De CrossZeeuw

Gestart door Taranis, 20-08-2014 21:13:20

Vorige topic - Volgende topic

volvobug

Het antwoord is dus ja  :D. Lekker weer daar nog?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Taranis

Valt beeeeeeeetje tegen dus route omgegooid om de regen te ontlopen en verder gewoon elk uurtje zon proberen te pakken en vooral genieten 8)

Taranis

Het voelt alweer als een eeuwigheid geleden maar begin augustus hebben we de C70 weer eens uitgelaten. Vertrokken in oud-Hollandsch zeikweer:

Eerste bestemming: de dealer, om de XC70 te parkeren die daar mocht logeren tijdens onze vakantie om de bak te fiksen (daarover later meer).

Daarna door naar de veerboot in Travemünde. Drie uur file onderweg gehad en dan ben je 't wel een beetje beu maar uiteindelijk begon 5 minuten voor aankomst zelfs het zonnetje te schijnen 8)

De volgende dag naar Oslo getuft maar niet voordat we eerst onze eigen cabrio-meet hadden geregeld :D

In Oslo aan de waterkant op een terrasje beland en voor 10 euro bier en 5 euro cola besteld (viel nog mee eigenlijk) ;D :

De volgende dag door gereden naar Norefjell waar we een huisje voor een paar dagen hadden. Helaas werkte het weer niet zo mee maar het huisje was meer dan prima:

Een zeldzaam zonnestraaltje :D :

Op dinsdag door getuft naar Undredal. Google Maps kiest soms bijzondere tolwegen uit (en ja het regende) :

Uiteindelijk werd het weer beter en de wegen ook:

In Undredal een paar droge momenten mee gemaakt, totdat de regen er stiekem wel een heel mooi schouwspel van maakte in het fjord:

De volgende morgen:

Erger was dat ik de C70 met het linker voorwiel op een steen oid had geparkeerd waardoor de auto iets getordeerd stond (blijkbaar) en het raam van het bestuurdersportier niet goed in het rubber van het cabriodak was gevallen. Na een hele nacht regen kwam ik er 's ochtends achter dat het deurpaneel en m'n stoel vol water stonden ::) De zitting was al gaar maar nu helemaal. Mocht iemand nog een nieuwe + stoelverwarmingsmatje weten te vinden dan graag, ik kan ze nergens krijgen.

Die dag de Flambahn de berg op genomen. Minder spectaculair dan men voor doet komen maar wel mooi:

Daarna door gereden naar Eidfjord waar we een prima appartement met zeer vervelend uitzicht hadden:

Daar was het redelijk weer dus kon de C met het dak open mooi een beetje drogen (en op tijd weer dicht doen voor de volgende regenbui).
Op verzoek van Sbv moest natuurlijk nog wel _de_ foto gemaakt worden:

Eigenlijk zouden we die dag naar Stavanger rijden om in het weekend naar Kjerag te hiken en misschien ook nog een keertje de preekstoel. Helaas was het uitgerekend die dagen code oranje en 50 mm regen dus hiken was gewoon niet verantwoord. Uiteindelijk besloten om ipv af te zakken naar Stavanger, naar Bergen te rijden. Daar regent het 266 dagen per jaar maar nu was het er juist prachtig weer omdat de regen nog in het zuiden hing. Naar Bergen was echt een schitterende rit:

De C70 in zijn element:

In Bergen zelf natuurlijk naar de toeristische hotspot gegaan en daar op een terrasje van de zon genoten 8) :

De volgende dag moest de gifbeker dan toch echt leeg dus zijn we in de regen naar Hauggrend (Telemark) gereden. De 2e dag daar werd het zowaar een beetje droog dus een tripje naar de kust gedaan op aanraden van Ewout. Onderweg wat regen:

...maar ook prachtige omgevingen en beelden. Aan de kust lekker in de zon op een terrasje gezeten. Nadat we terug het binnenland in reden, ging het na een uurtje weer regenen (en wat duurt het dan fokking lang voordat dat dak dicht is!).

De laatste paar dagen zijn we in huize Schalkwijk verbleven (waarvoor nogmaals dank, was gezellig :eusa_clap: ) maar mijn vriendin wilde graag eerst naar Verdens Ende waar ze alleen in de winter geweest was. Ook in de zomer best mooi, al heb ik het na 3x wel gezien ;D

Nog een mooi toertje met Ewout in de C gemaakt:

En daarna in 2 dagen weer terug naar het Zeeuwse getoerd. In Duitsland kreeg die gekke ouwe C het op z'n heupen (of de bestuurder :eusa_think: ) en klokte zowaar 238 km/h op de teller :o Die teller liep nog langzaam op maar mijn vriendin kreeg ongeveer een hartaanval dus het daar maar even bij gelaten... al hebben we later nog 2x de 235 km/h aangetikt. Gek genoeg was het olieverbruik op die rit minimaal waar ie normaal toch een aardige slok olie lust dus het lijkt er op dat arjent5R gelijk krijgt: het blok is eindelijk schoongebrand.

Na 4600 probleemloze kilometers met dat ouwe hok had ie de volgende dag wel een vers plasje olie verdiend:

Zoals een vriend het die dag omschreef: qua onderhoud zorg je er echt goed voor maar een rustig leventje heeft ie niet. Dat klopt wel ;D

Ondertussen hadden we de dag ervoor op weg naar huis de XC70 weer opgehaald bij de dealer. Onderweg naar huis (7 kilometer) had ik het idee dat de bak nog meer stuk was dan vóór de reparatie maar inmiddels ben ik 500 kilometer verder en gaat het al wat beter. Het schijnt 1500-2000 kilometer te kunnen duren voordat alles opnieuw ingeleerd is. We gaan het zien, voorlopig staat de auto al een week stil onder de carport omdat ik met dit goede weer alles met de C en het stalen carbon ros doe. En stiekem ook nog niet al het vertrouwen terug in de XC heb, dat moet nog even een beetje groeien geloof ik. Nu vraag ik me bij elk hikje als ie schakelt af of het toch wel goed gaat :eusa_shifty:

De V40XC mocht gisteren weer op voor z'n tweejaarlijkse APK. Op zich een formaliteit bij een auto met net 60.000 op de teller, alleen de CO-waarde was wat hoog. Navraag bij KIM leerde dat de lambdasonde vermoedelijk vroegtijdig aan het aftakelen is. Gelukkig duurt het weer 2 jaar tot de volgende APK dus dat zien we dan wel weer :eusa_whistle: (en terwijl ik dit tik, bedenk ik me dat ik het advies van KIM om de fuel trim waarden eens uit te lezen, alweer vergeten was... dat komt nog :) )

Vrijdag mag de C70 op voor de APK, daar heb ik iets meer twijfels bij. We gaan het zien :D

Marc O.

Bekende (en mooie!) plaatjes uit Noorwegen. Gelukkig hadden wij vorig jaar wat meer geluk met het weer. Al heeft dat regenachtige in zo'n fjord op een of andere manier toch ook wel een bepaald sfeertje.
...The Nile isn't just a river in Africa...

volvobug

Mooi verslag, mooie foto's en mooie rit geweest! Maar ververs je nu de olie na 4.600 km of zat die er al langer in?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Sbv

Mooie foto's Ronald. Verdens End in de zomer lijkt me wel wat. De vorige keer dat we daar waren was het smerig koud

KIM

En ondanks de regen en wat lekkage is het toch een genot om met een cabrio op vakantie te gaan.

Taranis

Citaat van: volvobug op 28-08-2019 22:02:12
Mooi verslag, mooie foto's en mooie rit geweest! Maar ververs je nu de olie na 4.600 km of zat die er al langer in?

Thanks!
De olie zat er ruim 12.000 kilometer in: sinds de carterpan+oliepompwissel bij garage KIM :)
Normaliter ververs ik de motorolie van de cabrio 1x per jaar maar omdat we dit jaar wel erg veel rijden en nog een paar weekendjes in het naseizoen voor de boeg hebben, nu maar even tussendoor. Ik heb recent geleerd dat je bij een hoog olieverbruik juist vaker ipv minder vaak olie moet wisselen dus wil 't niet te lang laten zitten.

Citaat van: Sbv op 28-08-2019 22:06:08
Mooie foto's Ronald. Verdens End in de zomer lijkt me wel wat. De vorige keer dat we daar waren was het smerig koud

Het was er nu ook niet echt warm ;D We waren bij dat we wat fleece jacks bij hadden: de wind maakte het koud.

Citaat van: KIM op 29-08-2019 07:20:25
En ondanks de regen en wat lekkage is het toch een genot om met een cabrio op vakantie te gaan.

Zeker weten. Je levert wat comfort in maar je krijgt er zoveel voor terug.
Het is alleen wel altijd een compromis: de C70 is een prima tourer voor lange vakantieritten maar op die ene bochtige bergweg voelt ie zich echt niet thuis. Ondersturend met te weinig power onderin de hairpin uitkomen is nou niet echt sexy :P
Mijn vriendin wil graag een Z4 maar nadat een vriend die de M-versie heeft uitgelegd heeft hoe oncomfortabel zo'n ding is en je er zeker niet mee naar Noorwegen rijdt, is ze genezen. Het is alleen wel de leukere auto op die bochtige bergweg.

KIM

Tsja en daarom hoef ik geen C70; ik vind ze gewoon niet stijf genoeg. Een gewone Z4 vind ik ook maar een boot in vergelijking met de concurrenten trouwens.
Misschien als je iets meer neerlegt kun je een leuke boxster aanschaffen. Dan heb je wel een leuk sportief autootje.

elianmars

Citaat van: KIM op 29-08-2019 12:51:44
Tsja en daarom hoef ik geen C70; ik vind ze gewoon niet stijf genoeg. Een gewone Z4 vind ik ook maar een boot in vergelijking met de concurrenten trouwens.
Misschien als je iets meer neerlegt kun je een leuke boxster aanschaffen. Dan heb je wel een leuk sportief autootje.

Och, dat torderen heeft ook wel wat hoor. Dat houdt het spannend ;D

)()()sT

Op vakantie gaan met zo'n dicht oud hok ook ;D
Leuk verslag Ronald, en wel prettig dat ie het netjes gedaan heeft 8)

vincen tdi

Citaat van: elianmars op 29-08-2019 14:55:28
Och, dat torderen heeft ook wel wat hoor. Dat houdt het spannend ;D

Oneffenheden in het wegdek horen opgevangen te worden door de schokbrekers en veren. Niet door de rest van de koets  :eusa_snooty:
De wereld is rond dus als je lang genoeg onderweg bent kom je elkaar altijd weer tegen :D

elianmars

Citaat van: vincen tdi op 29-08-2019 22:37:43
Oneffenheden in het wegdek horen opgevangen te worden door de schokbrekers en veren. Niet door de rest van de koets  :eusa_snooty:

Nah.... dat gebeurt met het sportonderstel al helemáál niet  ;D

Snellebaksteen

Mooie foto's en verhalen hoor! Ik krijg er zelf ook zin van om in een cabrio op toer te gaan.
Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

Taranis

Citaat van: KIM op 29-08-2019 12:51:44

Dant moet je wel eerst heel bewust de keuze maken om voor een tweepersoonscabrio te gaan terwijl wij regelmatig erg blij zijn met een vierpersoons :)

Wel grappig trouwens hoe je in gedachten dezelfde weg langs andere alternatieven aflegt: een Boxster was ook al in ons opgekomen maar ik heb er echt helemaal niets mee. Het zal vast leuk rijden maar ik vind 't gewoon geen aantrekkelijke auto.
Ietsje hoger op de Porsche-ladder heb je natuurlijk de Cayman maar die is er niet als cabriolet dus zit je al snel aan een 911. De goedkoopste is de 996 maar ik zou die spiegelei-koplampen denk ik toch een keertje beu worden (lijkt wel een zielig kijkende hond), dus zit je aan de 997 (de 993 is al schier onbetaalbaar en is inmiddels ook gewoon ouwe meuk). De 3.4 wil je niet want die draait in elkaar dus wil je een 3.8. Dan heb je 't al snel over serieuze bedragen die ik niet voor een hobby-auto neer wil tellen dus voorlopig blijven we lekker genieten van onze vierpersoons wokkel 8)

Citaat van: )()()sT op 29-08-2019 18:54:12
Op vakantie gaan met zo'n dicht oud hok ook ;D
Leuk verslag Ronald, en wel prettig dat ie het netjes gedaan heeft 8)

Thanks! En ja waar begin je aan maar het bevalt ons wel :) (mits we Vida mee hebben en wat bobines en wat olie en tie-wraps en secondenlijm en en en ::) )

Citaat van: Snellebaksteen op 30-08-2019 00:52:34
Mooie foto's en verhalen hoor! Ik krijg er zelf ook zin van om in een cabrio op toer te gaan.

:D
Wat houdt je tegen? :) De koopjes op marktplaats komen nu aan het eind van het seizoen beschikbaar en zijn vaak goedkoper dan huren ;) (tenzij je net als ik dan vervolgens de halve auto vernieuwt)