De CrossZeeuw

Gestart door Taranis, 20-08-2014 21:13:20

Vorige topic - Volgende topic

The Volvoboy

Was kort maar krachtig ;D Fijn dat de airco het weer doet. :) Toch wel een genot met deze dagen (ik stond woensdag in de file met een blauw dambord waarvan de airco ermee kapte :eusa_doh: ).
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 702.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 418.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 392.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

)()()sT

Ach sissy. Ik ben naar Spanje op en neer geweest met de R 2 jaar geleden... ZONDER airco  :evil:

KIM

Tsja, ik heb deze week bewust de airco uitgezet in de R. Lekker raampjes open.
Zo warm was het nu ook weer niet in NL.

The Volvoboy

Citaat van: KIM op 11-05-2018 09:53:27
Tsja, ik heb deze week bewust de airco uitgezet in de R. Lekker raampjes open.
Zo warm was het nu ook weer niet in NL.

Ik ook, binnendoor, maar als je 130 rijdt vind ik airco toch fijner dan ramen open. ;D
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 702.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 418.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 392.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

arjenT5R

Fijn dat t weer is opgelost en zo snel ook :D

Lek schrader ventiel had ik niet opgemerkt, onder vacuum was ie idd dicht.
Misschien nog eens achter een flessie stikstof aan... ;D

Enjoy the coolnessss ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

elianmars

Citaat van: )()()sT op 11-05-2018 09:49:19
Ach sissy. Ik ben naar Spanje op en neer geweest met de R 2 jaar geleden... ZONDER airco  :evil:

;D

Het is in onze Mazda pickup ook regelmatig bloedheet (motor ligt onder de cabine). Met beide ramen open is het nog wel uit te houden als je rijdt.
Vanaf september hebben we een nieuwe, waar gelukkig wél airco in zit :)

En twee jaar geleden stopte de airco van de N ermee in Frankrijk. Dat was ook wel even zweten ;D

Marc O.

Een keer in de zomer in Andalusië, bij temperaturen rond de 40 graden en daarboven, met een kapotte airco gereden in mijn toenmalige lease-Golf. Dá's pas zweten ;D
...The Nile isn't just a river in Africa...

Snellebaksteen

Ach, met een zwarte Citroen CX, met zwart leren bekleding, in zuid Frankrijk, uiteraard kapotte airco, maar ook met lekke koppakking, dus verwarming vol aan om de motor te koelen, dat was pas feest.....

1 jaar later had ik trouwens exact dezelfde situatie maar dan in een donkergrijze XM.
Dat was de laatste grote Citroen die ik als dagelijkse auto geprobeerd heb te rijden.

Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

V70geRwin

Bij onze renault 4 moest de berg op de kachel op heet voor extra motorkoeling  ;D

Mooie foto mannen!

Taranis

Citaat van: big ben op 11-05-2018 00:33:28
Alweer een reparatie die bijdraagt aan het rijgenot !, en zoals vaker is gezegd een mooie blog update, met bijbehorend fotomateriaal  8).

Tnx :) Een update zonder foto's leest niet lekker vind ik zelf altijd ;)

Citaat van: The Volvoboy op 11-05-2018 09:34:27
Was kort maar krachtig ;D Fijn dat de airco het weer doet. :) Toch wel een genot met deze dagen (ik stond woensdag in de file met een blauw dambord waarvan de airco ermee kapte :eusa_doh: ).

Ik ken het. De airco van de XC is ook nog steeds kapot. En dan ben ik maar een sissy maar als het er op zit, zal 't ook werken :evil:

Citaat van: V70geRwin op 11-05-2018 11:28:24
Mooie foto mannen!

Tnx :D

SB T-5R

Citaat van: Taranis op 10-05-2018 21:25:12
Citaat van: arjenT5R op 09-05-2018 21:26:18
Nice fix! Was erg nodig! :D

Dat klopt ;D Helaas is het tankje van de stuurbekrachtiging ook lek dus ik heb nog een lekkage te verhelpen.

Eerder in dit topic bood KIM aan om te helpen met het werkend krijgen van de airco. Vandaag was daar een mooie dag voor dus vanmorgen vroeg met de kap omlaag achter de regen aan naar KIM gereden. Na een paar bakjes koffie en even bijpraten de how-to van het forum erbij gepakt en de M5x25 boutjes in de magneetkoppeling gedraaid:

http://gurb.deltaland.nl/ronald/c70/IMG_20180510_1001235[1].jpg

Vervolgens de centrale bout eruit draaien en de M5x25 boutjes er zo ver mogelijk in tot de magneetkoppeling er af ligt. Dat is flink ratelen en omdat het op de grond niet echt fijn ligt, was het om beurten ratelen. Uiteindelijk hadden we wat hulp nodig om de koppeling van tussen het blok en de chassisbalk te krijgen:

http://gurb.deltaland.nl/ronald/c70/IMG_20180510_1211284[1].jpg

Met de koevoet lukte het wel en uiteindelijk was ie daar:

http://gurb.deltaland.nl/ronald/c70/IMG_20180510_1123478[1].jpg

Alle 3 de shims bleken nog aanwezig te zijn, blijkbaar was het nog nooit uit elkaar geweest. In principe was 1 shim verwijderen voldoende maar ik was eigenwijs dus we hebben er 2 tussenuit gehaald: de speling is nu minimaal maar ik heb geen zin om de koppeling in de komende tijd nog eens af te moeten stellen ;D

Vergeleken met het verwijderen van de koppeling is het monteren een peulenschil: erop zetten, M6 bout erin draaien, 2x M5 erin draaien om met de schroevendraaier de magneetkoppeling op z'n plek te houden terwijl je de M6 bout aandraait en daarna de M5 boutjes eruit. Multiriem er terug op (ook daar was de koevoet handig, wat is die torx-spanner van de riem een )%#%#!(&# ding  >:( ) en starten maar. Helaas sloeg de pomp nog steeds niet in, ook niet na het doorverbinden van de lagedruksensor. Er was dus nog iets mis. Dan de slangen er maar aan en kijken hoeveel er nog in het systeem zit:

http://gurb.deltaland.nl/ronald/c70/IMG_20180510_1253595[1].jpg

Dat bleek zowat niets te zijn. Scheisse... dan de boel maar eens stevig vacumeren:

http://gurb.deltaland.nl/ronald/c70/IMG_20180510_1308194[1].jpg

Dat ging verrassend goed. Ondertussen lekker geluncht en na de lunch bleek het vacuüm nog niet gewijzigd. Het systeem was dus dicht. Raar :eusa_think:
Dan de boel maar eens flink op druk zetten met 7 bar stikstof:

http://gurb.deltaland.nl/ronald/c70/IMG_20180510_1344096[1].jpg

Gek genoeg bleef die druk ook keurig in stand. Tot Kornelis de slang verwijderde en toen klonk er gesis:

http://gurb.deltaland.nl/ronald/c70/IMG_20180510_1344048[1].jpg

Het ventiel lek :eusa_wall:
Op Hemelvaartsdag is er geen automaterialenzaak open dus dat werd een rondje forummers bellen. Sandor reageerde als eerste dat ie een ventiel in een sloper had zitten wat we mochten komen halen dus dat was in de cabrio naar Hedel:

http://gurb.deltaland.nl/ronald/c70/IMG_20180510_1437083[1].jpg

Daar aangekomen leek er wel een forummeeting gaande :o Leuk om een aantal even te spreken bij een bakje koffie maar daarna snel door: we hadden een missie :) Helaas waren we het gereedschap vergeten en met een punttang wilde het niet dus dan maar kwaadschiks (ja Claudia, heel subtiel):

http://gurb.deltaland.nl/ronald/c70/IMG_20180510_1544291[1].jpg

De leiding er van tussen gezaagd en mee terug naar huize KIM genomen. Als je dan de gevraagde fooi in de koffiepot wil stoppen, blijk je nul euro cash bij je te hebben  :eusa_shifty: :eusa_doh: @ Sandor: sorry, de envelop is onderweg :)

Terug in KIM's garage het ventiel over gezet en het systeem gevuld:

http://gurb.deltaland.nl/ronald/c70/IMG_20180510_1556277[1].jpg

Terwijl Sbv ook arriveerde om eens mee te komen kijken en wat te drinken, sloeg de airco keurig in. Keurig 4 graden aan de koude zijde, eindelijk steenkoude lucht uit de roosters :eusa_dance:

Na een colaatje met de kap omlaag weer terug naar Zeeuwse getoerd. Ik ben blij dat de airco ein-de-lijk werkt en de cabrio weer een stukje 'beter' geworden is :D Het afstellen van de magneetkoppeling is niet moeilijk maar je hebt erg weinig ruimte en je moet het een keertje gezien hebben :) Het leeghalen, vacumeren en druktesten van de airco is mooi om eens te zien maar voor mij nog even een brug te ver. Wel weer wat nieuwe dingen geleerd vandaag, ook leuk 8)
Kornelis onwijs bedankt voor de hulp en je tijd en gezelligheid! :D

Als bonus hebben we vandaag ook de rammel in het onderstel gevonden: de ankerplaat rechtsvoor blijkt los geroest te zijn. Binnenkort even een nieuwe bestellen dus.

Leuk jou ook eens (hetzij kort :) ) ontmoet te hebben.
En nog heel hartelijk bedankt voor de fooi, deze is zojuist ontvangen!

Taranis

Graag gedaan :D

Vandaag toch maar de C70 omgeruild voor een andere Zweed:

..... de leenauto van Memelink Cabrioservice :D Het ding is gratis dus ik zal er niet al te lelijk over doen maar hij is maar een week eerder de fabriek uit gerold dan de C70 en toch is ie een stuk minder tijdloos.

De C krijgt een nieuw dakje en een nieuwe binnenhemel. Jammer dat 't zo'n roteind weg is: vandaag 3 uur in de Saab onderweg geweest met een dak wat niet open kan en een ventilatiesysteem wat alleen zeikhete lucht blaast en je kunt niets instellen omdat de bijbehorende displays stuk zijn. Morgen weer terug en dan lekker in de C70 met airco en cruise control terug naar huis 8)

Ik snap dat mensen het kopen zo'n ding maar voor mij is het niets (ondanks dat ik het een zeer sympathiek merk vind).

StefanCJ

Dure grap, een nieuw dak. Ik heb die van mij toen laten lijmen, geen idee of dat nu nog vast zit of inmiddels weer los zit. Ik ben blij dat ik nu enkel een auto heb met een stevig dak  ;D.

elianmars

Citaat van: StefanCJ op 15-05-2018 22:24:30
Dure grap, een nieuw dak. Ik heb die van mij toen laten lijmen, geen idee of dat nu nog vast zit of inmiddels weer los zit. Ik ben blij dat ik nu enkel een auto heb met een stevig dak  ;D.

Het Sonnenland dak kostte mij inclusief de hemel 2000 euro bij Martijn.
Gaat er bij jou ook een Sonnenland op, Ronald?

Ik was trouwens niet 100% tevreden. De kap zit er netjes op, maar hij had het afdekkapje van de motor tegen de hemel voorin gesloopt (heb ik maar vast gekit), de hemel was aan de binnenzijde achterin over de afdekstrip geplakt (heb ik later hersteld) en er zat een nieuw deukje bovenop het achterscherm. Is er uit gehaald tijdens de uitdeukmeeting bij ons op de zaak.
Wel een heel aardige jongen ;D

Ewout Schalkwijk

Het duurt niet lang meer voordat die auto in topstaat is  :eusa_clap:
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein