Even voorstellen, overweeg s70 tdi

Gestart door sev, 16-01-2005 13:15:40

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

sev

Hoi,

Graag wil ik van de gelegenheid gebruik maken om me voor te stellen op dit forum. Dit forum vind ik bijzonder informatief en er is echt strake van een soort 850 gevoel. Helemaal goed. Ik heb zelf een royal blue 850 2.5 10V uit 95' Hij loopt op G3 ongeveer 1 op 9. Ik rij er nu 2 jaar in. Er staat nu 344.000 op de klok, het olieverbruik is 1 op ongeveer 15.000 km.

Dit is mijn eerste volvo en ik moet zeggen, ik ben echt onder de indruk van de bouwkwaliteit. Ze zijn echt gebouwd om 20 jaar mee te gaan!  Eigelijk zie je dat bij geen enkel ander merk terug, ook niet bij Saab. Mercedes een beetje maar dat is voor aannemers...

De laatste tijd ben ik aan het kijken of het interessant is om turbodiesel te rijden. Alle merken bekeken maar een S70 tdi lijkt de beste keus. Ik twijfel alleen heel erg aan het verbruik. Als ie 1 op 13 verbruikt wordt het me veel te duur. 1 op 16 is nog het overwegen waard. Ze rijden fantastisch, die vijfcilinders hebben echt bakken koppel!!  

Misschien dat jullie me daar mee verder kunnen helpen. Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Succes met dit forum en beste wensen voor 2005!!


Amieke850

Aangenaam Sev!

Hier 'een' antwoord op je vraag:
------------------------------------------------------------
Volvo S70 2.5 D (1999) - Degelijke status (Bron: www.autoweek.nl)

+
• Goede prestaties
• Prettige wegligging
• Forse binnenruimte

 –
• Geen passagiersairbag
• Saai interieur
• Beetje prijzig

Als je carriëre hebt gemaakt mag dat uit je vervoerswijze best blijken. Je neemt bijvoorbeeld een forse Volvo. Een brok luxe, ruimte en status, maar nog niet patserig. Zeker in de dieselversie is het toch een werkpaard.

Volvo vernieuwde in 1997 zijn dikste middenklasser. Het merk benadrukte dat ze daarin een persoonlijke stijl hebben gelegd. Dat blijkt onder meer uit andere aanduidingen zoals S70 voor de sedan, naast de V70 stationcar en C70 voor de heel persoonlijke coupé en convertible. Onder de motorkap van onze testwagen bromt Audi"s (oude) vijfcilinder turbodiesel.

Aanzien heeft de testwagen beslist. Volvo rondde zijn voormalige 850, die welhaast sensationeel brak met Volvo"s kubistische periode, als S70 nog meer af. Daarmee is hij toch minder een auto voor non-conformisten die wars zijn van modieuze trends dan vroeger. Je kunt het ook zo uitleggen dat Volvo dus succesvol van zijn tank-imago is afgekomen.

Ambiance is wat we in het interieur zoeken, een voorname stijl. Een Volvo is niet modieus. Dat geldt ook van binnen. Stemmig, maar doodsaai grijs kunststof bepaalt de sfeer; op de portieren zit geen stofbekleding, behalve een hoekje tapijt onderaan. Onze testauto stelde het zonder (als extra leverbare) houtdecoratie, wél had "ie stoelbekleding in een combinatie van stof en leer. De mode van gister: de schuin naar de bestuurder gedraaide middenconsole, een oud BMW-idee dat allang niet meer overal navolging vindt.

De dieselmotor jaagt onze testwagen op economische wijze voorwaarts. Volvo maakt
gebruik van een ex-Audi vijfcilinder, de sterkste diesel uit de vorige A6. De oudere 2.5 vijfpitter is goed voor 103 kW/140 pk. Het bekende onderaards gerommel van de vijfpits diesel-Volvo geeft beslist een status-gevoel. Voelbaar heeft de grote S70 veel trekkracht.
Onze metingen bevestigen dit, de zware Volvo is best vlot. Vooral de 80-120 souplessemeting in vier toont dit met slechts 8,7 seconden op indrukwekkende wijze. Ook de tijd in "5" is met 13,3 seconden nog netjes.

Wat schakelwerk
De Volvo heeft blijkbaar voldoende krachtsreserve, zij het dat daartoe wel enig schakelwerk is vereist. Bepaald geen straf, want zijn bak schakelt prachtig soepel en trefzeker. In de Volvo merk je dat de turbo in het vooronder pas vanaf 2500 tpm vol op stoom is. Bij plotseling gasgeven treedt het aloude "turbo-gat" aan het licht, de motor reageert niet meteen. Gemiddeld haalt hij een mooie 1:13,5.

Rijkwaliteit op hoog niveau mag je in deze klasse verwachten en daarin stelt hij niet teleur. Hij doet daarbij sportief aan. Jazeker: een sportieve Volvo, zelfs in dieselversie. Met vrij stevige vering die wat bonst op korte oneffenheden en een heerlijk gevoelige, nauwkeurige besturing. Hij waarschuwt met opkomend onderstuur dat de grenzen in zicht komen.

Zitgelegenheid is er in deze testkandidaat volop. De Volvo-stoelen zijn lekker diep geprofileerd, vooral de rugleuningen (met instelbare lendensteun) pakken je prettig klemvast beet. De juiste steun onder de dijen valt in te stellen door aparte hoogteregeling voor- en achteraan de zitting. Het zou kunnen dat fors gebouwde bestuurders - om de term "dikke Duitser" te vermijden - de Volvo-meubels te smal vinden. Achterin is het geen behelpen, er zijn ook drie rolgordels en drie hoofdsteunen. De middelste kan verzinken als daar niemand zit, zodat hij het zicht naar achter niet beperkt.

In praktische zin heeft Volvo goed doorgedacht. Zo is er een in delen omklapbare achterbankleuning en een omklapbare leuning op de rechter voorstoel. Handig als er nog wat planken mee moeten om je Scandinavisch chalet af te bouwen. Gewone bagage past er genoeg in het vierkante pakhuis. Volvo staat natuurlijk voor veiligheid. Dus zit er ABS op en standaard zij-airbags.
Dat de S70 géén passagiersairbag meebrengt, zijn we van Volvo inmiddels wel gewend. Immers, als je een kinderzitje voorin zet kan dat niet, een airbag rechts, want als de "bag" na een aanrijding explodeert, komt het kindje in het stoeltje in de verdrukking, aldus luidt de bekende Zweedse filosofie. Tegen Volvo zeggen wij: overtuigend is dat kinderzit-verhaal pas als u zou aanbieden om voor hetzelfde geld wel of geen "rechtse zak" te monteren, in plaats van er liefst f 750 voor te vragen. Niet iedereen heeft tenslotte kleine kinderen.
----------------------------------


Reitse

Als ik met benzine 1:13 kan halen moet met diesel 1:20 nog wel haalbaar zijn... ;)

daytonawim

Het is gewoon een rekensom, de volvo's doen het prima op lpg zelfs de turbo's en kilometerstanden tegen de 5 ton aan lijken dan ook zonder problemen haalbaar te zijn.

1 liter lpg kost circa 45 euro cent daar kan je 9 of 9,5 kilometer mee rijden dus voor 90 cent rij je circa 18 tot 19 kilometer.
diesel kost circa  85 euro cent daar rijd je ongeveer 16 kilometer mee.


Wegenbelasting op diesel kost iets van 85 euro per maand
Wegenbelasting op LPG g3 kost iets van 65 euro per maand

Dus als je veel rijd lijkt mij de LPG duidelijk goedkoper rijden,
hoe dat zit met onderhoud en afschrijving weet ik helaas niet.

Ik persoonlijk vind lpg fijner rijden dan diesel, nadeel is iets vaker tanken
( in mijn geval om de dag een volle tank )

sev

Dank voor je reactie.

Is een tdi niet veel sterker (trekkracht) dan een auto op gas? Ik heb zelf 2.5 10V maar als ik in een standaard tdi stap heb ik het idee dat die veel sneller is. Die lekkere duw in de rug heb je niet bij LPG.

Een turbo weet ik niet. Zie je bijna nooit op gas, zal wel een LPT zijn dan?

daytonawim

Kijk maar eens rond er rijden nogal wat turbo jongens op LPG/LPi hoor :-)

reneetje

Citaat van: Ludo op 18-01-2005 22:34:20
Citaat van: sev op 18-01-2005 20:40:34
Die lekkere duw in de rug heb je niet bij LPG.

je mag wel eens meerijden hoor.  ;)

;D

Om vanaf de achterbank je in de rug te duwen ?  ;)

Rene  

TTT242

Hiero ook, lekker zetje in de rug ;)
V70 Classic 2.5T LPT LPI  >>> V70N T5 Lpi Black Sapphire

Rad

Citaat van: sev op 18-01-2005 20:40:34
Die lekkere duw in de rug heb je niet bij LPG.

Een turbo weet ik niet. Zie je bijna nooit op gas, zal wel een LPT zijn dan?

Waar haal je dat vandaan?  Ook hogedruk draait prima op gas hoor!!

sev

Turbo op gas moet kunnen dus.....

OK dus uit jullie reacties kun je niet alleen een 2,5 T op gas rijden, maar een T5 isw dus ook mogelijk?   hmmm interessant. Ik kom het overigens niet vaak tegen.. Turbo op gas.

Niet dat ik geen vertrouwen in volvo heb hoor, maar slijt het zaakje dan niet een stuk sneller? Ik ga ervan uit dat LPG-rijders ook veel kilometers maken, dus dan weet je wel een beetje wat er allemaal gaat slijten.

Ik ben benieuwd...