Afneembare Trekhaak 855 - Type 9166066

Gestart door 855T5+, 12-07-2014 16:30:27

Vorige topic - Volgende topic

855T5+

Hoewel afneembare trekhaken veelvuldig voorbijkomen op dit forum, vooral in combinatie met "hoe krijg je hem eraf" :eusa_wall:,
doe ik toch nog een poging hulp te vragen ::), want:
- mijn afneembare trekhaak is er nog nooit afgeweest, heeft altijd vastgezeten, maar was verder geen probleem,
maar ik weet dus letterlijk niet hoe je hem precies losmaakt en weer vastzet. Lijkt zo simpel.
Mijn zoektochten naar een relevante handleiding hebben echter niets opgeleverd.
Heeft iemand de handleiding van specifiek de 9166066 voor de 855 ?
(dus niet die van de volvowebite, want die blijkt voor een V40....en is ander type)
- de afneembare trekhaak die ik heb heeft, in tegenstelling tot wat hier op´t forum steeds geschreven wordt, geen slotje, maar ziet er verder precies zo uit,
- momenteel staat de groene haak naar beneden en krijg ik met geen mogelijkheid meer omhoog, ook steekt het rode palletje rechts naar buiten uit,
- er staat overal geschreven dat je WD40 moet spuiten, maar waarin dan precies?

Dus:
Waar ik eerst geen probleem had, want de groene handel stond horizontaal en het rode palletje stond naar binnen,
plus de trekhaak kwam echt niet los, ook niet met grote aanhanger eraan vast, is dit nu helaas anders,
want de haak komt niet los, maar staat kennelijk is "losse" toestand en wil niet meer in "vaste" toestand.

Enkele foto´s van de betreffende trekhaak en de toestand waarin hij nu verkeert:

Identificatieplaatje op het afneembare (?) deel , de eigenlijke haak, 9166066 van Volvo V&G Towbars AB Sweden.

Overzicht. Geen slotje zichtbaar.

Details. Geen slotje zichtbaar.

Achteraanzicht. Geen slotje zichtbaar.

Kan ik van iemand een demo van het afnemen van zo´n trekhaak krijgen?
Omgeving Den Haag/Delft.

Bedankt alvast voor de concrete tips.

Noot: het zal opgevallen dat de breekkoordbevestiging er niet op zit: dat klopt, ik wilde er een nieuwe opzetten
(met een beugel voor een fietsendrager twinny load) en daarom had ik die groene beugel even naar beneden gedaan, niet handig dus...
Volvo: Mutatis Mutandis

NinaPaul

http://www.volvopartswebstore.com/showAssembly.aspx?ukey_assembly=236535

Dat is alvast voor vervangstukken.

Veel meer kan ik er niet over zeggen, zonder "slopen" zal het je niet veel kunnen doen.
Plastic kapjes weghalen en achterkant inspuiten met kruipolie, dan warm stoken of gewoon als een malloot meppen met de voorhamer. Het is een nauwe passing en als die er al zo lang op zit, veel corrosie ertussen.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

855T5+

Citaat van: NinaPaul op 12-07-2014 16:39:57
http://www.volvopartswebstore.com/showAssembly.aspx?ukey_assembly=236535

Dat is alvast voor vervangstukken.

Thnz. Zover was ik idd. ook gekomen, maar helaas nog niet verder.
Ik begreep hiervan dat het nummer 9166066 betrekking heeft op het haak-gedeelte en bekend staat als "laag" (vs. "hoog"),
dus een zgn. lagere haak. De overige vragen staan nog open...

)()()sT

Ik heb onder de V70 (volgens mij) een wat andere zitten, maar die groene haak steekt naar beneden zodra ie los is. Als je hem erop klikt schiet de haak "horizontaal" ;)
Ik zou zeggen dat dat bij alle types hetzelfde is...?
Bij m'n pa poogde ik hem er ook af te trekken en toen bleef de haak ook naar benden (ontgrendeld) staan en ging ie er totaal niet vanaf.
De hele bevestiging waar de haak op vast klikt er maar vanaf gehaald en in de bankschroef losgetikt.

Net nog te zien bij de haak van pa's XC

KIM

Ik heb bij de XC een handleiding. Daar zit dezelfde op als die van Joost.
Ik zal m even kopieren, maar heb nu helaas niet voldoende tijd.

RoelNL

groene hendel naar rechts trekken (tegen de klok in) als er beweging in te krijgen is! daarna is die uit het slot en moet deze los kunnen komen, met een hoop getouw trek etc,
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

855T5+

Citaat van: RoelNL op 12-07-2014 19:00:29
groene hendel naar rechts trekken (tegen de klok in) als er beweging in te krijgen is! daarna is die uit het slot en moet deze los kunnen komen, met een hoop getouw trek etc,
????, mmmm, denk t niet: naar rechts trekken (tegen de klok in) vanuit de huidige stand brengt deze horizontaal en dat is juist de vergrendelstand (maar dat lukt dus juist niet, want de groene beugel wil niet meer uit de vertikale stand momenteel) kan er dus juist niet uit. Naar links trekken vanuit de vergrendelstand (met de klok mee) brengt hem in de vertikale stand die hij nu heeft.
Dus, never mind.

Ik ga de hele beugel denk ik er onderuit halen om hem op een werkbank uit elkaar te halen, zoals hierboven gesuggereerd. In de tussentijd alvast kruipolie gespoten (van voren naar achteren in de spleet tussen het vaste en "afneembare" gedeelte).

RoelNL

oh dan werkt het toch anders bij mijn pa zijn auto er zijn ook zoveel systemen daarin dat je door de bomen het bos niet meer ziet. sorry
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

vincen tdi

Krijg je de haak nu ook niet gedraaid (met de klok mee is los) ?
De wereld is rond dus als je lang genoeg onderweg bent kom je elkaar altijd weer tegen :D

855T5+

Citaat van: RoelNL op 12-07-2014 19:16:42
oh dan werkt het toch anders bij mijn pa zijn auto er zijn ook zoveel systemen daarin dat je door de bomen het bos niet meer ziet. sorry
Exactly my point, daarom heb ik nog maar eens hulp hier gevraagd, want er zijn dus zoveel verschillende systemen dat ik precies voor mijn systeem op extra info hoop.
Maar dat komt goed.

The Demon

Moet je dat rode pieletje aan de rechterkant niet indrukken om hem "vrij" te krijgen?

855T5+

Citaat van: vincen tdi op 12-07-2014 19:21:12
Krijg je de haak nu ook niet gedraaid (met de klok mee is los) ?

Oh, iets nieuws geleerd: je moet hem draaien om te ontnemen? Ik dacht alleen naar achteren trekken...
Na ja, als iemand de handleiding van precies deze trekhaak 9166066 heeft, houd ik me aanbevolen!
Hoe dan ook: er zit op geen enkele wijze beweging in momenteel: heb ik geprobeerd.
Hieronder wat nieuwe foto´s van onder de auto, dan wordt ook duidelijk dat draaien waarschijnlijk niet mogelijk is,
want het is een rechthoekig overschuif systeem (met wellicht, op basis van de exploded views van volvowebstore e.d. een ronde bus binnenin).

Onderkant. Om het geheel af te nemen ga ik alle bouten zoals in de blauwe cirkel uitnemen.
Ik heb kruipolie gespoten in de spleet tussen vast en afneembaar gedeelte waar aangegeven,
maar ook onder het kunstofafdekplaatje, na afgenomen te hebben.

Onderkant. Plastic afdekkapje ontneemt zicht aan handelmechanisme eronder.

Afgenomen kapje. Is al eens hardhandig met een drempel o.i.d. in aanraking geweest, want gebarsten en geschaafd.

De haak 9166066 als hij afgenomen is, de groene handel staat dan naar beneden. Duidelijk is dus dat de ontneemstand vertikaal is.
Dit is niet mijn haak, maar die van een ander (gevonden op ´t web).
Die blauwe zak is de originele vetbestendige zak die erbij hoort , maar die ik ook niet heb.

855T5+

Citaat van: The Demon op 12-07-2014 19:47:34
Moet je dat rode pieletje aan de rechterkant niet indrukken om hem "vrij" te krijgen?
Nope, dat wordt bediend door het handelmechanisme om aan te geven of het "safe" is of niet: kun je niet indrukken (heb ik geprobeerd).

855T5+

Citaat van: KIM op 12-07-2014 17:10:17
Ik heb bij de XC een handleiding. Daar zit dezelfde op als die van Joost.
Ik zal m even kopieren, maar heb nu helaas niet voldoende tijd.
Ik houd me aanbevolen en ben benieuwd!

The Demon

Probeer dat rode peiletje dan eens met een tang iets verder uit te trekken, kan zijn dat door vuil e.d. hij daarom toch in de vergrendeling blijft hangen.