Aanjager issues en klep achter kachel ventilator: Hendeltje los?

Gestart door Gurt, 01-11-2014 20:41:22

Vorige topic - Volgende topic

Gurt

De blazer reageert niet meer op de schuif in het verwarmingspaneel. De twee lampjes knipperen. Ik heb gezocht op het forum en denk dat het aan de weerstand ligt. Maar er is nog een problem en dat is dat de aansturing van de klep achter de ventilator los ligt.

Ik heb de kachel ventilator verwijderd om te testen of hij het nog doet. Als ik hem met de hand draai, dan draait hij "soepel". Geen idee hoe soepel hij zou moeten draaien. Hij lijkt niet zwaar te lopen en draait door ik hem een zet geef. Nav de berichten hier vermoed ik het probleem met de kachel weerstand, want als ik 12v op de ventilator zet draait hij als een dolle.

Nu zag ik dat er achter het gat van de ventilator een klep zit die met een hendeltje links van de ventilator open en dicht gezet kan worden. Dat hendeltje ligt bij mij los naast de ventilator. In het hendeltje zit een vierkant gat en boven het hendeltje zit een vierkant asje. Dat lijkt perfect te passen. Maar het zit dus los. Moet het inderdaad vast zitten? Wat doet het en hoe wordt het geactiveerd? Want als ik aan alle knoppen zit en draai, dan draait het asje nooit, waardoor de klep dus ook nooit open (of dicht zou) gaan.
Ik heb hier een foto van de situatie: https://www.dropbox.com/s/7cepcgpywqogg1h/Klep_achter_kachel_ventilator.jpg?dl=0

Terug naar de kachel:
Ik heb de ODB uitgelezen voor het ECC en krijg de volgende codes:
122 Breuk of kortsluiting met Accuspanning in buitentemperatuur (? Geen idee wat dit betekent)
411 Interieur aanjager te hoge stroom of vastgelopen (maar hij draait soepel, maar dus toch te zwaar?)
414 Aanzuigventilator binnen temperatuur sensor vastgelopen bestuurderskant (klopt inderdaad, die ratelt)
417 Aanzuigventilator binnen temperatuur sensor vastgelopen passagierskant (zou goed kunnen want die hoor ik uberhaupt niet meer)
418 Geen stuursignaal van vermogenseenheid

Klopt het dat het waarschijnlijk de weerstand is?

Dank voor de uitleg over de klep achter de ventilator en over de vraag of de weerstand kapot kan zijn.

Groet,
Geerten