Welke olie t-5R

Gestart door blastaway, 23-10-2014 09:11:59

Vorige topic - Volgende topic

blastaway

Staat nu een zak van de Action met 6 flessen Shell Helix 5w40 in de kofferbak. Olieffilter en carter o-ring gehaald bij de dealer en zaterdag ff wisselen.
Volvo v90 2018
Volvo s80 2005
Volvo 940 2.3i met 65.000km

NinaPaul

Carterring is geen o-ring, maar een aluminium (platte) afdichtring.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

cornelis-b

Citaat van: NinaPaul op 04-11-2014 23:43:34

Heeft toch de vorm van een O  :eusa_doh:
Iedereen begrijpt wat blastaway bedoeld meneer NP dus u hoeft niet te corrigeren. Ga een boek lezen dat lijkt me veel beter.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

twotone

Citaat van: cornelis-b op 05-11-2014 00:03:28

Heeft toch de vorm van een O  :eusa_doh:
Iedereen begrijpt wat blastaway bedoeld meneer NP dus u hoeft niet te corrigeren. Ga een boek lezen dat lijkt me veel beter.

Én bij de dealert vandaan, die zal hem denk ik geen rubber ring hebben meegegeven ;)
Het oneindige alter 1 project, wie begint daar nou toch aan.. :P

blastaway

nee, klopt. Ik bedoel de carterplug afdichtring. Die van aluminium inderdaad. Mijn excuses :-)
Volvo v90 2018
Volvo s80 2005
Volvo 940 2.3i met 65.000km

NinaPaul

Citaat van: cornelis-b op 05-11-2014 00:03:28

Heeft toch de vorm van een O  :eusa_doh:

Dan snap jij ook duidelijk niet waar die "O" voor staat.
Een O-ring is geen Pleonasme, maar de derde dimensie aanduiding.

En jij staat blijkbaar graag voor aap? Ik niet, dus als iemand mij vertelt dat ik iets verkeerd zeg/gebruik, sta ik open voor discussie.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Haenzel

Citeer
En jij staat blijkbaar graag voor aap? Ik niet, dus als iemand mij verteld dat ik iets verkeerd zeg/gebruik, sta ik open voor discussie.
komt ie:
als iemand mij verteld is met een 't'

Voor de rest heb je wel gelijk hoor...  :laugh:

cornelis-b

Hier in Nederland heet zo'n ring in de volksmond een O ring en dat staat los de van derde dimensie aanduiding.
Maar goed NinaPaul het woord "rondepakkingsring"zou beter zijn.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

Hans Duiven

Citaat van: Johann op 23-10-2014 10:01:50
Shell Helix is jarenlang gebruikt in de bulk bij Volvo dealers. Wat mij opviel bij motoren die ik los heb gehad is dat er vrij veel black sludge in deze motoren zit. Het heeft waarschijnlijk te maken met de relatief lange service intervallen op deze motoren. Zou als advies mee willen geven dat je de Helix niet al te lang in de motor laat zitten. Gaat wel weer ten koste van het prijsvoordeel.

Hoeveel motoren moet je daarvoor demonteren om een goed beeld te vormen over de nadelen van Shell Helix?
Ik vind het nogal een behoorlijk statement Johann.

NinaPaul

Citaat van: cornelis-b op 21-11-2014 17:22:52
Hier in Nederland heet zo'n ring in de volksmond een O ring en dat staat los de van derde dimensie aanduiding.
Maar goed NinaPaul het woord "rondepakkingsring"zou beter zijn.

Nee, men gebruikt "in de volksmond" een O-ring meestal voor het aanduiden van een rubber ring (waar de derde dimensie dus rond is).

Google gewoon naar "afbeeldingen O-ring". Lijkt mij een mooie maat staaf voor "de volksmond".

Verder veel plezier met het hardnekkig geloven in je eigen waarheid :D 
-Gottfried Leibniz

NinaPaul

Citaat van: Haenzel op 21-11-2014 16:56:08
Citeer
En jij staat blijkbaar graag voor aap? Ik niet, dus als iemand mij verteld dat ik iets verkeerd zeg/gebruik, sta ik open voor discussie.
komt ie:
als iemand mij verteld is met een 't'

Voor de rest heb je wel gelijk hoor...  :laugh:

Mijn excuus, ik pas het gelijk even aan.
-Gottfried Leibniz

V70R^2

Welke olie ook, als je ze 20 a 30.000km laat zitten is zelfs de beste olie zijn additievenpakket teniet gedaan. Sludge opbouw vind dan altijd plaats, en maak je het blok met 250.000km ofzo dan open, dan zal er inderdaad overal dikke drap liggen.

Zeker met moderne motoren, waar de olie zeer kleine hoeveelheden additieven heeft om de cat/roetfilters te sparen.

Wil je maximale bescherming en prestaties, dan zou ik eens kijken welke additieven er daadwerkelijk in welke olie zit.

Want waarom duizenden euro's investeren om met 250 of 300pk te rijden, en niet die paar tientjes extra zo nu en dan voor goede olie en brandstof, want ook dat kan zomaar 20pk schelen...

En; o-ring is rubber ringetje  :P ook in de volksmond, als stop ik daar liever iets met een ander rubbertje in, of helemaal geen eigenlijk  :eusa_whistle: ;D

volvobug

Citaat van: V70R^2 op 21-11-2014 18:18:57
Welke olie ook, als je ze 20 a 30.000km laat zitten is zelfs de beste olie zijn additievenpakket teniet gedaan. Sludge opbouw vind dan altijd plaats, en maak je het blok met 250.000km ofzo dan open, dan zal er inderdaad overal dikke drap liggen.

Wat een stelligheid. Ik bied mijn blok ter analyse aan zodra het overleden is. Cheap ass olie (althans, in de ogen van sommigen) die ik tussen de wissels 45.000 km laat zitten. En dat al 480.000 km lang. Zal binnenkort wel stukdraaien en dan mag hij onder toeziend oog van dit forum uit elkaar.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

V70R^2

Er is een verschil tussen blijven draaien en blijven presteren..

Waarschijnlijk zal het blok ook wel draaien als je het nooit vervangt, maar welke slijtage en prestatiemindering staat ertegenover?

Rij je rustig, dan is er natuurlijk ook veel minder slijtage en vervuiling dan wanneer je maadelijks een trackday gaat bezoeken en dagelijks 100% vermogen aan gaat spreken..

In ieder geval is al lang bewezen dat de juiste olie voor meer vermogen en minder slijtage zorgt, of dat noodzakelijk is is voor ieder een persoonlijke afwegen. maak je 50.000 snelwegkm per jaar en rij je rustig, of haal je elk weekend alles eruit wat erin zit?

Yackall

Voorheen werd er altijd 5w40 in gedaan door de dealer, maar sinds een jaar of 4 is dat 10w40. Kan iemand mij vertellen waarom ze dat hebben gedaan en waarom (volgens sommigen van jullie) 5w40 beter is dan 10w40?