De CrossZeeuw

Gestart door Taranis, 20-08-2014 21:13:20

Vorige topic - Volgende topic

arjen850

Citaat van: KIM op 17-12-2017 10:24:00
SB T5R Heeft daar een tussenlas vandaan gehaald. Zo als ik het begrijp werken ze volgens een ruilsysteem. De prijs voor de as is ongeveer de helft voor wat je bij de dealer betaalt.

Zag ze idd van de week op facebook. Leek veelbelovend, begreep van ze dat ze alle assen konden maken. Werden dan deelbaar en smeerbaar.

Sbv

Citaat van: vincen tdi op 17-12-2017 10:01:16

Citaat van: Sbv op 16-12-2017 21:22:26
Ergens in Limbug zit dacht ik een bedrijf wat tussenlagers etc kan vervangen. Haldex etc kan je zo bij Landrover halen

Als je meer informatie hebt dan graag. Ik zit momenteel 2-3 dagen in de week in dat deel van Nederland dat land dus dat is makkelijk aan te rijden :)

et voilá http://www.werftechnicalsupport.nl/

Maasbree
[/quote]
Dank U voor het zoeken, die bedoelde ik inderdaad

Taranis

Citaat van: arjenT5R op 17-12-2017 00:25:07
Zeker ga ik mee!

500 koppels jezus ;D

Gezellig  8)

Citaat van: vincen tdi op 17-12-2017 10:01:16
et voilá http://www.werftechnicalsupport.nl/

Maasbree

Tnx! :D Ziet er veelbelovend uit. Mocht ik er in Dalfsen niet uit komen, dan wordt dat de volgende stop :)

Thijs T5

Wat een Saga Ronald, als je  ooit in Limburg zou stranden zou staat het bier koud :)

ik laat het bij mij even rusten. ben een jaar op pre pensjoen en heb het liever op de bank staan als onder m'n wagentje hangen...

Groet,

Thijs

Taranis

Citaat van: Thijs T5 op 18-12-2017 18:04:08
en heb het liever op de bank staan als onder m'n wagentje hangen...

Gelijk heb je. Ik heb de auto nodig voor mijn werk dus het ding moet het gewoon doen. Ik wil niet het risico lopen dat ik stil kom te staan dus ik heb achterasrevisie.nl net maar gemaild dat ik na de jaarwisseling op visite kom om de lekkage aan de Haldex unit te verhelpen (ik hoop op garantie/coulance) en dan meteen diagnose wil laten stellen voor het hanglager. De dealer heeft inmiddels laten weten dat ze alleen complete assen leveren, geen losse hanglagers. Mocht dat in Dalfsen hetzelfde verhaal zijn, dan wordt het een tochtje Maasbree.

Dat biertje gaan we zeker doen :) (maar dan liefst zonder dat ik eerst gestrand ben :P )

Taranis

Gelukkig is het niet enkel kommer en kwel met de AWD. Afgelopen week mezelf een weekje vermaakt in Tirol waar mijn ouders een klein huisje (understatement) hadden afgehuurd voor een weekje samen met de hele familie:

Het huis stond bovenaan een steile helling waar de XC als enige boven wist te komen, zonder drama ook: gewoon gas geven en AWD regelt het wel. De pas gereviseerde voorwielaangedreven Superb TSI van zusje trok het niet, evenals ma's voorwielaangedreven (koop dan niet zo'n ding) XC70 T5. Mijn ouwe was een beetje teleurgesteld in die laatste dat ie de helling niet trok ("stom k*tding" ;D )

Aangezien de rest van de auto's dus eigenlijk een beetje nutteloos was in die omgeving en mijn auto als enige standkachel heeft, werd mijn auto de boodschappenauto gedurende de week en mocht dus braaf buiten slapen.

Het uitzicht was ook erg vervelend (NOT), zeker 's avonds als je overal de pistenbully's zag rijden:

Vrijwel dagelijks hadden we een vers laagje sneeuw, heerlijk om te snowboarden dus:

De XC heeft zich keurig netjes gehouden. Heen stonden we er in 6,5 uur inclusief een half uurtje file (net geen 1000km) dus een zeer vlotte rit. Jammer dat de snelheidsbegrenzer er bij 217 km/h zo ruw in hakt :evil: Na 3x in een kwartier begon vriendinlief een beetje te mopperen :eusa_whistle: Dat het verbruik dan niet veel beter is dan 1 op 8 over een hele tank vergeven we 'm maar :angel:
Terug wat langer over gedaan door veel files maar hier en daar nog wel even gas kunnen geven, al is het erg jammer dat de moderne tweeliterdiesels van BMW zo hard lopen. En dat zelfs 1 of andere Jeep blijkbaar 200+ loopt. Dat chipje komt er nog wel eens, al gaat het voorlopig even duren voordat de XC weer in Duitsland komt denk ik. Eerst eens een stalling voor de cabrio in de achtertuin bouwen 8)

Voor nu allemaal een fijne jaarwisseling gewenst en een gezond en gelukkig 2018! :D

Thijs T5

Mooi verhaal Ronald! Waarom een snelheidsbegrenzer bij 217 ? is dat voor evt winterbanden gedaan?  twee liter diesels zijn etters Audi ook altijd aan het duwen. Soms ga ik het gevecht aan en trap ik hem even door om te bewijzen dat R helaas toch sneller is. Ze komen dan vervolgens boos langs gereden als ik het weer beu ben. Duimpje  omhoog hoef je dan niet te verwachten... Jammer eigenlijk maar ach.

1/8 is mijn verbruik bij 140 dus zo slecht is dat helemaal niet!

Fijne jaarwisseling. Ben snel een keer in Zeeland dan doen we een nieuwjaarsborrel ;)

Groet!

Taranis

Citaat van: Thijs T5 op 31-12-2017 17:54:08
Mooi verhaal Ronald! Waarom een snelheidsbegrenzer bij 217 ? is dat voor evt winterbanden gedaan?

Alle moderne Volvo's zijn begrensd op ongeveer 210 km/h, de rest is tellerafwijking denk ik. De mijne voel je bij 217 km/h heel duidelijk inhouden en zakt dan terug naar 215 km/h om daar te blijven. Ma's T5 loopt op de teller 220, de T5 van mijn vriendin op de teller 212 km/h maar die heeft ongeveer geen tellerafwijking (heeft al een paar bekeuringen opgeleverd).
Je kunt de snelheidsbegrenzer eruit chippen al verwacht ik niet dat mijn dieseltje dan heel veel harder loopt: bij 215 km/h draait ie al 4100 toeren en raakt dan toch wel een beetje buiten adem.

twee liter diesels zijn etters Audi ook altijd aan het duwen. Soms ga ik het gevecht aan en trap ik hem even door om te bewijzen dat R helaas toch sneller is. Ze komen dan vervolgens boos langs gereden als ik het weer beu ben. Duimpje  omhoog hoef je dan niet te verwachten... Jammer eigenlijk maar ach.

Ik kreeg gisteren ook een weinig sympathieke reactie van een Belgische meneer in een Jeep nog-iets, die het niet uit kon staan dat de D5 nét ietsje harder richting de 200+ liep  :eusa_whistle:

Fijne jaarwisseling. Ben snel een keer in Zeeland dan doen we een nieuwjaarsborrel ;)

Leuk! Altijd welkom :D Laat maar weten wanneer je in de buurt bent! Werk ze voor nu  ;)

Taranis

Gisteravond naar Dalfsen gereden (wat een roteind!) om daar vanmorgen de XC70 aan te bieden om de lekkage aan de Haldex-unit op te lossen. Eerlijk gezegd heb ik er na het ontdekken van de lekkage niet meer naar gekeken maar er wel nog 9.500 km mee gereden :eusa_whistle: Toen ik vanmorgen zag dat de lekkage zo goed als weg was, was ik even bang dat de olie simpelweg op was en de platen aan elkaar gelast zouden zitten maar er zat gelukkig nog olie in. In het differentieel bleek ook nog olie te zitten getuige de keerring linksachter: die bleek lek  :-\

De trilling waarvan ik dacht dat het de tussenas was, bleek echter ook uit het differentieel afkomstig. Die is net 41.000 km geleden gereviseerd dus dat is wel een beetje zuur: eigenlijk is de garantie 6 maanden of 30.000 kilometer. Ook door achterasrevisie.nl werd er wat gemopperd: enerzijds omdat ie z'n goede naam niet te grabbel wilde gooien, anderzijds omdat het het eerste differentieel is wat ie voor de 2e keer moest reviseren. Nadat we een mooie coulance overeengekomen waren, toch de boel maar weer vanonder de auto gehaald. Het blijft uiteraard zeer zuur geld maar doorrijden tot de boel in de prak draait heeft ook geen zin: dan sta je stil en ben je verder van huis.

Na 41.000 km verwacht je dat dit er iets beter uit ziet:

Een dik uur later was de boosdoener gevonden:

Zeker weten zullen we het nooit maar het heeft er alle schijn van dat het toegepaste lager geen echt SKF lager maar een imitatie SKF lager (made in India :eusa_think: ) was. Om op zeker te spelen, is er nu Timken (made in France) gemonteerd. Verder is de grote flens met het gevulkaniseerde rubber (wat ook al een eindje onderweg naar de maan was) voorop de Haldex unit vervangen door een kleinere: minder massa die ronddraait is ook minder kans op trillingen.

Toen de auto "op de brug reed" was onder de auto duidelijk te zien dat het differentieel lag te bewegen. De theorie is dat door dat getril de keerringen ook zijn gesneuveld. Die zijn vervangen, wederom door originele Volvo keerringen. Eind van de middag stond de boel weer in elkaar en kon er een proefrit gemaakt worden. De ergste trilling was weg maar er was toch nog een trilling over. De tussenas blijkt ook langzaam aan z'n eind te komen :eusa_wall:

Het hoesje van de homokineet aan de zijde van de haakse overbrenging is kaduuk en het vet is eruit geslingerd (zit oa op het flexibele deel van de uitlaat, verklaart ook de stank die ik al een paar keer geroken heb) dus de homokineet is opgegeven, de kruiskoppeling op 2/3 van de as is ook een eind weg. Om te voorkomen dat de haakse overbrenging ook nog eens gaat lekken door het trillen van de as, moet de as dus vervangen worden. Nog een keer zuur geld maar 't is niet anders. Binnenkort mijn licht eens opsteken bij Van der Werf in Maasbree. Mocht dat niets worden dan gaat er een nieuwe onder, de offerte van de dealer is al binnen.

Al met al ben ik wel een heeeeeel klein beetje teleurgesteld in de AWD aandrijflijn. Het lijkt eerder of die van een NN minder goed is dan die van een N in plaats van de evolutie die je zou verwachten: alles waar FoMoCo op staat gaat stuk. De Haldex delen blijven aardig heel. Mochten er mensen een NN overwegen: zeker doen want het is zoveel meer auto dan een N maar laat een AWD lekker staan. Je loopt er op leeg ::)

En nu ga ik m'n verdriet verdrinken :P

Thijs T5

Kerel,

Ik drink er eentje met je mee...

Proost

StefanCJ

Balen, Ronald. Je zou toch mogen verwachten van auto's in deze prijsklasse dat het iets langer heel blijft allemaal.

:eusa_shifty:

KIM

Ja dat mag je zeker behalve als zo'n Amerikaans merk zich ermee bemoeid heeft...
Zuur Ronald maar hopelijk ben je er nu wat langer vanaf.

Oh ja weet je nog die groene XC? Die heeft je meer gekost joh  ;D

Taranis

Citaat van: StefanCJ op 24-01-2018 21:20:02
Balen, Ronald. Je zou toch mogen verwachten van auto's in deze prijsklasse dat het iets langer heel blijft allemaal.

:eusa_shifty:

Dat vind ik dus ook. Als de auto 400.000 km mee gaat dan mag een asje dat toch ook wel? Of in elk geval bij benadering en niet halverwege al sneuvelen.

Citaat van: KIM op 24-01-2018 21:26:10
Ja dat mag je zeker behalve als zo'n Amerikaans merk zich ermee bemoeid heeft...

Spijker op de kop Kornelis. Overigens stonden er nog genoeg andere stukken verdriet in Dalfsen te wachten op reparatie om de ellende bij Volvo een beetje te relativeren.

Citaat van: KIM op 24-01-2018 21:26:10
Oh ja weet je nog die groene XC? Die heeft je meer gekost joh  ;D

;D
Ja dat weet ik nog: toevallig hebben we het er vandaag over gehad (en jouw foto van dat ding op de berg bij Ewout voor de deur in het avondlicht hangt hier in huis aan de muur). De revisiemeneer kon bijna niet geloven dat ik destijds bij de groene XC het middelste bevestigingsoor van het differentieel had weten af te breken. Ik heb maar niets over mijn reputatie op dit forum gezegd  :eusa_whistle:

En ik heb vandaag op de terugweg tegen deze gedreigd dat als ie zich zo blijft misdragen, ie net als de groene ook een enkeltje Oostblok krijgt met een stel Poolse barbaren aan boord die nog minder lief voor 'm zijn dan ik  :evil:

arjenT5R

Og je kan weer 40.000 km ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

KIM