Labda-sensor brandt, motor valt soms spontaan uit

Gestart door Biedjay, 18-08-2014 15:38:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

cornelis-b

Citaat van: V70geRwin op 26-08-2014 21:03:18
Nieuwe Bosch (geen imi) Luchtmassameter erin en je kanon doet het weer hoor.
Die code is er niet voor niets.
http://www.volvopedia.de/index.php?title=EFI-121

Gerwin ik zou eerst eens testen met een goede gebruikte, is zeker goedkoper dan een nieuwe Bosch. Blijkt dan het probleem verholpen dan kan TS altijd nog een nieuwe kopen.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

V70geRwin

Citaat van: cornelis-b op 26-08-2014 21:41:18
Citaat van: V70geRwin op 26-08-2014 21:03:18
Nieuwe Bosch (geen imi) Luchtmassameter erin en je kanon doet het weer hoor.
Die code is er niet voor niets.
http://www.volvopedia.de/index.php?title=EFI-121

Gerwin ik zou eerst eens testen met een goede gebruikte, is zeker goedkoper dan een nieuwe Bosch. Blijkt dan het probleem verholpen dan kan TS altijd nog een nieuwe kopen.

Ja.dat.is.waar.
Heb hier nog eentje liggen maar je.woont niet in.de buurt zag ik.

petrolhead2.5

mooi dat iedereen weer goede tips levert op dit forum, ik oordeel niet snel maar persoonlijk vindt ik het echt ongelooflijk  :o dat men niet eens in staat is om de juiste apparatuur aan te sluiten om gewoon domweg een foutcode uit te lezen, bij een universele garage die misschien niet de juiste uitleesapparatuur heeft vindt ik dit nog denkbaar, maar bij een dealer van ons merk.....dan moet je je  als werkplaats afvragen of je nog wel met je vak bezig bent  :eusa_doh:

Sbv

lijkt me dat zeker een officiele dealer de auto gewoon kan uitlezen

FrankvdAa

#19
Verhaal komt heel erg overeen met mijn problemen enkele jaren terug. Uitvallen bij verlaten van rotonde of in een bocht en altijd bij rustig rijden. Bij warm weer geen problemen, maar bij lagere temperaturen wel.

Soms ging dan het mm-lampje branden, maar geen storing opgeslagen. Als er al eens een storing in zat was dat LMM of lambda-sensor. Vanalles aan vervangen, maar de problemen bleven...

Uiteindelijk van dealer gewisseld, omdat de oude er geen heil meer in zag. De nieuwe dealer opnieuw naar gekeken en uiteindelijk bleek er een kabelbreuk in de LMM bekabeling te zitten.

De LMM kan er zeker wel voor zorgen dat de auto uitvalt; trekt deze maar eens los bij stationair draaien, dan zal het toerental even inzakken maar slaat niet af. Steek je de stekker vd LMM nu terug dat valt hij direct uit. Doe hetzelfde op toeren (~3000rpm) en je zult zien dat de dip bij het terugsteken opgevangen kan worden.

Ik kon na uitval ook niet direct starten, maar pas na een min. of 20-30. Als ik op zo'n moment de LMM lostrok, kon ik direct weer starten.

Ik zeg niet dat wat jij hebt exact hetzelfde is, maar het lijkt er wel sterk op.

Edit:
Zie ook dit topic en dit topic.
'18 Peugeot 508 SW 1.6 e-THP 165pk Executive Pack
'03 Honda CB600F (Hornet)
'98 Volvo S70 R, Black Stone, 18T, groene 440cc injectoren, manual swap M59, 3" Ferrita 100cpi DP, 2.5" Ferrita catback, iPD RIP-kit, iPD swaybars, Schutten custom tuning
'96 Volvo 460 1.8i Luxury-line, Olive Green metallic
'92 Volvo 440 1.7 GLT
--
Volvo x70 R-register

FrankvdAa

'18 Peugeot 508 SW 1.6 e-THP 165pk Executive Pack
'03 Honda CB600F (Hornet)
'98 Volvo S70 R, Black Stone, 18T, groene 440cc injectoren, manual swap M59, 3" Ferrita 100cpi DP, 2.5" Ferrita catback, iPD RIP-kit, iPD swaybars, Schutten custom tuning
'96 Volvo 460 1.8i Luxury-line, Olive Green metallic
'92 Volvo 440 1.7 GLT
--
Volvo x70 R-register

Biedjay

Frank,

ik ga de auto binnenkort naar een specialist brengen. Die had wel een aantal ideeën waar het aan zou kunnen liggen. Met een paar weken weet ik meer.

Dank voor de hulp en tips tot nu toe!

V70geRwin

Ik wil je die LMM wel opsturen om te proberen, als ik hem maar weer terug krijg.
Specialisten zien overal wel brood in om te proberen natuurlijk  ;D
Quanta costa ?

Biedjay

Thanks, maar ik ga eerst wel even buurten bij de specialist. Eerste inventarisatie hoeft niet veel te kosten volgens mij zolang er nog geen onderdelen hoeven te worden vervangen.

V70geRwin

Citaat van: Biedjay op 06-09-2014 17:02:22
Thanks, maar ik ga eerst wel even buurten bij de specialist. Eerste inventarisatie hoeft niet veel te kosten volgens mij zolang er nog geen onderdelen hoeven te worden vervangen.

Prima, ben benieuwd.

BBS

Citaat van: Biedjay op 18-08-2014 21:30:27
Het zou kunnen dat er een storing in de luchtmassameter wordt gemeld (labda-sensor gaat branden als luchtmassameter opvallende waarden meet), dit ga ik navragen. Maar volgens de Volvo-dealer kan de luchtmassameter geen impact hebben op het laten afslaan van de motor.

Wat ik bedoel is: er wordt geen storing gemeld die samenhangt met het plotseling afslaan van de motor.

Ik vermoed dat het probleem dat het afslaan van de motor veroorzaakt, ook zorgt voor bv onvolledige verbranding waardoor ook de labda-sensor gaat branden.

Echt wel! De LMM heeft mijn auto onderweg echt laten staan. LMM was plotseling overleden voorafgaand met brandend lambda-lampje.

Andere LMM van een slopert erop gezet en het probleem heeft zich niet meer voorgedaan :D
Volvoloos....

Biedjay

Ik heb de auto 4 weken geleden naar een Volvo-specialist gebracht om eens te kijken hoe deze het probleem zou aanpakken.

Foutcode die werd uitgelezen was P 0102 (Mass or volume Air flow circuit low input).

Allereerst is luchtlekkage uitgesloten middels een rookmachine. Ook is de stationair-regelaar gecontroleerd. Tot zover geen problemen.
Vervolgens is de luchtmassameter bij draaiende motor ontkoppeld en weer aangekoppeld. Ook is de LMM met draaiende motor ontkoppeld en de motor vervolgens met ontkoppelde LMM weer gestart. Het blijkt dat de motor reageert op het ont-/aankoppelen van de LMM door een soort siddering / hapering. Iets dat ik herken van het rijden vlak voordat de motor uitvalt. Volgens de specialist kan de LMM dus wel degelijk ingrijpen in het motorsysteem. Wel zou dit alleen bij lage toeren kunnen gebeuren omdat bij hogere toeren het brandstofmengsel makkelijker verrijkt kan worden. Ook dit herken ik, motoruitval vond tot nu toe (8-10 keer in afgelopen 1,5 jaar) altijd plaats op lage snelheden.

Daarom besloten de LMM te vervangen. En wat blijkt nu: het lampje van de lamdasensor en daarmee bovenstaande foutmelding hebben zich niet meer voorgedaan (nu 4 weken mee gereden, zo'n 800 km)!

Het probleem is dus zo goed als zeker verholpen, ik ben er erg blij mee. Nog wat meer km's rijden om het zeker te weten.

Ik ben wel teleurgesteld in de Volvo-dealer die mij meerdere keren verzekerde dat een kapotte LMM niet van invloed kan zijn op het uitvallen van de motor. Bovendien had ik deze kapotte LMM begin 2012 nog nieuw gekocht, de klachten begonnen al een half jaar daarna! Ik ga dus nog verhaal halen bij Volvo, over garantie op de LMM (ze zeggen 1 jaar, maar dat vind ik kort) en het verkeerde advies. Ze moeten maar een gebaar maken om mij als klant te behouden, anders stap ik over.

Bedankt iedereen voor jullie tips en hulp!!

V70geRwin

Citaat van: Biedjay op 26-10-2014 16:22:29
Ik heb de auto 4 weken geleden naar een Volvo-specialist gebracht om eens te kijken hoe deze het probleem zou aanpakken.

