Fout code 232 samen met 433

Gestart door Hendrix, 16-08-2014 21:55:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

UserID6342

Dat kan heel goed, want niet alle T-5's hebben die vriesplug erin zitten.  Dan loopt de slang van je PTC nippel (op de inlaatslang van de turbo) rechtstreeks naar het vacuüm torentje op het spruitstuk.

Bij de nieuwe type's, dus met vriesplug, loopt die slang van je spruitstuk naar de PTC nippel toe.

Ludo

Het kan wel, een 94er heeft het knietje niet.
Pas vanaf MY1995.
;D

UserID6342


Ludo


Hendrix

#34
Die uitsparing die heb ik gevonden, maar die is leeg, geen tuitje dus...
Wat ik wel zag is onder een slangetje op het spruitstuk aan de andere kant dat ik net heb vervangen (dat slangetje naar die vacuum klep die op je ventilator behuizing vast zit in die dikke rubber mof) zit een ander slangetje met een witte steep aan de zijkant en een witte markering rondom aan het begin..... die mag ik wel eens vervangen, zie er verdacht uit.

Dit zijn 2 slang aansluitingen op het spruitstuk, vlak naast het vacuum torentje.

Die slang gaat volgens mij naar de Turbo en ik dacht dat deze al vervangen was.... maar ik kan me vergissen  :eusa_think:

Maar na een reset en weer een tijdje rijden blijft ie weer weg...... om gek van te worden.... oh ja  was ik al, kocht een 850  :eusa_wall:   ;D

V70geRwin

En ik snel maar niet goed dus.

Ludo

Je hebt enkel nog code 2-3-2?.

Citaat van: Hendrix op 09-10-2014 17:54:22
Wat ik wel zag is onder een slangetje op het spruitstuk aan de andere kant dat ik net heb vervangen (dat slangetje naar die vacuum klep die op je ventilator behuizing vast zit in die dikke rubber mof) zit een ander slangetje met een witte steep aan de zijkant en een witte markering rondom aan het begin..... die mag ik wel eens vervangen, zie er verdacht uit.

Tja, je zal nu érgens moeten (her)beginnen.
Alle slangen die niet nieuw zijn, vervangen.

Die vacuumklep in de rubber mof, is de EVAP klep.

Hendrix

#37
Citaat van: Ludo op 09-10-2014 18:00:12
Je hebt enkel nog code 2-3-2?.

Citaat van: Hendrix op 09-10-2014 17:54:22
Wat ik wel zag is onder een slangetje op het spruitstuk aan de andere kant dat ik net heb vervangen (dat slangetje naar die vacuum klep die op je ventilator behuizing vast zit in die dikke rubber mof) zit een ander slangetje met een witte steep aan de zijkant en een witte markering rondom aan het begin..... die mag ik wel eens vervangen, zie er verdacht uit.

Tja, je zal nu érgens moeten (her)beginnen.
Alle slangen die niet nieuw zijn, vervangen.

Die vacuumklep in de rubber mof, is de EVAP klep.

Ja ik heb alleen soms na eerst 250 km 130km/h continuu (lange weg weinig verkeer :) ) gereden te hebben en dan 2 of 3 keer een kort stukje... ineens weer 232, na een reset gaat ie weer een tijd uit en blijft ie een tijd uit.....

erug vreemd en vervelend zo'n intermitterende fout... maakt zoeken zo moeilijk en repareren ook (en duur..250km 1 op 10.... :P )

V70geRwin

Citaat van: V70geRwin op 30-09-2014 20:00:09
Citaat van: Hendrix op 30-09-2014 18:16:48

http://i61.tinypic.com/21459hg.jpg


Je hebt onder de rode cirkel aan de rechterkant nog wel een tuitje waar een slangetje op moet.
Volgens mij moet daar de slang op naar je benzinedruk regelaar die zit onder de aluminum strip waar je injectoren ook zitten.

Deze nog iets mee gedaan?

Hendrix

Citaat van: V70geRwin op 09-10-2014 18:13:37
Citaat van: V70geRwin op 30-09-2014 20:00:09
Citaat van: Hendrix op 30-09-2014 18:16:48

http://i61.tinypic.com/21459hg.jpg


Je hebt onder de rode cirkel aan de rechterkant nog wel een tuitje waar een slangetje op moet.
Volgens mij moet daar de slang op naar je benzinedruk regelaar die zit onder de aluminum strip waar je injectoren ook zitten.

Deze nog iets mee gedaan?

Ja dus, de slang daarop dat tuitje gaat naar de EVAP klep, die is vervangen dus, maar die daar onder is erg plakkerig en geeft enorm af, ziet er niet fris meer uit, gaat denk ik naar de turbo, maar heb nog niet gechecked, vida crashte net... :eusa_shhh:

KIM

232 is geen intermitterende fout.
Als je de parameter long term fuel trim zou bekijken, kun je zien dat het systeem continu aan het bijregelen is. Het kost een tijdje om na reset op de grenswaarde te komen waarbij de fout wordt geschreven.

Het betekent dat je een kleine luchtlekkage hebt.

Hendrix

#41
Citaat van: KIM op 10-10-2014 10:38:00
232 is geen intermitterende fout.
Als je de parameter long term fuel trim zou bekijken, kun je zien dat het systeem continu aan het bijregelen is. Het kost een tijdje om na reset op de grenswaarde te komen waarbij de fout wordt geschreven.

Het betekent dat je een kleine luchtlekkage hebt.

Dat die lekkage klein is geloof ik meteen, het gekke is dus alleen dat de foutcode alleen geschreven wordt na 2x 250 km aan 1 stuk 130km/h en daarna een stuk of 6 keer een kort stukje van 80km/h max en dan ongeveer 15 minuten elke keer, pas daarna schrijft ie die fout.

Het kan natuurlijk ook toeval zijn en dat ie de fout gewoon na elke 600 km geeft....... dus een erg klein lek of een lek dat af en toe (intermitterend) optreed.

Je zou overigens verwachten dat als ie steeds bij moet regelen dat de grootte van het lek dan steeds groter wordt, hij loopt immers uit zijn regel bereik.

Helaas kan ik de instelling niet real time uitlezen, is een OBD1 en ik heb daar geen apparatuur voor. :(

Dus maar weer slangetjes zoeken om te vervangen...misschien ook maar eens de Turbo omwisselen.

Weet iemand misschien wat de radiale speling  (op en neer) van een standaard T5 turbo mag zijn? mijne lekt nogal wat olie aan de koude kant (bovenste laadbuis is overigens best schoon voor een olie slachtoffer)

zal zo ff een fotootje van de onderkant hier in plakken.

Sbv

draadbreuk ergens ?

Ik had bij mijn 850 probleem(ik dacht ook 232)dat iedere ca 200 km terug kwam(long term fuel trim) uit mijn hoofd. Na lang zoeken zat er een draadbreuk in 1 van de 4 draden van de lambda sonde. Nieuwe draad getrokken en probleem weg

Hendrix

#43
Ja dat zei m'n pa ook al, dat het een contact probleem met de lambda sonde kan zijn....

Maar hier ff een fotootje van de turbo onderkant.  :eusa_whistle:





doet 1 liter olie op ongeveer 1000 km   :o

dus....hoef nooit olie te verwisselen  ;D ;D

Died850

Eventjes dit topic opgraven hoor ;D.

Toevallig het probleem nog gevonden Henrdix? Heb namelijk ook last van de 2-3-2 storing uit het niets. Vacuum, sensoren (TCV, TPS, LMM, lambda etc) nieuw of niet ouder dan 30kkm...