olie koeler

Gestart door koen.s, 18-09-2014 21:41:30

Vorige topic - Volgende topic

koen.s

Wil een externe oliekoeler aanschaffen.
Nu heb ik een paar vragen.

-Welk type koeler en leidingen kan ik het beste kopen.
-Vervalt het originele systeem, of monteer je deze tussen het originele systeem?

Martijn_B

Dit onderwerp heeft dus ook mijn aandacht. Ik heb dan nog wel geen olie temperatuur meter gemonteerd, maar kan mij zo voorstellen dat het met mijn setup ook warm kan worden.

Bij de meeste wagens waar de olie 120-130 graden wordt, vraag ik mij toch ook af waar de temperatuur sensor geplaatst is. Meestal gebeurd dit in de carterplug, maar heb je dan wel een betrouwbare meting als de olie net door een gloeihete turbo is gelopen en via de olie retour in het carter gedumpt wordt?

Dan zijn er voor een betere olie koeling volgens mij een aantal opties:

1) Een externe olie koeler aansluiten op het standaard thermostaathuis van een <'99 oliepan. Volgens mij heeft Nordschleife850R dit gedaan (ex Eugene?) maar kan geen verdere info vinden

2) Een adapterplaat tussen de <'99 oliepan en het oliefilter. Dan de thermostaat aan de zijkant afblokken, en vervolgens een externe koeler plaatsen. Adapterplaten zijn er met thermostaat te krijgen, foto van Johann:

3) Een >99 oliepan plaatsen met externe warmte wisselaar, je zal dan ook de waterbuis nodig hebben die achter het blok langs loopt. Als de olie kouder is dan wordt deze opgewarmt door de warmere kvs, is de olie warmer dan wordt deze gekoeld door de kvs.

4) Een >99 oliepan plaatsen met een adaptorplaat die vaak voor de Focus RS gebruikt wordt, dan een externe oliekoeler plaatsen. Waterbuis blijft gelijk, maar onduidelijk of er dan een thermostaat gebruikt wordt:

Met mooie AN flanges:

Setrab cooler achter de bumper:

Edit: wat moois gevonden: een adapterplaat met AN fittingen, alleen deze nog zonder geintergreerde thermostaat.

Optie 1: doorzoeken naar AN + interne thermostaat
Optie 2: doorzoeken naar externe thermostaat die je toe kunt voegen?

EDIT #7:

Zat ff te slapen, gewoon deze aanschaffen:

+

2x

EDIT #8:

+

Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

Martijn_B

Makkelijkst is niet altijd beste.. weet niet of deze adapterplaten ook met AN fittingen te krijgen zijn. Geen ervaring, maar voel mij niet zo prettig met een aansluiting met slangenklemmen. Misschien kan Johann hier nog wat aan toevoegen hoe zijn ervaringen waren.

Ik voel zelf het meeste voor een ME7 oliepan, maar is ook het duurst.

Koen, hoe zit het dan met dit bij jou?
Citaat van: Martijn_B op 18-09-2014 22:01:45

Bij de meeste wagens waar de olie 120-130 graden wordt, vraag ik mij toch ook af waar de temperatuur sensor geplaatst is. Meestal gebeurd dit in de carterplug, maar heb je dan wel een betrouwbare meting als de olie net door een gloeihete turbo is gelopen en via de olie retour in het carter gedumpt wordt?

EDIT: mooie site gevonden met adapterplaten:
http://www.isa-racing.com/index.php/cat/c724_Oelkuehler-Zubehoer.html

Und noch so eine:
http://www.sandtler24.de/adapterplatten

Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

Martijn_B

Tsja...dan denk ik dat ik wellicht een legitiem punt te pakken heb mbt plaatsing sensor en dumpen hete olie uit turbo olie retour in je carterpan..

Beetje de vraag of je nu op zoek bent naar een oplossing voor een probleem dat niet bestaat....

Jelmar

Nederlandse distributeur van ISA Racing is trouwens Guus de Koster (racehardware)
850R

Nordschleife850R

De oliekoeler die ik nu gemonteerd heb is idd de ex van Eugene. Alleen wel vreemd is dat ik nu relatief nog redelijk hoge temperaturen heb! (Op Assen 135 graden voor heen 145 a 150 graden ) sensor in carterplug en VDO meter.

Rense850T5

is idd allemaal heel mooi en leuk maar ik heb dus al een adapterplaat tussen t oliefilter (i.v.m. sensoren)

en als ik er een dubbele tussen zet blijft er geen olie filter meer over (is zoiezo geen optie ;D)

dus ik ga denk ik voor een oplossing met behoud van originele olie thermostaat en dan verlengde leidingen te laten persen indien mogelijk.
en anders verder zoeken naar een andere oplossing
Volvo 850 T-5 MT '93, XYZ 330 mm BBK, XYZ schroefset, BCM Cda carbon airbox, Ipd stab. kit, Tail 50mm bov, 3" dp met 100cell racecat, 3" NM parts custom catback, 18" pegasus 225/35ZR18, Shortshifter, ipd veerpootbrug + vpb achter, XC grill, gereviseerd en versterkt blok, CXRacing drijfstangen, toga HP kruk en drijfstanglagers,  turbonetics t03/04 50 trim turbo,79mm intercooler, 630cc injectoren, Walbro 255l/hr, magnecor bougie kabels, custom carterventilatie, apexi avc-r boost controller, zeitronics wideband + egt sensor, Schutten tuning ECU!

Martijn_B

Blijf ik mijzelf herhalen hierzo... net of ik aan het werk ben op kantoor  ;D

Citaat van: Martijn_B op 18-09-2014 22:39:32
Tsja...dan denk ik dat ik wellicht een legitiem punt te pakken heb mbt plaatsing sensor en dumpen hete olie uit turbo olie retour in je carterpan..

Beetje de vraag of je nu op zoek bent naar een oplossing voor een probleem dat niet bestaat....

@Jelmar: Thanks

@Rense: hoe heet wordt jouw olie  dan?

elianmars

Citaat van: koen.s op 18-09-2014 22:38:07
Citaat van: Martijn_B op 18-09-2014 22:34:20
Makkelijkst is niet altijd beste.. weet niet of deze adapterplaten ook met AN fittingen te krijgen zijn. Geen ervaring, maar voel mij niet zo prettig met een aansluiting met slangenklemmen. Misschien kan Johann hier nog wat aan toevoegen hoe zijn ervaringen waren.

Ik voel zelf het meeste voor een ME7 oliepan, maar is ook het duurst.

Koen, hoe zit het dan met dit bij jou?

Sensor zit in de carterplug gemonteerd.
Tijdens normaal rijden 95/100 graden, als ik ga planken zit ik vrij snel op 120 graden.
Een paar keer in 2,3 en 4 doortrekken, en dat is hij zo over de 120 graden heen.

Bij mijn wagen ook sensor in de carterplug en zelfde temperatuurverloop als van Koen.
Oliekoeler is al standaard gemonteerd bij mijn wagen (optie 3 van Martijn).

Rense850T5

hij word bij mij niet warmer dan 115-120 bij een tijdje goed tuigen
Volvo 850 T-5 MT '93, XYZ 330 mm BBK, XYZ schroefset, BCM Cda carbon airbox, Ipd stab. kit, Tail 50mm bov, 3" dp met 100cell racecat, 3" NM parts custom catback, 18" pegasus 225/35ZR18, Shortshifter, ipd veerpootbrug + vpb achter, XC grill, gereviseerd en versterkt blok, CXRacing drijfstangen, toga HP kruk en drijfstanglagers,  turbonetics t03/04 50 trim turbo,79mm intercooler, 630cc injectoren, Walbro 255l/hr, magnecor bougie kabels, custom carterventilatie, apexi avc-r boost controller, zeitronics wideband + egt sensor, Schutten tuning ECU!

Martijn_B

Nog een mogelijkheid:

Maarja, lijkt erop dat mensen die een sensor in de plug hebben denken dat ze een probleem hebben wat niet bestaat. Gezien Rense er ook een mooie turbo op heeft zitten en met een andere locatie van de sensor max op 115-120 gr komen, wat me prima acceptabel lijkt.

V70R^2

Deze vraag was ik ook mee bezig de laatste tijd, ik zit te denken om bestaande thermostaat te gebruiken RVS geweven leidingen monteren zoals martijn hierboven als voorbeeld heeft.

Maar hoe groot moet de koeler wel niet zijn wil je van 140-150 graden terug naar de 100-110 graden komen? Want bovenstaande lijkt mij erg klein, zeker aangezien je de huidige koeling in de radiateur wegneemt ipv dat je een 2e koeling toevoegt zoals bij het monteren van een type 99+ pan.

Nordschleife850R

Citaat van: Martijn_B op 18-09-2014 23:35:53

Maarja, lijkt erop dat mensen die een sensor in de plug hebben denken dat ze een probleem hebben wat niet bestaat. Gezien Rense er ook een mooie turbo op heeft zitten en met een andere locatie van de sensor max op 115-120 gr komen, wat me prima acceptabel lijkt.

Dus ik zou geen olietemperatuur probleem hebben?? Dan wil ik wel eens weten wat jullie op straat doen! Of geef ik toch te weinig gas? :eusa_whistle:

Martijn_B

Heb je nog nooit zien rijden, geen idee dus. Vind jij het dan niet verdacht?

Nordschleife850R

Citaat van: Martijn_B op 19-09-2014 09:47:52
Heb je nog nooit zien rijden, geen idee dus. Vind jij het dan niet verdacht?

In het topic Nurburgring Nordschleife is wel film materiaal te vinden en oordeel zelf....... :angel: