Koplampen schoonmaken

Gestart door Hyena, 26-11-2014 23:34:36

Vorige topic - Volgende topic

Hyena

Goedendag Dames en Heren,

Ik zit met de volgende vraag... Mijn koplampen zijn dof/smerig van binnen en wil deze gaan schoonmaken.

Daarvoor wil ik ze gaan demonteren, mijn vader heeft ook een 850 gehad, en zei je moet die 6klemmetjes los halen en dan pak je hem er zo uit. Nou zit ik met een probleem, er zit een sierrand onder mijn koplamp waar nog 2 of 3 klemmetjes achter zitten. Hoe verwijder je deze sierrand? ( Er zitten ruitenwissers bij de koplampen.)
En de knipperlichten naast de koplampen.

Ben vandaag aan het kijken en zoeken geweest, kan niet echt iets vinden ofzo, en de zoekfunctie die helpt mij ook niet echt :/
Heb ook de Haynes manual al geraadpleegd, maar die heeft het over schroefjes i.p.v. klemmetjes dus daar zit ik ook met vraagtekens....

Wie helpt mij uit de brand? :)

Ik hoor het graag:D

Groetjes,,,,

maarten
19-11-92 Volvo 850 GLE Zwart  (Aanschaf 08-11-14) - (Heden)
18-03-91 Mx-5 Classic Red  (Aanschaf 01-02-13) - (Heden)
14-06-84 Mini 1000 HLE Lichtblauw  ( Aanschaf 17-09-14) - (Heden)

855T5+

Twee opties:
1. Drie schroeven (bouten met kop 10 meen ik) aan de achterkant van de behuizing losmaken (lastig), bedrading losschuiven en heel koplamp eruithalen, dan de 5/6 clips losmaken om t glas los te nemen.
2. De koplampwisser eraf halen (tricky, meestal breekt dan het afdekkapje van de los te nemen schroef eronder af: dat kapje moet je omhoog draaien, het scharniertje zit niet aan de buitenkant maar net onder de rest van het wisserarmpje), dan de afdekplaat onderaan de koplamp naar voren eraf schuiven, daarna kun je wellicht bij de laatste clips van het glas.

Ik kan methode 1 van harte aanbevelen: methode 2 is zeer tricky/lastig en grote kans op beschadigingen.
Volvo: Mutatis Mutandis

Bouke

Waar woon je ergens? Als het niet te ver is kom je maar langs dan help ik je ;)

Hyena

Citaat van: Bouke op 26-11-2014 23:59:46
Waar woon je ergens? Als het niet te ver is kom je maar langs dan help ik je ;)

Ik woon bij amsterdam in de buurt en werk in zaandam. Waar kom jij ergens vandaan?

Citaat van: 855T5+ op 26-11-2014 23:45:14
Twee opties:
1. Drie schroeven (bouten met kop 10 meen ik) aan de achterkant van de behuizing losmaken (lastig), bedrading losschuiven en heel koplamp eruithalen, dan de 5/6 clips losmaken om t glas los te nemen.
2. De koplampwisser eraf halen (tricky, meestal breekt dan het afdekkapje van de los te nemen schroef eronder af: dat kapje moet je omhoog draaien, het scharniertje zit niet aan de buitenkant maar net onder de rest van het wisserarmpje), dan de afdekplaat onderaan de koplamp naar voren eraf schuiven, daarna kun je wellicht bij de laatste clips van het glas.

Ik kan methode 1 van harte aanbevelen: methode 2 is zeer tricky/lastig en grote kans op beschadigingen.

Heel erg bedankt voor je tips, maar met die 5 a 6 clipjes, zitten er 3 onder die sierrand zeg maar. en hoe krijg ik die los?

Hyena

Ik zie net in een bericht van jou ergens anders waar je woont, dat is een uur rijden:P

elianmars

Gewoon de complete koplampen uit de auto halen. Het is, zoals 855T5+ zegt, niet echt veel werk. Per koplamp drie boutjes aan de achterzijde (in de motorruimte dus) losdraaien en je haalt de koplampen er zo uit.
Als je dan de klemmetjes los haalt, kun je het glas van de koplamp afhalen.

Kijk trouwens wel uit met eventueel schoonmaken van de reflectoren. Voor je het weet zit de zilverlaag op je doek, in plaats van op de reflector...

Hyena

Dus die sierstrip hoeft dan niet los onder de koplamp?

En moet het knipperlicht naast de koplamp eerst weg? of kan die blijven zitten? En hoe verwijder ik die?

cornelis-b

Knipperlicht zit met een trekveer, als je naast de koplamp kijkt onder je kap richting de knipper zie je een veer met een oog er aan deze haal je naar achter en dan klik je de haak van de veer los, de haak zit in een V vormhouder van de koplamp vast.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

elianmars

Die strip onder de koplamp hoeft niet weg.
Knipperlicht zit met een veer vast. Ook via de motorruimte kun je deze los halen. Veer/oog zit achter een hoek van de koplamp gehaakt. Deze iets uittrekken en dan los halen. Dan kun je de knippers naar voren halen en verwijderen.

Bevestiging van de koplampen:

Edit: Henk/Cornelis was me voor  ;D

cornelis-b

Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

elianmars

Citaat van: cornelis-b op 27-11-2014 00:31:25
Jij was me voor met de plaatjes ;D

Ik was druk aan het knippen en plakken, waardoor ik "te laat" was  :eusa_doh:  ;D

Lijkt me dat het nu in ieder geval wel moet gaan lukken met de koplampen  :)

Hyena

Ah Echt super!!!!!! Ik heb mijn dagtaak voor morgen :D

Super van jullie :) morgen lekker aan de schoonmaak dus  8)

Die plaatjes zorgen voor de duidelijkheid :D Waar toveren jullie die zo snel vandaan?

elianmars

Volvo Vadis of Vida. Ideaal, ook voor onderdeelnummers etc.

Kijk maar eens op Marktplaats ( <-- mag eigenlijk niet vermeld worden op het forum, aangezien deze programma's meestal niet legaal worden verkocht  :eusa_shhh: )

Hyena

Ah super, ik ga is kijken :) naja, morgen eerst die koplampen regelen :)

855T5+

Citaat van: elianmars op 27-11-2014 00:20:24
Gewoon de complete koplampen uit de auto halen. Het is, zoals 855T5+ zegt, niet echt veel werk. Per koplamp drie boutjes aan de achterzijde (in de motorruimte dus) losdraaien en je haalt de koplampen er zo uit.
Als je dan de klemmetjes los haalt, kun je het glas van de koplamp afhalen.

Kijk trouwens wel uit met eventueel schoonmaken van de reflectoren. Voor je het weet zit de zilverlaag op je doek, in plaats van op de reflector...

Super, die plaatjes! Ik had ze zo snel niet gevonden in V@d@(s)!

Het beste is trouwens inderdaad de reflectoren helemaal niet aan te raken, alleen het glas, ook als het los is.
Soms is naar de reflectoren "kijken" al genoeg om er iets af te breken... :eusa_wall:
Volvo: Mutatis Mutandis