De CrossZeeuw

Gestart door Taranis, 20-08-2014 21:13:20

Vorige topic - Volgende topic

elianmars

Citaat van: StefanCJ op 04-09-2016 21:38:38
In de slaapkamer van mijn oude appartement paste nét een bed van 180 bij 200. De deur (ging naar binnen open) kon open en meer ruimte was er niet. Ideaal, slaapkamer is om in te slapen (naja, op bed liggen dan  :evil:).

En dat zegt de eigenaar van een slaapkamer met een oppervlakte van 300 m2?? ;D

Robster480

1997, 417 Nautic Blue Pearl S70R
1995, 318 Paris Blue 480 GT <Sold>
1994, 235 Red 480 S <Sold>

Taranis

Citaat van: elianmars op 02-09-2016 00:24:39
Vergroten? Dan wordt je slaapkamer kleiner?  :eusa_think:

Nee hoor :)

Citaat van: Robster480 op 05-09-2016 20:34:09
Al nieuws van achterasrevisie.nl? :)

Jazeker. Was laat thuis vanavond, ruim 3 uur over gedaan vanuit Dalfsen  :eusa_shifty:
Ik heb er nog geen werk uit laten voeren maar ben voor nu echt heel positief: binnen een uur een keurige diagnose uitgeprint met reparatie-advies mee naar huis. De lagers van het differentieel blijken versleten.... :eusa_doh:

Citeer
Na diagnose is gebleken dat achterin de aandrijving (na de haldexkoppeling) het lagerwerk behoorlijk aan slijtage onderhevig is (dit is goed hoorbaar door met een schroevendraaier ertegenaan te luisteren)
Hierdoor vreet het lagerwerk, gaat het brandstofverbruik aanzienlijk omhoog en klappert het differentieel onder de auto wat een trilling tot gevolg heeft.

Schijnbaar heeft het Haldex behaagd om in dit type differentieel kwalitatief uitermate teleurstellende lagers toe te passen, al is de 155.000 kilometer die mijn auto op de teller had toen ie trilde wel heel erg vroeg.
Er lag een voorbeeld op de balie waarbij het lager mooi door de chroomlaag gesleten was en dus gaat vreten. Dat is bij mijn differentieel ook aan de hand. Mogelijk is de troep van het vreten tussen de platen van de Haldex gaan zitten en is dat de reden voor de trilling als je in een bocht op het gas gaat. Geadviseerd werd om de Haldex uit elkaar te halen als het differentieel vanonder de auto gaat en het ding te reinigen en van verse olie+filter te voorzien. Als de dealer daar niet in mee gaat dan betaal ik dat zelf wel, nu moet de boel toch los.

Ik heb het reparatie-advies inmiddels per e-mail aan de dealer voorgelegd en wacht de reactie even af. Revisie kost alles bij elkaar zo'n 1600 euro inclusief btw, inclusief het reinigen van de Haldex. Een nieuw differentieel kost naar verluid 3400 euro exclusief btw en dan heb je weer honkietonkie lagers. Wat mij betreft is revisie dus prima maar ik weet niet hoe de dealer er tegenover staat om dit uit te besteden aan een partij die ze niet kennen.

Helaas is het differentieel volgens Volvo niet te reviseren. Hetzelfde differentieel zit onder diverse typen Land Rover en volgens dat merk is het wel te reviseren  :eusa_think:
Het is even afwachten hoe de dealer gaat reageren. Voor nu vind ik het vooral jammer dat ik achterasrevisie.nl niet eerder kende: had me een berg geld en ergernis bespaard in de tijd dat ik de groene N XC nog reed. Heerlijk om iemand te spreken die gewoon echt weet waar ie het over heeft :eusa_clap:
Er werd me overigens gevraagd of ik ook op volvo-forum.nl zat, daar heeft ie van diverse forumleden al een differentieel gedaan. Ik zit niet actief op volvo-forum, heb maar niet uitgelegd dat ik na de 850 hier ben blijven plakken ;D

Om positief af te sluiten: zo'n XC is een prima trekker 8) (al is het interieur dan wel een beetje besmettelijk, binnenkort eens tijd maken om te poetsen)

elianmars

Citaat van: Taranis op 05-09-2016 21:57:18
Citaat van: elianmars op 02-09-2016 00:24:39
Vergroten? Dan wordt je slaapkamer kleiner?  :eusa_think:

Nee hoor :)

Dakkapel dan maar  ;D

classicT5

Mooi dat de oorzaak gevonden is! De dealer zal hier toch wel in mee gaan?

Sbv

Citaat van: classicT5 op 05-09-2016 23:36:50
Mooi dat de oorzaak gevonden is! De dealer zal hier toch wel in mee gaan?
Nou...............dat zal nu net de uitdaging worden denk ik zo.

Hopelijk deze week meer nieuws en dan maar afwachten

leons850

Mooi dat er eindelijk iemand is geweest die weet hoe de vork in de steel steekt.
Ik hoop dat je er uit komt met de dealer.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

vincen tdi

Mooi dat ze het euvel hebben gevonden.
Misschien een mooi moment voor de dealer om kennis te maken met een gereviseerd diff.
Je bent dus kennelijk niet de eerste en zult waarschijnlijk ook niet de laatste zijn.
De wereld is rond dus als je lang genoeg onderweg bent kom je elkaar altijd weer tegen :D

StefanCJ

Succes Ronald, ik ben benieuwd.

V70geRwin

Lekkere heldere diagnose en kostenplaatje valt nog mee, zeker als je de reiniging van de haldex zelf betaalt.
Het zou me echt tegenvallen als ze dit niet gaan doen, je hebt er zelf ook veel tijd en energie in zitten.

triton

Al reactie gehad van de heren van volvo?
Professioneel raddraaier

Sbv

Citaat van: triton op 06-09-2016 11:20:24
Al reactie gehad van de heren van volvo?

Reactie is er geweest. Ik laat het verder aan Ronald over om het hier neer te zetten maar gaat goed komen volgens mij

triton

Ik wacht geduldig af  :eusa_whistle:
Professioneel raddraaier

MarcoV

Mooi dat het eindelijk gevonden is Ronald, hopelijk snel opgelost nu  :eusa_clap:

Taranis

Citaat van: V70geRwin op 06-09-2016 10:31:09
Lekkere heldere diagnose en kostenplaatje valt nog mee, zeker als je de reiniging van de haldex zelf betaalt.
Het zou me echt tegenvallen als ze dit niet gaan doen, je hebt er zelf ook veel tijd en energie in zitten.

Het valt gelukkig alles mee. Sorry voor de trage reactie André, ik werk op het moment vrij veel dus zit weinig op het forum ;)
Vanmorgen direct een mailtje van de dealer dat ze volledig akkoord gaan met het reparatie-advies (dus ook de reiniging van de Haldex) en ik de auto op kosten van de dealer bij Sohns mag parkeren. Ik had eigenlijk gehoopt dat ik de auto in Goes bij de dealer mocht zetten tijdens onze vakantie en zij het differentieel op zouden sturen naar Dalfsen maar daar wil de dealer niet aan: die willen liever dat Sohns alles doet. Dat is dan ook het enige minpunt: het kost vanuit Goes 2x 6 uur om de auto te brengen en te halen.
Dat heeft wel als voordeel dat de boel meteen weer ingereden is: schijnbaar rijdt het de eerste 100-300 kilometer niet echt comfortabel omdat de Haldex uit elkaar geweest is. Tegen dat ik thuis ben, zit ik wel aan de 250 kilometer :)

Helaas lukt het niet meer voor onze vakantie dus het wordt pas ergens eind oktober. De dagen dat de XC in Dalfsen logeert, krijg ik vervangend vervoer van de dealer ter beschikking gesteld dus dat is ook netjes. Tevens verzorgt de dealer het uitlijnen na de revisie (subframe moet los).
Ik ben vooral opgelucht dat het goed gaat komen, ik had niet zo heel veel zin om de auto weer terug in te leveren. Ik vind het gewoon een stoere bak en ben er blij mee :D