Trilling boven de 110 Km/h

Gestart door V70 400K+, 14-08-2014 21:32:54

Vorige topic - Volgende topic

Died850

Ik denk dat het dan inderdaad eerst handig is om te kijken of alle carrosserie delen goed vast zitten. Dit kan natuurlijk ook een gekke trilling veroorzaken als er iets los zit. De homokineet zit zeg maar net achter de velg,  vast aan de aandrijf as inderdaad. Ik denk niet dat het een simpel klusje is om even los te halen en te controleren.

petrolhead2.5

om de homokineet te kunnen demonteren moet sowieso eerst de aandrijfas worden uitgebouwd. Omwille van de tijd en omdat je niet zeker weet of 't probleem hiermee is opgelost, zal ik gaan voor het compleet wisselen van de aandrijfas door een gebruikte. Van de in te bouwen as wel alvast ff de stofhoezen inspecteren als je die op korte termijn moet vervangen kun je dat beter ff direct meepakken voor die paar euro  ;) van de rechteras meteen ook controleren of het ophanglager geen bijgeluiden produceert ! overigens zou het wel logisch zijn da je in het geval van een niet al te fijne homokineet (al dan niet) lichte bijgeluiden kunt waarnemen.

Piet

Wat de homokineet betreft: merk je verschil tussen optrekken, gas los en uitrijden in zijn vrij (dit alles boven de 110 dan)

Schnappi

V70 400K+

Hi allen, bedankt voor jullie meedenken tot nu toe. Echter ik ben er nog geen steek mee verder gekomen. Had graag afgelopen week toch de aandrijfas uitgebouwd om te checken. Kan trouwens bij de demontagebedrijven, lees sloperijen, ook geen aandrijfas van dit type vinden.

Helaas gaat het me op korte termijn ook niet lukken. Afgelopen weekend een betonnen bloembak op mn voet gevallen en tenen gebroken en gekneusd :(
Als ik weer op de been ben ga'k er weer mee verder. Mocht iemand trouwens een as hebben liggen....heel graag.

Privé V70 2.4-20V - 1999 - Aut5 90.000-470.000 defect
Zakelijk Jaguar XE
Privé V70 D5 Geartronic 2004 412.000
Privé 850R Blackstone

twotone

Ai, sterkte met je voet :o

Wat de as betreft, neem eens contact op met Arjen of Dirk, ik weet haast zeker dat die wel hebben wat jij zoekt :)
Het oneindige alter 1 project, wie begint daar nou toch aan.. :P

V70 400K+

Thanks, en bedankt voor de tip. Voor de zekerheid hierbij ook het nummer: P9445904
Zal beide een pb sturen.

Zakelijk Jaguar XE
Privé 850R Blackstone

V70 400K+

Omdat ik toch nog steeds een behoorlijke trilling in de auto heb, zelfs schudden, en ik voel het in de hele auto, heb ik de auto met beide voorwielen van de grond op bokken gezet, STC uit, en draaien maar. Het gekke is dat als ik kijk naar de rechteraandrijfas, waarvan ik altijd dacht dat die de boosdoener moest zijn, geen rare beweging zie en voel.
Maar overduidelijk wel aan de linkerkant!! De boel trilt en vibreert als een dolle, dus ik verdenk nu de linkeraandrijfas.
Herkent iemand dit, en bij vervanging wat raden jullie aan? 2e hands of nieuw? Origineel of imitatie?
Het gaat om een V70-1999-2.4-20V AUT5. Het is een type dat direct uit de bak een deel heeft met tripode.
Iemand tips?

Zakelijk Jaguar XE
Privé 850R Blackstone

-D©©©L-

Citaat van: V70 400K+ op 20-03-2015 15:52:07
Omdat ik toch nog steeds een behoorlijke trilling in de auto heb, zelfs schudden, en ik voel het in de hele auto, heb ik de auto met beide voorwielen van de grond op bokken gezet, STC uit, en draaien maar. Het gekke is dat als ik kijk naar de rechteraandrijfas, waarvan ik altijd dacht dat die de boosdoener moest zijn, geen rare beweging zie en voel.
Maar overduidelijk wel aan de linkerkant!! De boel trilt en vibreert als een dolle, dus ik verdenk nu de linkeraandrijfas.
Herkent iemand dit, en bij vervanging wat raden jullie aan? 2e hands of nieuw? Origineel of imitatie?
Het gaat om een V70-1999-2.4-20V AUT5. Het is een type dat direct uit de bak een deel heeft met tripode.
Iemand tips?

alle kogels zijn spelingsvrij ?
zit er speling op de binnenste of buitenste homokinetischekoppeling ?

Hans Duiven

Schnappi vroeg al of je banden zijn gecupped. Heb je de banden nog geïnspecteerd?

V70 400K+

Banden zijn geïnspecteerd en goed. Heb 3 sets liggen en bij alle sets zelfde verschijnsel, dus dat sluit ik maar even uit.
Kogels en draagarm is goed, wel is m'n stuurhuis zo lek als een mandje...

Aandrijfas links voel ik op de tripode wel behoorlijk speling. Kan dit met gemak voor m'n gevoel een 3-4mm bewegen. Met name bij de tripode zie ik ook een enorme trilling als de auto op snelheid (80-100Kmh)  onbelast laat draaien.
Heb dit trouwens gedaan door op bokken de draagarmen ook nog eens op normale rijhoogte te brengen. Dus ze hingen niet volledig naar beneden.

Zakelijk Jaguar XE
Privé 850R Blackstone

-D©©©L-

Citaat van: V70 400K+ op 20-03-2015 16:15:37
Banden zijn geïnspecteerd en goed. Heb 3 sets liggen en bij alle sets zelfde verschijnsel, dus dat sluit ik maar even uit.
Kogels en draagarm is goed, wel is m'n stuurhuis zo lek als een mandje...

Aandrijfas links voel ik op de tripode wel behoorlijk speling. Kan dit met gemak voor m'n gevoel een 3-4mm bewegen. Met name bij de tripode zie ik ook een enorme trilling als de auto op snelheid (80-100Kmh)  onbelast laat draaien.
Heb dit trouwens gedaan door op bokken de draagarmen ook nog eens op normale rijhoogte te brengen. Dus ze hingen niet volledig naar beneden.

Tips ?!

Vervangen die handel !

janpy

Trilling en volvoos, is soms toch wel een dingetje

Bij mijn s80 heeeeel veel gedaan.
Draagarmen (rubbers in 1,5 jaar compleet doormidden vanaf NIEUW), trillen niet weg, wel beter sturen
Toch een beetje wiebelen van de remschijf, roest op de binnenkant naar de Naaf toe, word beter
Wielen balanceren, tja
Andere remschijven (febi) ivm trillen met remmen, en wie weet trillen met rijden......nee dus.
JA ja, twee nieuwe aandrijf assen, heeeeeel goedkoop uit engeland 160 euro all in thuis, wel iets beter maar niet over

Ook hier af en toe de wielen laten draaien op krik, met en zonder wiel gemonteerd.

En als laatste, de winterbanden eronder, .........................klaar :eusa_wall:
Dat had ik dus wat eerder moeten doen, er zat hoogte slag in de band (nieuw gekocht, vredestein quiro design of zo)
Auto is nu weg, met de winterbanden er nog onder, plus de zomer set, daar heb ik wel twee nieuwe onder gezet.
Trillen weg.

Zo zie je maar, bij mij was het een combi van drama, grootste drame toch de banden.
Kon je ook zien als ze op de krik draaiden.

Assen vervangen is bij de s80 niet zon dikke klus, hier zit niet zo'n dikke naafmoer op.
Auto goed scheef, loopt er ook niet te veel olie uit de bak (handbak)

Volvo 850 R automaat lpi Groen

Haenzel

Citaat van: V70 400K+ op 20-03-2015 15:52:07
Iemand tips?

Ik had ook een trilling in mijn linker aandrijfas. Ik heb een gebruikte gekocht en trilling was weg...Zit de centrale bout goed vast?

V70 400K+

Ik neem aan van wel, maar is een kleine moeite om te controleren, dus dat doe ik straks nog even.

Kan zo'n trilling ook van achter komen? En dan denk ik aan de complete achterwielophanging. Veren, nivomats zijn vernieuwd, maar de rubbers e.d. nog niet.
Auto heeft tenslotte al wel wat ervaring ;D 449K, maar nog net niet volwassen ::)

Zakelijk Jaguar XE
Privé 850R Blackstone