Afneembare Trekhaak 855 - Type 9166066

Gestart door 855T5+, 12-07-2014 16:30:27

Vorige topic - Volgende topic

855T5+

Vandaag nagevraagd bij de buurman. Het was geen RVS, maar een staalbout met een speciale "elektro-opgedampte" roestwerende laag,
bedoeld voor constructies die buiten staan. Wel erg geschikt dus eigenlijk. Bedankt voor alle reacties trouwens.
Volvo: Mutatis Mutandis

855T5+

Ook vandaag alles afgepolijst. Kwam mooi glimmend staal onderuit.

De kaalgemaakte as.

De kaalgemaakte as. Detail 1.

De kaalgemaakte as. Detail 2.

De kaalgemaakte kogel inside.

Alles werkt weer op elkaar nu! Nu weet ik ook precies hoe het werkt en waarom het eerst niet werkte.
De aangepaste handleiding (want blijkt dus nergens te staan!!) zal ik binnenkort hier ook plaatsen (pdf).
Moet nog wel een beschermlaagje opgespoten worden (wat?) en vet of zuurvrije vaseline op en in.
En dan nog alles reassembleren (o.a. de veer met rode verklikker, onder de auto, etc.)
En dan eindelijk de fietsdragerdelen eraan monteren, want daarom ging het eigenlijk...

Maar eerst ff koffie!

cornelis-b

Ik persoonlijk zou het blanke staal eerst behandelen met Owatrol Olie en na droging van 48 uur alles passende delen met Castrol LMX vet, ook wel trekhaken vet genoemd, insmeren. De Owatrol Olie voorkomt dat er weer roestvorming ontstaat in de poriën van het zo mooi gepolijste werk.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

855T5+

Citaat van: cornelis-b op 25-07-2014 17:58:33
Ik persoonlijk zou het blanke staal eerst behandelen met Owatrol Olie en na droging van 48 uur alles passende delen met Castrol LMX vet, ook wel trekhaken vet genoemd, insmeren. De Owatrol Olie voorkomt dat er weer roestvorming ontstaat in de poriën van het zo mooi gepolijste werk.

Bedankt voor de tip! Heb ik beide niet. Na even Googlen denk ik dat die (Rustol) Owatrol Olie waarschijnlijk bij de verfspeciaalhandel wel te krijgen is en Castrol LMX misschien bij Brezan?
Heb je nog tips over verkrijgbaarheid?

cornelis-b

Citaat van: 855T5+ op 25-07-2014 21:22:06
Citaat van: cornelis-b op 25-07-2014 17:58:33

Bedankt voor de tip! Heb ik beide niet. Na even Googlen denk ik dat die (Rustol) Owatrol Olie waarschijnlijk bij de verfspeciallhandel wel te krijgen is, dat Castrol LMX misschien bij Brezan?
Heb je nog tips over verkrijgbaarheid?

Owatrol bij de verfspeciaalzaak of zaak in scheepsbenodigheden / watersport en LMX vet inderdaad bij de automaterialenzaak.

Wil je weten waar Owatrol verkocht wordt bij jou in de regio bel dan even met de Nederlandse importeur.

OWACHEM B.V.
Spuiweg 22-E - 5145 NE Waalwijk
Nederland  Tel : 0416 - 34 79 58
Fax : 0416 - 34 80 92
Email : info@owachem.nl
Website : www.owachem.nl 
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

855T5+

De Owatrol is me gelukt bij een verfspeciaalzak, 14,50 euro incl. per 0,5 l!

Maar de Castrol LMX kan ik niet krijgen: tot zover verkopen ze alleen Kroon en geen vetten.
Diverse zaken geprobeerd: Brezan, benzinepomp, fietshandel, 2 groothandels, andere automaterialenzaak. Niets. Weird.
Vanmiddag maar eens een caravanzaak opzoeken, als die nog open is tenminste.
Anders bestellen via internet, want daar heb ik het al gevonden: fiets-onderdelen-online.nl, 300gr tube voor 6,99 euro incl., excl. verzendkosten.

cornelis-b

Dan kan je in elk geval het blanke metaal bewerken met Owatrol, gewoon met een kwast insmeren, hoeft niet dik dal je het maar overal raakt. Lees maar eens waar je het allemaal op kan toepassen, echt wonderspul.

