'Kloink' achterin

Gestart door SaVo, 18-09-2014 10:14:41

Vorige topic - Volgende topic

SaVo

Beste forumleden,

Gisteren een proefrit in een 850 estate automaat gemaakt van 1996 op LPG g3.
Tijdens het rijden viel mij op dat er een 'Kloink' geluid te horen was links achter bij het wiel. Het was vooral te horen wanneer ik reed over klinkers en af en toe licht een wat oneffenheden op de snelweg. Weet iemand waar dit op kan duiden?
Daarnaast rammelt de katalysator. Moet zoiets direct vervangen worden wanneer je rijdt op gas en wat zijn dan de kosten zo'n beetje?
Als laatste brandt het abs-lampje af en toe en het lampje (volgens mij) van de uitstoot. Kan dit kwaad?
Het zijn nogal wat vragen, maar ik vind ze wel belangrijk.
Ik hoor het graag.

Groeten,
Job

V70geRwin

Kloink, van handremvoering tot rubber achteras tot schokdemper lastig te zeggen zo.

Rammelende kat scoor je wel 2dehands, op LPG is de werking van de kat minder belangrijk.
Als het je niet stoort en de kat/uitlaat is dicht maakt dit niet uit.

ABS lampje is vaak de controller, ff doorsolderen.
Kijk eens op www.thuurbo.nl

Lambda lampje kan de lambda sonde zijn (100 euro) maar ook een luchtlek in een vacuumslang oid.
Maar als de auto bijvoorbeeld te arm rijdt op LPG dan gaat het lampje ook aan en kunnen de kleppen aangetast zijn. Kan dus iets kleins zijn maar ook met vervelende en dure vervolgschade.

Met de pinnetjes kan je de foutmeldingen uitlezen, kan je ook de km stand van het motormanagement opvragen om te vergelijken met de km teller  ;)

Is de rest van het onderhoud wel ok en goed?
Het zijn best wel dingetjes maar vind maar eens een wagen waar niks mee is.

SaVo

Bedankt voor je uitgebreide reactie.
Het gaat om deze Volvo:
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/volvo/m848025744-volvo-850-estate-aut-lpg-g3-weinig-km-perfecte-airco.html?c=efb2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr
De onderhoudspapieren van de laatste 4 jaar zijn ruimschoots aanwezig.
Kun je het ook horen wanneer de kleppen aangetast zijn?

Lunadust

Bierflesje in de reservewielbak?
Techneut, geen dichter.

V70geRwin

Het leest in ieder geval als een eerlijk verhaal.
Ik zou vooral uitzoeken waarom de lambda brand via de foutcodes.

SaVo

Inderdaad, ik heb het idee dat de verkoper erg eerlijk is in zijn advertentie.
Ik heb hiervoor 2 Volvo 850's gereden. Deze stuurden zwaarder dan deze. Is dat ook een signaal of kan dit verder geen probleem zijn?
Het betreft een automaat die gespoeld is. Wat bedoelen ze daar precies mee? Wilt dat ook zeggen dat 'ie dan goed is. Hoe kan ik de automaat testen?

V70geRwin

Citaat van: SaVo op 19-09-2014 11:00:13
Inderdaad, ik heb het idee dat de verkoper erg eerlijk is in zijn advertentie.
Ik heb hiervoor 2 Volvo 850's gereden. Deze stuurden zwaarder dan deze. Is dat ook een signaal of kan dit verder geen probleem zijn?
Het betreft een automaat die gespoeld is. Wat bedoelen ze daar precies mee? Wilt dat ook zeggen dat 'ie dan goed is. Hoe kan ik de automaat testen?

Zwaar sturen komt meestal door versleten veerpootlagers.

Automaat gespoeld betekent dat er met een apparaat olie doorheen is gespoeld om te reinigen en daarna verse olie er in.

De bak mag licht schokken van 1 naar 2 en daarna eigenlijk niet. De lock-up moet soepel er in komen, beste te voelen als de bak van 3 naar 4 heeft geschakeld en bij rustig rijden vlak daarna er in komt. De lock-up zorgt er voor dat er een vaste koppeling is tussen motor en aandrijving (assen en banden) om geen verlies in de bak te hebben.

Schakel de bak ook in stilstand met voet op de rem van N naar D en van N naar R. De bak mag dan niet overdreven bonken. Bonken kan aan de bak liggen maar ook aan motor/bak rubbers.

FGG

Citaat van: V70geRwin op 18-09-2014 11:35:45
Rammelende kat scoor je wel 2dehands

Volgens mij wil ie dat juist niet...

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

SaVo

Bedankt voor jullie reacties heren.
Ik heb de Volvo vrijdag gekocht. Dit weekend 300 km mee gereden en hij deed het goed. Hij rijdt zeer comfortabel en ik smul van het geluid in combinatie met de automaat.
Ik zal binnenkort wat foto's plaatsen.

MartijnV70

Ik had pas ook een kloink links achter. Bij mij was een van de ophangstangetjes van de uitlaat afgebroken en de demper raakte af en toe dus de carrosserie.