ScottReeder z'n 850 T5

Gestart door scottreeder, 08-10-2014 10:38:36

Vorige topic - Volgende topic

scottreeder

Halverwege Juli heb ik m'n S40 1.8 ingewisseld voor een 850 T5.
Na wat opstartproblemen, kon ik toch eindelijk rijden. Wat een verschil! :D

Ik rij er dus alweer een paar maanden in, en heb toch wat dingetjes om te sleutelen.
Ik heb er een nieuw stuur in gezet (de oude was beschadigd) en daarvan zet ik binnenkort foto's op het forum.
Ook heb ik nieuwe schokbrekers gekocht. FSD's van Koni. Ben heel erg benieuwd.
Daar heb ik een paar vragen over.
Ik heb alleen de schokbrekers met een paar moeren en een kunststof plaatje voor de voorste schokbreker.

Aan de voorkant moet ik nog stofhoezen hebben. Waar kan ik die halen? Weet iemand toevallig een onderdeelnummer?
Zijn er verder nog onderdelen die ik nieuw moet kopen?

Ludo

Tip: verf of spuit die dempers.
De lak die daar op zit is om te huilen.
Heb dit afgelopen weekend ook gedaan, veel moet je niet schuren om tot op blank metaal te komen.  :eusa_doh:

scottreeder

Het stuur vervangen:

Wat hebben we nodig?
- een torx 30 schroevendraaier (zie foto's verderop)
- torx 20 schroevendraaier
- ratelsleutel dop 18 (zit niet bij alle doppensets!)
- een half uurtje tijd (de eerste keer misschien wat langer)
- een stuur (deze dus)

We beginnen met de accupool los te halen.
Dit om te voorkomen dat er sluiting ontstaat of dat de airbag een foutmelding gaat geven

Zet de sleutel op contact, zodat het stuurslot er niet op komt. Draai het stuur 90 graden, zo dus:

Op de volgende foto is te zien waar de bouten van de airbag zitten. Deze bouten moeten als eerste los.
Je kan gewoon je stuur draaien, al gaat het wel zwaarder.

Houdt de airbag wel tegen met je hand, anders kan hij er uit vallen

Ik heb de volgende sleutel gebruikt. Hij moet niet te kort zijn, en niet te lang. En je moet een moment kunnen overbrengen, dus een handvat is handig.

Als de schroeven los zijn, kan je de airbag rustig naar je toe trekken. Kantel hem iets naar je toe (zodat je de achterkant kunt zien).
Je zult zien dat hij vastzit met 1 stekker

Die stekker trek je eruit (recht naar achteren trekken) en de airbag leg je eerbiedig op een plek waar er niks mee kan gebeuren :)
Je ziet dit:

Dan pak je de Torx 20 schroevendraaier. Het schroefje waar het gele lint aan zit draai je eruit en draai je erin op de plek op de foto.
Dat hebben ze mij op het volvo40forum geleerd. Niet te vast, en niet aan je stuur draaien als dat schroefje erin zit!

Nu is het simpel. Draai met dop 18 de bout een paar slagen los. Niet helemaal eruit. Probeer het stuur niet te draaien. Effe spelen met 1 hand aan het stuur en 1 aan de ratel. Of hulp vragen.
Probeer het stuur eraf te trekken (rechte beweging, niet draaien). Bij de S40 zat hij nogal vast op de spleen-as.
ALs je hem er dan zonder de bout erin eruit trekt, kan je een paar tanden van jezelf raken. Dat wil je niet :eusa_naughty:
Maar bij de 850 ging hij gewoon goed los, in mijn geval.

Bout eruit draaien, stuur eruit. Lintje en stekker van de airbag door het gat halen.

Nieuw stuur monteren gaat eigenlijk in dezelfde volgorde. Vergeet niet de Torx 20 schroef weer op de juiste plek te doen.
Er staat waarschijnlijk ergens een moment voorgeschreven voor de bout. Gewoon goed vast is ook goed denk ik.
Airbag gewoon goed vast, niet te vast. de 2 schroeven hoeven niet zoveel te houden.
Effe de sleutel uit het contact. Accupolen weer aansluiten, en sleutel erin gooien.
Als de airbag ontploft, weet je dat je wat fout hebt gedaan. Als er een airbaglampje blijft branden (nadat je de auto hebt gestart), is er ook wat fout gegaan. Ik heb bij de S40 en de 850 op deze manier het stuur vervangen en het is twee keer helemaal goed gegaan.
Als je het niet vertrouwt, schakel dan hulp in.
Hopelijk heeft iemand er wat aan!

scottreeder

Citaat van: Ludo op 08-10-2014 12:28:54
Tip: verf of spuit die dempers.
De lak die daar op zit is om te huilen.
Heb dit afgelopen weekend ook gedaan, veel moet je niet schuren om tot op blank metaal te komen.  :eusa_doh:

Bedankt voor de tip! Heb jij ook deze:

Ik wilde ze eigenlijk deze zaterdag eronder gooien, maar als ik ze moet spuiten ga ik dat niet halen.
Hoe kritiek is het om ze overnieuw te spuiten?

Van de schokbrekers komt ook een how-to aan als alles goed gaat:)

V70R^2

Hey, ik heb onder een van de auto's ook de gouden FSD's van koni. Je hoeft ze niet helemaal opnieuw te lakken, maar ik zou er een dikke wax op spuiten, het spul wat je voor de bodem gebruikt tegen steenslag/ roestvorming.

Want na een paar weken kunnen die dingen al afbladeren/roesten (zoals bij mij).

De werking is goed, erg comfortabel en enigsinds sportiefer dan standaard. Als je toch bezig bent, veerschotels/stuurlagers uiteraard mee vervangen. Een mooie toevoeging zijn de IPD swaybars, dit maakt het helemaal af en maakt het sturen erg plezierig!

Marty__Mouse

Ik heb mijn KONI dempers uiteindelijk ook eerst geverfd voordat ik ze heb laten monteren.

Een paar lagen hammerite doen wonderen  ;D

When standing on the edge of a cliff, a step forward is not progress...

V70 2.4T -> 2.3T V70NT5 blok, Fasttech getuned, 3" downpipe, LPI G3, R- en XC-bumper, 18" Pegs enz, enz..

Bouke

Zeker wel verven wat anders roesten ze dat wil je niet weten. En ik hoop dat je er lang van mag genieten want bij mij sloegen de schokbrekers op een gegeven moment door en heb ik er weer Sachs onder gedaan.

Ludo

Citaat van: scottreeder op 08-10-2014 13:07:23
Hoe kritiek is het om ze overnieuw te spuiten?

Dat is moeilijk zeggen zo.
Achter heb ik al iets meer dan 5 jaar FSD, die zijn ook geroest maar niet doorheen.
Er zijn echter wel gevallen bekend waar de schotel er af geroest is, binnen de garantietermijn van 1 jaar.
Dat je auto dan gaat doorhangen, hoeft geen tekening bij denk ik zo.  ;D

Preventief behandelen is dus nooit weggegooid geld of moeite.
Wellicht zal een wax of tectiel ook goed zijn, ik heb ze zwart gespoten.

Verder zoals Adriaan schrijft, veerschotel rubbers en lagers meenemen met wat klein spul.
In Maarten zijn blog staan wat onderdeelnummers.
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,41368.msg850533/topicseen.html#msg850533

Volvo nummers zijn 8646713 en 3546189 voor het rubber en lager.

855T5+

Volvo: Mutatis Mutandis

scottreeder

Bedankt voor de reacties, en bedankt voor de onderdeelnummers! Daar ken ik wat mee :D

Aankomende zaterdag ga ik ze nog niet monteren.
Eerst spullen bestellen en een goede laag tectyl (kan ik op m'n werk wel regelen) eroverheen gooien

scottreeder

Citaat van: 855T5+ op 08-10-2014 20:54:12
Ik houd van dit soort handleidingen (stuur). Compliment & keep it up! :eusa_clap: :eusa_clap:

Bedankt! :D Ik vind het zelf prettig als er volledige how-to's te vinden zijn, zeker omdat ik zelf niet veel ervaring heb met sleutelen.

Nu heb ik een vraag. Ik heb bij de dealert in Dordt (Svenscar) prijzen gevraagd voor de onderdelen voor de schokbrekers aan de voorzijde.

Veerzitting: €41.14 p/s
Lagcup: €109.5 p/s

Op de volgende site:
http://www.volvo-parts.nl/850/vering.html
Veerzitting voor €20,- p/s
Lagcup voor €63,- p/s

Wat zeggen jullie ervan, bij de dealer OEM parts of op de site (waar ik geen ervaring mee heb) het zooitje kopen?
Ik heb 2 van beide onderdelen nodig overigens.

V70geRwin

Voor lagers en rubbers:

Lange link 1

Lange link 2

855T5+

Citaat van: V70geRwin op 10-10-2014 15:17:32
Voor lagers en rubbers:

Lange link 1

Lange link 2

Die laatste link heb ik net deze week besteld en ze zijn onderweg, volgens de track en trace code, waarschijnlijk maandag binnen, ik laat weten wat er in (op mijn blog).
Volvo: Mutatis Mutandis

scottreeder

Citaat van: V70geRwin op 10-10-2014 15:17:32
Voor lagers en rubbers:

Lange link 1

Lange link 2

Top! ik ga de eerste link uitproberen (ik heb geen ervaring met Ebay)

Bedankt :)

cornelis-b

Je zou ook eens kunnen kijken op www.estateservice.nl
Ben je clublid dan krijg je ook nog 10% korting
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien