De blauwe baksteen van MacFocus

Gestart door macfocus, 29-11-2014 00:15:06

Vorige topic - Volgende topic

macfocus

Die verdamper zit er inmiddels ook 210.000KM in, das best end of life begreep ik.
Alles tussen de 90.000 en 350.000 is mogelijk aan het eind volgens de gasboer. Of te wel zoals hij het zelf zei, je kunt er niks van zeggen.
Ik ga niet zelf lopen kloten.
Gas is om op te rijden en op op de camping te koken. Ik kan en doe veel, aan gasinstallaties kloten hoort daar niet bij.
I started out with nothing and got most of it left (Seasick Steve)

BBS

Mooi dat alles weer in orde is, ook netjes van de gasboer trouwens.  :eusa_clap:
Dat is tenminste nog eens een stukje service.

En dat knooien aan gas is behoudens de camping ook niet aan mij besteed 8) ;D
Volvoloos....

macfocus

Citaat van: BBS op 10-05-2016 16:17:08

Thuis inductie (want geen gas aansluiting)
Camping dus gas of kolen.
En de Barbecue altijd op kolen, da's een principe kwestie. Vlees zonder een brandplek en her en der een as fliebertje is geen echt vlees ; )

BBS

Citaat van: macfocus op 10-05-2016 16:23:52
Citaat van: BBS op 10-05-2016 16:17:08

Thuis inductie (want geen gas aansluiting)
Camping dus gas of kolen.
En de Barbecue altijd op kolen, da's een principe kwestie. Vlees zonder een brandplek en her en der een as fliebertje is geen echt vlees ; )

Hier op de camping staat zo'n groot stenen geval waar een mud kolen op gaat ;D

Alle andere soorten BBQ zijn allemaal surrogaten van de kolen en weiger ik principieel...
Volvoloos....

macfocus

Even wat anders.
De pook van de AT had van de week opeens kuren.
Blijkt dat er een stukje van de vergrendelknop is afgebroken.
Die blijft nu soms hangen.

Is dat makkelijk te vervangen? Of moet er dan een andere pook in?
Zo ja, wie heeft er eentje liggen?
Ik heb dat (standaard) roodbruine hout erin zitten.

JvW

Dat stukje van de vergrendelknop was er bij mij al af hoor. Bij mij hielp het om er een keer wd40 in te spuiten. Dan werkte het weer naar behoren. Er schijnen ook revisiesetjes te zijn voor de vergrendelknop.

macfocus

Nou hij viel er van de week uit, dus dat zal dan toch een ander stukkie zijn ; )

macfocus

Onze blauwe baksteen heeft ons met de vakantie zwaar in de steek gelaten. Hij kon niet mee.
Zo erg zelfs dat ie 3 weken bij de plaatselijke Volvo dealer heeft gestaan....  >:(
Bij terugkomst lag er een gelukkig niet al te idiote rekening.
Als het goed is rijdt ie nu weer lekker, piepen de remmen niet meer, en is het stuitergedrag bij 130 ook weg.

Het goede nieuws; Hij had toch niet meegekunt, want je V70 verschepen naar Zuid Afrika lijkt me wat prijzig  ;D

Ik heb het overigens gepresteerd om de huurauto plat te rijden binnen 3 meter....
Details in mijn vakantie blog...

Voor wie het hele reis verslag wil lezen:

http://www.hermanns.nl/Travels

Voor wie alleen wat foto's wil zien:

Miyel

Voor mijn werk één keer twee weken in/bij Kaapstad geweest, sindsdien is de door jou gemaakte reis mijn droomvakantie!.. Fantastisch land, elk uur een totaal andere omgeving.. en die taal is (voor ons) ook geweldig :D
Maar financieel zo ver weg... zucht ;)

Oh ja, en één keer in Pretoria maar daar alleen de stad en industrie gezien.
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

macfocus

Inderdaad, die landschapswisselingen zijn geweldig. En de taal maakt het ook erg leuk. Het mooie was dat mijn beide dochters (net geen 12 en 15), zich prima konden redden in het engels (wat vrijwel iedereen spreekt.

Goedkoop is het niet, maar eenmaal daar is het echt heel erg goed betaalbaar.
vlucht koste ons (3 volwassen en een kind (€ 3600)

Huurauto kun je zo gek maken als je wilt, onze was een 2300,- (dikke 4x4)
Maar met een simpele middenklasser kom je ook overal, en scheelt ruim de helft.

Eten: alles erop en eraan € 50,- voor 4 man, maar self-catering kan ook en kost je nog veel minder.
Accommodaties hoeven ook niet duur.

Diesel: € 0,80 de liter.

volvobug

Mooie foto's hoor ziet er uit als een pracht vakantie!
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

UserID6342

Mooi reisverslag en bekende foto's, heb ze hier ook ;D.  Idd kun je het net zo duur maken als je zelf wilt, ik was voor 3 maanden lang door Zuid-Afrika en Namibië heentrekken ruim 10 mille kwijt en dan hadden wij de mazzel dat we de meeste overnachtingen voor niets hadden of in de open natuur kampeerden (waar het kon).  Waar ze in ZA veel op diesel rijden, is het in Namibië meestal benzine, ook de grotere 4x4's.

Het zijn beide geweldige landen met een schitterende natuur, en als je je er een klein beetje in verdiept is het Zuid-Afrikaans (voertaal zowel in Zuid-Afrika als Namibië), zeer goed te volgen.  Sterker nog, sommige woorden in het Zuid-Afrikaans zijn gewoon letterlijk vertaald; pickup is een bakkie, bouwhelm is pletterpet, etc. ;D.

Het opvangpark waar jullie geweest zijn, is vergelijkbaar met Africat en Harnas in Namibië, omdat wij bij Harnas (1 week) konden verblijven hebben wij toen juist hetzelfde park als jullie overgeslagen ;D.  Hier een geweldige tijd meegemaakt, slapen tussen de Cheetahs in met alleen een veldbedje en slaapzak, stoeien met 2 leeuwen die door een hond werden opgevoed.  Frikkie die zo'n band met een van de leeuwen had, dat deze nog sterker was als met een gewoon huisdier..... Leeuw uitlaten en dan vasthoudend aan zijn staart, leeuw slapen naast hem, etc.  Ze kunnen nooit meer terug de natuur in want zijn aan mensen gewend, maar het is geweldig om te zien hoe deze mensen de dieren verzorgen en met wat voor liefde dit gebeurt.

macfocus

Citaat van: Dirk342 op 21-08-2016 11:21:55
Mooi reisverslag en bekende foto's, heb ze hier ook ;D.  Idd kun je het net zo duur maken als je zelf wilt, ik was voor 3 maanden lang door Zuid-Afrika en Namibië heentrekken ruim 10 mille kwijt en dan hadden wij de mazzel dat we de meeste overnachtingen voor niets hadden of in de open natuur kampeerden (waar het kon).  Waar ze in ZA veel op diesel rijden, is het in Namibië meestal benzine, ook de grotere 4x4's.

Het zijn beide geweldige landen met een schitterende natuur, en als je je er een klein beetje in verdiept is het Zuid-Afrikaans (voertaal zowel in Zuid-Afrika als Namibië), zeer goed te volgen.  Sterker nog, sommige woorden in het Zuid-Afrikaans zijn gewoon letterlijk vertaald; pickup is een bakkie, bouwhelm is pletterpet, etc. ;D.

Het opvangpark waar jullie geweest zijn, is vergelijkbaar met Africat en Harnas in Namibië, omdat wij bij Harnas (1 week) konden verblijven hebben wij toen juist hetzelfde park als jullie overgeslagen ;D.  Hier een geweldige tijd meegemaakt, slapen tussen de Cheetahs in met alleen een veldbedje en slaapzak, stoeien met 2 leeuwen die door een hond werden opgevoed.  Frikkie die zo'n band met een van de leeuwen had, dat deze nog sterker was als met een gewoon huisdier..... Leeuw uitlaten en dan vasthoudend aan zijn staart, leeuw slapen naast hem, etc.  Ze kunnen nooit meer terug de natuur in want zijn aan mensen gewend, maar het is geweldig om te zien hoe deze mensen de dieren verzorgen en met wat voor liefde dit gebeurt.

Ik denk dat wij all in all met zijn 4-en iets van 12K kwijt zijn. En dat is dan inclusief nieuwe telelens, 2 privé safaris en souvenirs etc.
Da's niet gratis, zeker niet maar het zeker wel waard.

Wel apart dat in Namibië Benzine de voorkeur heeft. Ik vond mijn 3.0 Diesel Hilux een geweldig ding. Helaas door mijn eigen stommiteit geen vrij nieuwe automaat maar eentje met ervaring (100.000) en handbak.

Maar een heerlijke koppelbak.
Taal is geen enkel probleem, iedereen spreekt engels alle blanken idd ook afrikaans (de niet blanke inwoners vaak ook, maar om begrijpelijk redenen worden ze daar niet heel vrolijk van). En Afrikaans is idd een heel leuk taaltje. Lezen is wel makkelijker als verstaan, de tongval is soms wat lastig te volgen. Viel me trouwens op dat ze engels met een zeer Australisch accent hanteren. Ze zeggen nog net geen "Mate".

De natuur is idd fantastisch, heel divers in zijn gelijkvormigheid ;) Alleen het stuk tussen Joburg en Harrismith kun je rustig overslaan.

Moholoholo Wildlife rehabilitation centre (waar wij zijn geweest) is echt heel leuk en het klopt ook. Als toerist zie je alleen de dieren die niet meer terug naar het wild kunnen. De rest is afgeschermd.

Bij Lion Treetop, (van de witte leeuwen), hadden ze ook een Jack Russel lopen, die beet de leeuwen bij tijd en wijle in hun poten, en niks terug doen. En bij beide centra spreekt de liefde voor de dieren idd boekdelen.

Wat mij betreft gaat onze volgende lange reis (if money permits) naar Namibië/Botswana, met de rooftop tent. Daar denkt mijn vrouw alleen anders over : )

Het is overigens heel erg cool (en licht "beangstigend") als je 's avonds in het donker bij je tent het geluid van een luipaard en een hyena hoort. Ik wist van de camp eigenaar dat de luipaard een dag doorvoor ook al was gehoord....

henry classic v70

Mooi vakantie verslag met bijbehorende foto's  :eusa_clap:
Zonsondergang daar is toch vele malen mooier dan boven de 40°N  ;D
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

UserID6342

Citaat van: macfocus op 21-08-2016 17:40:39
Wat mij betreft gaat onze volgende lange reis (if money permits) naar Namibië/Botswana, met de rooftop tent. Daar denkt mijn vrouw alleen anders over : )
Als je het kunt zeker doen, je zult merken dat de natuur heel anders is en de omstandigheden ook.  Een beetje boer heeft in Namibië bijvoorbeeld 20-50 duizend hectare grond, maar het merendeel is onbruikbaar door bergvorming of rotsvorming.  Doordat Namibië een oud-Duitse kolonie is, is buiten Zuid-Afrikaans Duits de voertaal ipv Engels.  Je kunt je eigen met zowel Engels als Duits prima redden daar.  Daarnaast word er door de bepaalde stammen nog een eigen taal gevoerd daar en daar kun je geen chocola van maken, althans ik niet ;D

Citaat van: macfocus op 21-08-2016 17:40:39
Het is overigens heel erg cool (en licht "beangstigend") als je 's avonds in het donker bij je tent het geluid van een luipaard en een hyena hoort. Ik wist van de camp eigenaar dat de luipaard een dag doorvoor ook al was gehoord....

Of als je 's nachts moet p*ssen, de tent uitkruipt en er een heel stel van die mooi gele ogen je aan staan te kijken en meteen geluid maken.... Jakhalzen dus..... ;D.  De eerste keer schrik je, maar ook daar raak je aan gewend.  Je moest alleen even in de gaten houden hoever de onderliggende afstand tussen die ogen was, want er kon zo ook een luipaard tussen staan....  Dan beter zelf even een bak herrie maken en gingen ze gewoon weg.