Het begin van mijn 850 R avontuur, ... the end.

Gestart door groene volvo, 11-10-2014 11:55:38

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

groene volvo

Eindelijk is ie er ! :eusa_dance:



Het begon allemaal midden augustus, of misschien in de jaren 90. Ik was toen een 12 jaar en toen ging ik met mijn ouders een paar jaar op rij naar hetzelfde hotel in het italiaanse Cavalese op wintersport. "San Valier" was de naam van dat hotel  ;D Waarom herinner ik me dat allemaal ? Omdat de uitbater van die keet een Zwarte T5-R had ! Ik was zeer onder de indruk van die verschijning. Mijn vader reed toen met een V70 2.5tdi en vertelde me toen al dat Porsche er voor iets tussen zat bij die T5-R. Vanaf toen zat het respect en de onderbewuste begeerte erin bij mij.

Toen ik uiteindelijk oud genoeg was om te rijden was ik misschien nog niet uit mijn puberteit. Zoals ik in mijn voorsteltopic aanhaalde ben ik toen voluit voor snelle/soms patserige duitsers gegaan. Pas op deze gezegende leeftijd laaide de Volvo/850 passie weer op ! Op 17 Augustus had ik dus een voorschot gelegd voor mijn eigen 850 R. De verkoper ging toen 2 weken in verlof waarna nog een hele saga volgde met de Belgische keuring. Werkelijk te belachelijk voor woorden , dus daar zal ik niet verder op ingaan. Maandagavond was hij eindelijk in mijn bezit !




Het betreft hier een DOP 850R van 1996, een originele Belg die net de 196 000 km gepasseerd is. Als ik me goed herinner ben ik de derde eigenaar. De vorige eigenaar had hem 9 jaar en is hier een eeuwigheid geleden ook nog actief geweest maar toen hij als zelfstandige een bandencentrale overnam ontbrak hem de tijd om nog te forummen. Hij was er best aan gehecht en moest, denk ik, bijna zijn tranen bedwingen toen ik zijn 850 kwam halen. Toen ik dan uiteindelijk vertrok naar een tankstation en beetje verderop mocht dat nogmaals blijken.
Toen ik de bak voldeed hoorde ik geroffel met rasse schreden naderen( hij rijdt nu V70R). Hij wou nog wat foto's  ;D Ik heb toen ook een paar kiekjes a la smartphone geschoten. Best bagger, waarvan bewijs:


Zijn V70R ( in de beste kleurcombo ooit )


Mijn bevindingen na 1 week. Die looks ! Ik ben er helemaal weg van, hij is verlaagd met een KW v2 ophanging en de draagarmen zijn gepowerflexd. Het rijdt best stug maar ik ben ook wel wat gewoon op dat vlak. Wat wel een beetje tegenvalt is dat er wat rammeltjes in het interieur zitten. Ik ga de Belini Strada's wel in de verkoop smijten en terug voor de originele Volans gaan, als ik ze kan vinden... De Strada's zijn geschoeid met Yokohama Parada rubber. In het droge grip voor dood, redelijk waardeloos in het nat  ;D. Het interieur is op zich nog netjes, de houtinleg is overtrokken met carbon en er zit een Caliber dubbeldin stereo in, best goed spul. De originele pook werd vervangen door een carbon Momo exemplaar, alhoewel het nog wel past bij de rest van het dashboard ga ik deze wel terug vervangen door origineel.



Mechaniek! Wat klinkt die roffel zalig ! Er zit een racekat onder met daarachter nog een aftermarket demper. Ik hou wel van een beetje herrie dus ik ben van plan om die kat nog te deleten. Verder is er al een waslijst vervangen en geupgrade, de remmen zijn bijvoorbeeld van een V70R, bevalt bijzonder goed !
MAAR! Een wagen van bijna 20 jaar oud zal nooit zonder gebreken zijn. Het is dan ook mijn missie om deze de wereld uit te helpen. Probleem 1: Het verbruik  :o Ik besef mij terdege dat een 2.3 turbo met 7l op 100 km niet genoeg gaat hebben. maar ik zit nu op een 15 a 16 liter/100km verbruik gemengd en het is nu niet dat ik constant in "het boostgebied zit" Ik hoop/gok dus dat er wat stuk is qua sensoren. Die open luchtfilter heeft de LMM misschien naar de vaantjes geholpen? lambdasonde misschien dood? Hoe diagnoseer je dat het beste? De aircocompressor springt ook met een akelige regelmaat( om de 5 seconden) aan en af. Ook best vreemd. Verder kraakt het koppelingspedaal en hoor je dat de druklager van de koppeling zijn pensioensgerechtigde leeftijd ook al overschreden heeft.

To be continued !

rifwachter

Volvo S70 2.5, Volvo 850R, Volvo S60R, Volvo V70 D5, Volvo S60 D5, Volvo C70 D5 en een citroën CX 2500 prestige turbo

de Boeing

#2
LEuke intro en mooie bak   :)

Foto's van het interieur?

Maar zoveel problemen gehad bij de keuring? bij mij viel het destijds goed mee (al was mijn NL-R nog redelijk standaard, qua ophanging/remmen/onder de kap...)

Qua verbruik: als je LMM en lambdasensor nog origineel zijn, vervang deze beide maar eens, met wat zoeken voor een leuke prijs te vinden en het helpt wat om je verbruik (en bij mij stationair)  te verbeteren (mijn verbruik, met rustige rijstijl en automaat zit rond de 10 liter)

en als je veel rijdt, even langs http://www.limburgselpgtechnieken.be ;)

hertogjan6

~ Volvo 855 2.5 10V      144pk      AUT      95    423: Autumn Gold

~ Volvo 854 2.3 T-5       300pk       MT       94    601: Red

~ Volvo 854 R                +300pk     MT       96    019: zwart

daanium

Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015] + [ S70 ex-KLPD 2.4-G3 ]


NielZ3qp

Hey Tom,

Eindelijk! Grappig dat je van mijn beide wagens min of meer de eerste versies hebt ;) have fun ermee!
V70 Classic T5 Los Pollos Hermanos Edition is niet meer...

