Fout code 232 samen met 433

Gestart door Hendrix, 16-08-2014 21:55:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

KIM

De regelkring van je ontsteking staat los van de regelkring van je mengsel. Een defecte pingelsensor zal niet leiden tot het inspuiten van meer brandstof. Ik weet niet waarom je die relatie blijft leggen.

Verdiep je eens in de uitleg bij de foutcodes in Vida: Deze geven heel helder aan waar je het moet zoeken.

Peultje

De pingelsensor signaleert alleen frequenties (geluiden) die zich bij pingelen voordoen. Alle ander frequenties (dus ook die van normale verbranding, ontsteking, bij normaal lopen van de motor) detecteert ie niet. De pingelsensor geeft dus alleen een signaal als de motor pingelt.

Zoals gezegd heeft een pingelsensor een functie in de regeling van je mate van voorontsteking. Dit is in meer of mindere mate goed voor het motorvermogen. De  lambda sensor (de voorste voornamelijk) regelt de brandstof/lucht verhouding. Dit is een heel ander ding dan de voorontsteking. De ontsteking (en die doet het want je hok rijdt nog) doet het lucht/brandstofmengsel verbranden en het lijkt mij dat het tijdstip waarop die verbranding plaatsvindt geen of nauwelijks invloed heeft op de samenstelling van de rookgassen (ik zou althans niet weten waarom) en dus heeft het tijdstip van ontsteken en dus de werking van je pingelsensor mijns inziens geen invloed op de uitlezing van je lambdasensor.
Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

KIM

De pingelsensor is de terugkoppeling van je ontstekingstijdstip.
De lambdasensor is de terugkoppeling van je mengselvorming.

Hendrix

Citaat van: KIM op 18-08-2014 21:23:56
De regelkring van je ontsteking staat los van de regelkring van je mengsel. Een defecte pingelsensor zal niet leiden tot het inspuiten van meer brandstof. Ik weet niet waarom je die relatie blijft leggen.

Verdiep je eens in de uitleg bij de foutcodes in Vida: Deze geven heel helder aan waar je het moet zoeken.

Vida zegt:
CiteerToestand
Als de motorkoelvloeistoftemperatuur hoger wordt dan +40 °C, het motortoerental hoger wordt dan 2000 omw/min, de belasting hoger wordt dan 2,5 en er geen signaal is van de pingelsensor, dan wordt een storingscode voor die pingelsensor opgeslagen. 

Vervangende waarde
B5234T/B5204T/B5234T5:
- Anti-pingelsysteem is uitgeschakeld.
- Alleen de beginlaaddruk wordt toegestaan.
- Ontstekingsvervroeging verminderd om veiligheidsredenen.
- Toename van de hoeveelheid ingespoten brandstof om het brandstof-luchtmengsel te laten afkoelen.

Dus KIM, daarom leg ik dat verband, om dat het er direct is, het ontbreken van de sensor laat de ECU direct meer brandstof inspuiten om het mengsel te koelen en daarom eventueel pingelen te voorkomen. Het is een vervangings waarde bij het optreden van de foutcode.

En daarom kom ik tot de conclusie dat 433 de fout 232 veroorzaakt. Andersom kan namelijk niet, branstofmengsel geretateerde fout codes kunnen niet het draadje naar je sensor kapot maken ;D

Nogmaals een bedankje voor Noot die dit even in het nederlands voor mij in deze thread plakte  :eusa_clap:(zie eerdere posts).

Storing is al een tijdje weg nu dus denk toch inderdaad aan een slecht contact (hoop ik) i.p.v. een overlijdende sensor

Hendrix

Even een update:

Pingel sensor schoon gemaakt en contacten gereinigd, nieuw laag temperatuurvet erin en weer vast gezet, foutcode 433 niet meer terug gekomen tot nu toe.

Rubber bochtje (aan benzine druk regelaar) vervangen en andere zijde van het kunststof slangetje ook het bochtje vervangen, rubber slang naar vacuum klep die tegen je ventilator aan zit was helemaal gaar, ook vervangen, alle contacten van alle connectors onder de motorkap (behalve ecu) schoon gemaakt en van nieuw vet voorzien.

Geen problemen meer tot ik 2 keer achter elkaar 350 km heb gereden met een bijna constante snelheid van 128km/h en daarna korte stukjes gaan rijden en daar was ie weer...232.
Na reset blijft hij weer weg voor een tijdje....

Zal het lucht filter eens schoonmaken kijken of dat helpt, alle vacuum slangen zijn nu vervangen.

iemand nog andere suggesties?

V70geRwin

Kijk eens met en lampje erbij tussen je inlaatspruitstuk en je stuurbekrachtigingspomp door, daar zit het knietje wat ludo bedoelt. De knietjes die je nu gedaan hebt zijn de makkelijke  ;)

Hendrix

Citaat van: V70geRwin op 29-09-2014 20:37:37
Kijk eens met en lampje erbij tussen je inlaatspruitstuk en je stuurbekrachtigingspomp door, daar zit het knietje wat ludo bedoelt. De knietjes die je nu gedaan hebt zijn de makkelijke  ;)


Precies dat knietje heb ik dus net vervangen (die met dat priegel werk klemmetje erom), dat is het knietje aan je benzine druk regelaar. Heeft het probleem dus niet opgelost. :'(

Nog andere suggesties? alle ideeen zijn welkom.

V70geRwin

Citaat van: Hendrix op 30-09-2014 17:45:42
Citaat van: V70geRwin op 29-09-2014 20:37:37
Kijk eens met en lampje erbij tussen je inlaatspruitstuk en je stuurbekrachtigingspomp door, daar zit het knietje wat ludo bedoelt. De knietjes die je nu gedaan hebt zijn de makkelijke  ;)


Precies dat knietje heb ik dus net vervangen (die met dat priegel werk klemmetje erom), dat is het knietje aan je benzine druk regelaar. Heeft het probleem dus niet opgelost. :'(


Nee, andere linker kant, de bijrijders kant.

Hendrix

#23
Ja precies die ja (heb de andere kant bij de inlaat klep = bestuurders kant, ook vervangen zoals ik al had vermeld).

Zit een wit nylon slangetje tussen de 2 knietjes.








Ludo

Nee het gaat over het knietje links op het inlaatspruitstuk.


V70geRwin

Citaat van: Hendrix op 30-09-2014 18:16:48




Je hebt onder de rode cirkel aan de rechterkant nog wel een tuitje waar een slangetje op moet.
Volgens mij moet daar de slang op naar je benzinedruk regelaar die zit onder de aluminum strip waar je injectoren ook zitten.

Hendrix

Citaat van: Ludo op 30-09-2014 18:34:37
Nee het gaat over het knietje links op het inlaatspruitstuk.

http://www.volvospeed.com/Pics/repairpics/afterjun00/EndElbowR.jpg

Ik zal nog eens kijken , enne Ludo.... bedankt voor de foto  :eusa_clap:, een plaatje maakt dingen toch vaak duidelijker dan woorden  :eusa_whistle:

Weet jet toevallig nog een onderdeel nummer (vida) of op welke tekening ik dit ding terug vind. Wat doet het knietje? ik bedoel dus de functie ;)

Groetjes

Hendrix

V70geRwin

Dat knietje gaat met een slangetje naar de bovenkant van je carterventilatiepotje.

Geleend van Mehn (via google), bochtje 13 :


Hendrix



Bij mij zit daar helemaal niks????

Andere plek dan? mijne is een T5 uit 94, niet 95....als dat nog wat uitmaakt.

Ik snap er niets meer van...

V70geRwin

Het tuitje waar het slangetje op moet valt naar binnen in een uitsparing.
Je ziet die.niet, alleen het slangetje zou je moeten zien  ;D