Nokia Laadt niet op

Gestart door volvowillem, 08-01-2005 22:07:18

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

volvowillem

Mijn Nokia carkit heeft problemen. >:(

Ik weet niet welk type carkit het is, geschikt voor 6210 en 6310i.
Hij zit in een V70, was al ingebouwd.

Als ik de Nokia 6210 of 6310i aansluit, geeft de
telefoon de melding
"laadt niet op"

Het geheel functioneert wel, maar het mobieltje krijgt blijkbaar
geen 12V.

Heb ik te maken met een kapotte zekering, en waar zit die verstopt? ???


Wie het weet bel ik :)
V70 1999 2.4 aut RTI-Nav 200.000 km

Rai

Ik vraag me af of het aan de carkit ligt, zeker als het verder goed funtioneert. Ik zou eens proberen een andere 6210 of 6310i te lenen en die in de carkit uit te proberen. Het zou namelijk best eens aan je toestel of je batterij kunnen liggen.

volvowillem

Ik heb er al 3 geprobeerd, via collega's, alllemaal met dezelfde melding. :'(
V70 1999 2.4 aut RTI-Nav 200.000 km

Rai

Dan sluiten we dat dus uit.

Bij mijn carkit zit maar één kabel naar 12v en één naar massa. Als er een zekering kapot zou zijn, zou de hele carkit het niet doen. Misschien zit er een breuk in de kabel vanaf de centrale unit naar de telefoonhouder.

thuur

Typisch Nokia kwaaltje. En zeer vervelend! Ligt altijd op de een of andere manier aan de contacten. Deze lijken goud verguld maar zijn dit zeker niet. Bij mijn toestel (7650) was het zo erg dat ik van 2 toestellen 1tje heb moeten maken. Ook de 3 serie heeft hier veel last van.

Er zitten een aantal contacten in, allereerst die wat aan je batterij komen (en je dus kunt zien als je de bat. eraf haalt). Deze zeer grondig reinigen met alcohol. Vervolgens de contacten van de batterij grondig kuisen.

Helpt dit niet, dan zul je je telefoon uit elkaar moeten halen (extreem kleine torx, ik heb een prima setje gevonden in de 5 euro-bak bij de bouwmarkt). Je zult zien dat er veel meer contacten inzitten. Begin altijd met het blokje wat weer aan de batterij zit (maar dan de andere kant hiervan dus ;)) en dan met het blokje waar normaliter de lader ingaat. Alles goed reinigen (desnoods laten weken in de alcohol als je de mogelijkheid hebt). Als je hem toch uitelkaar hebt liggen kun je meteen de contacten op de printplaat goed schoonmaken (sommige toestellen hebben 2 printjes erin zitten), en de contacten van microfoon/speaker en evt. schakelaartjes (niet toetsenbordje). Wel heel goed uitkijken want de speaker en mic zijn zeer breekbaar!

En je moet het goed schoonmaken omdat lichtjes opwrijven niet helpt kan ik je uit ervaring zeggen.

Mijn Frankenstein 7650 werkt alweer maanden na behoren. Als ik weer zo'n prulletje uit elkaar heb liggen oordeel ik dat ze gemaakt zijn om 2 jaar mee te gaan, langer niet. Breekbaar en erg gevoelig voor stof/vuil/aanslag en, jawel, speeksel.

Ik werk bij een grote mobiele provider en ik zie dus enorm veel toestellen langs komen. Nokia blijft echter mijn merk wegens kwaliteit en gebruiksvriendelijkheid, dus dan zal ik het moeten doen met schoonmaken ;)


Gr 8)

Ton

Ik heb ook dit probleem gehad met mijn 7250. Ik heb toen een wattestaafje ingespoten met WD40 en de contactpuntjes van de houder en de telefoon schoongemaakt. Daarna heb ik de telefoon weer in de houder gezet, maar toen werd de telefoon nog niet opgeladen. Een paar dag later werkte de laadfuncie weer zoals het moest. Als ik jou was zou ik dit eerst eens proberen, de telefoon uit elkaar halen kan dan altijd nog.

thuur

Zoals ik zei, eerst de contacten van de batterij en aan de telefoon reinigen. Daarna kun je overwegen of je het dingetje ook uitelkaar gaat halen. ;)

Met WD40 loop je wel het risico een olieachtig laagje aan te brengen (geleidt helemaal niet) wat je daarna er weer vanaf moet krijgen. Ik denk dat je het wel gereinigd hebt gekregen en door het inzetten en uithalen van de telefoon het laagje hebt weggekrast. Kan dus ook ;)


Gr 8)

denkweb

Nokia Carkit -91 zoals die heet. Vaak last van de contactjes inderdaad, maar ook een defecte zekering is een mogelijkheid. Dit is een ZWEVENDE zekering die ergens tussen de carkit en de locatie waarvandaan de spanning gehaald wordt is geplaatst. Vaak snel te vinden door de radio uit zijn houder te halen en even de kabel te volgen!

Roy V70R

#8
Citaat van: denkweb op 09-01-2005 22:55:01
Nokia Carkit -91 zoals die heet. Vaak last van de contactjes inderdaad, maar ook een defecte zekering is een mogelijkheid. Dit is een ZWEVENDE zekering die ergens tussen de carkit en de locatie waarvandaan de spanning gehaald wordt is geplaatst. Vaak snel te vinden door de radio uit zijn houder te halen en even de kabel te volgen!


Als de zekering kapot is doet de telefoon het ook niet, en ik begrijp uit zijn verhaal dat de handsfree functie wel werkt.
Kijk even naar de twee contacten in de houder van de car-kit die zorgen dat de batterij geladen wordt, is er hier niet toevalig èèn van afgebroken. ??? Dit zijn de twee linker contactjes.
Zoniet, maak ze dan eens schoon met een wattenstaafje met wat alcohol of iets van de vrouw waar ze de make-up van het gezicht afhaalt, dit zijn ook goede contact reinigers omdat ze mild zijn. ;D

Suc6

Groeten Roy
850 GLT - 855 T5 - V70R

RRRRR_Ramon

Denk bij het uitelkaar halen van de Nokia 6310 wel even aan het trilmotortje bovenin het toestel!! Dit is zeer klein spul en ik ben er ook al eens een half uurtje mee druk geweest (kan ook aan mijn handen liggen, niet de kleinste).  ::)

Verder nog tips:

1. Bij mijn carkit heb ik er regelmatig last van dat de telefoon niet gaat opladen. Dit is wel een ander toestel (6230) en carkit 112. Wanneer ik dan een aantal stroomverbuikers aanzet bij stationair toerental (achterruitverwarming, ventilator etc) dan begint de telefoon wel met opladen. Het lijkt mij dat in de telefoon een soort overspanningsbeveiliging zit. Een autoaccu geeft in goede conditie ca. 13,6 Volt, wanneer de motor loopt kan dit door de dynamo wel oplopen tot 14,1 Volt bij weinig of geen stroomverbuikers. De lader dient de stroom om te zetten naar het Voltage waar de telefoon mee opgeladen dient te worden, maar wanneer de ingangsspanning te hoog is kan het laadgedeelte van de carkit de stroom niet ver genoeg omlaag brengen en zal de telefoon uit veiligheidsoverwegingen niet gaan opladen.

2. Als alles volgens schema is aangesloten dan zou de carkit bij het verbreken van het contact (contactsleutel op stand 0) de telefoon uit moeten gaan na een aantal seconden. Misschien is er wat mis in de aansluiting of een kabelbreuk.

Veel succes ! ;D
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

Peth©oni

Die contactjes gaan van het erin en eruit halen van de telefoon telkens kapot....
Gewoon een nieuw cup-holder erin (ja dat kan) zonder je hele carkit te vernieuwen....

volvowillem

#11
Citaat van: denkweb op 09-01-2005 22:55:01
Nokia Carkit -91 zoals die heet. Vaak last van de contactjes inderdaad, maar ook een defecte zekering is een mogelijkheid. Dit is een ZWEVENDE zekering die ergens tussen de carkit en de locatie waarvandaan de spanning gehaald wordt is geplaatst. Vaak snel te vinden door de radio uit zijn houder te halen en even de kabel te volgen!

Bedankt voor alle reacties. Blijkbaar is er genoeg storing in carkit-land.

Nog even samenvatten;
de telefoon is gloednieuw, hij functioneert prima in een andere auto. Uit elkaar halen vind ik dan niet nodig.
Maar het is goed, Thuur, om eens te lezen hoe je dat moet doen.

Ik heb de contactjes schoongemaakt. Hielp niet. Ze zijn ook niet verbogen of zo.
Dan maar op zoek naar die zwevende zekering, maar het is nu te donker.
Mocht ik het probleem oplossen laat ik het jullie weten.

Groet, Willem  
V70 1999 2.4 aut RTI-Nav 200.000 km

mr T

De stekker die vanaf je telefoonhouder de telefoonunit ingaat wil er nog wel eens half uitsteken. Verder kan een te lage voedingsspanning deze melding ook veroorzaken. Dan helpt alleen vervanging van de unit. Gelukkig staan ze bij bosjes op marktplaats en kun je bij de dealer er vast wel eentje uit de rommeldoos krijgen.
Gr. Marcel

2.0keijzer

Als ik me goed herinner heeft de carkit, net als een radio, geschakelde plus en permanente plus.
Een van de 2 geeft dus geen spanning, maar wanneer je ze verwisselt laadt 'ie ook niet.
Contact aan, op beide draden spanning meten en als dat het geval is, de draden stomweg omwisselen!

BasV70

Ik heb nu mijn tweede Carkit-91 van Nokia (zat ingebouwd). Bij de vorige (in mijn vorige auto) deed op een gegeven moment de handsfree-functie het niet meer. Ik kon mensen wel horen, zij mij niet. Heb toen de houder open gemaakt (pas op voor een rondspringende veer als je niet oplet). Het kleine plaatje waar de contactjes opgeprint zitten had toen ietsje speling. Je kon het iets naar beneden drukken. Gevolg: Slecht contact. Ik heb een stukje dubbelgevouwen papier onder het plaatje geschoven, waarna het probleem uit de wereld was. Soms is het zo simpel. Wellicht werkt het bij jou ook.

Gr. Bas