LMX vet had ik 2 jaar geleden bij een automaterialen zak gehaald, raar dat je het niet mee kan krijgen maar goed online wel dus geen probleem. Goede lik vet in het gat waar de haak in moet en een beetje op de haak zelf. Paar keer de haak plaatsen en verwijderen en het vet zit er gewoon goed tussen. Als je de haak er af haalt wel in een plastic zak doen anders wordt er meer vet dan de haak alleen ;D ;D

Zeg maar Henk tegen mij

855T5+

Vanmiddag alvast de as en kaalgemaakt gedeelte van de kogel in de Owatrol gezet:

De bus Owatrol, 0,5l bij de verfspeciaalhandel waar ik eigenlijk al mijn verf haal.

De bus Owatrol, achterkant.

De bus Owatrol, ene zijkant.

De bus Owatrol, andere zijkant

De as in de Owatrol, hangend drogen, ene kant.

De as in de Owatrol, hangend drogen, andere kant.

Er is geen foto van de kogel, maar die is ook gedaan bij het aansluitstuk.
Nu 48 uur wachten, dan ga ik zwart overspuiten.

In de tussentijd LMX zien te krijgen, bestellen via internet kan, maar verzenden is duurder dan een 300gr tube...

cornelis-b

Mocht het nou een probleem zijn om Castrol LMX te krijgen kan je natuurlijk ook een ander lithium complex vet nemen. Het voordeel van dit vet is dat het ook bij zeer warm weer niet vloeibaar/dun wordt en gewoon in de zelfde samenstelling blijft.

Zeg maar Henk tegen mij

KIM

Koop er ook een afschermdop voor de trekhaakpen bij.
Ik heb bij de R gemerkt hoe belangrijk dat is.

855T5+

Citaat van: KIM op 27-07-2014 00:54:27
Koop er ook een afschermdop voor de trekhaakpen bij.
Ik heb bij de R gemerkt hoe belangrijk dat is.
Ik had dat gelezen idd, elders op 't forum, maar las ook dat het moeilijk blijkt de goede dop te krijgen van de Volvo dealer (en dat ze "verkeerd" bestelde niet terugnemen). Kennelijk is het lastig de juiste dop bij de juiste trekhaak te krijgen/bestellen, niet alles past op elkaar. Dus de vraag is, wie weet met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid het juiste bestelnummer voor de trekhaak 9166066?

(Ook begrijp ik dat er eigenlijk een blauwe vetbestendige stoffen zak met waarschijnlijk daarin die dop had moeten zitten, maar niet dus, vreemd want de auto is op het eerste jaar na in de familie geweest en dus moet hij bij eerste verkoop al gemist hebben: zou zoiets in een sloper kunnen liggen, heeft iemand zoiets over?)

855T5+

Inmiddels is de trekhaak weer in oude glorie hersteld en werkend, dus afneembaar.

Hoera!

Ik heb na de Owatrol behandeling van de as en kogeldeel, het asdeel nog twee keer zwart gespoten, gewoon omdat het onder de auto in het zicht komt en dan ziet blank staal er wat te "shiny"
uit, vond ik:

De as mat zwart gespoten over de Owatrol, gaat prima! (ene kant)

(andere kant)

Ook had ik de blanke delen van het kogeldeel in de Owatrol gezet:

De kale delen van het kogeldeel in de Owatrol, na droging.

Daar ik de Castrol LMX negens kon krijgen, alleen via internet en dan minstens 16,50 euro moest uitgeven,
heb ik in plaats daarvan kopervet bij Halfords gekocht: bestand tegen temperaturen tot 1348 graden C...
Lijkt me genoeg. Was 6,99 voor een tube van 100 gr. Ook meer dan ruim genoeg dus (heb maar een paar likjes nodig).

Na droging van alle lakken en met dat kopervet erop de twee delen op elkaar getest en dat werkte prima.
Er komt nog een PDF van de afname/montage van de afneembare trekhaak, mischien zelfs een youtube filmpje.
Maar in het algemeen is het:
EROP:
- zorg ervoor dat de groene beugel naar beneden blijft staan (klik)
- schuif het kogeldeel (met groene handel naar benden en kogel recht omhoog) recht op de as (in het verlengde ervan naar voren dus)
- de borgpal valt onder de veerdruk vanzelf in het juiste gat in de as en de groene handel draait omhoog: de rode pal is dan geheel naar binnen.
- het kan voorkomen dat de groene handel niet helemaal horizontaal en/of de rode pal niet helemaal naar binnen is:
 in dat geval, terwijl je de groene handel een beetje naar boven helpt, het kogeldeel als het ware een beetje terugtrekt en weer erop.
 Herhaal dat totdat de groene handel helemaal horizontaal klikt en de rode pal helemaal naar binnen is.
ERAF:
- draai de groene handel naar beneden (clockwise) totdat hij "klik" vast blijft staan.
- grijp het kogeldeel bij de kogel en schuif het kogeldeel recht van het asdeel af, TERWIJL je de handel iets meer clockwise draait.
- herhaal dat eventueel totdat het lukt, wellicht is het nodig wat heen en weer te bewegen op het asdeel om de borgpal te lossen.

Dit is de inwendige borgpal (hier ongebruikelijk verwijderd uit zijn positie)(ene view)

(andere view)

Het gereassembleerde kogeldeel (ene kant). De goudbruinige kleur aan het uiteinde is het kopervet.
Blanke delen zijn in de Owatrol gezet om verder roesten te beperken.

Het gereassembleerde kogeldeel (andere kant).

Het teruggeplaatste asdeel. De goudbruinige kleur is het kopervet en dus geen roest.
De bouten en andere delen in de buurt hebben inmiddels ook al een Owatrol behandeling gehad.
Na droging daarvan zal er nog tectyl overgespoten worden (plaatselijk).

Dan blijft dus over de "hunt for a cover" (dop, maar dan de juiste).

855T5+

Vandaag een "nieuw" kogeldeel ontvangen. Gekocht op eBay Duitsland voor 33 euro inclusief alles.
Ziet er als bijna nieuw uit en inclusief de "vetzak". Helaas zonder dop, die zat nog onder de auto die naar de sloop was gegaan.
Je kunt niet alles hebben. Nu heb ik er twee: eentje voor de fietsdrager en eentje voor aanhangers enzo.
Van niets naar twee: ´t ken verkeren.

As is: niet aan gepoetst, zoals gekregen. Als nieuw met bijbehorende "vetzak". Mooi.

Vrijwel geen beschadigingen.

Compleet met alle stickers erop en dit klopt: het kan soms nodig zijn bij terugplaatsen een beetje
heen en weer te schuiven totdat de groene beugel terugschiet/klikt in horizontale stand.
Geforceerd helpen aan de groene beugel leidt tot breuk en afschrijving, nooit doen dus.

The Demon

Citaat van: 855T5+ op 12-08-2014 15:44:32
Nu heb ik er twee: eentje voor de fietsdrager en eentje voor aanhangers enzo.

Ik wil ook van alles twee, maar mijn vrouw is het daar niet altijd mee eens  ;D ;) ::) :'( :eusa_whistle:

855T5+

Citaat van: The Demon op 12-08-2014 15:48:22
Citaat van: 855T5+ op 12-08-2014 15:44:32
Nu heb ik er twee: eentje voor de fietsdrager en eentje voor aanhangers enzo.

Ik wil ook van alles twee, maar mijn vrouw is het daar niet altijd mee eens  ;D ;) ::) :'( :eusa_whistle:

LOL (klinkt bekend)