Wat is dat extra 'gat' tussen de bougieschachten?

Gestart door glenfiddich1983, 17-09-2014 21:11:39

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

glenfiddich1983

Het viel me op dat er tussen cilinder 3 en 4 nog een gat zit, dus niet het gat waar de slang van de carterventilatie in zit (die zit immers tussen 2 en 3).

Bij mij staat er olie in. Rondom het gaatje is het schoon. Er staat dus gewoon wat olie in dat gaatje. Dacht eerst dat het gewoon een loos gaatje is waar de olie gewoon in is gelopen nadat het via de vuldop gelekt of gemorst was en daar in blijft staan, maar nadat ik de olie er met een doekje uit heb 'gedept' blijkt dat het gat nog wel dieper de motor in gaat. Beneden in het gaatje zit een sleufje dat verder de motor in loopt. Wat de vraag oproept of de olie van onderuit komt, of er van bovenaf in loopt.

Wat is dit voor gat? En is het een open verbinding met de binnenkant van de motor? Dat laatste zou toch gek zijn, want dan kan er zomaar rommel via dat gaatje in de motor komen?

Hoop dat duidelijk is wat ik bedoel. Misschien had ik er een foto van moeten maken, maar bedacht me dit te laat. :)
Hoofdauto: Volvo V70 2.4D (2010, Diesel, 207.000 km)
2e auto: Volvo 940 Turbo (1991, Benzine, 300.000 km)

volvobug

Hoort er niet te zijn. Scheur in het blok. Motorwissel nodig.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

volvobug

Handtekening? 85011806 en Saffronie.

glenfiddich1983

Hoofdauto: Volvo V70 2.4D (2010, Diesel, 207.000 km)
2e auto: Volvo 940 Turbo (1991, Benzine, 300.000 km)

volvobug

Handtekening? 85011806 en Saffronie.

glenfiddich1983

Citaat van: volvobug op 17-09-2014 21:47:28
Citaat van: glenfiddich1983 op 17-09-2014 21:44:44
Citaat van: volvobug op 17-09-2014 21:42:06
Geintje.

Wist ik wel.

2.5T's scheuren immers onderaan ipv bovenaan ;D
;D
Beetje scheur loopt wat hoger door  :eusa_whistle:


De stemming stijgt, het niveau daalt  ::)

;D

Maar nu even terug naar het gat van de Volvo, wie weet wat het is?
Hoofdauto: Volvo V70 2.4D (2010, Diesel, 207.000 km)
2e auto: Volvo 940 Turbo (1991, Benzine, 300.000 km)

The Demon


cornelis-b

Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

peteRRR

Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

glenfiddich1983

Dat is inderdaad het gat dat ik bedoel!

Maar de conclusie is daar dus dat niemand weet wat het voor gat is?
Hoofdauto: Volvo V70 2.4D (2010, Diesel, 207.000 km)
2e auto: Volvo 940 Turbo (1991, Benzine, 300.000 km)

mehn

Dat gat zit alleen in het kleppendeksel. Het blok eronder is gewoon vlak en het gat hoort afgedicht te zijn door de vloeibare pakking tussen het motorblok en het kleppendeksel.


850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

glenfiddich1983

Oké, dus het gaat in feite nergens heen, er kan geen rommel via dat gat in het motorblok komen?

Alleen als er olie uitkomt dan zou dat kunnen duiden op verstopte carterventilatie omdat er dan motorolie door die pakking heengedrukt wordt en dan via dat gat omhoog komt?
Hoofdauto: Volvo V70 2.4D (2010, Diesel, 207.000 km)
2e auto: Volvo 940 Turbo (1991, Benzine, 300.000 km)

mehn

Bij de meeste blokken is die pakking na 15 jaar wel zover vergaan dat er (een beetje) olie naar boven kan komen.
Of dat specifiek met de carterventilatie te maken heeft...verstopte carterventilatie zou natuurlijk kunnen meehelpen.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

glenfiddich1983

Maar waarom maakt Volvo daar een gat, om het vervolgens weer af te dichten met een pakking?

Ik snap het niet  ???

Of is het bij andere motortypes niet afgedicht met een pakking en heeft het daar wel een functie?
Hoofdauto: Volvo V70 2.4D (2010, Diesel, 207.000 km)
2e auto: Volvo 940 Turbo (1991, Benzine, 300.000 km)