Vibraties achterremmen ook met nieuwe schijven / blokken, story continues...

Gestart door t_w, 24-07-2014 22:15:33

Vorige topic - Volgende topic

t_w

Ik snap het niet meer.

Situatie:
Als ik soms normaal rem, begint de achterkant van de auto hevig te vibreren.
En dan niet het getril van een kromme schijf, maar sneller.
Zou haast denken aan een soort 'stick / slip' van de blokken op de schijf ofzo. Heel vaag.
De trilling wordt erg sterk weergegeven, de hele carrosserie / kofferruimte begint mee te trillen.

Ik kan het slecht reproduceren. Soms doet ie het in een ritje van 10 minuten bij elke remming, dan doet ie het 3 weken niet meer.

Remschijven / blokken moesten toch nog vervangen worden, dus maar gedaan.
Ik kon de zuigers probleemloos terug drukken. Die waren allemaal prima gangbaar.
Klauwen schoon gemaakt, klein beetje kopervet op de blokken en tussen de 'anti piep' plaatjes en weer gemonteerd, samen met de nieuwe schijven.
Alles OE van Volvo.

Rijd ik vanavond een stukje, bij 1 remming, dezelfde trilling  :eusa_wall:

Ik snap het niet meer. Ik heb geen idee wat hiervan de oorzaak is.
Heeft iemand dit ook wel eens gehad?
Of beter nog, iemand een idee hoe ik het op kan lossen?  :eusa_think:

Thijs

BBS

Volvoloos....

t_w

Citaat van: BBS op 24-07-2014 22:20:04
Schokbrekers helemaal 100% in orde?

't is enkel met remmen, nivomats zijn, samen met de veren, een jaartje geleden vervangen door een set die 10.000km ervaring hadden, dus zouden zo goed als nieuw moeten zijn...

C.punTeR

Kromme glij-pen?  :eusa_think:
Waardoor een remblok kan blijven hangen.

Groet..

t_w

Citaat van: C.punTeR op 24-07-2014 22:36:40
Kromme glij-pen?  :eusa_think:
Waardoor een remblok kan blijven hangen.

Groet..
Vergeten te vermelden:
glijpennen en bijbehorende 'veren' die tussen de pennen  en de blokken zitten ook vervangen voor nieuwe...

straat

t_w

Citaat van: straat op 24-07-2014 22:58:49
Staat je handrem kabel niet te strak?  

Theoretisch niet, defineer: 'te strak'

Wielen draaien vrij rond, een klein tikje tegen het wil laat het probleemloos draaien.
edit: natuurlijk als de auto op de krik staat en het wiel van de grond is ;) /edit

Daarnaast, ik merk het alleen als ik op de rem trap, verder niet.

Marc O.

Ik heb denk ik hetzelfde als jij. Af en toe weken geen last van, maar soms ook meermaals per dag of rit. Ik heb onlangs mijn nivomats vervangen, maar daarvoor merkte ik het ook al. Schijven en klauwen zijn nieuw (maar niet oem), blokken ook nieuw maar wel van Volvo. Ook hier weer: Geen verschil met voorheen.

Typisch is ook dat het vibreren heftiger is in een bocht naar links. Het komt ook van linksachter, volgens mij. Als ik daarna naar rechts stuur (bijv. op een rotonde bij het verlaten) dan wordt het juist weer minder.

Handremvoeringen eveneens nieuw, maar dat heeft aan het vibreren niks veranderd (deed het daarvoor dus ook al).
...The Nile isn't just a river in Africa...

volvobug

Herken het ook, de ene keer trilt de achterkant harder dan de andere keer. Ik wijt het aan de banden icm de ondergrond. Ik ga maar eens voor achter en anders links rechts wisselen. Eens zien of dat verschil maakt
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

JollyBreezeRacing

Heb ik ook last van, nieuwe schijven en blokken (niet OEM) en bij zachtjes remmen een dreunend geluid in de auto.
Ene keer wel, andere keer weer niet.

Als je harder remt is het weer weg, ik rem meestal heel licht, zou dat de oorzaak zijn? misschien komt er een harde kant op de blokken die dan weer verdwijnen als je een keer hard remt?
Jolle

1999 V70 2.5D (575.000 km) 1998 V70 2.5 10 V (400.000 km) 1998 V70 2.5 20 V (364.000 km) 2014 V60 D6 Plug-in-Hybrid (10.300 km) 2009 V50 D5 R-design (103.500 km) 2004 V50 2.0D momentum (136.000 km) 2007 C30 1.6B momentum en bodykit (36.000 km) 1996 S40 1.8 LPI (370.000 km) 1989 440 1.7 GLE LPG (377.000 km

marrrcel

Ik heb het ook gehad, precies zoals TS het beschrijft. Het was bij mij meestal nadat de remmen enigszins belast waren, in ieder geval bij warme remmen. Bijvoorbeeld nadat ik op de snelweg hard heb moeten remmen. Pas daarna gaan ze trillen. Of bijvoorbeeld na een stadse rit met heel veel rode verkeerslichten. Na de zoveelste remactie voelde ik dan ook de vibratie en een zwaar brommend geluid dat door heel de auto gaat, maar met name de kofferbak/achterbank (ik zat toevallig 1x achterin). Geen trillingen in het pedaal. En dan weer enkele weken helemaal geen trilling, om gek van te worden.

Uiteindelijk zijn de klauwen achter incl. glijpennen en veer beiderzijds vervangen, omdat ik één cilinder niet met de hand teruggeduwd kreeg. Tot nu toe - 3.000km verder - geen trillingen meer gehad, maar of het nu hieraan heeft gelegen :eusa_think: ik weet het niet...

Als je iets naar beneden scrolt vind je een korte beschrijving.
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,66654.msg1524512.html#msg1524512

Ik ben erg benieuwd wat de bevindingen/oplossingen van de anderen zijn.

Gegevens:
- Remschijven en -blokken, Bosch (niet vernieuwd bij vervanging klauw)
- Remklauwen, OEM Ate

thuur

Het zijn inderdaad bijna altijd de klauwen.. Vaak ook te zien dat de schijven niet mooi vlak zijn ingesleten.

Gr 8)

volvobug

Citaat van: thuur op 25-07-2014 11:42:01
Het zijn inderdaad bijna altijd de klauwen.. Vaak ook te zien dat de schijven niet mooi vlak zijn ingesleten.

Gr 8)

De zuigers krijg ik met de hand ingedrukt. Wat kan er dan nog meer aan de klauwen mankeren?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

t_w

Citaat van: volvobug op 25-07-2014 12:11:38
Citaat van: thuur op 25-07-2014 11:42:01

Gr 8)

De zuigers krijg ik met de hand ingedrukt. Wat kan er dan nog meer aan de klauwen mankeren?

Dat is bij mij ook het geval.
Wat ik me wel zou kunnen voorstellen is dat de punten waar de blokken ondersteund worden (tangentiële richting) wat ingesleten zijn en dat speling oplevert?
Toch wel 'prettig' dat ik niet de enige ben met dit probleempje. Onder het motto: twee (of meer) weten meer dan één ;)
Nu nog een collectieve oplossing en dan kunnen meerdere mensen weer blij het weekend in ;)

Bouke

Het lijkt toch echt op een klauw die blijft hangen, net wat Thuur zegt kijk eens naar het slijtprofiel op je remschijf. Of heb je pas de klauwen of het hart van de schijf gespoten en dat verf op de schijf zit. Dat remt ook een beetje zo, ik spreek uit ervaring ;D