Vulk

Welkom! Mijn geïmporteerde T-5R is na een hele discussie in 1x zonder opmerkingen door de keuring gekomen!

Dat verbruik is aan de hoge kant, maar kan normaal zijn als je af en toe wat met de auto 'speelt'.
Een echt defecte lambdasonde merk je het best als je op de cruise control rijdt. Als je dan voelt dat hij wat zagerig reageert dan heb je prijs.
Verder kan de temperatuursensor ook voor een verhoogd verbruik zorgen.

Als deze twee nog de originele zijn, dan zou ik ze sowieso vervangen.  Die betalen zichzelf gewoon terug.

elianmars

Citaat van: groene volvo op 11-10-2014 11:55:38
hij is verlaagd met een KW v2 ophanging en de draagarmen zijn gepowerflexd. Het rijdt best stug maar ik ben ook wel wat gewoon op dat vlak.


Wat wel een beetje tegenvalt is dat er wat rammeltjes in het interieur zitten.

Lees het eerste gedeelte nog eens. Dan ontkom je niet aan het tweede gedeelte  ;D

De velgen die op de foto te zien zijn, zijn toch geen Bellini Strada?

Hoe dan ook, welkom hier met je mooie wagen!

groene volvo

Citaat van: NielZ3qp op 11-10-2014 16:22:36
Hey Tom,

Eindelijk! Grappig dat je van mijn beide wagens min of meer de eerste versies hebt ;) have fun ermee!

Daar zat ik ook aan te denken :D

Citaat van: Vulk op 12-10-2014 07:20:57
Welkom! Mijn geïmporteerde T-5R is na een hele discussie in 1x zonder opmerkingen door de keuring gekomen!

Dat verbruik is aan de hoge kant, maar kan normaal zijn als je af en toe wat met de auto 'speelt'.
Een echt defecte lambdasonde merk je het best als je op de cruise control rijdt. Als je dan voelt dat hij wat zagerig reageert dan heb je prijs.
Verder kan de temperatuursensor ook voor een verhoogd verbruik zorgen.

Als deze twee nog de originele zijn, dan zou ik ze sowieso vervangen.  Die betalen zichzelf gewoon terug.

Dit was geen importgevalletje, gewoon zever met attesten voor de verlaging

Citaat van: elianmars op 12-10-2014 12:05:01
Citaat van: groene volvo op 11-10-2014 11:55:38
hij is verlaagd met een KW v2 ophanging en de draagarmen zijn gepowerflexd. Het rijdt best stug maar ik ben ook wel wat gewoon op dat vlak.


Wat wel een beetje tegenvalt is dat er wat rammeltjes in het interieur zitten.

Lees het eerste gedeelte nog eens. Dan ontkom je niet aan het tweede gedeelte  ;D

De velgen die op de foto te zien zijn, zijn toch geen Bellini Strada?

Hoe dan ook, welkom hier met je mooie wagen!
Citaat van: elianmars op 12-10-2014 12:05:01
Citaat van: groene volvo op 11-10-2014 11:55:38
hij is verlaagd met een KW v2 ophanging en de draagarmen zijn gepowerflexd. Het rijdt best stug maar ik ben ook wel wat gewoon op dat vlak.


Wat wel een beetje tegenvalt is dat er wat rammeltjes in het interieur zitten.

Lees het eerste gedeelte nog eens. Dan ontkom je niet aan het tweede gedeelte  ;D

De velgen die op de foto te zien zijn, zijn toch geen Bellini Strada?

Hoe dan ook, welkom hier met je mooie wagen!

Dat werd mij zo verteld, er staat in ieder geval wel Bellini op het centerkapje.

Racingturboke

Het is de Bellini Bella Brons  ;)
Wat mis ik mijn ex 850R   :'(
Verbruik bij mij was tussen de 12.5 en 13.5

Mike H.

hee!

Gave 850 R! En goed bezig, veel succes met knutselen.

gr mike

groene volvo

Citaat van: Racingturboke op 12-10-2014 20:30:45
Het is de Bellini Bella Brons  ;)
Wat mis ik mijn ex 850R   :'(
Verbruik bij mij was tussen de 12.5 en 13.5


Hij stond inderdaad op 13 en een beetje gemiddeld. Ik heb ook geen verwijt naar jou toe ofzo :)
Maar ik denk dat het toch wel zuiniger kan. Misschien zit die benzinepomp er ook nog voor iets tussen?
De benzinemeter is ook wel apart, op 10 liter zou die al leeg zijn ?

Ik zou gewoon onder de 10liter willen geraken op de autsotrade bij cruisesnelheden a la 120 kmh

groene volvo

Vanmorgend reed ik naar mijn werk met de verwarming op de voorruit, een sterretje werd toen een scheur... :o
Ik neem aan dat een 850R ruit dezelfde als die van een gewone 850 estate is, ook hetzelfde als de sedan?

Also : ik zoek een setje OEM volans !

volvov70

hey, welkom op het forum buurman.
Veel plezier met de auto.

Ben van Hulst ZV.  ;)
History: volvo v70 2.5 20v exclusive 1998
History: volvo v70 xc 2.4T 20v AWD cross country duo tone 08-1999 MY2000
Huidig: škoda Superb artic 2.0 TDI CR 192pk 420nm 2013