De blauwe baksteen van MacFocus

Gestart door macfocus, 29-11-2014 00:15:06

Vorige topic - Volgende topic

The Demon

ABS-lampje zou zomaar eens je controller kunnen zijn.

JvW

Die is al een keer vervangen door Thuur. Ik denk ergens in 2009.

The Demon

Is dus al 6 jaar terug, die van mij was sneller weer stuk.

macfocus

Oke, kunnen jullie toelichten wat er dan aan stuk gaat?
En ik begrijp (nu en uit andere topics), dat Thuur de ABS module man is?
I started out with nothing and got most of it left (Seasick Steve)

NinaPaul

Soldeer verbindingen breken
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

macfocus

Vandaag eindelijk een keer tijd gevonden om de koplampen om te zetten.
De ABM units er uit en de originele units er weer in met behoud van het Xenon dimlicht.

Eerste ervaringen:
- Dimlicht strooit meer (logisch), wat ik prettiger vindt, niet meer zo'n donker gat voor je. Ik kijk altijd ver weg.
- Grootlicht stukken beter, alleen andere lampen erin, want deze kleur (regenboog zo ongeveer), bevalt me helemaal niet.

Hoogteverstelling rechterunit lijkt niet 100%, nog even goed naar kijken.

macfocus

Nog even een update over het licht:

100% beter!

En dan de geplande onderstel werkzaamheden.
Na aankomst bij Dirk (die er vanwege elders te lezen redenen niet bij was), met Ronnie aan de slag gegaan. Of beter gezegd, Ronnie de gehele dag voor de voeten gelopen  ;D

Er zijn meer te monteren onderdelen aanwezig dan gemonteerd, maar gezien het Dirk akkefietje, is niet alles gelukt. Geen probleem natuurlijk.
Nu gedaan:
3 x motorsteun vernieuwd (Distri/Bak onder/Schutbord zijde)
Draagarmen vóór (Meyle HD)
Stabistangetjes vóór (Volvo)
Schokbrekers voor (Meyle)

To do:
keerring vooras
Ashoezen vooras
As rubbers actheras
Silentblok achteras

Resultaat so far:
Rijd veel beter. geen gerammel meer op drempels e.d.(Was ook heel verklaarbaar, want de rechter stabi was geheel gaar.)

Stukje resultaat:

UserID6342

Fijn zo Arjen, en sorry dat ik er nier bij was....  Wel nu zsm laten uitlijnen

macfocus

En dan zegt ie sorry....😄
Man, je ligt zwaargewond in een ziekenhuis!

Wordt jij nou maar weer de oude die auto komt wel.

macfocus

De auto is inmiddels uitgelijnd. Bij de Euromaster, want niemand anders had tijd als ik tijd had. En aangezien ik eerst van het weekend naar Frankrijk moest (privé), en vanochtend meteen weer naar Hamburg (zakelijk), moest dat toch wel ff gebeuren.
Hij stond nog redelijk netjes, maar nu staat ie weer keuring in he midden van de marge.

Overigens had ik aangegeven dat alleen voor uitgelijnd hoef te worden, daar achter binnenkort waarschijnlijk toch los moet.
Zeggen ze: "Deze auto kun je achter niet uitlijnen"
Ik meen hier toch meermaals gelezen te hebben dat dat wel kan....

BBS

Citaat van: macfocus op 02-11-2015 21:53:20
De auto is inmiddels uitgelijnd. Bij de Euromaster, want niemand anders had tijd als ik tijd had. En aangezien ik eerst van het weekend naar Frankrijk moest (privé), en vanochtend meteen weer naar Hamburg (zakelijk), moest dat toch wel ff gebeuren.
Hij stond nog redelijk netjes, maar nu staat ie weer keuring in he midden van de marge.

Overigens had ik aangegeven dat alleen voor uitgelijnd hoef te worden, daar achter binnenkort waarschijnlijk toch los moet.
Zeggen ze: "Deze auto kun je achter niet uitlijnen"
Ik meen hier toch meermaals gelezen te hebben dat dat wel kan....
Sterker nog, ze moeten aan de achteras beginnen vóórdat ze de vooras kunnen uitlijnen......
Volvoloos....

Sbv

Tijd voor andere uitlijner dus

The Demon

Bekend probleem met de uitlijners als Euromaster, Profile en Kwik-Fit.
Ze hebben geen verstand van zaken als het om onze auto's gaat.

macfocus

Voor nu moet het maar ff. Als Dirk en Ronnie (of andersom  ; )) klaar zijn met de rest, moet het maar een keer goed.

macfocus

KMstand 326.xxx
De auto is een weekje uit logeren bij Dirk geweest. Er moesten nog wat ashoezen en een keerring worden vervangen en volgens de Volvo garage wat rubbers op de achteras.

APK leverde geen heel schokkende zaken op; een uitlaatbeugel, ashoes (goh ; )), ABScontroller (bekend). Dirk heeft alles geregeld (ABS controller even tijdelijk omgezet), en afmelden maar.
Ja hoor, Steekproef en afkeur!

WTF (en dat vond Dirk dus ook), blijkt dat de rechtervoordeur spontaan niet meer van binnenuit open wilde. Nog nooit enig probleem mee gehad. Met dank aan Dirk, zit er nu iets in wat wel werkt. Was ff een niet zo fijne tegenvaller, vooral voor Dirk en de garage..

Achterasrubbers zijn in overleg met Dirk niet vervangen. Waren nog goed, en als Dirk dat zegt, dan ga ik daar gewoon vanuit.
Zeker gezien het risico van afbrekende bouten, was het een goed besluit om ze voorlopig lekker te laten zitten.

Dus binnenkort de ABS controller maar eens laten fixen.
En toch eens kijken wat ik aan de piepende remmen kan doen, daar word ik echt knettergek van.

Anyway, volgens Dirk was de auto technisch in prima staat, dus we kunnen weer een tijdje voort.