Schokbrekers achter versleten

Gestart door SaVo, 12-11-2014 08:28:13

Vorige topic - Volgende topic

SaVo

Beste forumleden,

Het zat er aan te komen, ze moesten vervangen worden maar nog niet aan toegekomen: de schokdempers achter.
Vanmorgen reed ik naar mijn werk en het leek steeds meer een comfortabele Citroën te worden. Totdat ik af en toe wat bijgeluiden hoorde.
Nu ben ik op mijn werk en ik moet nog wel een flink stuk terug rijden. Is het gevaarlijk om hiermee door te rijden en in welke zin? Kan het bijvoorbeeld afbreken, doorzakken o.i.d?
En had dit bij de APK, mei jl al aan het licht moeten komen?
Ik hoor jullie graag.

Groeten,
SaVo

Wouter1973

Lijkt me sterk dat er iets kan afbreken. Het enige dat schokbrekers doen is de op en neer gaande beweging dempen, het voorkomen van deinen dus. Nivomats (maar die heb je niet?) hebben ook een nog wat andere functie. Bij extreem slechte schokbrekers kan de auto gaan deinen, en zal deze beweging nauwelijks meer gedempt worden. Vooral in bochten kan dat gevaarlijk zijn omdat de wegligging er nogal onder komt te lijden.
Slechte schokbrekers moeten normaal gesproken bij een APK aan het licht komen. Waren ze toen ook al slecht? Je geeft aan dat het eraan zat te komen, dus je wist er kennelijk al wel van...

SaVo

Bedankt voor je reactie Wouter.
Ik neem aan dat ik er de normale schokbrekers onder heb zitten.
Ik heb de Volvo nu twee maanden, toen zag ik wel al dat hij achter wat slapjes was maar niet heel erg. Ik heb in de papieren van de APK gekeken, maar daar staat niets over geschreven.
Dus ik zou de Volvo nog heel even kunnen inzetten, voordat ik hem dit weekend naar de garage breng? Ik heb hem namelijk wel nodig. Ik rijd er per dag zo'n 70 km mee.
Welke schokdempers heb ik nodig? Wat hoort er onder te zitten en waar kan ik deze het beste aanschaffen?

Wouter1973

Tsja, dat is je eigen afweging denk ik. Ben je ervan bewust dat een auto met slechte schokbrekers slechter remt en een verslechterde wegligging heeft. Iets waar je natuurlijk normaal gesproken wel rekening mee kan houden, maar wat je in een noodsituatie (noodstop, uitwijken ed) niet doet.

Ludo

Citaat van: Wouter1973 op 12-11-2014 09:23:26
Lijkt me sterk dat er iets kan afbreken.

Kan altijd wel gebeuren.
Er zijn er wel een paar hier die de veerpootlager/schotel gebroken hadden...   :eusa_doh:  ;D

Lunadust

Een schokbreker slijt langzaam.
Als er van de een op andere dag een ander rijgedrag ontstaat, met name achter zou ik eerder aan een afgebroken achteras bus denken.
Doe ieg voorzichtig en laat er zo snel mogelijk iemand met verstand van Volvo's naar kijken
Techneut, geen dichter.

SaVo

Is dat ook met het blote oog te zien Lunadust?

Lunadust

Als je weet wat je moet zien ja,
maar zelfs keurmeesters zien het regelmatig over het hoofd.
Techneut, geen dichter.

cornelis-b

Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

SaVo

Kom uit de buurt van Breda. Is dat in jouw buurt?

cornelis-b

Citaat van: SaVo op 12-11-2014 20:59:24
Kom uit de buurt van Breda. Is dat in jouw buurt?

Helaas ik woon in Zaanstad, je zou Dirk eens kunnen vragen die woont dichterbij
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

SaVo

Wat is een normaal en goed merk voor de 850? Ik hoef geen super speciale dingen te hebben, gewoon een schokbreker. ;)

volvobug

Citaat van: SaVo op 13-11-2014 11:25:39
Wat is een normaal en goed merk voor de 850? Ik hoef geen super speciale dingen te hebben, gewoon een schokbreker. ;)

Sachs. Is normaal omdat Volvo ze af fabriek monteert en is bewezen goed.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

V70geRwin

Kijk eerst maar even wat het is al kunnen nieuwe dempers natuurlijk nooit kwaad  ;)
Sachs voldoet prima en is standaard Volvo (andere sticker).

Schokdempers:
http://www.ebay.de/itm/1x-Stosdampfer-Hinten-Volvo-850-2-0-Volvo-850-Kombi-2-0-SACHS-105828-/140819907222?pt=DE_Autoteile&hash=item20c9854296

Wat ook nog wel eens wil afbreken is de stabistang, maar de bussen in de as kan ook.
Totaal heeft de as 4 rubbers, 2 waarmee deze aan de auto hangt en 2 in de as zelf.

Ook de rubbers waar de schokdemper aan de bovenkant in zit gaan nog wel eens door:

http://www.ebay.de/itm/2-original-SACHS-FEDERBEINLAGER-DOMLAGER-HINTEN-HINTERACHSE-RECHTS-LINKS-/380558390006?pt=DE_Autoteile&hash=item589b0c32f6

Wouter1973

Toevallig heb ik nog een setje liggen. Gebruikt, maar nog in prima staat. Stuur maar een PB bij interesse.