Foutcode die werd uitgelezen was P 0102 (Mass or volume Air flow circuit low input).

Allereerst is luchtlekkage uitgesloten middels een rookmachine. Ook is de stationair-regelaar gecontroleerd. Tot zover geen problemen.
Vervolgens is de luchtmassameter bij draaiende motor ontkoppeld en weer aangekoppeld. Ook is de LMM met draaiende motor ontkoppeld en de motor vervolgens met ontkoppelde LMM weer gestart. Het blijkt dat de motor reageert op het ont-/aankoppelen van de LMM door een soort siddering / hapering. Iets dat ik herken van het rijden vlak voordat de motor uitvalt. Volgens de specialist kan de LMM dus wel degelijk ingrijpen in het motorsysteem. Wel zou dit alleen bij lage toeren kunnen gebeuren omdat bij hogere toeren het brandstofmengsel makkelijker verrijkt kan worden. Ook dit herken ik, motoruitval vond tot nu toe (8-10 keer in afgelopen 1,5 jaar) altijd plaats op lage snelheden.

Daarom besloten de LMM te vervangen. En wat blijkt nu: het lampje van de lamdasensor en daarmee bovenstaande foutmelding hebben zich niet meer voorgedaan (nu 4 weken mee gereden, zo'n 800 km)!

Het probleem is dus zo goed als zeker verholpen, ik ben er erg blij mee. Nog wat meer km's rijden om het zeker te weten.

Ik ben wel teleurgesteld in de Volvo-dealer die mij meerdere keren verzekerde dat een kapotte LMM niet van invloed kan zijn op het uitvallen van de motor. Bovendien had ik deze kapotte LMM begin 2012 nog nieuw gekocht, de klachten begonnen al een half jaar daarna! Ik ga dus nog verhaal halen bij Volvo, over garantie op de LMM (ze zeggen 1 jaar, maar dat vind ik kort) en het verkeerde advies. Ze moeten maar een gebaar maken om mij als klant te behouden, anders stap ik over.

Bedankt iedereen voor jullie tips en hulp!!


Graag gedaan, toch even een kritische noot:

Ben je in overleg met de dealer naar een andere garage gegaan?
Het is natuurlijk wel zo dat je de dealer duidelijk moet maken dat je niet tevreden bent en de mogelijkheid bieden om het ook op te lossen.

Maar hier op het forum kreeg je ook de oplossing gratis en voor niets en wilde je ook nog naar de specialist.

Overigens heb je wettelijk 2 jaar garantie. Begin 2012 is al weer een tijdje terug.
Normaal gaan ze langer mee maar soms heb je pech.

Uiteraard had je van de dealer een goed advies mogen verwachten maar de kennis van de oudere volvo's is zo links en rechts gewoon minder aanwezig. Wellicht had de dealer je nog korting willen geven op een nieuwe LMM maar die kans is er nu ook niet meer.

solidnmgn

#28
Vraagje.

ik heb een 2.4 140pk uit 1999 met ETM met het zelfde probleem. Nu de domme vraag. Maar heeft dit nieuwe type blok ook een LMM?

Edit: Volgens mij heb ik hem gevonden. zit net buiten het luchtfilter. Gelukkig woon ik praktisch naast Auto Rima. Donderdag vrij. dan maar eens kijken wat ze hebben liggen.
Gekocht voor 350 euro echter nu al 50k op te teller zonder noemenswaardige kosten... Zelfs me vrouw roept.. de volgende word weer een Volvo

yannickdv

Citaat van: solidnmgn op 19-03-2018 07:30:00
Vraagje.

ik heb een 2.4 140pk uit 1999 met ETM met het zelfde probleem. Nu de domme vraag. Maar heeft dit nieuwe type blok ook een LMM?

Edit: Volgens mij heb ik hem gevonden. zit net buiten het luchtfilter. Gelukkig woon ik praktisch naast Auto Rima. Donderdag vrij. dan maar eens kijken wat ze hebben liggen.

Heb je je ETM al eens schoongemaakt?
Groet, Yannick
'21 - Skoda Octavia RS iV - Grijs - 55.000km (leasert)
'18 - VW Up! MoveUp 60pk - wit - 185.000km (voor de vrouw)
'99 - Volvo V70 2.5 10V Automaat - 421 DOP - 538.000km (hij is terug!)
'09 - BMW 520D E61, '06 - Volvo S60 2.4i, '97 - Volvo V70 T5 Frost Green