca 3000 euro. Wel moet je snel zijn, er wordt subsidie verstrekt voor maximaal 10.000 voertuigen door de overheid (vaag eigenlijk)> Nadeel is dat er maar weinig leveranciers zijn voor de koolzaadolie, je moet een grote tank bij huis hebben om daarvandaan telkens je auto vol te gooien met de smurrie. Kan enorm in de kosten schelen, maar vergt een stevige investering.

thuur

#5
Citaat van: Boba Fett op 04-01-2005 19:34:40
Citaat van: thuur op 04-01-2005 17:48:01
De toekomst? Tja, het schijnt echt enorm te stinken naar een frietkot :-X ;) dus het ligt er maar aan wat jij verstaat onder mileuvriendelijk/toekomst.
Ach... van de week reed ik weg op de zaak terwijl een collega voorbij liep.
De dag erna commentaar wat voor koffiemolen ik wel niet reed die nog stonk ook.

[haalt zijn schouders op]
Ik ben geen diesel gaan rijden omdat ik lid ben van Greenpeace (no offence iedereen die dat wel is). En hopelijk rijdt er nooit eentje achter me op de snelweg en probeert me opzij te drukken... dan krijgt 'ie een rookpluim om z'n oren waar heel Greenpeace nog jaren over na praat  ;D  ;D   (*)

Het was niet mijn bedoeling om Agnetha om te gaan bouwen.
Maar ik was/ben wel benieuwd hoe anderen hier nu over denken...


(*) DIESEL RULEZ!!!!!!!!!!!!!!  

WOEHOE!! Geheel met je eens! Diesel RULEZ! Tis dat ik de wegenbelasting niet kan betalen (zowel vrouwlief als ik wonen een steenworp van het werk vandaan) anders wist ik het wel.. (vervelende NLse plank-voor-de-kop-regering wat geen idee heeft hoe het met de techniek gesteld is >:()

Ach, die geitenwollensokken greenpeacers zijn alleen maar slecht voor het milieu en vooral de economie. Ze weten het alleen zelf niet. Alle dingen waar zij tegen zijn blijken later (visie jongens, visie!) toch grote leermomenten geweest waardoor we er met z'n allen beter op zijn geworden. Verder houden ze veel werk tijdelijk tegen, wat de maatschappij veel kost, maar uiteindelijk winnen de multinationals toch. Begrijp me niet verkeerd, ik kan me zeker niet in alles vinden wat de grote jongens doen! Ik wil ook geen oude franse vrachtwagens midden in de stad, maar de huidige TDI, JTD, DTI en noem ze maar op-diesels zijn echt wel minder gevaarlijk qua uitstoot dan de doorsnee benzine bak hoor.. (als je je opsluit in een luchtdichte garage en je start je dieseltje dan ga je na 4 dagen dood omdat je niets gegeten/gedronken hebt!!)

Een beter milieu begint bij jezelf, ik gooi echt geen blik of plastic op straat (ook al is de gemiddelde afbreektijd van een plastic bekertje van 400 naar 100 jaar gegaan, wat overigens gelijk is met een kauwgum!), maar ze mogen heus wel verder kijken hoor.

Overigens mag je je best afvragen op welke brandstof die grote oude greenpeace schepen varen  :-X


Gr 8)

Reitse

@Thuur, als je 24 uur niet drinkt ben je al aardig onderweg naar je 6 plankjes, 48 uur niet drinken is over het algemeen genoeg om ondernemers in het zwart op te bellen. Zonder eten kan je wel vrij lang. Een luchtdichte garage zal denk ik geen zuurstofvoorraad bevatten die je veel langer dan 24 uur in leven houdt, zeker niet met een draaiende dieselmotor erbij.

Verder mogen milieu-activisten wel wat harder in de acties worden. Illegale jacht op walvissen en andere zeebeestjes? Scoor een oud fregat van de USSR, leer mikken en veel plezier op zee. Als je het doet, doe het dan goed. <overigens al die Nederlanse vissers die klagen dat er niet meer gevist mag worden, de zee rond Sri Lanka/Thailand etc. is nu vrij...>.
Diesel zal op een bepaald moment op zijn, net als benzine en gas. Waterstof kan een optie zijn, biodiesel ook, biogas voor de LPG-rijders.  Nu nog een regering die durft te investeren....

BobaFett

Citaat van: Reitse op 05-01-2005 14:34:03
Illegale jacht op walvissen en andere zeebeestjes? Scoor een oud fregat van de USSR, leer mikken en veel plezier op zee. Als je het doet, doe het dan goed.

You're the man...... ik doe mee!!! En met goede muziek erij (King Arthur, Gladiator, Crimson Tide, Das Boot, etc.) komt het zeker goed!!

Lothian

Heb met mijn vorige volvo (940 diesel) 2 jaar lang op sla-olie gereden van de Aldi.
Dwz , zonder aanpassingen , ombouw etc .
Ben begonnen met halve tank diesel , half olie . Toen bleek dat dit goed ging , de diesel gelaten voor wat ie was en enkel olie getankt .
(een enorme hoeveelheid plastic flessen in de kliko)
Eigenlijk weer niet zo goed voor het milieu..... ???

Het ruikt inderdaad naar friet of oliebollen ,  niks mis mee toch?


joep

Is dit een vovlvo850 forum of een greenpeace forum? :'(

BobaFett

Citaat van: joep op 05-01-2005 19:47:54
Is dit een vovlvo850 forum of een greenpeace forum? :'(

Zie jij hier een groot Greenpeace logo??
Ik niet  ;)


thuur

Ik ben absoluut tegen onnodige diervangst en -mishandeling in het ieder opzicht, dus daar kun je mijn steun verwachten (voor zover mijn middelen en karakter dat toelaten).

Trouwens Reitse, mijn garagevoorbeeld gold enkel ter illustratie (en is zoals jullie gewend zijn van mij ;)) gestaaft op een wetenschappelijke achtergrond. Maar ik heb het zeker wat ruim weergegeven. Overigens zijn er gevallen bekend van mensen die 3 dagen zonder drinken hebben overleeft.

Overigens vind het wel vreemd dat telkens wordt beweert dat de 'nathuurlijke' grondstoffen opraken, een oliecrisis optreedt en vervolgens weer een enorme hoeveelheid wordt aangetroffen 'die we nooit opkrijgen'.. ??? Kunstmatige prijsopdrijving? Vooral op dit vlak zie ik milieuactivisten die b.v. nog gewoon durven te beweren dat windmolens goed zijn voor het milieu.... Wat is 'goed'??


Lothian: gaaf hoor! Gewoon erin mikken en zie...: het dieselmotortje is niet zo veeleisend ;D


Gr 8)

regiorunner

Biodiesel is niet te gebruiken in mijn V-70 ... Heb die troep in Duitsland getankt, en reed zwaar rokdend over de AutoBahn (wel leuk tegen bumper-klevers) maar iets minder voor mij. Normaal zo'n 230 op de teller; (gechipt :P) nu nog geen 190.

BobaFett

Citaat van: regiorunner op 09-01-2005 22:54:53
Biodiesel is niet te gebruiken in mijn V-70 ... Heb die troep in Duitsland getankt, en reed zwaar rokdend over de AutoBahn (wel leuk tegen bumper-klevers) maar iets minder voor mij. Normaal zo'n 230 op de teller; (gechipt :P) nu nog geen 190.

Da's meestal met "bio"-spul...
Werkt grotendeels, maar net niet (biostand vaatwasser, net niet helemaal schoon).

RRRRR_Ramon

Koolzaadolie wordt er veel gebruikt. Heb me eens laten vertellen dat als iedereen er op over zou stappen je dan meer dan de halve aardbol moet beplanten met koolzaad. :o Geen alternatief dus voor diesel. :-\ Wat betreft het tanken ervan. Je mag dacht ik zelf een tank bij je huis hebben voor dit spul.

Het tanken van slaolie o.i.d. is zelfs verboden wanneer je niet aan zo'n project meedoet. Je mag ook geen rode gasolie (lagere accijns) in je auto gebruiken. Daar ben ik mede vanwege m'n beroep (wegenbouw) al 5 keer op gecontroleerd door de douane. De boetes en naheffingen zijn zeer hoog, ze schatten even voor je wat per jaar rijdt, hoelang je al diesel rijdt ook voor andere auto's eerder in je bezit, ze schatten het verbruik voor je en je krijgt een boete. Alle waarden schatten ze voor het gemak wat hoger in. Je naheffing en boete overstijgen zo de 5000 euro's. :o

Wat betreft het GreenPeace gedeelte, m'n Volvo L90E (bouwjaar 2004) shovel verlangt alleen laagzwavelige dieselolie. Het gebruik van normale diesel moet je vanaf zo'n 6000 draaiuren met nieuwe pompverstuivers à 1000 euro per stuk.  ::)

Dat dieselmotoren van de oudere generatie op zowat alles lopen bewijst de Leopard II tank wel. Die loopt op petroleum, huisbrandolie, slaolie, zonnebloemolie, zware stookolie, koolzaadolie, frituurolie, olijfolie en oh ja..... diesel ook nog.  ;D

Het geheim is licht verwarmen van de tank, filters en leidingen.  ;)
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