Afneembare Trekhaak 855 - Type 9166066

Gestart door 855T5+, 12-07-2014 16:30:27

Vorige topic - Volgende topic

NinaPaul

CiteerAfgenomen kapje. Is al eens hardhandig met een drempel o.i.d. in aanraking geweest, want gebarsten en geschaafd.

Gewoon met de trekhaak over de grond geschraapt :D vluchtheuveltje ofzo.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

855T5+

Citaat van: NinaPaul op 12-07-2014 20:13:20
CiteerAfgenomen kapje. Is al eens hardhandig met een drempel o.i.d. in aanraking geweest, want gebarsten en geschaafd.

Gewoon met de trekhaak over de grond geschraapt :D vluchtheuveltje ofzo.
I guess... 8)
Volvo: Mutatis Mutandis

855T5+

Citaat van: The Demon op 12-07-2014 20:05:52
Probeer dat rode peiletje dan eens met een tang iets verder uit te trekken, kan zijn dat door vuil e.d. hij daarom toch in de vergrendeling blijft hangen.
Ga ik proberen.

cornelis-b

Citaat van: 855T5+ op 12-07-2014 20:20:48
Citaat van: The Demon op 12-07-2014 20:05:52
Probeer dat rode peiletje dan eens met een tang iets verder uit te trekken, kan zijn dat door vuil e.d. hij daarom toch in de vergrendeling blijft hangen.
Ga ik proberen.

Ik heb dit ook mee gemaakt met een trekhaak: Ga niet aan het rode palletje trekken want al;s hij afbreekt is je haak waardeloos. Spuit hier ook WD40 en echt alles waar je WD40 tussen krijgt inspuiten. Doe dit een aantal dagen en geef dan een paar klappen met een rubber hamer tegen de kogel van de haak: Links, rechts, boven en onder en dan komt hij los.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

KIM

Helaas is het boekje geen gebruiksaanwijzing voor montage en demontage, maar voor onderhoud. Dessalniettemin zal ik de inhoud hier maar even delen. Je weet maar nooit:

Ik heb nu twee auto's met afneembare haak en beiden werken ongeveer hetzelfde. De groene hendel moet naar beneden wijzen voor het ontgrendelen. Hiermee beweeg je de borgpen naar binnen waardoor de haak afgenomen kan worden. Tijdens het losnemen beweegt de groene hendel dan weer naar opzij.

Ik zou de WD40 methode gebruiken; wellicht dat het je lukt.

KIM

Via: http://accessories.volvocars.com/AccessoriesWeb/Accessories.mvc/en-GB/UK/S60/2005/D5/Automatic/all/PartNumberSearch?query=*

Heb ik deze gevonden:

Het is wel niet helemaal dezelfde maar het werkingsprincipe lijkt voor alle afneembare trekhaken bij Volvo gelijk.

855T5+

Citaat van: KIM op 13-07-2014 11:53:04
Via: http://accessories.volvocars.com/AccessoriesWeb/Accessories.mvc/en-GB/UK/S60/2005/D5/Automatic/all/PartNumberSearch?query=*

Heb ik deze gevonden:

http://i573.photobucket.com/albums/ss175/KIM850R/Untitled-1_zps35db3d81.jpg

Het is wel niet helemaal dezelfde maar het werkingsprincipe lijkt voor alle afneembare trekhaken bij Volvo gelijk.

Thnx. Ik had vele vergelijkbare gevonden, maar ze gaan er allemaal vanuit dat er een slotje op zit. Dat is bij de 9166066 niet het geval, dus dacht ik, misschien is er nog iets anders aan en zocht de originele handleiding daarvoor. Maar die lijkt niet (meer) te bestaan...de rest ziet er idd hetzelfde uit, qua uitvoering en bediening. Tevens bedankt voor de vorige bijdrage, die had ik nog niet.

freek-t

Dit is wat ik kon vinden bij mijn afneembare trekhaak. Weet niet of je er wat aan hebt...

Volvo 850 R Estate 1996.

855T5+

Citaat van: freek-t op 13-07-2014 15:08:59
Dit is wat ik kon vinden bij mijn afneembare trekhaak. Weet niet of je er wat aan hebt...

http://i43.photobucket.com/albums/e371/freek-t/IMAG1857_zps5cf8804e.jpg

Jazeker wel! Bedankt, de eerste gebruiksaanwijzing waar geen slotje op vermeld is!

KIM

Ik zal eens foto's van de XC haak nemen; daar zit ook geen slot op. Die van de R wel; technisch zijn ze gelijk.

855T5+

Ben vanavond voor de finale nog een uurtje bezig geweest, maar nog steeds -na twee dagen WD40 en kruipolie- geen beweging in te krijgen (ondanks meppen). Ook de bouten van het vaste deel zijn met geen mogelijkheid los te krijgen. Tsja, zitten al 19 jaar vast....Ook wil de groene handel nog steeds niet terug (naar horizontaal) Enfin, dit wordt een leuke draad, veel informatie, handleidingen en foto's. Leuk! Op naar nog een paar dagen weken in WD40!

Edit: geen 9 maar 19 jaar...

cornelis-b

Die haak moet er gewoon af kunnen, duw je de groenen handel wel ver genoeg door naar beneden, hij moet namelijk wel de pin ontgrendelen. In de stand zoals hij nu staat gaat hij er nooit af, hij moet iets verder door gedrukt worden. Trek ook eens aan de groene handel, vastpakken en naar je toe halen.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

855T5+

Citaat van: cornelis-b op 14-07-2014 00:25:39
Die haak moet er gewoon af kunnen, duw je de groenen handel wel ver genoeg door naar beneden, hij moet namelijk wel de pin ontgrendelen. In de stand zoals hij nu staat gaat hij er nooit af, hij moet iets verder door gedrukt worden. Trek ook eens aan de groene handel, vastpakken en naar je toe halen.

Ik kan de groene handel idd nog wat verder naar links draaien en hij klikt dan ook. Maar ok door hem zo vast te houden komt er geen beweging in, zo had ik al geconstateerd. Aan de handel trekken of induwen helpt ook niets, ook al verschuift hij dan ongeveer 5 mm.
Ik zou een werkende afneembare haak moeten zien om te ontdekken wat er binnenin moet gebeuren, wellicht kan ik het mechanisme dan van buiten ietsje helpen?

mehn

Als je de groen pin naar beneden draait moet je de vergrendeling horen klikken.
Je draait daarna de trekhaakhaak naar links (tegen de wijzers van de klok in) en dan kan de haak eraf.
De groene hendel springt dan weer naar rechts.

Als je de haak er weer op wilt doen moet je wederom de groene hendel naar beneden draaien, de haak met de kogel naar links wijzend op de rest van de trekhaak schuiven en dan met de wijzers van de klok meedraaien. De vergrendeling schiet er dan weer in en de haak zit vast.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

T5turbo

Moet toch een keer lukken zou je zeggen....  :-\
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift - that's why it's called the present!