Aandrijfas AWD laten vernieuwen

Gestart door Hans Duiven, 24-01-2005 21:54:53

Vorige topic - Volgende topic

Hans Duiven

Het af en toe kraken onder mijn V70 T AWD had plaats gemaakt voor gerinkel en geknars. Op naar de garage om tot de conclusie te komen dat de aandrijfas verrot was. Brouwer in Rogat deed even bellen en bestellen en binnen 24 uur was mijn bakkie weer klaar!

Kosten: €982 inclusief 1 uur werkplaatstarief a €54.75 (alles incl btw)

Heeft iemand anders op 't forum deze kosten ook al aan den broek gehad?Het lijkt mij een nette rekening toe. Had ook niet anders verwacht van Gerben eerlijk gezegd. Maar wat kost zo'n as wat: € 780 ex btw!

Groeten,

Hans

george

Citaat van: Hans Duiven op 24-01-2005 21:54:53
Het af en toe kraken onder mijn V70 T AWD had plaats gemaakt voor gerinkel en geknars. Op naar de garage om tot de conclusie te komen dat de aandrijfas verrot was. Brouwer in Rogat deed even bellen en bestellen en binnen 24 uur was mijn bakkie weer klaar!

Heeft iemand anders op 't forum deze kosten ook al aan den broek gehad?Het lijkt mij een nette rekening toe. Had ook niet anders verwacht van Gerben eerlijk gezegd. Maar wat kost zo'n as wat: € 780 ex btw!

Groeten,

Hans

Aandrijfas kapot? Kan volgens mij niet veel aan kapot, wel aan de viscokoppeling of de voorste kruiskoppeling.
Ik heb wel de voorste kruiskoppeling kapot gehad, degeen die direct achter de haakse overbrenging naar achter zit. Het klonk ongeveer net als jij beschrijft maar kostte geen €780 ex. Dat ding kun je er zo tussenuit sleutelen.
Fiat panda'84 - opel kadet '86 - 745 D6 '87 - 745 B230K '89 - 945 B230FT '92 - 855 T-5 '94 - V70 R-AWD MY 2000 - 945 Polar B200FT '97 - V70 2.4T AWD - Audi A6 Allroad 2.7T

Hans Duiven

Ik heb Gerben het zien opzoeken in de database en vervolgens laten bestellen. Het staat op de   rekening als zijnde aandrijfas  en de klachten zijn weg.  Dan zal het toch geen kruiskoppeling of haldex zijn toch?

Hans

george

De viscokoppeling heb je ook niet voor dat geld. De eigenlijke aandrijfas is niks anders dan een stuk dynamisch gebalanceerde pijp. Daar kan toch niet veel aan kapot. Was er geen steunlager kapot oid?
Fiat panda'84 - opel kadet '86 - 745 D6 '87 - 745 B230K '89 - 945 B230FT '92 - 855 T-5 '94 - V70 R-AWD MY 2000 - 945 Polar B200FT '97 - V70 2.4T AWD - Audi A6 Allroad 2.7T

Johann

€780 ex is volgens mij de haakse overbrenging. Kijk je banden ook even na of het profiel wel gelijk is anders draait ie er zo weer uit.

spartamet

Hallo,

Had dat ruim een jaar geleden ook met een 98-er AWD bij plm 140.000 km. Ging inderdaad om de kruiskoppeling van de aandrijfas naar achteren. De verhouding materiaal: arbeidsloon komt inderdaad bekend voor. Ik kon mij niet een directe aanleiding in de zin van zware belasting kort voor het defect herinneren. De chef werkplaats vertelde mij dat dit euvel vaker voorkomt, kende iemand die vaak volle tandemassers met z'n AWD trok en al aan de derde aandrijfas toewas. Wat er precies op die tandemassers lag weet ik niet, maar het zal wel geen piepschuim geweest zijn.

Groet,

Spartamet

Hans Duiven

Citaat van: spartamet op 25-01-2005 22:53:58
Hallo,

Had dat ruim een jaar geleden ook met een 98-er AWD bij plm 140.000 km. Ging inderdaad om de kruiskoppeling van de aandrijfas naar achteren. De verhouding materiaal: arbeidsloon komt inderdaad bekend voor. Ik kon mij niet een directe aanleiding in de zin van zware belasting kort voor het defect herinneren. De chef werkplaats vertelde mij dat dit euvel vaker voorkomt, kende iemand die vaak volle tandemassers met z'n AWD trok en al aan de derde aandrijfas toewas. Wat er precies op die tandemassers lag weet ik niet, maar het zal wel geen piepschuim geweest zijn.

Groet,

Spartamet

Het toeval wil dat ik inderdaad een aantal keren dit jaar een paar flink zware karren met puin heb vervoerd. Het is de kruiskoppeling geweest van de aandrijfas naar achteren.

Groeten,

Hans

thuur

Mag ik hieruit concluderen dat een AWD niet bijzonder geschikt is om zware spullen te trekken ??? ?

Gr 8)

Hans Duiven

Citaat van: thuur op 28-01-2005 10:13:21
Mag ik hieruit concluderen dat een AWD niet bijzonder geschikt is om zware spullen te trekken ??? ?

Gr 8)

Gek genoeg zou je dat wel gaan denken  ???
Maar die van mij heeft twee ton op de teller.

Hans

reneetje

Hoe houdt die aandrijfas zich bij het chippen, en dan in het bijzonder bij de MT uitvoering (je weet wel : die grote mannen uitvoering , niet die bejaardenhuis uitvoering )  ;) ;D
En waarom begeeft die as het als ie flink trekken moet  ???

Rene 8)
Ut mot harder

reneetje

Citaat van: reneetje op 06-02-2005 23:34:38
Hoe houdt die aandrijfas zich bij het chippen, en dan in het bijzonder bij de MT uitvoering (je weet wel : die grote mannen uitvoering , niet die bejaardenhuis uitvoering )  ;) ;D
En waarom begeeft die as het als ie flink trekken moet  ???

Rene 8)

Iemand ?

Hans Duiven

't Zal wel te zwak zijn simpelweg.

Gerben Brouwer heeft  een R-AWD net als  ik getuned door RICA en ik heb een T-AWD.
Hij had bij 225000 km het zelfde als ik had bij 204000 km .
De boel gewoon kapot.

Niet geschikt voor dikke aanhangers dus.
JHans

Eric Kubbe

Citaat van: Hans Duiven op 24-01-2005 21:54:53

Groeten,

Hans
Ik heb zojuist hetzelfde gehad. Het blijkt dat bij onze AWD de homokineet stuk gaat. Deze zit vast op de as, dus je moet idd heel de as vervangen en das duur :(. De oorzaak is de turbo, door de hitte die deze produceert gaat het vet stuk wat tussen/om deze kogels zit. Ik zal wel een fotootje proberen te plaatsen hiervan. Ik heb geprobeerd hem schoon te maken en opnieuw in te vetten, maar blijkbaar is er toch slijtage  ontstaan. Het gerinkel was geheel weg, maar de homokineet zong nu vanaf 80km. Dus.... zit er niets anders op dan een nieuwe as te bestellen wil ik AWD blijven rijden.

-D©©©L-

De voorste homokineet is separaat te vervangen.

V70R^2

Homokineet kan je vervangen/onderhouden, middelste scharnierende gedeelte en die ring waar die aan hangt is bij sommige assen wel en andere niet los te bestellen/vervangen. Dus als dat het probleem is loont het eerst uit te zoeken of het type as dat je hebt te repareren is.