Nieuw wegenbelastingstelsel vanaf 2016

Gestart door 10klepper, 03-09-2014 20:26:36

Vorige topic - Volgende topic

10klepper

:o
Zojuist hoorde ik op de radio dat het huidige wegenbelastingstelsel op de schop gaat. Er iets met het met het huidige systeem van subsidiëren dat uiteidenlijk veel meer blijkt te kosten dan dat het aan schone lucht zou opleveren. In het nieuwe systeem gaat belasting betaald worden afhankelijk van hoe vervuilend de auto is. Ik ben benieuwd wat dit voor mijn geliefde 10 klepper gaat betekenen en voor onze roffels in het algemeen.
:eusa_pray:

'99 V70 dop 2.5 10v aut, +/- 333333km, Propus, Comet, IPD, Bilstein, Intrax -4cm, sc901 Dolby surround, ha7400, Dynaudio,  C70 koplampen,  XC-grille, 302 remmen

Johann

Vervuiling per gereden kilometer of weer met dat belachelijke EU systeem als basis?

TonV70R

Dit staat erover op Nu.nl:

Bezitters van bepaalde vervuilende auto's gaan de komende jaren meer belasting betalen. 

'Meer belasting voor bezitters vervuilende auto's'

Dat laten Haagse bronnen weten aan de NOS. De plannen om de autobelasting drastisch om te gooien, worden gepresenteerd op Prinsjesdag.

Op basis van de CO2-uitstoot van een auto, betaalt een bezitter de aanschafbelasting (BPM). Omdat de uitstoot lastig te bepalen is, betalen veel autobezitters een lage bpm.

De test om te bepalen hoeveel CO2-uitstoot heeft, is makkelijk te beïnvloeden door autofabrikanten door bijvoorbeeld roosters af te plakken of banden extra hard op te pompen.

Het kabinet wil de regels voor de bpm strenger maken door bezitters van bepaalde vervuilende auto's meer belasting te laten betalen.

Bijtelling

Er komen meer belastingmaatregelingen voor autobezitters. Zo wordt het systeem van de bijtelling, de belasting die je betaalt voor een auto van de zaak, strenger. Er zouden nu te veel tarieven zijn voor verschillende soorten zuinige auto's, maar die zijn in de praktijk minder zuinig dan fabrikanten doen geloven.
Honda Supermagna 1987
Ducati 749 2006
MG TF 2002
Focus wagon 2012
Focus Wagon ST line 2022

ruspek

Als ze nou gewoon alles via de brandstoffen zouden doen is het heel simpel: degene die veel brandstof verbruikt betaald meer (veelrijders) degene die minder rijdt of zuiniger betaald minder.

Ik ben er bang voor dat dit weer een verkapte manier is om de beroerde autoverkopen uit het slop te trekken.
De oude auto's worden als milieuvervuilend bestempeld, dus veel belasting betalen.
nieuwe auto's (die niets zuiniger zijn) worden als milieuvriendelijk bestempeld dus goedkoper.......

Er wordt vergeten dat onze oude auto's nog voldoende waarde hebben om in het buitenland nog vele jaren dienst te doen als bijv. taxi. Dus milieuvervuiling verplaatst zich naar het buitenland.

En dan roepen "Wat zijn we in NL toch weer goed bezig met het milieu door ons nieuwe wagenpark"
Groet Ruben

V70 classic 140 pk benzine, mj 2000

allezjean

Wegenbelasting afschaffen en brandstof accijnzen verhogen, het enige 'rechtvaardige' systeem in mijn optiek dat niet complex is. Alleen nog een oplossing zoeken voor de grensgebieden...

EDIT: Ruspek was me voor.
Heb u ook een groene...?

BBS

Ik weet niet hoe het bij jullie allemaal gaat, maar ik heb niet ff de munten liggen om zo maar even een "schoon" slowmotion  :eusa_sick: gebakje af te halen...

Als ik dan ook meer moet gaan betalen wil ik ook de ruimte hebben op de linkerbaan om door te gassen :evil:
En als het dan toch schoon moet, dan gaan we toch op de fiets met z'n allen?
Volvoloos....

V70 classic

Citaat van: allezjean op 03-09-2014 21:05:13
Wegenbelasting afschaffen en brandstof accijnzen verhogen, het enige 'rechtvaardige' systeem in mijn optiek dat niet complex is. Alleen nog een oplossing zoeken voor de grensgebieden...

Die is er al.
We tanken al over de grens  :evil:
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

Ludo

Citaat van: V70 classic op 03-09-2014 21:15:06

Die is er al.

Maar niet lang meer.
Binnenkort komen wij in NL tanken.  ;D

V70 classic

Citaat van: Ludo op 03-09-2014 21:20:07
Citaat van: V70 classic op 03-09-2014 21:15:06

Die is er al.

Maar niet lang meer.
Binnenkort komen wij in NL tanken.  ;D

Als we beide rechts houden zie ik geen probleem.

Lol
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

Hans Duiven

Als Nederland gaan we helemaal voor Europa zegt onze regering,
maar ze blijven wel met de poten van onze heerlijke BPM regeling af.

Sterker nog: We gaan 'm verhogen!

Wat een ordinaire geldklopperij.  :eusa_wall:

cornelis-b

Nederland wil geld verdienen en hoe maakt niks uit. De autobezitter aanpakken, de ouderen aanpakken maar aan de andere kant miljoenen over de balk gooien naar weet ik veel waar heen. Het is voor Nederland natuurlijk de makkelijkste weg om de auto bezitter weer leeg te trekken. De heren in Den Haag gillen dat Nederland deel uit maakt van Europa , een Europa wel te verstaan maar hoe rijm je dan de enorme prijs verschillen binnen Europa? Nee die zijn niet te rijmen :eusa_wall: :eusa_wall:

Afgelopen zondag tanken in Turnhout België 1.49,5 voor een liter euro 95, en als ik dan hoor wat onze zuiderburen betalen aan belasting voor hun auto dan is dat per jaar wat wij per kwartaal betalen. We worden heel mooi gezegd uitgeknepen door onze Haagse bestuurders. In Nederland mag de automobilist volgens Den Haag nog wel wat meer betalen want het volk hier zijn net schapen, ze lopen allemaal achter elkaar aan en doen trouw wat het opper schaap doet.

Nederlanders zouden solidair moeten zijn en zeggen we rijden om te beginnen een week niet meer en dan eens kijken wat de hoge heren in Den Haag gaan vertellen. Voor iedereen dus de auto een week aan de kant, puur uit protest.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

-D©©©L-

Auto's een week aan de kant ?
Ben je mal. Het schaderisico door niet nagekomen contractuele verplichtingen is een veelvoud van het verschil in autokosten.

Sbv

Het staat een ieder vrij om in het buitenland te wonen. Niet klagen gewoon vertrekken als het je elders beter lijkt.

Ben zelf voorstander van degene die veel rijdt dient meer te betalen. Geen spits kul toeslag of iets. Stop het in accijns en gebruikt het ook daar waar het voor bedoels is. Geen knuffel..... sponsoren of kans rijke........die niets toevoegen. Besteed het aan infrastructuur

FGG

Citaat van: Sbv op 04-09-2014 07:00:28
Het staat een ieder vrij om in het buitenland te wonen. Niet klagen gewoon vertrekken als het je elders beter lijkt.

Het auobelastingstelsel is niet de enige reden om te verhuizen naar het buitenland lijkt me.

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

kulk

Als vervuiling (CO2 uitstoot bijvoorbeeld ) daadwerkelijk de maatstaf zou zijn dan zou op LPG rijden goedkoper moeten worden  :eusa_dance: