Rijbewijs ingevorderd; opzet bezwaarschrift

Gestart door EricL, 08-11-2014 20:45:40

Vorige topic - Volgende topic

EricL

Hallo mede-forummers,

Gisterochtend is mijn rijbewijs ingevorderd op de Prins Willem-Alexanderweg te Echteld (buiten bebouwde kom). Ik ben staande gehouden door een motoragent die ook de meting had uitgevoerd. Volgens hem heb ik 156 km/h gereden waar max 100 is toegestaan, na correctie dus 51 km/h te hard.
Echter heb ik mijn twijfels bij deze meting en de wijze waarop die is uitgevoerd en wil waar mogelijk bezwaar maken.

De meting ongeldig laten verklaren blijkt zéér lastig te zijn volgens diverse bronnen op het internet.
Vrijwel altijd gaat het LAF (Leugen+Ambtseed=Feit) principe op; als de agent zegt dat ik 156 km/h heb gereden dan is het zo en zal de OvJ dit niet verwerpen. Tegenargumenten van mijn kant zullen onherroepelijk van tafel geveegd worden, ik had me immers moeten beseffen dat ik te hard gereden zou hebben.

Nu is er misschien wel een ander aspect waar mogelijk enige winst mee te behalen valt. Voordat ik gesignaleerd was door de motoragent stond ik links voorgesorteerd (kruispunt) voor een rood verkeerslicht. Tijdens het wachten stak er een grijze Hyundai Getz over met een enorme blauwe rookpluim achter zich (het was er letterlijk mistig door op de weg).  Toen voor mij het verkeerslicht op groen sprong ben ik er achteraan gegaan om de bestuurder daarop te attenderen. Om bij die Hyundai in de buurt te komen heb ik meerdere auto's en de motoragent ingehaald met en snelheid van ongeveer 95 km/h. Eenmaal vrijbaan heb ik met beleid wat meer gas gegeven. Vermoedelijk was dit het moment waarop de agent zijn meting startte.
Mijn acceleratie heeft slechts enkele seconden geduurd, want zo'n 400 a 500m naderde een rotonde en liet ik de auto al vroegtijdig uitrollen. Voor mijn gevoel heb ik niet de snelheid gereden die de agent gemeten heeft, maar dat terzijde.

Eenmaal bij die rotonde aangekomen volgde een dreun op de zijruit met de mededeling hem te volgen. Vervolgens een preek en inbeslagname rijbewijs. Hij bevestigde nog dat hij die Hyundai ook had gezien.
Daarnaast had ik een bijrijder in de auto die als getuige kan fungeren.

Ik zou van jullie willen horen hoe groot de kans is een bruikbaar bezwaarschrift op te stellen op basis van de bovenstaande situatieschets en of jullie bruikbare tips hebben.

reneetje

Bespaar je de moeite en neem zoals het is , vechten tegen de bierkaai  :-X
_________
(_l_|_,\____\,_
{----__---_(olllllllo)
()_)"""""()_)--"--)_)

BBS

Gezien het begrotings tekort en de naheffing aan de EU schat ik je kans op succes nihil.

Het oordeel van de agent weegt altijd zwaarder dan dat van de bestuurder.
Ik denk dat het slikken en aftikken wordt... :-\
Volvoloos....

Hans Duiven

Ik vind het jammer voor je, maar ik denk dat je geen kans maakt

V70geRwin

Hoe sociaal ook van je is dat voor de politie geen reden om het dan maar door de vingers te zien.

Heeft de agent nog aangegeven hoe hij heeft bepaald dat je 156 reed?
Een meting want daar zijn ook bepaalde voorwaarden voor (gemiddelde over een min afstand).
Volgens je verhaal moet je echt kort even hebben doorgetrapt.

Volgens mij moet je het in die zoek zoeken van tijdig geijkte apparatuur (snelheidsmeter van de motor) of van de meetapparatuur indien gebruikt, je hebt het recht om die allemaal op te vragen en in te zien.

Maar bezwaar maken moet je altijd doen, al was het maar om te hopen dat het in de papieren molen vastloopt en de reageertermijn verloopt. Zo ben ik eens onder een +36 laser uitgekomen. Heb toen een standaard bezwaarschrift aangepast en opgestuurd. Als je wil kan ik je die mailen.

Maar evengoed balen natuurlijk  :eusa_wall:

hathü

Mijn vrouw zegt altijd tegen mij (bij post uit Leeuwarden)als je je aan de regels houd krijg je geen bekeuringen, en hoef je ook niet op de plietsie te schelden. :(

rpakuypers

Jaren geleden (ergens rond 1998) met een taxi (reed naast mijn freelancewerk op de taxi) stilstaand verbaliseert omdat men mij niet had kunnen bijhouden want ik reed blijkbaar 200+ op een 80km weg. Helaas was ik dat niet en heb ik stilstaand naast de taxi wel een donkere taxi richting Oosterwolde zien vliegen. Even later zagen ze mij waarschijnlijk stilstaan met het taxibord aan en toen was de keuze snel gemaakt. Einde van het liedje was een boete van fl. 1400,00 die ik zelf mocht betalen en mocht het rijbewijs houden. De rechter vond 200+ niet aannemelijk maar wel de opmerking "alle taxichauffeurs rijden 's nacht te hard" ....... Ook hier, twee agenten constateren en dan ga je voor de bijl  :eusa_whistle:

Groet,
Roger

The Demon

Het is simpel, jij hebt enige tijd boven de maximum toegestane snelheid gereden met een piek die (ver) boven de invorderingsgrens lag.
Resultaat: Invordering.
Pech-factor: Je haalde een politiemotor in.
Meevaller: De correctie van 5 km op de geijkte teller van de politie motor.
Je kan het ijkcertificaat opvragen van de betreffende motor maar aangezien justitie daar al eens eerder mee op hun snuit gegaan zijn geef ik je weinig kans.

