Lekkage stuurbekrachtigingsvloeistof

Gestart door The Volvoboy, 02-12-2014 21:03:20

Vorige topic - Volgende topic

The Volvoboy

Kenners....

Een goeie kennis van mij heeft een '98 V70R FWD met sinds kort een probleem. Hij is laatst in het donker bij parkeren met z'n rechter voorwiel in een kuil gereden. In eerste instantie leek het alleen een spatlap die beschadigd was, maar sindsdien lekt de auto gigantisch stuurbekrachtigingsvloeistof (we weten niet precies of het een verband heeft met elkaar, maar de grote lekkage is erna ontstaan, dus het zou zomaar kunnen). Eigenlijk is er niet meer met de auto te rijden. Na bijvullen en een stukje van 2km rijden laat de auto een spoor op straat achter. Het komt vooral aan de bijrijderskant onder de auto uit (daar is het subframe ook zeiknat). Zou het kunnen dat één van de leidingen kapot is, of moeten we toch aan het stuurhuis denken? Gaat een stuurhuis zomaar stuk?

Alvast dank :)

'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 702.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 418.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 392.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

MEN-O

Als ik me niet vergis, zit het 'tankje' van de olie aan het tankje van de KVS vast, en kun je het geheel er zo uitpakken, misschien kun je dan eea zien ?

Sbv

leiding die onder blok door loopt lek ?

The Volvoboy

Citaat van: MEN-O op 02-12-2014 21:06:01
Als ik me niet vergis, zit het 'tankje' van de olie aan het tankje van de KVS vast, en kun je het geheel er zo uitpakken, misschien kun je dan eea zien ?

Dit is nog het oude type V70R, dus met de stuurbekrachtiging en de KVS niet tegen elkaar aan. ;)

'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 418.000km

cornelis-b

Het weer is nou niet echt lekker maar de boel goed droog maken en reinigen met remmenreiniger. Auto op 2 assteunen en wielen er af dan de mudflap omhoog en stuurbekrachtigings olie vullen. Dan starten en stuur een aantal malen links en rechtsom draaien dan moet je zien waar de olie vandaan komt.

Binnen op een brug lekkerder om te doen maar je geeft al aan dat er zo niet mee te rijden is.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

Vulk

Dergelijk lek moet je toch vrij gemakkelijk kunnen opsporen?
Even opkrikken en laten draaien?

The Volvoboy

Ja, dat ga ik zsm maar eens doen inderdaad. Ik had er zondag even onder gekeken, maar was niet goed te lokaliseren omdat alles nat was door het rijden en de mogelijkheid om hem op de krik te zetten was er even niet.

V70R^2

Ik heb afgelopen zomer ook van de een op de andere dag een "lek" stuurhuis gehad, het kwam tussen de stuurhoes doorsijpelen (dagelijks een ml of 100). Heel apart dat het ook zomaar weer stopte met lekken nadat ik de boel had schoongemaakt achter de hoes + nieuwe tie rods had gemonteerd.. Misschien dat de keering wat los zit/is verschoven? (ik heb deze namelijk extra aangeduwd).

Al kan zo'n klap natuurlijk makkelijk een leiding beschadigen aan de onderkant.. Die zit in een '98 nogal laag, maar weer niet op de plek waar je zegt dat het lekt.

cornelis-b

Even een paar bussen remmenreiniger van de AC-tion en een paar oude doeken en je ruimt al snel een hoop ellende op. Dit moet makkelijk te vinden zijn Koen, gaat helemaal goed komen.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

grijzev70tdi

Beter ga je even naar een wasbox en spuit hem ff af. Gaat stuk sneller en makkelijker. Evt. wil ik je de 15e wel helpen, als het zolang kan wachten
Grolsch, het klinkt al lekkerder

michel88

Leidingen lopen naar midden van auto naar achter naar links toe ..
Denk dat de keering er daar uit licht

cornelis-b

Citaat van: grijzev70tdi op 02-12-2014 23:42:27
Beter ga je even naar een wasbox en spuit hem ff af. Gaat stuk sneller en makkelijker. Evt. wil ik je de 15e wel helpen, als het zolang kan wachten

Wasbox is geen optie als ik lees dat er eigenlijk niet meer met de auto te rijden is Jasper, vandaar mijn optie om de boel met remmenreiniger schoon te spuiten.

Hogedrukspuit kan ook uitkomst bieden.

Zeg maar Henk tegen mij

The Volvoboy

Een keerring zou goed kunnen. Hij was vandaag naar zijn vaste garage gereden een klein stukje verderop en die hadden geconstateerd dat de leidingen heel zijn. Ik neem aan dat je zo'n keerring gewoon los kunt vervangen? Ik ga zondag alsnog even de boel schoonmaken en kijken waar de vloeistof precies vandaan komt.

V70R^2

Je kan bij de dealer als het goed is een "pakkingset" voor je rack kopen, was flink prijzig toen ik informeerde. Heb het niet besteld uiteindelijk omdat het stopte met lekken na het schoonmaken.

Geloof dat het 100 a 110 euro was (excl stuurhoesjes). maar dan kon je wel alle rubbers, ringetjes en keeringen in het rack vervangen. Nog altijd flink goedkoper dan je rack ruilen voor een revisie exemplaar...

Je had TRW en SMI versies qua rack als ik het goed had. 97/98 R heeft bij mijn weten TRW.

NinaPaul

Wasbox en afspuiten van olie kan je zomaar € 2.500,- euro kosten aan milieu delict.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz