ABS lampje brandt af en toe: sensor kapot ?

Gestart door Skippy, 27-08-2014 13:02:08

Vorige topic - Volgende topic

Skippy

Heb dus ook problemen met een af en toe brandend ABS-lampje. Begrijp dat het inderdaad afkeuren geblazen is, als ie toevallig brandt tijdens de APK. Bovendien werkt de ABS blijkbaar niet op het moment dat het lampje brandt. Da's minder als je dan net moet remmen op een gladde ondergrond. Bij het uitlezen in de garage kwam men tot de conclusie dat de fout waarschijnlijk zit in de ABS-sensor rechtsachter. Die dingen schijnen er lastig heel uit te halen te zijn. Het is nogal kwetsbaar.. En het is mij ook niet helemaal duidelijk of je dan alleen de sensor rechtsachter moet vervangen (iets van 130 euro nieuw ??) of dat de sensors altijd per set van twee moeten worden vervangen (voor of achter). Tweedehands sensoren plaatsen wordt ook afgeraden. En ze garanderen in de garage dus niet dat het probleem is verholpen nadat de sensor is vervangen. Weer iemand anders zegt dat ze maar eens moeten beginnen met het schoonmaken van de stekkers in de ABS-unit onder de motorkap. Wie heeft goed advies ?

razorx

Ik zou de sensors eerst doormeten met een ohm meter. Moet zo rond de 1k á 1k5 zitten.
Weet de exacte waarde even niet uit mijn hoofd. Maar in die orde van grootte.

Vervuilde stekers bij de sensor kunnen ook een boosdoener zijn. Of schade aan de bekabeling.

Daarnaast: Als je een ABS controller van het nieuwe type helpt kan doorsolderen ook helpen. Als is het storingsbeeld dan meestal anders.

Als je het truukje weet is een ABS sensor overigens echt makkelijk los te halen. In tegenstelling tot wat vaak gesteld wordt.

Connector los. Boutje er uit.
Geeft nu een heel subtiel tikje met een hamer en een schroevendraaier tegen het voetje van de sensor. Zo dat hij alleen maar één keer even ietsje naar links en dan rechtsom draait. Wat WD40 kan hierbij helpen. Dan moet hij met een heel subtiel tikje of duwtje zo los te schuiven zijn.

Skippy

luuksch

Waarschijnlijk te simpel, maar was het bij mij: als het lampje brandt... probeer dan ietsje de sleutel terug te draaien (niet uitdoen ;) ).
Toen: 1998 Volvo V40 2.0T (240k)
Erna: 2011 Renault Twingo 1.5 dCi (30k)
Daarna: 1995 Volvo 850 2.0 T5+ (295k)
Nu: 2005 Volvo V70 D5 (300k)

Lammert

Citaat van: luuksch op 28-08-2014 09:27:50
Waarschijnlijk te simpel, maar was het bij mij: als het lampje brandt... probeer dan ietsje de sleutel terug te draaien (niet uitdoen ;) ).
Bij mij ook idd, en de richtingwijzers werkten ook niet als ABS lampje brandde. Als je eenmaal weet waar t aan ligt makkelijk op te lossen, maar anders kan t een nare zoektocht zijn.

jefko

Mijn lampje brandde ook af en toe en werd bij de APK daarop afgekeurd. Ik weet dat de soldeerverbindigen van de ABS module het probleem veroorzaken, maar was eigenlijk niet van plan om de module te gaan repareren. Alhoewel hiervoor wel wat mogelijkheden op internet te vinden zijn. Bij mijn speurtocht kwam ik een oplossing tegen die in 5 mnuten zonder gereedschap is aan te brengen. Zet een wigje (een halve wasknijper in mijn geval) tussen de module en het chassis, zodat er wat spanning op komt. Na het starten brandde het lampje nog wel. maar even rijden dan reset de module zich bij ca 20km/uur snelheid en daarna is bij mij het probleem verdwenen. glansrijk door de APK keuring. Desgewenst kan ik een fotootje van de oplossing maken, maar je kunt ook hier kijken:

http://www.carinstructions.com/volvo-s70-v70-abs-module/

cornelis-b

Citaat van: jefko op 27-05-2015 12:58:33
Mijn lampje brandde ook af en toe en werd bij de APK daarop afgekeurd. Ik weet dat de soldeerverbindigen van de ABS module het probleem veroorzaken, maar was eigenlijk niet van plan om de module te gaan repareren. Alhoewel hiervoor wel wat mogelijkheden op internet te vinden zijn. Bij mijn speurtocht kwam ik een oplossing tegen die in 5 mnuten zonder gereedschap is aan te brengen. Zet een wigje (een halve wasknijper in mijn geval) tussen de module en het chassis, zodat er wat spanning op komt. Na het starten brandde het lampje nog wel. maar even rijden dan reset de module zich bij ca 20km/uur snelheid en daarna is bij mij het probleem verdwenen. glansrijk door de APK keuring. Desgewenst kan ik een fotootje van de oplossing maken, maar je kunt ook hier kijken:

Sorry maar dit is een beun oplossing :eusa_wall: :eusa_wall: De soldeerverbindingen vertonen eigenlijk altijd breuken in de tin na een jaar of 15 en wat je nu doet is de kracht veranderen op de print zodat je nog een beetje verbinding in de contacten creëert. De oplossing is gewoon de unit loshalen en de oude tin totaal desolderen en de boel opnieuw vertinnen. Niet denken ik zet er even een soldeerbout op want de tin is gewoon "dood"

Gewoon even demonteren en opnieuw solderen en kan je dat niet dan zijn er op het forum meerdere personen die dat wel kunnen. Thuur is er een van en ik repareer ze ook en heb nog een ABS - Tracks ruil unit liggen.

Zie de breuken in de tin.

Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

The Demon

Citaat van: cornelis-b op 27-05-2015 18:26:21
Citaat van: jefko op 27-05-2015 12:58:33

Sorry maar dit is een beun oplossing :eusa_wall: :eusa_wall: De soldeerverbindingen vertonen eigenlijk altijd breuken in de tin na een jaar of 15 en wat je nu doet is de kracht veranderen op de print zodat je nog een beetje verbinding in de contacten creëert. De oplossing is gewoon de unit loshalen en de oude tin totaal desolderen en de boel opnieuw vertinnen. Niet denken ik zet er even een soldeerbout op want de tin is gewoon "dood"

Gewoon even demonteren en opnieuw solderen en kan je dat niet dan zijn er op het forum meerdere personen die dat wel kunnen. Thuur is er een van en ik repareer ze ook en heb nog een ABS - Tracks ruil unit liggen.

Zie de breuken in de tin.
http://www1.picturepush.com/photo/a/14608379/1024/ABS-Controler/voor1.jpg

http://www2.picturepush.com/photo/a/14608380/1024/ABS-Controler/voor2.jpg
Helemaal met Henk eens! Gewoon opsturen naar Thuur of Henk en je hebt een volledig werkend systeem, en het kost echt niet een maandsalaris.

jefko

Het is natuurlijk een tijdelijke oplossing, maar deze methode geeft wel snel aan dat je het probleem in de ABS-module moet zoeken en dus daar succesvol aan de gang kunt gaan.
En net voor de APK heb je dan toch even lucht!

cornelis-b

Citaat van: jefko op 27-05-2015 22:28:44
Het is natuurlijk een tijdelijke oplossing, maar deze methode geeft wel snel aan dat je het probleem in de ABS-module moet zoeken en dus daar succesvol aan de gang kunt gaan.
En net voor de APK heb je dan toch even lucht!

Het enige wat je met deze methode kan bereiken is dat je behalve breuken in de tin, die er al zitten ook breuken in de printbanen krijgt en dan ben je nog niet klaar. dan zal je de banen moeten gaan bekijken met een printbreuk detectiespray en dit ook nog eens moeten oplossen. Het demonteren van de ABS controler, het openen en de soldeer verbindingen volledig vernieuwen en daarna weer monteren neemt totaal twee uur in beslag dus als je dit probleem hebt kan je het ruim voor de APK doen / laten doen.

Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

jefko

Het maken van nieuwe breuken zal wel loslopen, want je zet echt niet veel kracht met het inschuiven van het wiggetje. Vaak beweegt de module een beetje, bv als je over een verkeersdrempel rijdt, en dan kan het lampje ook aan of uit gaan. Dat wordt nu met het wigje voorkomen.
Als je de module wil gaan behandelen is er een mooie handleiding (wel in het noors, dus even google translate voor de mensen die geen noors kunnen lezen, maar de foto´s verduidelijken veel).
http://volvoforum.no/tips_triks/850-absmodul.htm

RoelNL

Dat wordt dus ook op het forum gedaan door verschillende mensen op precies dezelfde manier ;)
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

cornelis-b

Citaat van: jefko op 05-06-2015 12:04:14
Het maken van nieuwe breuken zal wel loslopen, want je zet echt niet veel kracht met het inschuiven van het wiggetje. Vaak beweegt de module een beetje, bv als je over een verkeersdrempel rijdt, en dan kan het lampje ook aan of uit gaan. Dat wordt nu met het wigje voorkomen.
Als je de module wil gaan behandelen is er een mooie handleiding (wel in het noors, dus even google translate voor de mensen die geen noors kunnen lezen, maar de foto´s verduidelijken veel).
http://volvoforum.no/tips_triks/850-absmodul.htm

Is dit niet makkelijker dan in het Noors?

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,72204.msg1585057.html#msg1585057

Zeg maar Henk tegen mij

jefko

Jazeker, bedankt voor de link.
Alleen zie ik in de noorse handleiding beter uitgelegd hoe je de ABS-module kunt open krijgen. Zo te zien zonder te zagen, door de klemringen eraf te peuteren en daarna de siliconelijm er tussenuit halen met een schroevendraaier. Als dat niet lukt kun je natuurlijk altijd nog gaan zagen met de dremel.
Maar jouw soldeerwerk is natuurlijk beter beschreven en dat is wel het belangrijste van het verhaal.
Vakwerk!

Vandaag woensdag 25 juni de ABSmodule eruitgehaald en de 4 ronde klipjes erafgehaald en met ijzerzaag even het wandje rondom ingezaagd. Zonder veel breuksporen het deksel kunnen verwijderen en daarna alle rechtse soldeerpunten vernieuwd. Eerst wel even het siliconenlaagje rondom de soldeerpunten weghalen met een haakpennetje en pincet. Klemmetjes konden er weer op en een beetje lijm om het verder af te dichten. Daarna gemonteerd en voila geen halve wasknijper meer nodig.