Het wordt voor jou dus uithuilen en nadenken over jouw actie en opnieuw beginnen.

Johann

Zal wel een kwestie van matsen zijn dan. De mate van correctie kan misschien een discussiepunt zijn omdat deze nog wel eens wil verschillen.

Ben ooit ook wel eens aangehouden na een acceleratie tot ver boven de 200 km/h maar kreeg een bekeuring voor 160 km/h na correctie omdat er geen volledig meting gedaan was. Ik kon daar wel mee akkoord gaan..  ::)

Misschien gelden voor motoragenten andere regels?

The Demon

De mate van correctie is wettelijk vast gelegd, maar er is verschil tussen een traject en een piek-meting.
Een flitspaal is een piekmeting, een trajectmeting is over een minimale afstand van (ik meen) 1300 meter.
Een traject-meting zal meestal in jouw voordeel uitpakken na toepassing van de wettelijke correctie.

-D©©©L-

Meting zal gestart zijn op het moment dat je de motorrijder inhaalde.
Wat er dan volgt is een combi-uitloop meting; men meet de afstand en de tijd, afklokken gebeurd als de agent je weer genaderd is maar nog wel op afstand (voordeel schutter).
De correctie is boven 100 km/h standaard 3% van de vastgestelde snelheid.

Enig idee wat de meetafstand geweest is ?

Spin!

Ben dan toch benieuwd. Ben je hem terecht kwijt of is je een oor aangenaaid?

Overigens, je mag toch nog maar 80 op de PWA?

www.vm-parts.nl

glenfiddich1983

Is er een hulpmiddel/meetapparatuur gebruikt?
Of is het puur op zicht op basis van de (geijkte) boordsnelheidsmeter van de politiemotor?
Hoofdauto: Volvo V70 2.4D (2010, Diesel, 207.000 km)
2e auto: Volvo 940 Turbo (1991, Benzine, 300.000 km)

EricL

Citaat van: V70geRwin op 08-11-2014 20:59:28

Heeft de agent nog aangegeven hoe hij heeft bepaald dat je 156 reed?
....
Heb toen een standaard bezwaarschrift aangepast en opgestuurd. Als je wil kan ik je die mailen.

Over zijn manier van meten wilde hij niets zeggen, ik kon schriftelijk bezwaar maken als ik het er niet mee eens zou zijn.
Ik zou graag jouw aangepaste versie willen ontvangen!

Citaat van: Johann op 08-11-2014 21:17:31

Misschien gelden voor motoragenten andere regels?

Zou kunnen, dit was ook nog is de hoofdagent van Gelderland-Zuid...

Citaat van: -D©©©L- op 08-11-2014 21:35:50
Meting zal gestart zijn op het moment dat je de motorrijder inhaalde.
Wat er dan volgt is een combi-uitloop meting; men meet de afstand en de tijd, afklokken gebeurd als de agent je weer genaderd is maar nog wel op afstand (voordeel schutter).
De correctie is boven 100 km/h standaard 3% van de vastgestelde snelheid.

Enig idee wat de meetafstand geweest is ?

Het totale traject vanaf het inhaalmoment van de (motor)agent (halverwege de PWA-brug-N323) tot aan de rotonde (N322) beslaat zo'n 1500 meter.
Vanuit mijn optiek zou de meetafstand nabij de 500 meter geweest moeten zijn, aangezien ik ongeveer 1000m voor de naderende rotonde al vaart minderde vanwege een daar stilstaande vrachtwagen. Het opgemaakte proces-verbaal door de agent met daarin zijn meetafstand dien ik nog op te vragen.

Zie hier de gecorrigeerde snelheid:

Citaat van: Spin! op 08-11-2014 21:54:51
Overigens, je mag toch nog maar 80 op de PWA?

Volgens deze agent 100 km/h

Citaat van: glenfiddich1983 op 08-11-2014 22:53:38
Is er een hulpmiddel/meetapparatuur gebruikt?
Of is het puur op zicht op basis van de (geijkte) boordsnelheidsmeter van de politiemotor?

Dat weet ik (nog) niet, vermoedelijk het laatste.

Vulk

Ik zou gewoon mijn schade nemen als ik van jou was.
Straks mag je het voor de rechter gaan uitleggen en krijg je de gerechtskosten er nog bij (is in België zo, geen idee of dat in Nederland ook zo is).

Hoe nobel het ook is wat je wil doen, een beetje een verkeersrechter lacht dergelijk verhaal gewoon weg.