Labda-sensor brandt, motor valt soms spontaan uit

Gestart door Biedjay, 18-08-2014 15:38:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Biedjay

Dag mede-forumleden,

ik ben sinds 2005 de trotse eigenaar van een goudgele Volvo C70 coupé 2.3 T5. Km stand 220.000, gekocht met 80.000. Tot nu toe geen problemen op wat slijtage van banden, remschijven etc na. De auto inclusief de motor is nog in een goede staat en kan vermoedelijk nog jaren mee.

Sinds 2 jaar duikt een probleem op wat moeilijk op te lossen lijkt. Het lampje van de labda-sensor begon ineens te branden. Direct na een beurt of controle/reset was het lampje uit, maar vrij snel daarna begon deze weer te branden. Het lampje, noch het contact zijn stuk volgens de Volvo-dealer. Het vervelende is, dat de motor sindsdien op onverwachte momenten uitvalt. Soms kon de auto direct weer gestart worden, soms ook niet. In dat geval was het dus een kwestie van Volvo Assistance bellen, met soms tussentijds de hulp van de politie om de auto tijdelijk van de weg te halen. Na een half uur startte hij vervolgens weer. Ik heb er nu zo'n 10 keer mee stil gestaan. Ook merk ik dat de auto in de bocht bij gas geven af en toe lijkt te haperen. Het stilstaan doet zich tot nu toe (gelukkig) alleen voor bij lagere snelheden...

De Volvo-dealer heeft meerdere keren aangegeven geen storing uit te kunnen lezen in het elektronische systeem. Helaas. In de zomer van 2013 wel: toen was er een storingsmelding in de bobine. Deze is toen vervangen, eerst tijdelijk om te zien of het hielp, na 4 maanden vertrouwen opbouwen een nieuwe bobine laten monteren.

Na 8 maanden zonder zorgen en onderbrekingen te hebben gereden stond ik plotseling weer stil. Weer de auto op vervoer naar de dealer,ditmaal met het verzoek de auto 3-4 weken af en toe te checken op storingen. De dealer heeft direct relais vervangen, relais 103, en vervolgens na 300 km te hebben gereden geen storing meer kunnen ontdekken. Het lampje van de labda-sensor heeft niet gebrand.

Nu ik de auto sinds 4 weken weer terug heb is het lampje van de labda-sensor weer gaan branden, toen weer uitgegaan, toen weer aan... en gisteren stond ik ineens weer stil!

Wat moet ik doen? De Volvo-dealer weet niet waar te zoeken aangezien het probleem (volgens hun) oneindig veel oorzaken kan hebben. Als ik ze ermee aan de gang laat gaan, is de auto vermoedelijk financieel total loss aangezien het arbeidsloon hoger uitkomt dan de restwaarde. Ik kan er ook mee naar een niet-merkdealer / specialist, en/of een liefhebber die er in zijn vrije tijd aan wil sleutelen. Of ik kan de (bijvoorbeeld) 5 meest waarschijnlijke oorzaken laten checken in de hoop dat het probleem daarmee gevonden en verholpen is.

Ik heb het forum al doorzocht op soortgelijke ervaringen, maar zoals het zich bij mijn auto uit, ben ik nog niet tegengekomen. Zijn er mensen met vergelijkbare ervaringen? Wat kunnen jullie mij adviseren? Bedankt vast voor jullie reacties!!

Vulk

Het stilstaan zou best wel eens met het relais 103 kunnen te maken hebben. Wel raar dat het dan nog voorvalt.
Ik vind het raar dat ze geen foutcodes kunnen uitlezen. Als het lampje gaat branden, dan MOET er een foutcode zijn.

Sbv

ben je naar dealer gegaan of naar specialist ? dealer moet auto zo uit kunnen lezen.
Van wanneer is de C70 ?

Biedjay

Nope, geen foutcode als het lampje brand...  :-\

Ik heb mijn auto sinds aanschaf (2005) altijd bij de Volvo merkdealer in onderhoud gehad. Hij komt uit 1998.

twotone

Dat lampje gaat niet branden zónder foutcode, gaat gewoon niet. Een zelfrespecterende garagist kan 'm zo (goed) uitlezen. Klinkt mij namelijk als prutswerk in de oren, als ik 't zo hoor :)
Het oneindige alter 1 project, wie begint daar nou toch aan.. :P

Sbv

een 98-er kunnen 2 smaken zijn. Een auto met ETM ME7 en dus met Vida uit te lezen of een oudere Motronic 4.4 en die is met Brick Diag of VOL-FCR wel uit te lezen.
Beetje dealer kan ook de oudere auto's gewoon uitlezen. Misschien met niet de apparatuur die ze dagelijks gebruiken, maar met wat oudere apparatuur zeker wel

KIM

Citaat van: Biedjay op 18-08-2014 16:05:52
Nope, geen foutcode als het lampje brand...  :-\


Onmogelijk. Gebruikt de dealer wel de juiste uitleesapparatuur?

Biedjay

Het zou kunnen dat er een storing in de luchtmassameter wordt gemeld (labda-sensor gaat branden als luchtmassameter opvallende waarden meet), dit ga ik navragen. Maar volgens de Volvo-dealer kan de luchtmassameter geen impact hebben op het laten afslaan van de motor.

Wat ik bedoel is: er wordt geen storing gemeld die samenhangt met het plotseling afslaan van de motor.

Ik vermoed dat het probleem dat het afslaan van de motor veroorzaakt, ook zorgt voor bv onvolledige verbranding waardoor ook de labda-sensor gaat branden.

Sbv


Biedjay

De auto net uitgelezen met een brandend lampje van de labda-sensor, met Motronic 4.4. Auto is te oud om uit te lezen met Vida.

Foutcode EFI-121, luchtmassameter. Luchttoevoer motor is gecontroleerd en in orde.

Biedjay

Nadat de auto was uitgelezen viel de motor al na een kwartier weer uit. Probleem is er dus nog steeds, ik vertrouw mijn auto niet meer, heel vervelend.

Weet iemand wat hiervan de oorzaak kan zijn? Ik heb al op internet gelezen dat mogelijke oorzaken kunnen zijn de koolstofbaan, nokkenassensor, brandstoftoevoer, etc... maar waar te beginnen als er geen storing gemeld wordt? Misschien de top 5 meest waarschijnlijke oorzaken volledig checken?

Sbv

luchtmassa meter kan defect raken. Misschien even uitwisselen met een forum lid in de buurt om wat uit te sluiten een idee ?

Luchttoevoer gecontroleerd ? fijn, maar enkel wat er aangezogen wordt ?

cornelis-b

Vriend van mij had een soortgelijk probleem met zijn '98 S70 T-5 en na het vervangen van de luchtmassameter is het niet meer terug gekomen. De luchtmassameter die we hebben geplaatst kwam uit een demontage wagen en hadden we eigenlijk als test geplaatst maar nu na ruim 35000 kilometer rijdt de auto nog steeds  als een kanon.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

petrolhead

Zit de stekker er goed op?
MAF sensor (voorzichtig) schoonmaken; op you tube staan diverse filmpjes hierover. Wellicht heeft Arjen850 ergens één op de schap liggen.

V70geRwin

Nieuwe Bosch (geen imi) Luchtmassameter erin en je kanon doet het weer hoor.
Die code is er niet voor niets.
http://www.volvopedia.de/index.php?title=EFI-121