Standkachel

Gestart door glenfiddich1983, 02-09-2014 15:17:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

glenfiddich1983

In mijn S70 zit een originele Volvo standkachel, die het helaas niet doet. Naar verluid zou hij enkel gereset moeten worden.

Heb de auto naar de dealer gebracht (Broekhuis Groningen) om hem te resetten, maar ze konden er niet in komen om hem uit te lezen of te resetten.

Ze hebben gekeken waar ze zo bij konden (zekeringetje en nog wat) maar hielp niet.

Ze konden wel verder zoeken, maar er was niet te zeggen hoe lang ze er over zouden kunnen doen voordat ze het vinden. Een "open eind" dus.
Een voorstel was er eerst twee uur in te steken en dan verder te zien. Gelet op het uurtarief van 90-100 incl. en de onzekerheid over de uitkomst heb ik er maar van af gezien. Heel jammer, maar met zo'n tarief kan ik niet in een bodemloze put stappen, zeker niet met een gadget als een standkachel.

Heeft hier iemand misschien ervaring met standkachels en tips wat ik zelf zou kunnen proberen?
Hoofdauto: Volvo V70 2.4D (2010, Diesel, 207.000 km)
2e auto: Volvo 940 Turbo (1991, Benzine, 300.000 km)

maruska

resetten gebeurd in de verbrandingsunit zelf, dat is een but klus. heb ooit met sander erover gehad om een reset switch te maken ergens voorin.
je kunt het nalopen, maar ik gok dat er lucht in de leiding zit, hij wel benzine krijgt, of je systeem een reset nodig heeft. beide BUTT klusjes..
je kunt hem niet echt testen op de werkbank ^^

afgeven hier bij mij is uiteraard altijd mogelijk. dan test ik hem hier in de gele, maar dan ben je hem wel kwijt ;D
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

Sbv

Standkachel uit elkaar halen, dan kan je een resetknopje zien. Denk met 2 uur dat je de unit zeker wel los hebt en er weer in op een brug

Het kan ook zijn dat er iets aan lucht in het systeem zit. Unit is zeer gevoelig voor lucht. Na een paar valse starts doet deze het niet meer en dien je eea te resetten

glenfiddich1983

Wtf, wie verzint het dan om een resetknopje te verstoppen IN de unit  ???
Hoofdauto: Volvo V70 2.4D (2010, Diesel, 207.000 km)
2e auto: Volvo 940 Turbo (1991, Benzine, 300.000 km)

Sbv

tja...
Ik verzin het ook niet, maar heb de zelfde unit op mijn S70R zitten.

Er staat hier op forum wel zeer beperkt info over standkachel.

zeer zeer goed ontluchten is eerste.
Broekhuis zou het van reset toch wel moeten weten. Mogelijk dat men in documentatie ergens wat kan vinden

glenfiddich1983

Citaat van: Sbv op 02-09-2014 16:54:15
tja...
Ik verzin het ook niet, maar heb de zelfde unit op mijn S70R zitten.

Er staat hier op forum wel zeer beperkt info over standkachel.

zeer zeer goed ontluchten is eerste.
Broekhuis zou het van reset toch wel moeten weten. Mogelijk dat men in documentatie ergens wat kan vinden

Wat er ontlucht moet worden is dan de brandstofleiding?

Ik had trouwens bij Broekhuis nog voorgesteld no cure no pay met een maximaal aantal uren, maar dat moet eerst met de vestigingsdirecteur besproken worden en die is er donderdag pas weer. Dus daar zouden ze nog op terug komen.

Maruska: dat idee van een resetknop buiten de unit, heeft dat ooit een succesvol vervolg gekregen?
Hoofdauto: Volvo V70 2.4D (2010, Diesel, 207.000 km)
2e auto: Volvo 940 Turbo (1991, Benzine, 300.000 km)

maruska

Citaat van: Sbv op 02-09-2014 16:20:26
Standkachel uit elkaar halen, dan kan je een resetknopje zien. Denk met 2 uur dat je de unit zeker wel los hebt en er weer in op een brug

Het kan ook zijn dat er iets aan lucht in het systeem zit. Unit is zeer gevoelig voor lucht. Na een paar valse starts doet deze het niet meer en dien je eea te resetten
LOL sander, ik zeg hetzelfde ^^

@glen :nope. het project standkachel moet nog verder uitgewerkt worden aankomende tijd. maar het is vele malen makkelijker dan die unit uitbouwen, resetten en dan weer inbouwen.
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

glenfiddich1983

Citaat van: maruska op 02-09-2014 20:18:02
Citaat van: Sbv op 02-09-2014 16:20:26
Standkachel uit elkaar halen, dan kan je een resetknopje zien. Denk met 2 uur dat je de unit zeker wel los hebt en er weer in op een brug

Het kan ook zijn dat er iets aan lucht in het systeem zit. Unit is zeer gevoelig voor lucht. Na een paar valse starts doet deze het niet meer en dien je eea te resetten
LOL sander, ik zeg hetzelfde ^^

@glen :nope. het project standkachel moet nog verder uitgewerkt worden aankomende tijd. maar het is vele malen makkelijker dan die unit uitbouwen, resetten en dan weer inbouwen.

Ik zal het voorstel van broekhuis eens afwachten. Als dat niet passend is dan moet ik misschien zelf eens wat gaan pielen met dat ding. Onder het mom van baat het niet dan schaadt het niet, want hij werkte toch al niet.
Hoofdauto: Volvo V70 2.4D (2010, Diesel, 207.000 km)
2e auto: Volvo 940 Turbo (1991, Benzine, 300.000 km)

Sbv

het koelsysteem dient zeer goed ontlucht te worden. In het stuk van de standkachel blijft makkelijk wat lucht achter waardoor de standkachel het niet doet. Beveiliging tegen oververhitten etc.

Ik moet mijn project nog eens afmaken of het ding er van onder trekken(denk het laatste)

glenfiddich1983

Citaat van: Sbv op 02-09-2014 20:31:14
het koelsysteem dient zeer goed ontlucht te worden. In het stuk van de standkachel blijft makkelijk wat lucht achter waardoor de standkachel het niet doet. Beveiliging tegen oververhitten etc.

Ik moet mijn project nog eens afmaken of het ding er van onder trekken(denk het laatste)

Hoe ontlucht ik dat dan afdoende? Als de standkachel niet in gebruik is, circuleert de koelvloeistof dan wel door dat gedeelte van de koelvloeistofleidingen?
Hoofdauto: Volvo V70 2.4D (2010, Diesel, 207.000 km)
2e auto: Volvo 940 Turbo (1991, Benzine, 300.000 km)

Sbv


glenfiddich1983

Daar staat niet hoe ik hem ontlucht, of lees ik er toch overheen?
Hoofdauto: Volvo V70 2.4D (2010, Diesel, 207.000 km)
2e auto: Volvo 940 Turbo (1991, Benzine, 300.000 km)

BBS

#12
Standkachels sowieso elke maand een half uur laten branden, desnoods met de ramen open.
Staat in het instructutieboek van de FH met dik onderstreepte letters omdat anders de standkachel in storing kan vallen en de werking niet meer gegarandeerd is... ;)

Edit:
Ik denk dat de standkachels onderling wezenlijk niet veel verschillen, behalve de voedingspanning, 24 om 12 Volt en diesel/benzine.
Techniek erachter zal het zelfde zijn.

In mijn vorige auto (VW op benzine) heb ik ook een Webasto standkachel laten bouwen, en ook daar stond in het instructie boekje dat de kachel elke maand minimaal een half uur in bedrijf moet zijn om storingen te voorkomen ;)
Volvoloos....

Minifreak1293

Ik volg dit op de voet!! Heb ook een niet werkende standkachel (alleen als de motor draait) en ben erg op zoek naar oplossingen.
Eerste stap gaat resetten worden middels de knop en als dat niet werkt....ontluchten...maar hoe moet dat????
V70 T5 AT LPI

cornelis-b

Ronald (Taranis) kom er eens in, jij hebt ooit zo'n ding laten inbouwen in je ex GLT. Weet jij hier misschien meer over te melden?
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien